Mijn paard maakt een bende van zijn stal Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:29

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

grauwman

Re: Mijn paard maakt een bende van zijn stal Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:36

Bij mijn viespeuk zorgde ik er wel voor dat hij in een flink pak stro stond. Daarna elke dag een halve kleine baal erbij of als je grote plakken hebt elke dag een halve plak erbij. Je kan dan nog overwegen om alleen de mest eruit te halen en de natte plek te laten liggen en dat er dan 1 of 2x per week uit te scheppen. Mijn stal bleef daar erg netjes bij.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:30

Colway schreef:
Polderpaard, je moet even op marktplaats kijken, ik ben gisteren nog geweest naar die tegelboer. Zit in Harmelen even zoeken op 'staltegels'. Zijn 2,50 per stuk. Voor 90,00 ben je klaar

Ga ik doen, dank je +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:01

Ik lees even mee, heb ook een smeerkees...
Elke dag een dikke plak erbij van een grote strobaal.
Hij staat dik in het stro,en hoewel hij echt zát hooi krijgt,vreet hij de helft van zijn box ook leeg en smeert hij de stront en nattigheid overal doorheen...
Op dit moment zit stro min of meer bij de stalprijs in,maar als het op is weet ik het niet...

Hoeveel plakken zitten er(globaal)in een grote strobaal eigenlijk?
Ik kan het nooit goed tellen,omdat ie bij ons gedeeld wordt en half uit elkaar valt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:45

Ik ben ook eigenaar van 4 smeerkezen. Die staan verspreidt over 3 stallen: 1 voor de warmbloed hengst, 1 voor mijn tinkerruintje en 1 voor mijn 2 mini's (1 hengstje en 1 ruintje). De hengst is een smeerpoets als hij even geen ruwvoer heeft. Je vindt alles overal terug. Stro in de stal is geen optie. Hij vreet al het stro op, poept en plast op zijn hooi en laat dat dan liggen in een kaalgevreten stal. Zit het in een hooinet dan eet hij alsnog eerst het stro op...
De kleintjes zouden zich ook ziek vreten in stro en de tinker, tjah... Die poept en plast wel ongeveer in 1 hoek achteraan, maar die lijkt altijd alles van vooraan naar achter er overheen te krabben. Staat hij vooraan op kale grond en achteraan een megaberg strooisel die dan vuil is, want alles door elkaar gemixt.

Daarom staan ze dus in eerste instantie op vlas. Ik start elk pensionseizoen met 3 pakken vlas/stal (die zijn 3,5m x 3,5m). Als ik enkel de mestbollen en de erg natte plekken eruit haal moet ik dagelijks of minstens om de dag een half pak vlas erin gooien. Bij de tinker dagelijks een half pak, soms zelfs een heel. Voor 1 pak vlas betaal ik €7,5 als ik het via de stal laat leveren en €6,5 als ik het zelf ophaal bij de handelaar. Ik deed vaak net geen maand met een palet (12 pakken) en dan stonden ze vaak overdag gewoon op de paddock. Dus dat liep ook aardig op!

Zondag zijn ze opnieuw aangekomen op stal en dit jaar probeer ik wat anders. Ik heb per stal een basis gelegd van 3 zakken strokorrels en 1,5 pak vlas. Paarden gaan rond 9u naar buiten en rond 18u weer naar binnen. Vandaag stonden ze uitzonderlijk hele dag binnen door werkzaamheden op het terrein vlak naast hun uitloopstukje.
En het werkt heerlijk voorlopig! De strokorrels nemen het merendeel van de plas op en het mengt zich goed met het vlas. Dus zelfs als ze mest opentrappen kleeft het gelijk aan de stalbedekking en droogt uit tot een hard stukje aangekoekt "iets". De bodem blijft veerkrachtig doch stevig (dus niet alles vliegt gelijk tegen de stalwanden), het blijft ook goed droog, de mest is erg makkelijk op te ruimen en het ruikt ook veel minder!

