Deugdelijke omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:01

Huertecilla schreef:
My_Chimanga schreef:
Ik ken inderdaad ook verhalen waarbij paarden zwaaaaaar gewond uit een hekwerk gevist moesten worden... (neem prikkeldraad, maar inderdaad ook stalen buizen etc.)

Beter dat dan dood paard en dode bestuurder uit een autowrak moeten vissen.

Dat laatste zeg ik ook altijd...word mij soms niet in dankbaarheid afgenomen, de meeste denken alleen aan hun eigen paard.
Het is je ergste nachtmerrie wanneer een paard op een auto klapt en er vallen zwaargewonde of doden bij.
Je paard is vervangbaar...die moeder van die 3 kinderen niet.

Bij ons op stal valt er ook nog een hoop te verbeteren terwijl de basis goed is. Het zijn die paar kleine dingetjes zoals knap stroom erop en op enkele plaatsen het hekwerk op te knappen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:36

djuno schreef:
Huertecilla schreef:
Wat heb jij om een onverhoopt ongeluk te voorkomen?

Lekker kort door de bocht als je (zoals velen van ons!!) afhankelijk bent van ofwel een pensionstalling of manege waarbij je in dit soort zaken gewoon geen stem hebt...beetje take it or leave it-systeem.
Niet iedereen heeft zijn of haar paarden op eigen grond.

Geen stem? Dacht het toch wel.
Mijn paard staat bij de manege in een wei omring door sloten en met een ijzeren hek wat met een leren band om de paal vast zit. Voor het hek (binnenkant wei) zit een soort 'sluisje' van een enkel schrikdraadje. Om bij de wei te komen moet je door een andere wei welke grenst aan het parkeerterrein van de manege. Het hek van het parkeerterrein naar de wei stond vaak open. Helaas waren er een aantal pensiongasten die te lui waren om de band goed om de paal te doen waardoor het ijzeren hek kon openwaaien. Herhaaldelijk heb ik de betreffende personen er op aangesproken dat er zo maar 1 schrikdraadje tussen de paarden en de openbare weg zat. Ook de manegehoudster heb ik hierover ingelicht, die sprak de pensiongasten er ook op aan maar meer om van mijn gezeur af te zijn. Totdat ik het zat was en zowel mijn aansprakelijkheidsverzekering alsook mijn paardeverzekering heb opgebeld. Als er wat met mijn paard zou gebeuren danzou de paardenverzekering niets uitkeren voor mijn paard omdat het schrikdraadje niet gezien wordt als deugdelijke omheining. Het antwoord van mijn aansprakelijkheidsverzekering was 'gunstig' voor mij maar minder voor mijn pensionhoudster. Aangezien ik het al regelmatig aangegeven had bij haar en zij zorg moet dragen voor de veiligheid van mijn paard zou mijn verzekering het gaan verhalen op haar verzekering. Toen ik dat bij haar aangaf hebben we afgesproken dat zij er voor zal zorgen dat het hek van de wei naar het parkeerterrein zoveel mogelijk dicht blijft, in ieder geval 's nachts. Op deze manier zit er nog een extra hek tussen de paarden en de openbare weg. Gelukkig zijn de betreffende pensiongasten inmiddels vertrokken en zitten beide hekken goed dicht.

magda_90

Re: Deugdelijke omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:44

Mooi hoor al die omheiningen, prima als je er een plaatst, totdat je een brief van de gemeente krijgt dat het "landschapvervuiling" is, en dat het hekwerk weg moet. Hier in Friesland ken ik meer dan genoeg mensen die graag een degelijk hekwerk willen, ze krijgen echter gewoonweg geen toestemming om er een te mogen plaatsen.

Huertecilla schreef:
Het is namelijk niet van belang wat jij vindt wat maar goed genoeg moet zijn omdat je niet meer middelen hebt.
Het gaat erom dat de rechten van anderen niet door jouw hobby met paardenhoeven getreden worden. Dáár is dat hek voor!
Als jij daar de middelen niet voor hebt, kan je geen paard houden.

