Een contract.. wie heeft het op zijn pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Re: Een contract.. wie heeft het op zijn pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:57

Ik heb wel een contract op huidige stal en ook op vorige stal. allemaal met algemene dingen, regels, wat ik van hun kan verwachten en wat zij van mij kunnen verwachten, opzegtermijn maar ts er staat ook een regel dat wanneer niet aan het contract gehouden wordt deze per direct ontbonden kan worden door beide partijen, dus dan is jouw " probleem " opgelost, dan kun je dus wel iemand direct op straat zetten bij wijze van.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:02

Ik heb een contract :j Vind het wel fijn, weet je ook waar je aan toe bent. Stalhouder net zo goed natuurlijk.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:28

Ik heb op stallen gestaan met contract en nu op een stal zonder contract. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde, ik ben er elke dag en zie zelf of alles goed loopt. Op onze stal is over alles goed te praten en ik ben in de afgelopen 2 jaar geen dingen tegen gekomen waarvan ik dacht had ik dat maar op papier.... Ik denk op het moment dat je met een contract moet gaan zwaaien om iets voor elkaar te krijgen de verstandhouding er niet beter op wordt en je ook niet met plezier ergens staat. Persoonlijk heb ik nog geen voordelen ontdekt met contract in het verleden..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:38

Ik heb op 5 stallen gestaan en nog nooit een contract ondertekend. Op al mijn stallen ben ik op een prettige manier weggegaan, altijd omdat ik net even iets beters vond wat aansloot met wat ik eigenlijk voor mijn paarden wilde. Nog nooit bonje gehad en dat lag niet altijd aan de staleigenaren maar meer hoe ik er zelf in sta. Je bent te gast op een stal en je past je aan aan de regels die er zijn, bevallen de regels je niet zoek je naar wat anders. Ik heb wel veel ruzie's van anderen gezien, en de schoen wringt hem niet altijd bij staleigenaren maar ook regelmatig bij stalhuurders. Huisregels kunnen een contract ook al ondervangen is mijn ervaring. In huisregels kan je ook dingen over cap, eigen risico, bezoektijden, openingstijden, opzegtermijn etc neerzetten

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:45

Wij werken bij ons op stal ook met contract en ik wil niks anders meer.

Het heeft er voor gezorgd dat ik in een rechtzaak gewoon in mijn recht stond en een expensionklant gewoin moest betalen.

Het zijn gewoon algemene dingen die er in staan zoals betalen voor de eerste van de maand, maand opzegtermijn, verplicht enten tegen influenza, ontwormen gebeurd samen kosten wel voor eigenaar, bij noodgevallen het recht om die DA te bellen voor de eigenaar en dat die kosten voor de eigenaar zijn. En nog wat extra dingentjes die hier van toepassing zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:49

Ik ga toch maar voor dat contract. Uiteindelijk is het meeste in mijn voordeel opgesteld.
De pension klanten die mee gaan van de ' oude' stal naar de nieuwe hoeven niet zo nodig, maar die staan dan ook al JAAAAREN bij mij op stal. De nieuwe die komen krijgen dus wel een contract.
Ik begrijp dat de meeste mensen die een paard op een stal in pension zetten het toch fijner vinden als ze op een of andere manier zekerheid hebben en terug kunnen vallen op een contract.
Persoonlijk hecht ik er nog steeds geen waarde aan, maar de klant is uiteindelijk koning.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:59

ik heb ook een contract met de mensen die hier op stal staan, met opzegtermijn e.d.
laatst wilden er een paar verhuizen naar een andere stal, maar wij hebben ook een opzegtermijn van 1 maand. daar konden ze eigenlijk al gelijk naar toe, dan is toch een heleboel mogelijk in overleg denk ik dan.
het mooie van een contract is dat je er altijd op kunt terug vallen als er iets onduidelijk is.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:02

Ik wel. Opzegtermijn, wie doet/betaalt wat, wanneer betaal je je huur. In de praktijk staat Lola gewoon bij mijn overburen waar ik al járen over de vloer kom en gaat alles in goed overleg. Maar het is gewoon verstandig om het met een contract te doen. Niet omdat je elkaar niet vertrouwd, maar omdat je daardoor het zakelijke (waarbij mensen gewoon best andere opvattingen kunnen hebben over wat "redelijk" is) gescheiden kunt houden van het vriendschappelijke. :) Ik zou mijn paard niet stallen bij iemand die niets op papier wil zetten hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:09

*heb niet alles gelezen*

Als stalhouder/manege eigenaar enz ben je verplicht om mensen te wijzen op het rijden met een cap. Zeggen het is eigen risico is niet voldoende! Ook die bordjes die er hangen betreden op eigen risico zijn onzinbordjes. Je bent (redelijkerwijs) ten alle tijden verantwoordelijk voor hetgeen gebeurt op jouw terrein.

