bij extra hooiverbruik bijbetalen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:35

kleine kwpner, 1.60 /165

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:43

Ik hoef niets bij te betalen.. Heel simpel stalling kost 310 per maand per paard. In de zomer maanden staan ze dag en nacht op het land dus dat is dik vangen voor de pension houder en in de winter staan ze gewoon op goed stro en veel kuil.. Winter leverd zij wat in in de zomer ik.. :j

Lynn_Nikita

Re: bij extra hooiverbruik bijbetalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:51

310- per maand? Jeetje, ja, als ik dat vroeg maakte ik me ook niet druk om een pakje meer of minder per maand, zij betaald nog niet eens de helft

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:52

Lynn_Nikita schreef:
Malenka schreef:
Dan heb je inderdaad wel een hele grote bult. Hoe krijgt hij het weg gewerkt? Ik zou dan toch kijken naar ander voer voor dit paard (hogere voedingswaarde). Een hogere prijs lijkt me dan niet meer dan logisch. Daarnaast zou ik de eigenaren verzoeken het paard goed laten onderzoeken door een dierenarts. Ik ken het paard natuurlijk niet. Maar zelfs voor een ouder paard vind ik dit abnormaal veel voer.

Dierenarts is hier maandelijks, bloedonderzoeken gehad, tanden zijn gedaan, ontwormt, mestonderzoek, niet echt heel afwijkende dingen. paard is ondervoed geweest en trekt erg langzaam bij.
Mijn andere 3 krijgen hetzelfde voer en zijn te dik, hun krijgen nu juist minder dan normaal. Aan de voedingswaarde ligt het dus niet

Als ie ondervoed geweest is trekt ie vanzelf bij en gaat ie ook na een tijd minder eten. Maar afhankelijk van zijn staat nu, de mate waarin hij ondervoed was en hoe lang dat geduurd heeft kan het enkele maanden tot ruim 2 jaar duren...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:57

Hij is al op leeftijd en was broodmager, dus dat duurt nog wel even voor hij bijgekomen is. het gaat al stukken beter dan in het begin, maar mag zeker nog dikker worden.
jammer he, dat afvallen zo snel kan gaan, en bijkomen zoveel tijd nodig heeft

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:58

Lynn_Nikita schreef:
Hij is al op leeftijd en was broodmager, dus dat duurt nog wel even voor hij bijgekomen is. het gaat al stukken beter dan in het begin, maar mag zeker nog dikker worden.
jammer he, dat afvallen zo snel kan gaan, en bijkomen zoveel tijd nodig heeft

uhuh -O- in 6 weken kan je ze van dik tot graatmager krijgen en dan duurt het zo 1,5 tot 2 jaar voor je ze weer op peil hebt...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:00

Beetje jammer dat het bij ons mensen precies andersom is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:05

ponyparadijs schreef:
Beetje jammer dat het bij ons mensen precies andersom is.

:') indd! hoewel, ik deed 20 kg in 20 dagen <<) maar dan at ik ook niet...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:09

Dat stallen dat veranderen is dat sommige stallen de mensen zelf mogen pakken en mensen blijven dan maar voeren en bij vele paarden wordt het dan door de stal gelopen en komt dan later op de mesthoop terecht. vele stallen willen dit voorkomen want dat is gewoon weggegooid geld. Vele stallen zetten het dus ook vaak achter slot en grendel omdat dat moet.

Mensen zijn er maar wat gek op om hun dier dood te voeren.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:09

Je kan ook afspreken met eigenaresse van het paard dat jij gewoon voert wat je de andere paarden voert en dat zij zelf bij zorgt voor nog extra ruwvoer bijv door lucerne oid. Of bijv ZUpa van Equifyt of Seniores slobber van Subli.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:14

nou, bij onze paarden helaas ook...

Onbeperkt en inclusief kan denk ik alleen als je basisbedrag erg ruim is, je in de zomer een buffer op kunt bouwen, of als je veel paarden hebt staan zodat veel etende paarden worden gecompenseerd door minder etende paarden.

Bij 1 prijs wordt vooral diegene met het dure paard er beter van... De rest zal het toch op moeten hoesten...

@Lynn Nikita, als de eigenaren weg gaan omdat de prijs omhoog gaat, en jij bij een lagere prijs bijna niets meer over zou houden, dan moet je gewoon accepteren dat dat zo is... Het zou gewoon niet verstandig zijn om beneden de kostprijs te gaan werken voor jezelf. En ook voor anderen is het niet verstandig. een paard is duur in onderhoud, paarden aan huis is ook duur door de vaste lasten en met pacht heb je ook je vaste lasten. Je hoeft niet het paard van een ander te sponsoren toch?.