Dus zij moeten hun paarden dan allemaal maar weg doen?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:51

Maar heb je dan alles zo omheind Huertecilla, of alleen die paddock van 50 bij 100? Als dat al meer kost dan de paarden bij elkaar wordt het een hele kostbare aangelegenheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:10

waar staan de koeien dan achter?

Hier heb ik rond de paddock en de bak 2x breed lint. Verder voor de onderverdeling meestal 1 lintje of 1 laag koord op een meter hoogte. Daar zijn ze wel eens doorheen gegaan naar de naastliggende wei vanwege de slechte zichtbaarheid. Bij vernieuwing zou ik gaan voor tussenmaat lint.

Rondom ons perceel:

Noordkant: dicht op elkaar gegroeid bos met wal en sloten er omheen en tuin met grenzend aan de paddock hout met schrikdraadje er boven. Paarden vinden deze kant eng en lopen er aan de hand al aarzelend langs, niet echt aantrekkelijk om naar toe te schrikken dus, eerder er van af, het bosje is "spannend" want er loopt wel eens wild doorheen, er vliegen vogels uit op met lawaai enz.)
Daarvoor een dubbele laag schrikkoord en stalen weidehek bij de "dam" (pad door het bos) Met er tussen nog een elastisch schrikkoord om ze aan de paddock kant te houden. (als we die vergeten kunnen ze bij de mestplaat komen en de kuilbalen en het pad en greppeltje, maar ze blijven binnen het omheinde "paardendeel"

Oostkant: Deels Sloot (1,5 a 2 meter breed met vrijwel altijd water) met boomwal en dichte bramenstruiken. Daarvoor dus een enkele laag koord om te voorkomen dat ze de sloot in lopen en als extra voor de natuurlijk afscheiding door de boomwal/bramenstruikenheg (en dan het weiland van de buren met prikkeldraad en gaas en stroomdraadje voor de schapen, dan sloot en dan pas de weg).

Zuidkant, dik 300 meter vanaf de paddock/bak is eigen weiland met eerst de onderverdeling van de weides/het hooiland, een pad van 6 meter tussen het laatste stuk wei en de buitenomheining en tenslotte voorheen 2, nu drie lagen stroomkoord en lint met bij de doorgang een stalen weidehek en bij de helft een ondoordringbare boomwal met (droge) sloot en nog oude prikkeldraadomheining in de boomwal (nog niet weggehaald). Ze lopen bijna nooit helemaal achteraan. Van mei/september is het hooiland, en midden winter is het niet geschikt vanwege de zachte en natte bodem, dus met omweiden in die tussenperiode staan ze hoogstens een paar weken helemaal achteraan en dan alleen overdag een aantal uren.

Het stuk zonder boomwal zou ik graag nog een visueel sterkere/massievere omheining willen hebben. Beoband, Horserail of gewoon een houten omheining of een dichte heg. Gaat om een meter of 30 a 40 denk ik.

Dan de westkant: 1,5/2 meter brede en diepe schouwsloot waar altijd water in staat. enkel schrikkoord er voor zodat ze niet per ongeluk in de sloot belanden. Andere kant is grasland van de boer, helaas geen omheining naar de weg, maar wel veeeeeeeeel ha met gras en natuur wat me aantrekkelijker lijkt dan de weg op lopen.

Het kan altijd beter, daar ben ik me van bewust.
Wel is het zo dat mijn ervaring is dat als de paarden schrikken ze vaak de veiligheid van het bekende opzoeken. De paddock en stal is hun veilige basis. Daar proberen ze niet uit te breken. Ook hun weiland met voldoende gras geeft geen aanleiding om elders te gaan snuffelen, en als er per ongeluk 1 door een tussendraad is gegaan (te laat zien bij nieuw stuk verkennen), dan zijn ze heel enthousiast met hun nieuwe stuk gras en na wat rondrennen wordt er weer gegeten.

