wie laat zijn paard binnenstaan met de regen of met deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:42

ik heb net de shetters hals over kop binnengehaald want hier in friesland vlieven je de takken om de oren, containers rijden vanzelf (dan heb ik het over de grote ijzeren), hondenbakken en ladders gaan hun eigen gangetje..
normaal laat ik de ponys liever zonder deken gewoon lkkr buiten maar ala het echt een paar dagen vier weer blijft dan haal ik allea naar binnen snachts en overdag weer naar buiten.
mijn shetjes hebben allebij een regendeken met voering op, nu ze op stal staan even niet.

Tancreda4

Re: wie laat zijn paard binnenstaan met de regen of met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:34

Toch maar paard binnen gehaald voor de nacht, hele dag in de regen en wind gestaan en een zeiknat paddock... Wel sneu, want mijn shetje staat wel nog buiten :o Maar goed, die heeft een flinke vacht, mijn grote was koud onder haar deken.

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:06

Die witte van mij heeft wsl gewoon de takken uit de bommen staan staren.
"ja, kom maar hier takje, met je lekkere blaadjes!!!" :9

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:18

Hier staan ze gewoon nog 24/7 buiten, weer of geen weer en ook geen schuilgelegenheid. Had ze gisteren wel onder een regendeken willen hebben, maar ze waren al nat geregend voor ik de mogelijkheid had om een deken op te gaan doen. Jammer maar helaas dus. Normaal gaan ze met een flinke bui gewoon dicht bij elkaar staan en houden elkaar warm.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:22

met deze temperaturen hebben ze bij mij nog geen regendeken op met regen, wel kunnen die van mij zelf de schuilstal in als ze willen. maar mijn ervaring is dat ze nu nog liever in de stortregen gras eten dan dat ze in de stal gaan staan.

als het echt kouder wordt gaan wel de dekens op.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:05

Mijn paarden staan 24/7 buiten, het hele jaar.
Er staat een flinke bomen en struikenrij langs de wei, dus veel beschutting. Voor de winter is er een wand gebouwd met pakken kuilgras, dus nog meer beschutting.

Helaas geen schuilstal.
Als het kouder wordt en er langdurige regen komt krijgen ze wel een deken op. Als er een schuilstal was geweest had ik ze lekker dekenloos gelaten.

Ik heb wel de mogelijkheid om ze in een stal te zetten, maar ik heb ze liever buiten lopen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:27

Hier ook nog steeds 24/7 buiten, zonder deken. Helaas zonder schuilstal, maar ze kunnen wel uit de wind staan. Zolang er ook nog andere paarden dag en nacht buiten blijven blijft die van mij ook lekker buiten. Als het echt kou gaat worden in combinatie met regen en wind krijgt hij wel een regendeken op.

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:56

Onze pony's staan altijd buiten, 24/7/365, zonder deken. Ze kúnnen in de winter wel een schuilstal in, maar dat doen ze niet. Als het regent/stormt, draaien ze hun kont in die richting en klaar.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:01

Hier staan ze met regen gewoon buiten. Maar er zijn er 2, soms 3, die met heel slecht weer (lange regenval/veel wind) nu 's nachts op stal gaan of een dekentje op krijgen. Van de winter gaat hier overigens alles 's nachts op stal.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:11

Bij ons gaan ze lekker naar buiten met hun waterdichte dekentje op.
De Shetlanders en de Fjord gaan zonder deken, die hebben nu al een megavacht.
Ze mogen met dit natte weer wel 's nachts op stal.

Als het ijskoud is en het de hele dag stortregent dan mogen ze wel eerder naar binnen.
Ze vinden het buiten dan zelf ook niet zoveel aan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:48

buiten...met of zonder deken, als er al een deken word gebruikt is het ene ongevoerde regendeken puur uit gemakzucht omdat het gewoon lekker makkelijk is met zadelen/rijden.
als het niet onder het zadel is en gewoon gezond, als in, het kan zichzelf gewoon warm houden en heeft een goeie vacht (dus geen huidproblemen) dan zonder deken gewoon buiten met schuilmogelijkheid die 9 van de 10 keer niet gebruikt word.

zolang een paard voldoende voeding krijgt en de vacht geen issue is(als in, er staat gewoon haar op) dan zie ik geen reden om aan dekens of binnen houden te beginnen. Tis een paard, geen suikerklontje

