tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Re: tips om een luchtzuiger bezig te houden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 09:51

Hoe vind ik een die andere bokkker? Het spijt me ik ben nog niet zo vertrouwt met de website...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:52

Via de ledenlijst (onderin rechts) en dan zoeken. Maar via deze link kan ook. In haar profiel staat ook een link naar haar website waar ook info te vinden is. memberlist.php?mode=viewprofile&u=4998

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 22:13

Heel erg bedankt het was enorm enorm interessant om te lezen ik begreep wel niet alle medische termen maar kon toch al veel bijleren :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 22:15

Ik ben vandaag om rubber geweest, ik heb de bal opgehangen en hij vindt het interessanter morgen gaat er een beetje honing op en dan eens zien hoe hij reageert :p

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:39

Goed dat je op stal staan zo prettig mogelijk maakt, maar ik ben benieuwd of er maagonderzoek gedaan is of dat je medicijnen of supplementen ter ondersteuning van de maag hebt gegeven. De eerder genoemde Maagcompositum van Groene Os werkt echt, maar je moet dit wel langere tijd geven. Dat zul je ook vast in de stukken van Jessica (Skippy1) gelezen hebben. Ook veel ruwvoer (kan dus ook stro zijn) is erg belangrijk om zoveel mogelijk speeksel aan te maken zodat de maagsappen geneutraliseerd worden. Van Jessica begreep ik wel dat eens een luchtzuiger altijd een luchtzuiger vaak opgaat. Jouw paard doet het ook erg: veel doen het alleen op stal en buiten is niks aan de hand. Probeer dus in elk geval ook de oorzaak weg te nemen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 22:58

Binnenkort wordt er een maagonderzoek gedaan de dierenarts komt de 20ste naar de stalling en ik ga hem nog eens opbellen en nog eens herhalen dat ik graag een maagonderzoek zou hebben. Ik heb het hem al eens verteld maar hij had toen geen apparatuur bij. Maar hij heeft echt heel veel ruwvoer ter beschikking ik probeer hem nu zoveel mogelijk buiten te zetten en de boer gaat ermee akkoord. Hij heeft nu 4 paarden die in de weide naast hem staan en heeft nu ook 2 koeien als weidemaatjes :p wel grappig omdat ik de enige ben die western rij op de stalling zien ze hem nu echt als een cutting paard :p wie weet in de toekomst , hij kan alvast een cow sense opbouwen haha :p

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:19

Jammer genoeg toont hij geen interesse in de bal ondanks de honing, maar ik denk bizar genoeg dat hij niet dol is op honing :p ik heb het eens op mijn vinger gedaan en in zijn mond gestopt om hem de smaak te geven maar hij was er niet dol op en draaide zich onmiddellijk om :p een stalgenote van me heeft een tip gegeven om er misschien eens met appelsap te overgieten want hij lust namelijk graag appels. Ben eens benieuwd hoe deze in de smaak zal vallen. Maar nog één belangrijke vraag, aan de bokkers die zelf een luchtzuiger hebben: hoe hebben jullie het rubber bevestigd op de plaatsen waar hij luchtzuigt en hoe voorkom je dat hij per ongeluk/na een tijdje aan het rubber begint te knabbelen en deze zou kunnen/durven opeten?????

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:25

Appelstroop proberen???
Is makkelijker dan appelsap, want blijft beter plakken.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:30

OMG...dat ik daar niet heb aan gedacht ! natuurlijk veel makkelijker om aan die bal te kleven. Ok, ik voel me nu echt dom... thnx @quir :p

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:49

Haha, kan gebeuren. :P

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 23:23

ok even een kleine update van wat ik allemaal heb gedaan :p

we hebben een slowfeeder aangeschaft waar hij voorlopig nog niet aan komt :p vraagt misschien nog iets te veel moeite :p