Ik heb 2 maal met een contract gestaan. Het stelt niet veel voor. Eisen mbt betaling, wat jij kan verwachten/wat er van jou kan verwachten enz. en opzegtermijn (standaard is al 1 maand)/ waar je wel/niet mag losgooien wel/geen hengsten enz.. In de praktijk echter stelt het niet erg veel voor, de opzegtermijn van 1 maand oxideert aan mijn achterste als ik het idee heb dat mijn paard niet goed staat.
Toch raad ik je aan om wel een contract op te stellen. Je kan hier nl. veel in kwijt, ook dingen waar wel/niet losgegooid mag worden, wat jij doet voor je klanten maar ook wat verwacht wordt van je klanten. In feite zou je bij elke verandering (bijv. nieuwe bak/molen enz.) wel een nieuw contract uit moeten delen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:14

Ik heb een reglement ondertekend toen ik op deze stal beland ben. Ben tussentijds heel kort verhuisd en daar was het ook net zo. Alles helder en duidelijk en als het je niet bevalt weet je dat je verder moet zoeken. Intussen is ook de cap verplicht bij ons en daar maakte niemand een drama van. Ik moet wel zeggen dat ik op een kleinschalige pensionstal sta, met niet al te veel mensen die ook nog eens vaak eensgezind zijn, scheelt een hoop!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:18

Ik heb zelf op 2 stallen gestaan (sta nog steeds op de 2e) en beide met contract.
Persoonlijk vind ik het juist fijn, je weet allebei aar je aan toe bent en wat wel of niet geoorloofd wordt.
En tevens ben je daardoor verzekerd van goede weidegang (wel goed nakijken dat je met alle regeltjes kunt leven en/of er hetzelfde over denkt)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:20

ik heb nu geen contract maar wel een regelement,
die hangt bij de stallen en een ieder moet zich daar aan houden,
zo niet loop je het risico weggestuurd te worden
er staat ook in dat je een Cap op je hoofd moet hebben als je gaat rijden en ik vind dat niet meer dan
normaal (we staan toch bij die mensen aan huis...)

er word gevraagd of je je aan een maand opzegtermijn wil houden, maar er is dus geen papier ondertekend.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:22

Je bent nergens van verzekerd hoor.,,. Enige dat je kunt doen is nogmaals wijzen naar het contract, en uiteindelijk is het wegwezen als het te gortig wordt. In mijn eerste contract stond ook zoveel per dag krijgen ze hooi/kuil, zoveel per week krijgen ze zus en zo. In de praktijk waren het dagen dat ze maar 1 per dag kuil kregen en het aanvullende (geen kuil) kregen ze vaker ter vervanging van kuil dan in het contract stond. In het contract stond dus minimaal 2x per dag kuil en op sommige dagen de 3de voerbeurt vervangen door x/y.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:39

Waarom dat je niet samen met die persoon een contract opzet?
Een contract hoeft niet lang te zijn, er kan ook bv instaan dat mensen niet zomaar buitengesmeten worden ofzo. Ik zeg maar iets.
Zelf heb ik een weide(!) gestaan met jaar contract. Daar smeten ze ons na 2jaar buiten omdat de buurvrouw het wou hebben. De reden: niet genoeg onderhouden. En dat terwijl wij kilo's oud ijzer uit de grond hebben gehaald. Nuja, daar hielp geen contract tegen en hadden we op voorhand foto's moeten trekken.

Nu staan we zonder contract.
Maar eigenlijk vind ik het ergens wel veiliger. Maar voor mij hoeft dat niet te zijn: geeft zoveel x per dag eten ofzo. Nee, gewoon, persoon x staat op stal y, zoveel opzeg termijn (al is het 1week) en betaald zoveel per maand. Gewoon, een kleinigheidje.
Nu hoop ik dat die man ons niet plots buitenzet, maar dat valt niet te voorspellen denk ik.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:49

Ik heb wel een contract..
Het is zo duidelijk voor beide kanten en ook de stalregels zijn bijbegrepen..
Maar ook de verplichtingen die de staleigenaresse moet voldoen aan mij / mijn paard!

Er fijn!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:56

Wel of geen contract, bij zou het wel zo zijn dat of iedereen heeft een zelfde contract (persoonlijke aanvullingen daargelaten) of niemand heeft een contract...

