Lamp aan op stal = korte vacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Lamp aan op stal = korte vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:01

Ik woon in de polder.
En ik laat mijn paarden, paard zijn.
En dat deed ik al voordat al die paard natuurlijk personen een website gingen maken.

Wat is mooier dan een paard met een flinke laag sneeuw op zijn rug.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:06

Als ik de paarden bij mijn buurman zie, is er niks leuks aan om die met een flinke laag sneeuw op hun magere rug te zien. Als ik bij mijn eigen buitenpaarden kijk, zonder dekens maar met schuilmogelijkheid, is dat idd een mooi gezicht. Zeker bij de tinker met in de winter een flinke snor en ijspegels. De jonkies met hun teddyberenvacht waarop de sneeuw prachtig blijft liggen. Het bewijs van energiezuinigheid en goede isolatie. Maar als het sneeuwt of een scherpe oostenwind waait, staan de dames wel in of achter hun schuilgelegenheid.

Mijn paarden zijn ook allemaal paard en worden zo paardvriendelijk natuurlijk mogelijk gehouden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:13

Zolang het mijn paard niet is, is het ook niet mijn probleem.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 08:10

Het interesseert mij niets dat jou tinker er prachtig mooi uitziet in de winter met sneeuw op zijn dikke vacht en ijs in zijn haren. Ik heb hele andere doelstellingen met mijn paarden. Dressuurpaarden, die moeten voor mijn idealrn kort en kaal zijn in de vacht. Kun je ook niet hebben op concours in de winter op de trailer terwijl ze nog na staan te zweten..

Maar terugkomend op mijn vraag: het valt me op dat er wel positieve ervaringen zijn. Alleen bandageren gaat me te ver.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:32

Ik denk dat hier een aantal mensen de plank volledig mis slaan ...

Ik heb jaren met hoogopgeleidde dressuur en springpaarden gewerkt en voor een pensionstalling van dierenarstenkliniek en daar werden de paarden voor de nacht ( wel te verstaan alleen de winter ) gebandageerd. De gehele dag stonden de paarden onder een dikke deken. Alleen in de molen onder een dunnere en als ze naar buiten gingen ( want dat gebeurde dagelijks ) een regendeken er over heen mocht dat nodig zijn. De lampen waren aan tot 11 uur s' avonds en gingen uit als wij de laatste ronde hadden gelopen en de laatste keer hooi haddem gevoerd.

Er is een verschil tussen een sportpaard wat dagelijk hard aan de bak moet en een recreatiepaard dat mag lopen lanterfanten in het land. Ik zou persoonlijk een recreatie paard niet onder een deken zetten.

Bandageren in de winter tegen een dikke vacht doe je met speciale stalbandagedoeken. Deze doeken zijn zo groot en dik dat ze van de knie tot de kroonrand lopen ( voorbeen ). Een dikke bandage erom en je pakt het paard in vanaf de knie tot over de kroonrand. Voor de achterbenen zijn de doeken ook iets groter omdat het achterbeen langer is. Daar past de sprong niet in omdat dat gewoon weg niet comfortabel is voor je paard en de doeken ook niet van die grote zijn. Bandageren word ook wel gedaan met een paard dat stalbenen heeft/krijgt maar dat is weer een ander verhaal.

Het wil niet zeggen dat dit bij elk paard zo werkt maar bij ons werkte dit altijd prima. Het is een hoop werk en als het niet zou werken zouden we er toen allang mee gestopt zijn.

Onze sportpaarden kwamen dagelijk buiten, maar omdat ze toch wel redelijk hoog in het voer stonden deden ze nog al een gek in het land. Energie moet je er instoppen voordat je er wat voor terug krijgt. Dus eerst in de molen en daarna in het land of los aan de longe. Dit heeft niets met kromme bokken te maken, of met ijzers of iets dergelijks.

Ik val hier verder niemand mee aan maar dit waren onze ervaringen en ik vond het leuk om ze te delen maar de teksten die je hier naar je hoofd krijgt maakt het dat ik een stille lezer ga worden.