voor altijd op de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Re: voor altijd op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:32

ik neem geen afscheid van haar. ik ben niet zo als andere mensen die hun paard zo weg doen. ik heb haar al heel lang en ik kan die mooie bruine ogen niet aankijken en afscheid nemen. ze betekent heel veel voor me.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:34

Misschien eens met je vader praten? Wellicht wil hij wel wat bijdragen aan je paard?
Verder denk ik goed zoeken naar een stal met wellicht voor jou weinig luxe, maar voor je paard wel een warme stal s nachts?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:37

@ amsterdam_30 , ja ik zoek een stal met minder luxe maar wel met een stal voor me paard. maar als dat ook te duur is dan kom ik uit op een schuilstal met 24/7 weide. daarom vroeg ik het alvast op bokt. ik denk niet dat me vader dat wil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:41

Warme stal heeft een gezond paard ook niet nodig hoor :) vind ik zo menselijk gedacht. Gewoon buiten proberen en zolang er een schuilstal is heb je een prima plek als er voldoende ruwvoer is.
Indien nodig kun je altijd nog een deken opleggen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:45

Sowieso een schuilstal als het buiten wordt en dan goed in de gaten houden of het paard het goed doet en niet koud heeft.
Ik zou alleen niet pas met de kou buiten gaan zetten. Je paard moet wel rustig aan kunnen wennen en opbouwen met de kou.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:46

Idd als ze maar tochtvrij en droog kunnen staan zijn de meeste paarden al dik tevreden. Als het waait voel je uit en in de stal duidelijk verschil, terwijl hij helemaal niet geïsoleerd is. Als het echt koud wordt gaan ze met zijn 3e in een stal staan zodat het nog wat warmer wordt, dat deden ze toen het vorig jaar zo super koud was.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:16

de reacties zijn zo verschillend met elkaar. de 1 zegt dat het kan en de ander zegt van niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:21

Ik zie geen verschillende reacties hoor, iedereen zal het ermee eens zijn dat als je het niet probeert het nooit zult weten en vooral goed naar je paard moet blijven kijken ;)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:22

oke;) naja er zijn ook reacties waar ze zeggen dat je dat niet moet doen met een 19 jarig paard

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:24

Lees je wel goed de reacties? Want ik lees maar 1 die aangeeft 's nachts een 19 jarige liever op stal te willen zetten.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:24

naja die bedoel ik

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:26

Ik neem aan dat je het er zelf ook wel mee eens bent dat je het eerst moet proberen voordat je 'nee dat kan niet' zegt.
Je moet gewoon doen wat jij het beste vindt. Niet wat wij beter vinden, wij hoeven het immers niet te betalen ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:31

Kritisch naar je paard blijven kijken en goede dekens bij de hand houden, zeker een eerste winter kan moeilijk zijn. Rare winters zoals de laatste jaren zijn voor sommige paarden ook lastig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:55

shalana1995 schreef:
de reacties zijn zo verschillend met elkaar. de 1 zegt dat het kan en de ander zegt van niet.

Het gaat er niet om of het wel of niet kan; het gaat erom of jij de omstandigheden kunt bieden die jouw paard nodig heeft om er wel mee om te gaan.
Je weet wel: it all depends.... en waar mijn paard wel of niet tegen kan is op geen enkel vlak een maatstaf voor wat jouw paard wel of niet kan.

Maar het allerbelangrijkste: ben jij in staat de signalen te herkennen en ernaar te handelen als het paard aangeeft niet om te kunnen gaan met de omstandigheden die je biedt???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:07

Wat je wellicht mee moet wegen in andermans meningen is de ervaring die ze hebben met oude(re) paarden en liefst in buitenomstandigheden.......
Aerdenhout heeft die ervaring wel, Ikke ook en zo te lezen Ingedebruijn ook, lees de adviezen van mensen met ervaring met oudere paarden nog eens goed na, ook op de eerste pagina. De meesten zeggen toch dat het nogal riskant is om op 24/7 buiten over te gaan.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 22:13

maar de situatie van 24/7 is de allerlaatste oplossing. voor eerst wil ik kijken naar een stal met buitenbak en een stal voor me paard!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:18

Dat lijkt mij heel verstandig :j

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:27

hoi :) een paard wat ouder wordt is juist meestal wat meer comfort nodig als jongere paarden, ze moeten vaak wat meer beschutting en verzorging en ook warmte hebben om de winter goed te kunnen doorstaan. voor mij zou een plek zonder stal echt geen optie zijn,en al helemaal niet als het paard het nooit gewend is geweest. nu moet ik zeggen dat ik enorm van de dekens ben en mijn paarden snachts altijd binnen heb. dat vind ik veiliger maar ook prettig want ze staan lekker droog en kunnen beschut in het stro liggen. het zijn wel sportpaarden, ik denk dat paarden die weinig gereden en geborsteld worden heus wel meer buiten kunnen zijn. maar ik hou er niet van dat paarden in weer en wind onbeschut staan te rillen en dat omdat het zo natuurlijk zou zijn. ik wil niet zo goedkoop mogelijk en zo makkelijk mogelijk zoals zoveel mensen die ik voorbij zie komen met buiten paardjes. dikke vacht is echt niet mooi en handig en gezond als je intensief traint! ook zit er ook enorm verschil in paarden, de een heeft het amper koud terwijl een ander mager of stijf wordt in de winter . dus :) ik hoop dat jij indd een oplossing vind voor je paardje met stal, hij is het niet gewend en ik zou het zielig vinden. succes groetjes deess