Om te voorkomen dat de paarden onrustig worden en door de draden gaan laten we geen paarden alleen achter in de wei. En ik heb ze 's nachts het liefst in de paddock met stal, vlak achter huis, dus als ze onrustig zijn dan wordt ik er wakker van en ga ik kijken. Het achterste deel van de weide, dat dicht bij de weg ligt gebruik ik liefst zo min mogelijk.

Voor bij het huis zijn we bezig met een damhek en omheining langs de sloten. Dan kunnen ze voor ook met geen mogelijkheid het erf af als ze al eens het "huiserf" op zouden komen...

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:27

Huertecilla schreef:
My_Chimanga schreef:
Ik ken inderdaad ook verhalen waarbij paarden zwaaaaaar gewond uit een hekwerk gevist moesten worden... (neem prikkeldraad, maar inderdaad ook stalen buizen etc.)

Beter dat dan dood paard en dode bestuurder uit een autowrak moeten vissen.

Ik begrijp dat dit topic nu steeds meer gaat over hoe je paarden zo goed mogelijk kan opsluiten en niet zozeer wat 'deugdelijk' voor mij inhoud... ik vind het namelijk erg belangrijk dat de paarden bij ons binnen de perken blijven en zal het mezelf niet vergeven als het dier zomaar uitbreekt en een ongeluk veroorzaakt met dodelijke afloop. Maar deugdelijk vind ik ook dat het voor de dieren niet al te veel kwaad kan en ik zou het mezelf ook niet vergeven als ze met een denderende speelbui zwaargewond raken omdat ze het hek hebben geraakt.

Ik heb het idee dat er nu heel erg gekeken wordt naar wat iedereen aan 'verkeerds' schrijft en dat alleen dat er uit gepikt wordt. Zoals dus mijn opmerking hierboven, ik heb namelijk al eerder gezegd dat ik ook ga voor een zogenaamde deugdelijke omheining, en ik heb nooit beweerd dat ik liever heb dat er iemand dood gaat omdat mijn paard uit breekt dan dat het paard gewond raakt bij het pogen tot... toch komt dat met de quote zo wel een beetje over. Jammer...
Dat er aandacht aan het onderwerp omheining besteed word vind ik goed, maar dat er ruimte is voor een meningsverschil? Het lijkt wel een beetje of er maar 1 omheining goed genoeg is, en dat is die in de openingspost wat betekend dat ongeveer iedereen op bokt een omheining heeft die niet deugd... Dat vind ik dan ook weer een beetje kort door de bocht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 08:26

Cowgirl schreef:
Dat laatste zeg ik ook altijd...word mij soms niet in dankbaarheid afgenomen, de meeste denken alleen aan hun eigen paard.

Zie dit topic.

_kajo_ schreef:
Totdat ik het zat was en zowel mijn aansprakelijkheidsverzekering alsook mijn paardeverzekering heb opgebeld. Als er wat met mijn paard zou gebeuren danzou de paardenverzekering niets uitkeren voor mijn paard omdat het schrikdraadje niet gezien wordt als deugdelijke omheining. Het antwoord van mijn aansprakelijkheidsverzekering was 'gunstig' voor mij maar minder voor mijn pensionhoudster. Aangezien ik het al regelmatig aangegeven had bij haar en zij zorg moet dragen voor de veiligheid van mijn paard zou mijn verzekering het gaan verhalen op haar verzekering.

Goed initiatief.

