Vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:27

Als we vlas gebruiken, doen we het ook volgens het systeem van GamblersCup.
Voordelen: kleine mesthoop.
Warmer in de winter.
Snel uitmesten, tenzij de hele stal leeg gehaald moet worden.
Onze stallen zijn 3,50 x 3.00 mtr, ik gooi er 5 balen tegelijk in.

Als merrie moet veulenen, gooi ik ongeveer 2-3 weken voor de geboorte nieuw vlas in de stal, als de geboorte duidelijk aanstaande is, gaat er een pak stro over heen en dat systeem houdt ik even aan tot een week of 4 na de geboorte van het veulen.
Dan haal ik de stal leeg en gebruik ik alleen maar vlas.

Nadelen: hoeven hebben wel wat meer te verduren, stal broeit toch wat.

Sinds mijn merrie zeer ernstige koliek heeft gekregen van schoon vlas, gooi er altijd vies vlas overheen of spuit er PHB spray overheen.
Ook gebruik ik Box Clean of ander merk ter voorkoming van vliegen in de stal en voor de verteerbaarheid van het vlas.

Kosten voor vlas ongeveer € 6,- per baal, we laten dan wel een aantal pallets tegelijk afleveren.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:28

Ik zit even te rekenen wat ik vroeger met kleine baaltjes stro verbruikte, maar das toch wel 'n halve baal per dag, dus inderdaad zo rond de 15 en dan zeker geen stro tot aan de buik, wel een schone stal zonder stro te verkwisten. Nu gebruik ik met vlas 1 pak per 5 a 7 dagen, ligt een beetje aan het weer, bij slecht weer staat paard wat meer op stal en we hebben een erg open stal, dus als de wind verkeerd staat regent het makkelijk wat in en is je vlas sneller verzadigd.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:52

ik had mijn piny allereerst op stro, hij vreet alles op en is verschrikkelijk smerig. gooide iedere dag verschrikkelijk veek stro in.
daarna overgegaan op zaagzel, nog erger.. alles was zwart na 1 dag, ik moest iedere dag een pak bij gooien.
maar boodgedwongen op stro, hij at het biet meer op maar was wel smerig.

ik heb vlas geprobeerd en gehakseld koolzaadsteo, beide bleef hij veel schonen eb ik gooi er maar een half pakje in. vlas betaal ik rond de 5,50 per baaltje. zal nu wel wat duurser zijn.
dit jaar komt hij op vlas te staan met een laag stro erin. stro om te knabbelen. voor mijn pony werkt het auper.

voor mijn ahetjws gebruik ik zaagzel gemengd met gehaksels tarwestro, ik meng bewust het strooiael omdat ze het anders gaan opeten..
mijn grote pony heedt een staal van 2,5 bij 2,5 ongevewr en ik start met twee pakjea, in het eerate week strooi ik iets meer op maar per week verbrruikt hij een half pakje. ik haal iedere dag mest uit zijn stal en 1 keer in paar dagen tot week de echte viese rode plekken eruit.

mijn excuses voor typfouten, op mobiel typen gaat vrij moeilijk.

kevje06

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:44

Hier ook vlas. Bevalt super.
Gebruik zak per wk ongeveer per box, om de dag kwart erbij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:52

Maar dan zou je met vlas ook maar een paar baaltjes gebruiken sprintje.

Een halve baal per dag voor een dier dat overdag buitenstaat vind ik niet overdreven veel, maar ik hou ook niet van een kale stal.

Kosten is ook niet mijn drijfveer dat zijn de arbeidsuren en ooral ook afvoerhoeveelheid.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:06

fokfanaat schreef:
Maar dan zou je met vlas ook maar een paar baaltjes gebruiken sprintje.

Een halve baal per dag voor een dier dat overdag buitenstaat vind ik niet overdreven veel, maar ik hou ook niet van een kale stal.

Kosten is ook niet mijn drijfveer dat zijn de arbeidsuren en ooral ook afvoerhoeveelheid.

Ja dat is absoluut waar dat ik dan ook minder vlas zou gebruiken :)* , goed punt. Het komt er dus op neer dat de prijzen elkaar niet zoveel ontlopen, en de keuze voor de bodem bedekking op andere argumenten genomen kan worden.

Misschien dat ik met onze viespeuk die eraan komt andere bodem bedekking zou overwegen (dan wel gehakseld stro in verband met afvoer). Maar voor onze huidige paarden werkt stro prima. De stallen worden hier eens in de week helemaal leeggehaald door onze buurjongen (dat is extreem fijn geregeld), verder hoef ik ze alleen maar iedere dag op te strooien. Dus werk heb ik er zelf weinig aan, en we hebben een ruime mestplaats dus dat is voor ons ook geen probleem.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:19

Ik doe voor mijn vieze paard 5 dagen met 1 baal vlas, voor mijn schone paarden/pony 6-7 dagen met 1 baal. Ik doe meestal in het begin 2 balen per stal erin en dan 2x per week de natte plekken eruit en iedere dag de drollen. En dan eens in de paar weken haalde ik de hele stallen leeg, ik hou niet van dat oppotten (m'n paarden bewegen veel in de stal en dan loopt toch die onderlaag lekker door het schone vlas heen).

In totaal dus voor m'n vieze paard per maand (30/5 dagen): 6 balen per maand + 2 extra voor de eerste keer (en iedere keer dat je stal helemaal leeg maakt)

edit: Ohja, mijn stallen hebben op de eerste meter (stal breed) een rubber mat liggen, daarop ligt geen vlas

madouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:59

mijn pony staat op vlas.. ben 1 baal per week kwijt ongeveer.. doe na het uitmesten altijd weer een klein laagje erbovenop
als bodem denk ik wel dat je zo'n 2 balen nodig zal hebben
vind vlas niet helemaal zo geweldig vond zaagsel fijner.. maar dat is minder makkelijk afbreekbaar zei de stalbaas dus zo doende
als je erover twijfelt naar vlas te gaan kan je ook een beetje azijn over het stro sprenkelen, dat doet een vriendin van mij ook dan eet haar paardje het niet meer op ;) even kijken hoe dat gaat

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:23

Ik heb mijn paard ook op vlas staan en vind het echt ideaal. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een heel schoon paard heb.
De stal is 3.5 bij 3.5 en heb als bodem er 4 balen ingegooid.

Nu haal ik elke dag de mest eruit en in 1x in de 2 weken de viezen plekken achterin. Het vlas is nog niet nat o.i.d. maar ik weet dat mijn paard daar plast vandaar.
Elke zaterdag krijgt ze een nieuwe baal à 7,-. Al met al top prima te doen dus. Overdag staat ze wel de hele dag buiten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:29

Wij halen zo vier keer per dag de mest eruit en de natte plekken twee keer per week. Bij mijn paard gaan er vier balen door per week. De stal is 3 X 4. Hij heeft een dikke bodem van altijd schoon vlas, het heeft altijd dezelfde lichte kleur zoals het uit het pak komt.

Edit: ze staan max 2 uur buiten en worden daarnaast nog een uur gereden per dag

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 10:48

Iedereen heel erg bedankt voor jullie informatie!! +:)+

Uiteindelijk is het niet meer nodig. Ga per 1-12 verhuizen naar een andere stalling, waar ik het probleem met extra stro kopen niet meer heb. Het "probleem" heeft zich dus vanzelf opgelost.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:23

Ooh Jo, dat had ik niet verwacht! Waar ga je naar toe?