ik ben naar een agrarisch gerichte winkel gegaan waar ze matten verkochten voor in de stal en heb een flink stuk gekocht en deze in stroken afgesneden. Deze hebben we bevestigd aan de tralies van de box met spanbandjes. Hier komt hij niet aan en daarmee is zijn favoriete plek om te luchtzuigen verdwenen. Maar omdat hij ook aan zijn voederbak lucht zoog hebben wij hier een fietsenband opgeplakt. Mijn opa is naar de fietsenmaker geweest om te vragen of er nog oude / kapotte banden waren die wij mochten hebben. Deze hebben we bevestigd met lijm, zo weinig mogelijk aan de onderkant zodat hij hier niet mee in contact komt. Voor alle zekerheid mochten we paardlief in een andere box laten voor de nacht zodat de lijm zich kon vast hechten. Dit heeft enkele dagen zeer goed gewerkt tot vandaag...de fietsenband heeft het opgegeven :p nu hebben we een nieuwe strategie, we hebben de fietsenband in verschillende stukken gesneden en zullen deze bevestigen met nog sterkere lijm. Zo is er meer hechting en hopelijk is deze sterker. Ik heb ook een bal uitgeprobeerd maar daar had hij geen interesse voor :p

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 23:34

pff de fietsenband houdt geen stand...heeft er nog iemand ervaringen hiermee? Hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat het rubber vast bleef zitten???

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:47

Toch zie ik hier alleen maar symptoom bestrijdende adviezen. Zorg ervoor dat ie zoveel mogelijk (10-12 uur) per dag buiten komt en ook buiten voldoende ruwvoer heeft. Zet er een paard bij waar hij goed mee gaat zodat hij zich niet verveelt en zorg ook voor voldoende ruwvoer, hetzij in een slowfeeder, buiten. Houdt hem zoveel mogelijk uit die stal. Paard is een gewoontedier, denk dat als hij het eenmaal aangeleerd heeft dat hij er niet meer vanaf komt. Doe ook stroomdraden voor de hekken en palen zodat hij nergens kan zuigen. Ik vind het goed dat je hem helemaal na laten kijken op maagzweren, dan weet je in ieder geval dat hij niet (meer) daarom zuigt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 23:55

Buiten staan is geen optie meer jammer genoeg, de weides zijn bijna één en al slijk. Ik probeer hem even wat vrije tijd en sociaal contact te geven in de piste en laat hem buiten ook even grazen op het erf. Heb de vorige keer een uur buiten gestaan zodat hij kon grazen. De boxen zijn open dus hij kan zijn buren zien maar daar stopt het dan ook... ik probeer er alles aan te doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken. De stroomdraden kan ik eens vragen aan de boer of hij deze wil plaatsen voor als het weideseizoen opnieuw begint...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:00

Nouja persoonlijk zou ik niet op een stal willen staan waar er in de winter geen mogelijkheid is om mijn paard buiten te zetten. Zeker voor een luchtzuiger is dat zo belangrijk. Toch vind ik 6 maanden opsluiting heftig. Luchtzuigen is niet voor niets een STALgebrek. Mijn dieren staan 24/7 buiten en hebben nooit iets, geen kwaaltjes geen stalgebreken, niets. Zijn echt keihard. Nu snap ik dat dat voor de meeste mensen geen optie is maar toch vind ik een uur of 6 per dag naar buiten het absolute minimum. Anders zou ik op zoek gaan naar een andere stal...

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:04

Ik vind dat als je weet dat je paard niet naar buiten kan, je niet aan een paard had moeten beginnen. Zeker geen luchtzuiger. Een uurtje uit de stal, komop zeg das toch geen leven!?! Ga dan op zoek naar andere stalling. Het is echt niet goed voor een paard om altijd op stal te staan.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 00:07

Hij staat nog maar sinds kort binnen op stal...ik probeer er dan ook alles aan te doen om hem meer naar buiten te krijgen ik ben vandaag geweest en hij is 3u buiten geweest...ik doe echt mijn best. Het is mijn eerste paard die tevens ook een luchtzuiger is dus ik probeer mijn best te doen om alles te doen dat ik kan doen... :(

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:10

3 uur is echt niks. Als je echt het beste wel voot je paard ga je op zoek naar een andere stal, waar ze meer naar buiten kunnen. Ik weet niet in welke omgeving je zit?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 00:13

België aan de kust...ik heb de boer al kunnen overtuigen om hem langer buiten te zetten dan de andere paarden...maar nu is de grond echt heel slecht bij ons, het is één en al slijk en dan heeft de boer niet graag dat er nog paarden op de weides komen omdat deze dan kapot gaan...als het weer de volgende dagen weer beter wordt en de grond droger dan mag hij weer wat op de weide...ik wist ook niet dat deze regeling bestond dusja...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:04

Kunnen jullie niet eens om tafel met de eigenaar en de aanleg van een paddock eens bespreken?
Paarden moeten gewoon naar buiten, groot, klein, jong , oud maakt niet uit. Het zijn loop dieren die in beweging moeten om gezond te blijven.