´Deugdelijk´ is helaas én begrijpelijk niet concreet beschreven omdat er grote situationeel afhankelijke verschillen zijn.
Het houdt in ´afdoende en degelijk´ voor het doel; betrouwbaar veilig afsluiten op een duurzame, goed onderhoudbare manier. Met een haag, houtwal, brede sloot o.id. is de situatie logischerwijze anders dan een direct aangrenzende weg.
Paardhouders zijn heel best in staat zelf in te vullen wat dit inhoudt. Ze wíllen dat echter niet invullen.
´Ja maar.... dan kan ík geen paard houden.´

Hier in Andalucia houdt deugdelijk in ´van metaal´ als er een hengst achter staat. Niet metalen schapengaas, maar hék van metaal.

joyce B schreef:
Het stuk zonder boomwal zou ik graag nog een visueel sterkere/massievere omheining willen hebben. Beoband, Horserail of gewoon een houten omheining of een dichte heg. Gaat om een meter of 30 a 40 denk ik.

...

Wel is het zo dat mijn ervaring is dat als de paarden schrikken ze vaak de veiligheid van het bekende opzoeken. De paddock en stal is hun veilige basis. Daar proberen ze niet uit te breken.

...

Om te voorkomen dat de paarden onrustig worden en door de draden gaan laten we geen paarden alleen achter in de wei. En ik heb ze 's nachts het liefst in de paddock met stal, vlak achter huis, dus als ze onrustig zijn dan wordt ik er wakker van en ga ik kijken. Het achterste deel van de weide, dat dicht bij de weg ligt gebruik ik liefst zo min mogelijk.

Bedankt voor je heldere gezond verstand uitleg.
Ik heb er een paar stukjes die er voor mij uit springen ´uitgeknipt´.
Goed overdacht hoor _/-\o_

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:58

Hmmz... Ik heb het 2 meter hoog met harmonicagaas omheind en schriklint ervoor. Het gaas veert, dus als er 1 inspringt (1x gebeurt in 3 jaar) dan veert ie terug. Deugdelijker en veilig kan haast niet, maar ze binnenhouden lukt ook niet altijd. Er is er 1 (veulen) overheen gesprongen in 3 jaar tijd (en een hinde) en er zijn er (vóór er schriklint voor ging) 4 onderdoor gekropen. De meeste losbrekingen gebeuren in de hand, onderweg van en naar het weiland (steigerende hengsten die met been over touw gaan en 2 tegelijk meenemen die ergens van schrikken en door elkaar gaan lopen achter me enz.). Ze staan 's nachts gewoon op stal. Mijn planning op hele lange termijn is het verhogen naar 2,5 meter hoog gaaspanelen met 4 linten ervoor. Overigens is het andere deel van het land gewoon omheind met alleen koord en lint 3 draads tot 170 hoog. Daar staan alleen meiden en mannen die daar zonder meer achterblijven, met of zonder stroom erop...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 09:36

ShamalArabs schreef:
De meeste losbrekingen gebeuren in de hand, onderweg van en naar het weiland (steigerende hengsten die met been over touw gaan en 2 tegelijk meenemen die ergens van schrikken en door elkaar gaan lopen achter me enz.).

Herkenbaar :o Dat doe ik daarom al 10 jaar zo nooit meer.
Als ik ze verzet, dat hang ik lint voor de doorgang naar het erf en neem ze óf allemaal los mee óf individueel.
De afgelopen paar jaar echter heb ik de linten zó gespannen dat ze naar eigen goeddunken van paddock naar het land (door dubbel lint voor houtwal en rivier omzoomd) en vv. kunnen lopen als er iemand thuis is.
Als we van huis gaan, al is het voor vijf minuten, en ´s nachts gaan ze in de paddock. Gewoon roepen en ze komen in galop. Daarom kan het makkelijk ook voor vijf minuten.
Is ook voor water geven véél makkelijker voor ons. Nu houden we alleen het water in de paddock bij. Ze lopen toch heen en weer.
Is blijkbaar ook een leuk ´spelletje´ want ze doen het ook ´zo maar´.
We hebben er van huis uit zicht op en het is echt vermakelijk. Ik heb mijn pc schuin voor een enorme spiegel die zich geeft op de paarden. De laptop in de keuken staat zo dat je zicht heb op de paarden door leukenraam, raam in de patiomuur.
Helemaal top ook zoveel meters als ze op deze manier maken. Alleen al dat ´migreren´ is zo 2 kilometer per dag.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:37