(disclaimer: tuurlijk zijn er uitzonderingen, sommige paarden zullen een dekentje nodig hebben , hebben het eerder koud etc etc etc , maar over het algemeen kan het gros van de paarden prima tegen regen en kou, zolang er maar voldoende hooi is om het motortje te laten draaien, dit getiept hebbende zal ik ook toegeven dat we zelf ook bij de ijslanders al wel eens voor een regendekentje hebben gekozen bij langdurig aanhoudende buien waarbij ik ook echt over dagenlang regen spreek )

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:52

Sam staat nu zonder deken buiten en snachts op stal, maar die wordt volgende maand ook geschoren dus het maakt niet uit als hij nu een vachtje krijgt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:03

Die van mij heeft sinds zondag zijn eczeemdeken af en de 0grams regendeken op. 's nachts staat hij op stal, maar ze hebben op de wei geen schuilmogelijkheid, dus vandaar de keus voor de deken overdag. Als het echt langdurig regent achter elkaar, zoals de afgelopen dagen wel al is geweest icm veel en harde wind, vindt die van mij er sowieso niet veel aan. Dan staat hij al vroeg aan de draad te wachten om naar binnen te kunnen. Natuurlijk ook een gewende omdat hij weet dat er een box voor hem is, maar aangezien hij geen schuilmogelijkheid heeft en dan in de wind/regen staat, vind ik het juist fijn voor hem dat hij de regendeken op heeft en eventueel eerder naar binnen kan als hij dat zelf aangeeft.

Verder gebruik ik op een zweetdeken na (na het rijden) vrijwel geen dekens.
In het eczeemseizoen eczeemdeken, kom ik ook echt niet onderuit.
En heb afgelopen winter een paar weken winterdeken van 200g opgelegd toen het -20 was
En paardlief stond in een gang met paddock boxen waarvan grotendeels de deuren naar de paddocks open stonden en het dus echt mega koud was in die gang brr..
Paardlief had ook weinig wintervacht vorig jaar tov jaren daarvoor omdat hij nog herstellende was van slechtere conditie op dat moment waardoor hij slechte wintervacht heeft aangemaakt
Dit jaar staat hij in een warmere gang, dus ik hoop dat ik helemaal geen deken nodig ga hebben dan, maar we zien wel :)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-09-12 10:33, in het totaal 3 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:25

Ehhhhhh durf het bijna niet te schrijven, maar ik heb mietjes :o Hebben nu al hun winterdeken op (die dusdanig ademend en temperatuur regelend is dat ik niet hoef te wisselen *D ). Maar moet erbij zeggen, heb en een bejaardentehuis staan :D 3 stuks van 20, 22 en 26 waarvan de 2 jongste nog wel wat meer spek op de ribben mogen (wil dus liever dat ze hun energie gebruiken voor spek aanmaken dan zichzelf warmhouden) en de oudste trekt het echt gewoon niet meer zonder. Een stel wedstrijdpaarden die ik graag kort in de vacht wil houden, en uberhaupt weinig vacht krijgen. Daarbij dan nog geen schuilmogelijkheid als ze buiten staan. Tja dan grijp je wat sneller naar de winterdekens. Er staat maar 1 zonder, een 4 jarige die niet gereden wordt. En snachts staan ze hier op stal. Ik durf geen paard buiten te laten snachts. Heb Harry Houdini op stal :+ en er loopt in Dld nog steeds een paardenripper rond.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:31

Hier blijft madam buiten met een regendeken op.
Echter gaat ze dan alsnog zielig in de schuilstal staan of onder een boom.
Toen ze een veulen was had ze al een hekel aan regen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:36

tot 2 jaar terug stond 'de mijne' jaren zonder stal en zonder deken. Vorigjaar max een 150grams winterdeken (die ze ditjaar nu al op heeft liggen).

Ik zou er een regendekentje opgooien nu.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 01:06

Die van mij gaan om 07:00u naar buiten en komen om 19:00u weer naar binnen. Ze hebben wel allemaal al een regendeken op. Ook als het regent gaan ze naar buiten, ze zijn niet van suiker..

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:06

Een paard kan prima tegen regen en heeft ook geen deken nodig.