Anders praten pension klanten hier onderling over, zo ook op mijn eerdere stal...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:01

Dit topic wordt genoemd in het BNB van oktober :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:03

Ik sta op de hoeve in naaldwijk (P. vd Meer) en wij hebben ook een contract.
Ik vind het allemaal erg normaal, bij ons is het ook een standaard contract.
Het geeft toch een stukje zekerheid aan de beheerder en ook aan de paarden eigenaar vind ik.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:05

ook ik heb een paar maanden terug een contract moeten tekenen :j erg fijn idee vind ik zelf, iedereen weet waar hij/zij aan toe is en ook de regels staan er nog een keer in vermeld.
er is duidelijk heid bij ongevallen oid, bij ons is de regeling zo dat ieder voor zich zelf op stal daar staat dus als mijn paard de deken van een ander sloopt kan ik daar niks aan doen, dus een deken vergoeden hoeft dan niet, het is zegmaar allemaal eigen risico :j ik vind dat wel fijn :)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:41

ik heb ook een pensionstal en ik doe niet aan contracten,ik vind het heel onpersoonlijk.
als er bij mij een nieuwe pensionklant komt,leg ik ze de regeltjes uit,en dat gaat al jaren goed.
ik heb eerst ook op een pensionstal gestaan en die werkte wel met contracten,en die hielden zich er zelf totaal niet aan.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:21

Ik heb op twee stallen een contract gehad en op mijn huidige stal niet. Op de eerste stal stelde het contract niets voor. Er stonden dingen in die van beide kanten niet nageleefd werden. Het was letterlijk overgenomen van een andere pensionstal. Alleen de opzegtermijn werd je echt aan gehouden. Op de tweede stal werd het contract regelmatig aangepast door de stalhoudster als het haar uitkwam. Eerst was er geen opzegtermijn, maar toen er iemand wegging en ze de box even leeg had staan werd het ineens een opzegtermijn van zes weken. Zij had best veel regels en als klant had je weinig in te brengen, want die zes weken opzegtermijn golden niet voor haar. Ik ben wel eens bijna weggestuurd omdat ik een keertje het zolderluik vergeten was dicht te doen....
Op mijn huidige stal is geen contract en ook geen opzegtermijn. Er hangen duidelijke regels in de kantine en dat is het. De sfeer is echt super, en er is vrijwel geen verloop. Alles is bespreekbaar, van beide kanten.
Contract kan denk ik heel fijn zijn, vooral bij grote stallen. Maar het is maar net hoe je ermee omgaat. Een contract is een contract. Stel het dus zorgvuldig op.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:46

op grote stallen zal het misschien nodig zijn,maar als je de regeltjes direct even verteld aan nieuwe pensionklanten,zal het het niet nodig zijn.ik heb al jaren een pensionstal en er zijn nog nooit strubbelingen geweest en alles kan bij mij in overleg.als iemand zich een keer niet aan de regels houd,dan ga ik gewoon even met diegene praten en het is weer voorelkaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:12

Een contract omhelst niet alleen de regels voor de klanten maar ook voor de ‘leverancier’, maw wat kun jij van mij verwachten (wat doe ik voor jou paard voor x bedrag pm.) ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:14

Precies, Sammie. En daarnaast ook afspraken als (tenminste in mijn geval) hoe te handelen als een paard accuut medische hulp nodig heeft en de eigenaar is onbereikbaar. Wat moet ik doen en tot hoever mag/moet ik gaan? Ook heb je nooit last van meningsverschillen in de zin van 'daar wist ik niks van', 'maar dat heb je nooit zo gezegd' of 'ja maar, zo had ik dat nooit bedoeld', etc. Het geeft duidelijkheid, want de gemaakte afspraken zijn vastgelegd en terug te lezen. Een contract is niet per definitie een wurgcontract, maar vooral een overzicht van gemaakte afspraken.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:33

Ik sta nu op de 2e stal met mijn paard. Op beide stallen was er sprake van een contract.
Ik heb dat zelf als heel prettig ervaren, ik wist waar ik aan toe was en in beide gevallen hield de stalhouder zich zelf ook aan het contract.
In het contract werd vernoemd wat de verwachtingen van mij zijn en die van de stalhouder. Praktische dingen zoals mesten, binnen/buiten zetten, meldplicht van stalhouder als hij wat opmerkt bij mijn paard..
Maar ook dat de stalhouder het 3 mnd van tevoren moet aangeven als het stallingsgeld verhoogt wordt, waarna wij dus genoeg tijd hebben om eventueel weg te gaan i.v.m. opzegtermijn.