Ik heb het complete stuk wat we huren wel zo afgezet dat ze niet heel makkelijk zomaar weg kunnen als ze aan de hand losbreken. mijn middelen zijn verder beperkt, we mogen veel maar het blijft een gehuurde locatie...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:45

My_Chimanga schreef:
Dat er aandacht aan het onderwerp omheining besteed word vind ik goed, maar dat er ruimte is voor een meningsverschil? Het lijkt wel een beetje of er maar 1 omheining goed genoeg is, en dat is die in de openingspost wat betekend dat ongeveer iedereen op bokt een omheining heeft die niet deugd... Dat vind ik dan ook weer een beetje kort door de bocht.

dat is de reden dat ik sowieso niet actief , inhoudelijk aan de discussie meedoe, dat is namelijk een beetje een standaardverschijnsel bij discussies en topics van bepaalde topicstarters.
er is eigenlijk maar 1 wijze deugdelijk en de rest van de wereld doet het fout en zou geen paarden moeten houden. Ik ben gek op discussies, maar dan wel een echte discussie en niet een verkapt "ik vind en wat ik vind is feit " topic.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:56

Sonja_vR schreef:
My_Chimanga schreef:

dat is de reden dat ik sowieso niet actief , inhoudelijk aan de discussie meedoe, dat is namelijk een beetje een standaardverschijnsel bij discussies en topics van bepaalde topicstarters.
er is eigenlijk maar 1 wijze deugdelijk en de rest van de wereld doet het fout en zou geen paarden moeten houden. Ik ben gek op discussies, maar dan wel een echte discussie en niet een verkapt "ik vind en wat ik vind is feit " topic.

ik ben het met jullie eens hoor. De enige reden waarom ik vind dat mijn omheining deugdelijk is, is omdat het dat ís voor MIJN situatie (lees: nog geen 15 meter naast de wei loopt een weg waar ze 100 rijden, je mag er 80 overigens). Als je in de middle of nowhere zit, hell dan vind ik het al een deugdelijke omheining als je het met 1 slaphangend aan elkaar geknupt lintje zonder stroom erop en prikpaaltjes hebt afgezet :') Als ik een giga-ranch in de middle of nowhere zou hebben zonder buren dichterbij dan 20 km. dan had ik misschien niet eens de moeite gedaan om er een omheining omheen te zetten :+

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:10

Onze paddock is omheind met hout met daarvoor langs schrikdraad, achter het hek zit een sloot.
De weides zijn omringd door sloten, we hebben de sloten afgezet met schrikdraad.
De oprit is afgesloten door middel van een houten hek, de tuin is rondom afgezet met zowel gaas als heg.

1 weiland grenst aan de voorzijde aan het fietspad, dit is afgezet met gaas en schrikdraad.
Ik had de voorzijde graag net zoals de paddock met hout en schrikdraad willen afzetten.
Als het ons eigen weiland was geweest hadden we dit ook zeker weten gedaan.
Voor de pony's is het veilig, de paarden laat ik er niet lopen.
Daarvoor vind ik de omheining te laag.
Om te voorkomen dat er pony's ontsnappen bij het in/uit gaan van de weide, hebben we hier een sluis voor het hek.

Persoonlijk vind ik een afrastering van alleen stroom te minimaal als het weiland aan een weg grenst.
In combi met een sloot kan dan wat mij betreft weer wel.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:06

Moderatoropmerking:
Zullen we het even ontopic houden en geen discussie laten ontstaan over het wel/niet (actief)reageren/meelezen?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:05

Uhm, is er dan wat verwijderd ofzo? anders snap ik de mod. opmerking niet helemaal...