Cowgirl schreef:Dat laatste zeg ik ook altijd...word mij soms niet in dankbaarheid afgenomen, de meeste denken alleen aan hun eigen paard.
Zie dit topic.
_kajo_ schreef:Totdat ik het zat was en zowel mijn aansprakelijkheidsverzekering alsook mijn paardeverzekering heb opgebeld. Als er wat met mijn paard zou gebeuren danzou de paardenverzekering niets uitkeren voor mijn paard omdat het schrikdraadje niet gezien wordt als deugdelijke omheining. Het antwoord van mijn aansprakelijkheidsverzekering was 'gunstig' voor mij maar minder voor mijn pensionhoudster. Aangezien ik het al regelmatig aangegeven had bij haar en zij zorg moet dragen voor de veiligheid van mijn paard zou mijn verzekering het gaan verhalen op haar verzekering.
Goed initiatief.
´Deugdelijk´ is helaas én begrijpelijk niet concreet beschreven omdat er grote situationeel afhankelijke verschillen zijn.
Het houdt in ´afdoende en degelijk´ voor het doel; betrouwbaar veilig afsluiten op een duurzame, goed onderhoudbare manier. Met een haag, houtwal, brede sloot o.id. is de situatie logischerwijze anders dan een direct aangrenzende weg.
Paardhouders zijn heel best in staat zelf in te vullen wat dit inhoudt. Ze wíllen dat echter niet invullen.
´Ja maar.... dan kan ík geen paard houden.´
Hier in Andalucia houdt deugdelijk in ´van metaal´ als er een hengst achter staat. Niet metalen schapengaas, maar hék van metaal.
joyce B schreef:Het stuk zonder boomwal zou ik graag nog een visueel sterkere/massievere omheining willen hebben. Beoband, Horserail of gewoon een houten omheining of een dichte heg. Gaat om een meter of 30 a 40 denk ik.
...
Wel is het zo dat mijn ervaring is dat als de paarden schrikken ze vaak de veiligheid van het bekende opzoeken. De paddock en stal is hun veilige basis. Daar proberen ze niet uit te breken.
...
Om te voorkomen dat de paarden onrustig worden en door de draden gaan laten we geen paarden alleen achter in de wei. En ik heb ze 's nachts het liefst in de paddock met stal, vlak achter huis, dus als ze onrustig zijn dan wordt ik er wakker van en ga ik kijken. Het achterste deel van de weide, dat dicht bij de weg ligt gebruik ik liefst zo min mogelijk.
Bedankt voor je heldere gezond verstand uitleg.
Ik heb er een paar stukjes die er voor mij uit springen ´uitgeknipt´.
Goed overdacht hoor