En ook belangrijk, als je de hoeven leegkrabt als ze van het land naar stal gaan blijft er ook niks in de hoeven kleven...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:49

Ugh ja dielucht is idd ook echt vreselijk. Vraag me soms ook af hoe zij het overleven als ik zelf al de moord sta te stikken tijdens het mesten. Maar goed.. ik heb alles al geprobeerd en gedaan en de laatste optie was me erbij neerleggen, en geen lichte dekens op doen. En die optie bevalt me matig maar ik slaap er niet rotter door ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:06

Mij werden houtvesels aangeraden? Iemand ervaring mee?

femmetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:13

macholoverr schreef:
Ik heb mijn haflingertje nu al weer een half jaar en hij maakt echt een bende van zijn stal...
Toen ik hem kocht nog netjes gevraagd of die ook op vlas kon enz...
Dit was echter geen probleem... Toen heb ik hem bij mij op vlas gezet.
Toen hoorde ik van zijn oude eigenaar dat die dat op vreet & er koliek van krijgt. (logies)
Ik hem dus gelijk op stro gezet! daar staat die nu nog steeds op.

Nu is het probleem alleen dat ik iedere dag zijn stal kan leeg halen...
Echt alles kan er gewoon uit!
Wie heeft hier ervaring mee & er een oplossing voor?
Ik vind dit namelijk niet echt leuk & het is ook een duur grapje voor mij.

Dus wie o wie heeft er fijne/handige tipz voor mij?
Als vast bedankt =)

Citaat:
ik zeg minder op stal haflinger kan best buiten staan snachts en allen als die nat van de zweet lekker naar binnen doen
die paarden zijn net zo sterk als een shet leven buiten en anders gooi deken om laat hem dan (haar) buiten staan

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:29

Ik heb ook ervaring met samba dansers op stal. Ik ben dol op potstallen, helaas werken die echt alleen als er een goede afvoer zit (dus urine moet daar dan ook naar toe lopen) of op zandbodem.

Geen goede afvoer betekend gewoon gore stal.
Wel goede afvoer kan betekenen dat je af en toe een gore stal heb, niets van aantrekken gewoon weer glad trekken en op strooien.

Ik haalde elke dag de drollen eruit, kuilen en bulten trok ik weer glad en nieuw stro erop. Een potstal is het beste om 1 of 2 x per jaar leeg te halen. Wij deden het eigenlijk als het weer warmer werd, en als het weer kouder werd. We hadden een inloopstal die veel gebruikt werd vooral als toilet.

Ik moet zeggen dat ik geluk had met 2 dieren die in het begin al het stro op aten ( 3 plakken per stal) maar door elke week wat meer op te strooien viel het kwartje, het raakt niet op. Het gevolg dat we het verse stro in een hooibox konden gooien, dit omdat er voldoende lag op de bodem, en het laten uitpluizen bezigheidstherapie was.

woezeltje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:56

heei ik heb het perfecte antwoord! nouwja bij mij werkt het teminste het is wel een beetje een dure maar het duurt langer dan 1 week voor die echt vies is

stap 1: leg zaagsel/vlas op de bodem
stap 2: leg daarboven op stro
stap 3: als het nodig is leg je er nog een keer vlas/zaagsel op.

en dan hoef je alleen de drollen er uit te scheppen en kan je paard het vlas niet op eten. kan je paard niet op vlas, stro of zaagsel dan zou ik hem op rubbere matten zetten maar dan moet je hem wel net voordat je ron 10/11 uur naar bed gaat hem laten plassen omdat ze dat niet durven te doen op de matten daarom zou je ook nooit een paard in de trailer zien plassen als er geen zaagsel in licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:15

Voor jullie even foto's gemaakt gisteren....

Hoe ik zijn stal tref elke dag...
Afbeelding

En hoe ik hem achterlaat elke dag....
Afbeelding

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:01

Ik maak gewoon een potstal.
Paarden staan alleen 's nachts bij veel nattigheid en kou op stal.
De grootste smeerpijp ooit hield zo een schonen stal.

Het begin van het stal seizoen gooi ik een dikke laag hennep vezels en een plak stro voor het knabbelen (buiten het hooi natuurlijk)
Elke dag haal ik alleen de drollen eruit.
De rest laat ik met rust.
Alleen zonodig vers hennepstrooisel erover en af en toe een plak stro.
Pas aan het einde van de winter haal ik in 1 keer de stal leeg.
Ze staan dan wel een stuk hoger maar de bovenlaag is altijd kurkdroog en ze hebben een heerlijke zachte bodem.
In het voorjaar ben ik dan wel een dagdeel bezig met de loodzware stalbedekking eruit te halen, maar de paarden liggen zacht en droog en ik heb per dag minder werk en kosten.

