Als het paard verder gezond is, en meer ruwvoer krijgt zoals hier al vaak gezegd is, gaat hij vanzelf meer vacht aanmaken nu het kouder wordt en de dagen korter. Z'n eigen natuurlijke deken. Hier merkte ik dat de paarden de afgelopen dagen na de eerste nachtvorst 's morgens de zon plekjes opzochten in het weiland.
joyce B
Geplaatst: 12-10-12 10:20
Hier hadden ze het 's ochtends vroeg en 's avonds laat ook koud de laatste paar dagen. Dat merk ik aan het aanknijpen van de staarten en de ruwe vacht. Nu met de regen erbij is het echt te veel, dus heb ik ze net de regendekens weer opgedaan. Mijn pony stond zich nat te laten regenen en had het koud, dus die heb ik even over de drempel van de inloopstal geholpen... De andere twee hadden de stal zelf al opgezocht. Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat een paard maar moet blijven rillen om zich warm te houden. Dat kan een enkele keer even nodig zijn, maar als het vaker gebeurd en langer achter elkaar, dan mag je toch wel eens kritisch gaan kijken hoe je het kunt oplossen of voorkomen. Hier werkt een goede regendeken prima. Bij erg koud weer en langdurige regen is een lichte voering en een hals tegen inregenen wel een aanrader...
Vind het best wel shocking...2 plakjes per dag....dat werken ze in een half uurtje weg. Kwartiertje per plak ongeveer, tenminste...die vreters hier
JUSTXME1993
Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-12 22:34
Kinke schreef:
Vind het best wel shocking...2 plakjes per dag....dat werken ze in een half uurtje weg. Kwartiertje per plak ongeveer, tenminste...die vreters hier
Shocking vind ik best wat overdreven.. Hij staat mooi op gewicht, zijn vacht glanst en loopt dag en nacht buiten, ik denk dat niet alle paarden zon luilekkerlevendje hebben De paarden grazen ook nog door naar hartelust. Maar meer ruwvoer geven we nu bij.
Duhelo
Geplaatst: 12-10-12 22:35
Kinke schreef:
zoals ik al zei, hangt dat ook af van de hoeveelheid weidegang (of liever de oppervlakte weide en hoeveelheid gras)
Ze staan met drie paarden en twee ponies op ong. 1 hectare wei waar niet extreem veel gras meer opstaat (en idd niet veel voedingswaarde) Er wordt af en toe een stuk opengezet waar meer gras op staat, maar hier groeit het echt niet meer veel.. ze krijgen sowieso naar de winter toe meer hooi.
Freggle_Edge
Geplaatst: 12-10-12 23:19
Die container heb ik ook. Ik heb er gewoon gaatjes in geboord aan de bovenkant, zodat die met een strotouwtje dicht gebonden kan worden. Let er wel op dat ze met de container vaak met hun nek in een vreemde bocht staan te eten. Voor een paar uurtjes geen ramp, maar wel als ze altijd zo staan te eten. Verder ga ik mee in het advies meer ruwvoer, de kachel moet branden om warm te blijven.
Mijn paarden staan vanaf smorgens tot een uur of 6 op de wei en eten op stal bijna zo'n kleine baal erdoorheen ..
Anoniem
Geplaatst: 12-10-12 23:27
Ik heb er ook 1. Ruwvoer a volonté etc en toch afvallen en kou hebben. Heeft dan ook een deken want die valt met gemak 150 kilo per winter af ook al heeft hij eten a volonté. Het is dus mogelijk dat hij echt niet tegen de kou kan.
Ik heb mijn shets op 2x daags 1 plak hooi staan maar las al dat je meer aan het voeren bent. Ruwvoer is om de verbranding van je paard aan de gang te houden en hem dus warm te houden. Zodra het echt koud word gaat de ruwvoergift hier ook omhoog tot ze onbeperkt hebben, dan blijven ze echt wel warm.
JasmijnJoy
Geplaatst: 13-10-12 08:05
Nou, ik denk dat er niks aan de hand is.Het is dei enorme verandering van snachts opeens in eeninloop stalletje en normaal in een stal.Maar dat is even wennen, en wintervacht kweken!
marleen_usar
Geplaatst: 15-10-12 07:11
Mijn paard stond gisteren ook te bibberen, het had veel geregend die nacht. Later deed hij het niet meer.