Wij hebben ook plek voor enkele paarden van anderen, echt heel klein. Maar het moet een meerwaarde hebben. Voor de een is dat delen in de kosten, voor de ander is dat hulp bij de verzorging, of oppas bij noodsituaties, weer een ander heeft gezelschap nodig voor zijn paard, of een combinatie van verschillende redenen. En die moet je tegen elkaar afwegen met de prijs en kosten. Een paardeneigenaar heeft natuurlijk het liefst de beste voorzieningen en verzorging voor de laagste prijs en dicht bij huis. Logisch.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-10-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:15

Wij kopen zelf ons hooi in en voeren zelf , mesten en opstrooien ook trouwens. Ik zou ook niet anders willen .
Wij verbruiken per paard ongeveer 4 baaltjes hooi in de week . Dit is een mengeling van 2 soorten hooi. Het ene paard eet meer hooi dan het andere paard en daar pas ik de voerbeurten op aan.
Ik wil zelf bepalen hoeveel ik voer en dat er ruim vodoende stro in de boxen ligt. Nu moet ik wel zeggen dat mijn paarden goed gevuld zijn. Lees een beetje aan de dikke kant ahum :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:20

Tamadine schreef:
Je kan ook afspreken met eigenaresse van het paard dat jij gewoon voert wat je de andere paarden voert en dat zij zelf bij zorgt voor nog extra ruwvoer bijv door lucerne oid. Of bijv ZUpa van Equifyt of Seniores slobber van Subli.

Nee, op advies van de da geen andere voeding meer
ivm een allergie die hij gekregen had en ontzettende jeuk kreeg. ( behalve halve kg seniorenslobber die hij al kreeg)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:28

joyce B schreef:
nou, bij onze paarden helaas ook...

Onbeperkt en inclusief kan denk ik alleen als je basisbedrag erg ruim is, je in de zomer een buffer op kunt bouwen, of als je veel paarden hebt staan zodat veel etende paarden worden gecompenseerd door minder etende paarden.

Bij 1 prijs wordt vooral diegene met het dure paard er beter van... De rest zal het toch op moeten hoesten...

@Lynn Nikita, als de eigenaren weg gaan omdat de prijs omhoog gaat, en jij bij een lagere prijs bijna niets meer over zou houden, dan moet je gewoon accepteren dat dat zo is... Het zou gewoon niet verstandig zijn om beneden de kostprijs te gaan werken voor jezelf. En ook voor anderen is het niet verstandig. een paard is duur in onderhoud, paarden aan huis is ook duur door de vaste lasten en met pacht heb je ook je vaste lasten. Je hoeft niet het paard van een ander te sponsoren toch?.

Wij hebben ook plek voor enkele paarden van anderen, echt heel klein. Maar het moet een meerwaarde hebben. Voor de een is dat delen in de kosten, voor de ander is dat hulp bij de verzorging, of oppas bij noodsituaties, weer een ander heeft gezelschap nodig voor zijn paard, of een combinatie van verschillende redenen. En die moet je tegen elkaar afwegen met de prijs en kosten. Een paardeneigenaar heeft natuurlijk het liefst de beste voorzieningen en verzorging voor de laagste prijs en dicht bij huis. Logisch.

Het zijn voor dit paard super omstandigheden waar hij nu staat, frisse lucht, goede kwaliteit voer, vriendjes en kan zelf naar binnen of buiten wanneer hij wil, en droge pootjes, zowel in de paddock als op het verharde. De de eigenaresse woont zelf 25 km verderop en komt 2 x per week.

Verder denk ik dat de prijs ook zeker niet te veel, is ( behalve voor diegene die wegegaan is, en nu zelfs nog meer betaald!! Bij haar vroeg ik eerst alleen geld voor het delen van de pacht en het voer, en kreeg er hulp voor terug. Maar in de afgelopen jaren is alles zoveel duurder geworden, alleen al voordroog was bijna verdubbeld, dat die kosten uiteindelijk toch ging doorvoeren aan haar en ze het daar blijkbaar niet mee eens was)

Ik moet het inderdaad zakelijk zien, en niet als een vriendendienst.
Ben nu al te goed volgens velen, aangezien ik nu dagelijks de antibiotica spuit, paard met trailer mee naar huis neem om het been te koelen en bij de dierenarts consulten ben. Ik doe het graag hoor, daar niet van, maar verzorg alle pensionpaardjes die hier staan en gestaan hebben alsof het mijn eigen zijn. ( paard heeft nu een beenwond)

Even voor de duidelijkheid ook, dat er geen misverstanden komen over de eigenaresse, super leuke meid, en ze wil verder het beste voor het paardje. Ik heb alleen nog niks besproken over de prijs, verwacht ook niet dat er moeilijk over gedaan wordt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:30

Ik ga uit van 1,5 kg hooi per 100 kg paard. Merrie die ik heb staan zou dan 7,5 kg hooi (voordroog) krijgen per 24 uur.