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:49

Hoeveel kun je maximaal uitgeven aan de stalling van je paard dan? Misschien kun je ergens bij mensen prive staan die nog een stal vrij hebben. Dat is vaak een stuk minder duur dan een echte pensionstal. En je kunt ook oproepjes op marktplaats en bokt markt en andere sites plaatsen dat je een goedkope stalling zoekt.

En anders toch kijken of je nog wat extra kunt bijverdienen? Als er geen andere oplossing is dan kun je altijd kijken hoe het gaat met je paard dag en nacht buiten. Misschien gaat het juist wel heel goed. Met een dikke waterdichte deken kom je ook al een heel eind denk ik. Succes in ieder geval! Hoop dat je een goede oplossing vind en je je paard niet weg hoeft te doen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:10

Een goede schuilstal kan best, maar dan moet er goede bodembeddeking liggen en een droge uitloop.
Zou wel goed blijven kijken.
Onbeperkt ruwvoer, deken etc.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 00:16

Ik had ooit een stalgenootje met een draver van een jaar of 27. Paard had artrose en kwam 's morgens zo stijf de stal uit. Toen heeft ze als test haar paard bij de onze gezet in paddock met schuilstallen (met dikke laag stro erin). Daarna wilde ze voor hem nooit meer wat anders, paard leek na een paar maanden gewoon een aantal jaar jonger. Of het zonder deken kan moet je per paard bekijken zeker als ze ouder zijn. Sommigen kunnen prima zonder anderen doen het beter met een gevoerde regendeken.

Paarnatuurlijk geeft mijns inziens principe prima informatie, maar ze zijn wel wat extreem. Kijk goed naar je paard en luister naar je eigen gevoel.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 14:21

@ aisie , het is nog onduidelijk hoeveel ik kan uitgeven maar ik zat te deken aan maximaal 130 euro. ik zat ook te denken om bij mensen prive te staan. ik zet nog wel even een advertentie op marktplaats.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:30

Op dekens moet je niet bezuinigen, pasvorm en echt waterdicht zijn erg belangrijk bij 24/7 op en buiten (dus veel bewegen onder de deken). Daarnaast zal je er minimaal 2 moeten hebben ivm kunnen wisselen als het echt een hele dag stort kunnen zelfs de echt A merken gaan lekken, zeker als ze wat ouder zijn.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:36

Als je voor 24/7 buiten gaat zou ik dat rustig opbouwen.
Wel zo snel mogelijk beginnen voor het echt koud wordt.
Dus als ze nu 5 uurtjes buiten staat daar 6 van maken en na een aantal dagen als het goed gaat 7 uurtjes en niet van 5 uurtjes buiten en de rest binnen ineens naar 24/7 buiten.
Langzaam opbouwen en je paard goed in de gaten houden.
Eventueel een deken op indien het nodig is en zorgen voor voldoende voer.
Kan je paard zonder deken en vindt je een teddybeer vacht geen probleem zorg dan dat je een goede water dichte deken hebt voor de echt slechte dagen met veel wind en regen.
Maar als je merkt dat een deken toch nodig is of je wilt je paard dun in zijn vacht houden zorg dan voor een goede waterdichte deken met de juiste pasvorm. (Eventueel een 2de hands deken)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:51

zoiets als bij ons zou ideaal zijn. dag en nacht buiten met overkapping en inloopstal, verharding om de stal en een zandpaddock zodat ze nooit in de modder hoeven te staan, en altijd de mogelijkheid om je paard voor de nacht op stal te zetten als dat nodig is.

ik zou niet meer zonder schuilstal willen. Ze maken er hier zo vaak en veel gebruik van!!! Vooral bij nat en guur weer schuilen ze vaak. 1 van de pony's kun je na een hele dag of nacht regen nog gewoon droog aantreffen. zonder regendeken!
Ook mijn 21 jarige pony komt veel mooier de winter door. die staat ook vaak binnen met regen.

verder is met dekens goedkoop meestal duurkoop. waterdichtheid en ademend is belangrijker dan dikke vulling. mijn merrie red het tot min 15 a -20 ook prima met een 100 grams voering.

kou is niet het probleem. nattigheid wel. van de week met ineens regen en wind en lage temperaturen had ze kou gevat' met een regendeken om was het met 2 dagen weer opgeknapt. Zij had dat toen ze hier net stond in de zomer al, en in de loop der jaren wordt ze wel wat sterker en dat ze het minder snel koud heeft, maar ik blijf het per dag bekijken hoe ze er bij staat, wat het weer gaat doen en of ze met of zonder deken kan.