Voskleurige merries..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:56

Mijn oude pony was ook een vos kleurige merrie en die was best moelijk in te rijden heltijd nog al tegenstrijdig dat had ik helemaal niet met bobo zwartkleurige ruin

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:57

iwayalover schreef:
Nou deze stelling ben ik het dus absoluut niet mee eens! Bij de manege waar ik rij hebben ze een vosmerrie (myrthe) en zij is echt superlief. Ze is groot maar er kunnen zelfs kleine kinderen op rijden! Dus echt dikke onzin hoor dat vosmerries moeilijk onder het zadel zouden zijn

Idd, Myrthe is een van de braafste paarden die ik ken en ze is (donker/rood) vos van kleur.
Maar ik ken ook een voskleurige merrie, new forest, die niet zo braaf is. Maar die is ook wanneer ze niet onder het zadel is niet lief. Ze trapt naar mensen en neemt graag een loopje met een ruiter die op haar rug komt te zitten.
Ik dnek dat kleur er niks mee te maken heeft met het karakter van het paardje.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:26

Ik heb een vooroordeel over schimmelmerries. Het is maar net wat je in je leven tegenkomt denk ik.

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:27

Ik heb een mega eigenwijze niet willen werkende stekelvos merrie... Schijnheilig
Maar die is dan ook absoluut niet opgevoed toen ze jong was..

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:38

nebraska was ook best moeilijk bij anderen en als je niet wist hoe je haar moest behandelen.
maar ik denk dat het meer met ras en ouders te maken heeft dan met kleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:39

Ik denk dat de uitspraak van vroeger kwam toen veel van de 'stamvaders' van de KWPN, Gelders, BWP, Hannoveraan enz VOS waren. Deze hengsten waren niet voor niets 'stamvaders' en hebben vechtlust en werklust toegevoegd aan de 'boeren' rijpaarden die toen rondliepen om de huidige sportpaarden te maken.
Helaas waren de ruiters niet altijd van hetzelfde niveau dan hun fokmateriaal of aankoop. De 'merries' hadden meer in hun mars dan de 'boerenzonen' cowboys die er op reden met gevolg dat ze, onterrecht, werden beschreven als 'moeilijk, ongehoorzaam, onbetrouwbaar' enz enz.
De manier waarmee wij omgaan met paarden is in de loop de jaren veel verandert; wij zijn meer gewend aan de 'bloedtypes' of liever gezegt, paarden met karakters.
Karakter heeft natuurlijk NIETS te maken met kleur ... niet alle blondjes zijn dom Knipoog ... niet alle rood harigen zijn vechtersbazen. Natuurlijk wordt een deel van de karakter van het veulen doorgegeven door de merrie maar de rest wordt beinvloed door de mens en het omgang. Als je een 'valse' vos heb dan is ze zo gemaakt door de mens en niet door het natuur.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:54

jeddah schreef:
Hmm, en al die Paints dan?? Heel veel vosjes, maar ook heeel veel brave!!!!

Hmmm ... maar over Paints gaat ook een hardnekkig gerucht rond dat er een steekje aan los is. Dat staan ze dan vrolijk te vertellen waar ik bij sta mét mijn paard. Als ik dan zeg dat mijn paard ook een Paint is, zeggen ze "ja maar, ZIJ ziet eruit als een Quarter" Frusty

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:58

Ik kan met mijn voskleurige merrie MET 2 witte voetjes alles doen, zelds goedgekeurd als ridderpaard Lachen

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:52

Peterina schreef:
Ik denk dat de uitspraak van vroeger kwam toen veel van de 'stamvaders' van de KWPN, Gelders, BWP, Hannoveraan enz VOS waren. Deze hengsten waren niet voor niets 'stamvaders' en hebben vechtlust en werklust toegevoegd aan de 'boeren' rijpaarden die toen rondliepen om de huidige sportpaarden te maken.
Helaas waren de ruiters niet altijd van hetzelfde niveau dan hun fokmateriaal of aankoop. De 'merries' hadden meer in hun mars dan de 'boerenzonen' cowboys die er op reden met gevolg dat ze, onterrecht, werden beschreven als 'moeilijk, ongehoorzaam, onbetrouwbaar' enz enz.
De manier waarmee wij omgaan met paarden is in de loop de jaren veel verandert; wij zijn meer gewend aan de 'bloedtypes' of liever gezegt, paarden met karakters.
Karakter heeft natuurlijk NIETS te maken met kleur ... niet alle blondjes zijn dom Knipoog ... niet alle rood harigen zijn vechtersbazen. Natuurlijk wordt een deel van de karakter van het veulen doorgegeven door de merrie maar de rest wordt beinvloed door de mens en het omgang. Als je een 'valse' vos heb dan is ze zo gemaakt door de mens en niet door het natuur.

Kan niets anders doen dan me hierbij aansluiten.

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:55

Mijn voskleurige merrie met 1 sokje, 2 witte voeten, een half witbeen, een bles en een witte vlek op de zijkant is een van de fijnste paarden die ik tot nu toe heb gehad. *LOL*

Ik kan er alles mee doen wat ik wil, binnenkort zelfs meerijden in een sinterklaasoptocht!

@Poohbeer: ze moet alleen haar ridderpaard examen nog eens doen Haha!

Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:38

[quote="beautyfull_mickey"]juliaa heb je al eens op een wedstrijd gekeken?
weet je hoeveel voskleurige paarden daar lopen?
dus dressuurruiters zullen echt niets tegen een vos hebben hoor Knipoog
quote]
Ja hoor.. heb ik Lachen (ik reed daar zelf destijds ook rond met mn vosje Knipoog)
En natuurlijk gaat dit niet voor elke dressuurmiep op.. het is me gewoon weleens opgevallen.. Bij advertenties van 'dressuurpaard gezocht' bijvoorbeeld.. Hoe vaak staat daar niet bij liefst bruin/zwart en GEEEN vos..? Ik begrijp dat nooit zo.. dat bedoelde ik Lachen

ships... ik kan niet fatsoenlijk quoten geloof ik Scheve mond