Ik heb een unster op stal hangen. Ik kan het hooinet vullen en aan de unster hangen. Ik kom ongeveer uit op 1 baal per maand. Nu had de eigenaar gedacht dat 5 balen (nov t/m maart) voor de winter een beetje weinig waren. Mocht ik er boven komen dan kan de eigenaar bijbetalen. De merrie kost me nu aan krachtvoer ook al 30,00 per maand en heeft ook een veulen erbij waar ik geen stalgeld voor krijg.
De balen hebben mij 50,00 gekost en zitten iets beneden de 300kg.

Ze staan nu nog buiten. Eind oktober moeten ze echt aan huis komen en dan hoop ik dat hij voor het veulen iets heeft geregeld. Ik voer op het moment ook nog geen hooi bij.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:09

laura1987 schreef:
Bij ons krijg je per week 3 kleine baaltjes stro en 2 kleine baaltjes hooi. Alles wat je extra verbruikt moet je bijbetalen. Je betaald hiervoor €5 per baaltje.

Wow..hier gaat er ongeveer 3/4 baal per paard per dag doorheen als ze hooi krijgen..

suuzepuus schreef:
Ik heb ze aan huis.... heb echt geen idee van stalgeld. Weet wel dat een vriendin van me 75 euro weidegeld betaalde voor haar shet (belachelijk veel...)

Bekijk het eens van de andere kant, wil jij iemand voor 75 euro per maand elke dag over de vloer, de 'zorgen' en het risico op schade aan je land? Nou ik niet,geen haar op m'n hoofd die het daar voor zou doen.

@ TS, maak het bespreekbaar en leg je situatie uit. Dan kunnen jullie samen een oplossing bedenken. (bijv. ene keer betaal jij de baal, andere keer de ander? Of kale huur voor de stal en faciliteiten, bodembedekking en voer bijbetalen op basis van verbruik, dan ben je iig uit de kosten).

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:21

ik betaal kale box en betaal eind van de maand hooi en stro wat ik gebruik heb

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:31

Jibbel schreef:
suuzepuus schreef:
Ik heb ze aan huis.... heb echt geen idee van stalgeld. Weet wel dat een vriendin van me 75 euro weidegeld betaalde voor haar shet (belachelijk veel...)

Bekijk het eens van de andere kant, wil jij iemand voor 75 euro per maand elke dag over de vloer, de 'zorgen' en het risico op schade aan je land? Nou ik niet,geen haar op m'n hoofd die het daar voor zou doen.

Ligt er idd verder aan wat je erbij hebt?. Schuistal, bak stalletje enz...plek voor je spullen.

Voor mijn omgeving is het niet veel geld.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:31

Ik sta bij iemand op een boerderij met 1 ander paardje.
We mogen zoveel hooi en stro pakken als we zelf willen:), boer geeft dit ook. erg fijn vind ik dit!
Brok moeten we zelf kopen maar voert de boer ook!
ik betaal dan: 125 per maand. Hierbij zit ook weidegang, ze worden binnen en buiten gezet.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:34

Ik betaal 200 euro jaarrond voor een prachtige locatie incl. onbeperkt hooi :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:09

talithaa_0 schreef:
Ik sta bij iemand op een boerderij met 1 ander paardje.
We mogen zoveel hooi en stro pakken als we zelf willen:), boer geeft dit ook. erg fijn vind ik dit!
Brok moeten we zelf kopen maar voert de boer ook!
ik betaal dan: 125 per maand. Hierbij zit ook weidegang, ze worden binnen en buiten gezet.

Dan sta je erg goedkoop, incl alle verzorging

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:15

Tooske schreef:
2 baaltjes hooi per week? Dan kom je toch nooit uit?

Nee wij sowieso niet. Ik moet altijd bijkopen.
Tegenwoordig heeft hij ook weleens kuil en dan moet ik ook bijbetalen omdat ik meer kuil pak dan de anderen.

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:19

Ik sta volpension met m'n paarden , ze krijgen zoveel ze nodig hebben ... Lijkt me ook niet meer dan normaal... Zo krijgen ze in de zomer als de wei kaal wordt hooi bijgevoerd... En in de winter als ze met sneeuw overdag buitenstaan uiteraard extra kuil gevoerd, zoveel als nodig is. Wel betaal ik bij mijn stal winter en zomer maandelijks hetzelfde. Zomer 24/7 buiten ( einde zomer wordt pas bijgevoerd) winter worden ze sochtends op de winterwei gezet met kuil ( begin van de middag hooi) en einde van de middag naar binnen en daar ligt weer kuil te wachten..
Laatst bijgewerkt door Donatello86 op 08-10-12 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:22

Wij betalen een vast bedrag, 's winters eten ze overdag met z'n allen.
Dan krijgen ze dus redelijk onbeperkt.
We mesten zelf uit, je kan in principe onbeperkt pakken, maar iedereen legt ongeveer hetzelfde neer.
Al krijgen de kleintjes natuurlijk minder :)
Ook hooi dus voor de avond!