Het lief en leed dat weide onderhoud heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Re: Het lief en leed dat weide onderhoud heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:34

Oke, ik denk dat ik dan toch voor een accu apparaat wil gaan. Hoor dat die vaak wel een jaar meegaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:37

ik doe ongeveer een jaar met een accu.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:54

Ik doe nu al bijna een jaar met een batterij,maar ja mijn pony's blijven zelfs achter een draadje zonder stroom staan. Ik denk dat dit komt omdat ik als ze s'winters weer thuis staan de eerste 2 nachten de stroom op het hek/draden zet {een stroomapperaat via het lichtnet/electra} ze daar zo van verschieten dat ze de hele zomer achter een enkel draadje kunnen staan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:37

Ik ben wel nieuwsgierig naar die apparaten met zo'n zonnepaneeltje, werkt dat goed en levert dat genoeg stroom?

Oh ja, ik heb een (misschien domme) vraag. Zijn er mensen die een automatische drinkbak op de weide hebben staan? Heeft zo'n ding ook stroom nodig of een pomp, of is het gewoon aansluiten en klaar? Moet het op een gewone waterleiding of lukt het ook als je een geboorde waterput hebt zitten?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:14

voor zo´n waterbak heb je geen stroom nodig. Zou wel gaan voor een waterleiding aansluiten dit ivm met roest wat je krijgt als je grondwater gebruikt.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 13:02

Wij wisselen de klok iedere week... voor de zekerheid want een dag zonder stroom is finess.

Ik wou dat wij automatische drinkbakken hadden want wij moeten iedere dag 2 hectare aflopen met waterzakken ;(

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:05

chimello schreef:
Wij wisselen de klok iedere week... voor de zekerheid want een dag zonder stroom is finess.

Ik wou dat wij automatische drinkbakken hadden want wij moeten iedere dag 2 hectare aflopen met waterzakken ;(

Kan je niet gewoon een waterput laten boren? Als het water niet te diep zit, kost dit helemaal niet zo veel en is veeeel handiger dan met water naar je wei te moeten zeulen

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 13:06

Nee, is niet ons weide en de eigenaar wilt al dat we onze rijbak gaan verplaatsen. Durf niet te veel te vragen aan hem anders zet hij ons er nog uit.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:17

Wat die uitbrekers betreft: wat bij ons heel erg heeft geholpen zijn van die hoge prikpaaltjes (1m80?). Ons veulen sprong iedere keer weer door de draad en de rest van de kudde volgde haar dan :+ Dit was best vervelend aangezien het gras aan de andere zijde nooit kon herstellen zo (en ook best duur, al die omheining-herstellingen)

Daarna hebben we van die grote paarden-weide-palen gezet, en lint gedaan op drie niveaus, op het bovenste staat (veel) stroom. Op het middelste wilden we het nog doen, maar sinds mei hebben we geen uitbraken meer gehad, dus voorlopig lijkt dat niet nodig. Het onderste is bewust zonder stroom, omdat er hier en daar onkruid rond het draadje kruipt, en nuja, dat leek me niet alles voor de geleiding. We hebben ook bewust geopteerd voor breed wit lint, omdat dat toch iets 'zichtbaarder' is. Het lint kostte de rol 15 euro (200 meter denk ik) en de paaltjes 2,2 euro/ stuk. Hebben ze wel gevonden in een heel grote doe-het-zelver, want bij Aveve kosten dezelfde palen het dubbel.

En wat het onkruid betreft: voor het eerst hebben we de weide laten afrijden met zo'n cirkelmaaier; dus eens ze afgegraasd was, werden alle netels en restjes gras heel kort gemaaid, en binnen de drie weken hadden we echt heel mooi gras (en de eerste weken was dit ook onkruidvrij :) ) Het kost wel iets meer (zo'n 60 euro per keer), maar je hebt ook opbrengst qua gras, dus ik denk dat we het ook volgende zomer zo'n keer of twee zullen doen.
In het najaar gaan ook wij kalken, en hopelijk hebben we volgend jaar minder onkruid!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:36

Mijn weiland is van mezelf en toen ik hier kwam wonen heb ik de enorme diepte investering gedaan om er een houten omheining om heen te laten zetten. 5 ribben armer, maar daar staat wel een gerust hart tegenover. Het hekwerk bestaat uit 2 regels en op de bovenste loopt schrikdraad en onder de onderste nog 2. Dit is ijzerdraad. Mijn stroom zit op het netwerk en mijn Shet-hengst en Welsh-hengst hebben diep, diep ontzag voor het draad. Ze breken niet uit, slopen niets en bij elke storm denk ik weer: "wat fijn dat ze achter deze omheining staan, want moet er niet aan denken dat er een tak op de lint-omheining valt en de beesten weg zijn".

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:49

chimello schreef:
Maandag gaan we een poging doen de klok aan de stroom te hangen en wordt de andere klok nagekeken. Hopelijk werkt dat.