Als je leeg gaat halen stinkt de onderlaag enorm naar ammoniak maar omdat je de bovenlaag dik hebt en intact laag is dat goed afgesloten.
Van een oude boeren buurman hoorde ik dat als je vroeger als boerenknecht de potstal leeg moest halen en jeverkouden was, je verkoudheid direct over was.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:03

Potstal gaat hier niet lukken hoor, ik heb een soort graafmachine staan

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:04

Kijk en dat hoef ik dus niet te doen want dan heb ik dat zoals jij het aantreft in het 10voud. Ik moet ongeveer 40 cm stro er in doen en dan blijft ie netjes voor 3 dagen.

En dat wat er in ligt, heel eerlijk gezegd, dat kan nooit geen bodem zijn en zeker geen urine opvangen. Ze eten altijd wel een deel op.. jij gooit het deel wat ze eten er in maar je vergeet de rest.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:08

der ligt bijna niks in in je stal als ik daar mijn shetlander in zet kan ik de volgende morgen ook alles der uit halen...denk dat je wat meer der in moet gaan gooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:09

Vind er ook niet zoveel in liggen idd, ik zou dan kijken of je er een bodem in kan krijgen. Hier op stal gooien een aantal ook wel een pak gehakseld koolzaadstro erin en daar overheen stro. Dan is er in ieder geval een bodem om mee te beginnen. :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:57

Zo, als op de foto's ben ik ook begonnen, maar dat was dagelijks haast weg inderdaad. Nu ik oppot, is er een bodem ontstaan, waardoor erin ieder geval een zachte laag ligt. Elk dag netjes nieuw erop strooien en het blijft veel beter en vooral minder beton :D toch denk ik aan tegels, omdat hij wel blijft ploegen, zodat hij de laag te veel naar mijn zin omwoelt. Ik zet nog ff door, want volgens mij kun je pas na een tijdje iets zinnigs zeggen over het succes (of niet) van potten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:57

Is dat de spaarlaag, of is dat normaal en verwacht je dat dat netjes blijft macholover?

Voor stro moet je echt een flinke laag hebben om voldoende vocht op te nemen.
Aangelopen (dus niet los vers opgestrooid, dan ligt het nog veel hoger) heb je toch wel 10 tot 15 cm dikke laag nodig. Als je het net opgestrooid hebt, is dat wel 30cm hoog. Gehakseld of korter gesneden stro ligt meteen veel compacter, dus daar kun je toe met een laag van zo'n 15cm, maar je verbruikt dan in het begin meer pakken of zakken of kg om die stabiele laag te krijgen. Het neemt dan wel veel meer vocht op en blijft langer droog.

woezeltje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:44

doe gewoon op de boden 2 a 3 pakken vlas en daar gooi je een lekkere laag stro over lekker dik en dan blijft je stal heel schoon doe ik bij al mijn beesten zelf varkens van de buuren houden het schoon! en je moet echt veel meer stro er op leggen

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:51

dit is inderdaad zo weinig dat het inderdaad direct een bende is, 1 keer poepen en 2 keer plassen en alles is doorweekt, hij zal dan rondjes gaan lopen uit verveling omdat er niks meer te knabbelen is en vandaar de sporen door de stal heen. je kan er het beste een dikke laag ingooien, dan blijft het veel langer schoon dan met een klein laagje ( al is dat makkelijker mesten, zo werkt dat helaas niet)
of je vlas wil gebruiken is aan jouzelf, het is duur en ik denk niet dat je makkelijk op kan potten gezien het bijna gelijkvloers is, maar een klein randje wat dan het vlas binnen moet houden...
dikke laag stro erin, elke dag drollen en natte plekken eruit, klein beetje schoon stro erin als bovenlaag en 1 keer in de week alles eruit. denk dat je dan het voordeligste en schoonste uit bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:45

Ik laat het nu ook liggen & het meest viese haal ik er uit dus mest & de echt natte plekken & ik gooi dr 2 plakken stro bij... Maar alles is waarschijnlijk opgelost omdat die 24/7 buiten gaat lopen hihi =)