Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
iwayalover schreef:Nou deze stelling ben ik het dus absoluut niet mee eens! Bij de manege waar ik rij hebben ze een vosmerrie (myrthe) en zij is echt superlief. Ze is groot maar er kunnen zelfs kleine kinderen op rijden! Dus echt dikke onzin hoor dat vosmerries moeilijk onder het zadel zouden zijn
... niet alle rood harigen zijn vechtersbazen. Natuurlijk wordt een deel van de karakter van het veulen doorgegeven door de merrie maar de rest wordt beinvloed door de mens en het omgang. Als je een 'valse' vos heb dan is ze zo gemaakt door de mens en niet door het natuur. jeddah schreef:Hmm, en al die Paints dan?? Heel veel vosjes, maar ook heeel veel brave!!!!
Peterina schreef:Ik denk dat de uitspraak van vroeger kwam toen veel van de 'stamvaders' van de KWPN, Gelders, BWP, Hannoveraan enz VOS waren. Deze hengsten waren niet voor niets 'stamvaders' en hebben vechtlust en werklust toegevoegd aan de 'boeren' rijpaarden die toen rondliepen om de huidige sportpaarden te maken.
Helaas waren de ruiters niet altijd van hetzelfde niveau dan hun fokmateriaal of aankoop. De 'merries' hadden meer in hun mars dan de 'boerenzonen' cowboys die er op reden met gevolg dat ze, onterrecht, werden beschreven als 'moeilijk, ongehoorzaam, onbetrouwbaar' enz enz.
De manier waarmee wij omgaan met paarden is in de loop de jaren veel verandert; wij zijn meer gewend aan de 'bloedtypes' of liever gezegt, paarden met karakters.
Karakter heeft natuurlijk NIETS te maken met kleur ... niet alle blondjes zijn dom... niet alle rood harigen zijn vechtersbazen. Natuurlijk wordt een deel van de karakter van het veulen doorgegeven door de merrie maar de rest wordt beinvloed door de mens en het omgang. Als je een 'valse' vos heb dan is ze zo gemaakt door de mens en niet door het natuur.

(ik reed daar zelf destijds ook rond met mn vosje
)