Je kan een grondkabel gebruiken van stal naar de weide toe (en ingraven), dan heb je er geen last van dat de stal afgeschermd staat van de weide en kan je toch een netstroomapparaat gebruiken. Dat hebben wij ook. Wij hebben ook wel eens geïsoleerd elektriciteitsdraad (wat ook in huizen wordt gebruikt) gebruikt om een geïsoleerd stuk weiland te voorzien van stroom, maar dat kan uiteraard niet onder de grond.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:56

Ik heb zojuist een Horizont schrikapparaat gekocht met 9 volt batterij.
Hopelijk komt hij dinsdag binnen. Moet er bij een batterij apparaat ook een grondpen bij?
Ga morgen maar even alle begroeing van het draad halen en de twee weides van aparte stroomkring voorzien. :7

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 18:57

Moet toch altijd een aarde pin bij of ligt dat aan mij? Stroom moet nl toch ergens geleiden?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:42

Ja je kan mij alles wijs maken ik heb geen idee :')

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:52

haha en ik altijd maar denken dat die van mij dit alleen doen :P
wij hebben hier in de buurt volgensmij alleen maar lieve paarden op die van mij naar :P

bij de buren staan de paarden bijna altijd zonder stroom met allemaal losse draden en ja hoor als makke lammetjes blijven ze staan..

die 2 van mij daar in tegen kan je van alles proberen... ze gaan er nog door heen. van gewoon stroomdraad met paaltjes, tot ijzeren hekken zie ze om beuken. het maakt ze allemaal niets uit.

ze staat nu op een nieuw stuk land waar we de stroom mogen gebruiken die ook word gebruikt voor de paarden achter de dijk (bij marrum zegmaar haha)
het gaat dit jaar erg goed moet ik zeggen... heb nog maar 2 palen en de ijzeren paaltjes moeten vervangen en opnieuw neerzetten...

verder vind ik het eigenlijk helemaal niet een probleem om te onderhouden haha liever het land dat de stal :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:14

Varekaj schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig naar die apparaten met zo'n zonnepaneeltje, werkt dat goed en levert dat genoeg stroom?

Ik heb een autoaccu die mijn schrikapparaat van stroom voorziet, en de accu word weer opgeladen door een zonnepaneeltje.
Ik vind het prima werken, heb nog niet meegemaakt dat ik geen stroom meer had en hij staat er toch al best lang.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:33

Toch maar eens gaan rondkijken dan voor volgend jaar. Half oktober ten laatste gaan ze naar pension dus voor die 1,5 maand zal ik het wel nog redden met deze Batterij. Heb altijd meer dan genoeg zon op m'n weiland, dus kansen genoeg om flink op te laden denk ik zo.

met een geboorde put moet je het wel in het zwart laten doen in België. Als je het aangeeft moet je tegenwoordig taks betalen en een meter laten installeren voor je verbruik... Vind het persoonlijk schandalig, het komt gewoon gratis uit de lucht vallen, trekt in de grond en zo je waterput in en dan moet je er nog voor betalen ook...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:41

Wat kost een waterput laten slaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:42

Geen flauw idee, de mijne zat er al toen ik de weide aankocht. ben ik heel erg blij om!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:49

Varekaj, dat meen je niet!? Een meter voor grondwatergebruik? :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:13

De kosten voor het slaan van een put hangen af van de diepte. Meestal is 10 meter diep genoeg, maar ook dan heeft de grondsoort invloed. Als er helemaal geen problemen zijn ben je met 200 euro klaar (maar dan moet je dus wel al weten waar water zit en hoe diep).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:36

Yeps. Op pension hadden ze daarvoor informatie opgevraagd omdat ze aan hun huis ook privé weide hebben die niets met de stal te maken heeft. Daaruit bleek toen dat ze en meter moesten laten zetten voor het verbruik.
Heb het toen ook nagevraagd bij kennissen en werd steeds los van elkaar bevestigd. Als ze in België geld ruiken...

Zo zijn er verderop van mijn stuk land tientallen boeren onteigend, hun koeien moesten maar ergens anders heen. Waarom? Omdat de staat dan subsidie kreeg van Europa om op die onteigende stukken Noord-Engelse koeien te laten grazen...
Wtf, het zijn toch allemaal herkauwers?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:07

Hihi, victorie! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

De stroom doet het weer! Er zat een draad rondom ijzer dus alle stroom ging kwijt, vader heeft de hele dag liggen klungelen maar er is stroom.
Laat ze nu maar eens proberen <<)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:17

Mooizo!!
Mijn stroomapparaat + toebehoren komt als het goed is morgen binnen. Dan gaat er bij ons ook stroom op. Moet nog even de weide wat aanpassen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:24

Succes haha, zijn we toch iets slimmer dan onze verwende knollen.