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:38

mijne staat nu nog 24/7 buiten maar heeft wel een regendekentje op.
gaan in oktober s avonds weer naar binenn

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:40

als het regent kan je hem beter binnen zetten maar in de winter als het sneeuwt kan ie gwn buiten

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:45

Lekker buiten laten staan zonder deken.
Wie gaat er in het wild heen om de paarden een deken op te doen?

Ik zet mijn Tinker (2,5 jaar) alleen binnen bij extreem warm, of extreem slecht weer.
Als ik hem binnenzet i.v.m. warmte is het in de middag, en dan rond de avond als het warmste voorbij is gaat
hij de rest van de avond/nacht weer lekker naar buiten!

Een paard is een paard, en geen baby die niet tegen kou kan.
Als je je paard gewoon buiten laat staan, maakt hij vanzelf een lekker warme wintervacht aan, maar dan
moet je hem daar wel de kans voor geven natuurlijk!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:54

Mijn paarden staan altijd zonder deken behalve als de dazen op het ergst zijn en tegenwoordig als het regent. Een van de paarden werd zo chaggerijnig van de regen dat het veiliger is voor de andere dat deze dame een regendeken op krijgt :D Gelukkig is ze nog steeds niet in de regen en als de poort open gaat rent ze naar stal maar heb tenminste geen ongelukken zo. Ze staan bij ons wel op stal met voertijd en blijven dan ook op stal.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:10

'Onze' paarden kun je echt niet vergelijken met paarden in het wild hoor.
Zeker niet als ze op een weiland staat met een paar bomen, zo ziet 'het wild' er namelijk
echt niet uit ;)

Mijn paard staat sinds een week savonds/snachts binnen. Al die regen vind ik
niet fijn, en zij al helemaal niet. (ja dat weet ik zeker) als ze smorgens/smiddags
buiten staat heeft ze een deken op :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:43

@ BilluBubbles, imo zijn er echt wel situaties waarbij je toch moet denken aan een deken hoor.
Mijn paard was vorig jaar heel slecht in conditie in het najaar. En heeft nauwelijks wintervacht aangemaakt. Heb hem met die vieze regen en wind gewoon lekker een regendeken met fleece onderlegd opgelegd(op de wei ook totaal geen beschutting en met flinke harde wind en regen en icm kou leg ik hem toch gewoon lekker een 0grams regendeken op:), moet ook verder iedereen zelf weten maar ik gebruik wel in het najaar met vieze regen en wind fijn 0grams regendeken, is ook praktisch met rijden en paard heeft er geen nadelen van, want heeft geen effect op zijn wintervacht). Als ik die geen deken op had gelegd in de winter toen het bij ons op stal -20 was, had ik niet geweten hoe ik mijn paard had aangetroffen smorgens hoor.. Die heeft toen echt wel een 200g deken nodig gehad want stond te rillen vd kou anders! Hij stond in een gang waar boxen met aanliggende paddocks vastzaten en dan stonden de deuren naar de paddocks bij de meesten 24/7 open waardoor de kou lekker door de gang heen trok..en dat icm weinig wintervacht.. ik ben blij dat ik bij hem vorig jaar toch een deken gebruikt heb..
en voor mensen die hun paarden scheren is een winterdeken toch ook geen overbodige luxe.. kun je wel weer zeggen; paarden in t wild worden ook niet geschoren. maar die worden dan ook niet intensief gereden waardoor ze zich in 't zweet werken en werken met alleen een zweetdeken dan echt niet voldoende is.

Als het niet nodig is, gebruik ik ook geen dekens. Zie ik aan mijn paard dat hij aangeeft dat hij het bv. zoals vorige winter koud heeft, gooi ik m toch fijn een deken op :)

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:04

Tuurlijk, als een paard geen wintervacht aanmaakt, of het is echt slecht weer, dan snap ik het
dat ze een deken opkrijgen;)
Ik bedoelde ermee dat er ook mensen zijn die ze met een klein beetje miezer ook al een deken opdoen.

En over de paarden die geschoren zijn heb ik het niet gehad, want dat vind ik ook weer wat anders.
Daarbij snap ik dat ze een deken moeten.

Mijn Tink zou ook lekker naar binnengaan als hij niet meer de energie zou hebben om
een wintervacht aan te maken.

Ik bedoelde er dus ook echt niet mee dat ik het vreemd vind als mensen hun paard een deken opdoen.

Het is sowieso iets wat iedereen voor zichzelf en voor zijn/haar paardje het beste vind.