En anders zou ik toch eens in je omgeving gaan kijken voor een andere stal.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:14

Ik heb hier ook een jonge QH staan, notoire luchtzuiger en die staat 24/7 buiten, in de wei, in de bak en hij kan opstal wanneer hij wil.... Alles geprobeerd, ze leren het toch niet af! Als ze kunnen zuigen zijn ze tevreden en alleen dan!!! Hij mag doen wat hij wll, het kost hem zijn voortanden....so be it....
Verhuizen van stal zal dus geen moer uitmaken. TS probeert alles om het haar paard naar zijn zin te maken en dat is goed! Helaas kan TS er niks aan veranderen....

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:48

ElCamino schreef:
Ik heb hier ook een jonge QH staan, notoire luchtzuiger en die staat 24/7 buiten, in de wei, in de bak en hij kan opstal wanneer hij wil.... Alles geprobeerd, ze leren het toch niet af! Als ze kunnen zuigen zijn ze tevreden en alleen dan!!! Hij mag doen wat hij wll, het kost hem zijn voortanden....so be it....
Verhuizen van stal zal dus geen moer uitmaken. TS probeert alles om het haar paard naar zijn zin te maken en dat is goed! Helaas kan TS er niks aan veranderen....

Hier ben ik het echt totaal niet mee eens. Veel buiten, veel hooi en maatjes kunnen er wel degelijk voor zorgen dat een paard minder gaat luchtzuigen. Daarnaast zijn die 3 dingen gewoon een primaire levensbehoefte voor een paard. Als je dit niet kunt aanbieden, moet je niet aan een paard beginnen. Het luchtzuigen zal waarschijnlijk nooit helemaal stoppen omdat het op een gegeven moment een aanwensel is. Maar met 20+ uur op stal zou het niet beter worden nee, maar daar wordt geen enkel paard beter van.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:49

Amyyy: Dat kadus wel degelijk dat het niks uitmaakt, ik heb hier zelf bewijs lopen !!
ik kocht mijn Quarter als luchtzuiger, kwam van een stal waar hij op stal stond.
Bij mij loopt hij dus nu al 3 jaar 24/7 buiten, onbeperkt hooi en met andere paarden.
Het maakt geen moer uit, hij doet het niet meer of minder!

Hij kan zelf kiezen waar hij loopt en als hij de box in komt staat hij te zuigen.
Hij heeft de endorfine nodig en maakty zelf uit wanneer hij dat doet.
Opsluiten in de wei zodat hij eenvoudig niet kán zuigen vind ik misdadig. Ze zijn nu eenmaal verslaafd en laat ze...
ze worden alleen gefrustreerd als ze niet kunnen zuigen.

En nogmaals: de baasjes hebben er last van, de paardjes niet....en die voortanden ? ach, ze krijgen hier brokjes in hun bak en hooi.... ze kunnen ook met kleine tandjes overleven hier...

en omdat dit toevallig een zuiger is moet TS een andere stal zoeken ? Zijn de andere paarden daar dan ook zo ongelukkig ??? denk het niet...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:08

Als TS een paard had wat geen luchtzuiger zou zijn zou ik hetzelfde advies geven.

22 uur op stal is voor een paard alles behalve gezond.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:42

mijn ruin bleek ook een luchtzuiger nadat ik hem had overgenomen. In de loop van de tijd heb ik zeker wel relatie gezien met de inhoud van zijn maag en het gedrag. Zomers staat hij 24/7 buiten en heeft er zo goed als geen behoefte aan. 's Winters staan ze grotendeels op stal, 4 tot 6 uur in de paddock betekend toch 18 tot 20 uur op stal.

Snoepjes en brokken geef ik niet meer. Dan begint ie zodra hij doorgeslikt heeft. Hij heeft al zijn hooi (4x per dag) in hooinetten van 3x3 mazen. Wat zulke kleine mazen zijn dat daar echt niet zomaar een hoef in komt (tenzij het een shet is) vast te zitten. Hij krijgt een muesli met een paar flinke handen lucerne. Daarmee gaat het prima en als ik hem 3x in het seizoen zie zuigen dan is dat het wel zo'n beetje. Prima mee te leven toch?!