Erg lastig pakket, zorg voor paard dat niet van mij is..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:13

Het is heel vervelend voor de moeder, maar het is niet anders. Zij is verantwoordelijk, dus ja, zij kan het veulen aan jou geven en moet, als de kosten de pan uitrijzen, daarvoor opdraaien. Eventueel kunnen jullie daarover een betalingsregeling afspreken als dat nodig mocht zijn. De moeder kan dan daarna het geld weer van haar dochter opeisen maar van een kale kip valt niet te plukken.
Jij en de moeder moeten tot een oplossing zien te komen want van Truus gaat het niet komen...

liljebo

Re: Erg lastig pakket, zorg voor paard dat niet van mij is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:25

De moeder is inderdaad wettelijk financieel verantwoordelijk voor de schulden die haar dochter maakt. Dat betekent dat ze voor een zware dobber komt te staan, als de andere vriendinnen, stalhouder en jij de kosten gedekt willen zien. Heel zakelijk gezien dus.
Ik denk dat dat iets is wat de moeder zich zal moeten realiseren.
Net als het feit dat de rekeningen gaan oplopen, zolang het paardje in pension blijft staan.

Het enige wat ze kan doen, is de oplopende schulden 'verrekenen' door het paard weg te geven en verder oplopen van schulden voorkomen. (ze zou een contract kunnen maken)
Wellicht 'durft' ze dat niet, omdat het toch haar dochter is, maar de gevolgen kunnen voor haar eigen situatie zeer verstrekkend zijn. Daar zal ze zich goed bewust van moeten zijn

Een andere optie is wellicht dat de stalhouder beslag legt op het dier, totdat de onkosten zijn betaald. Als die niet betaald kunnen worden, kan hij de afspraak maken dat hij het dier dan krijgt en wellicht samen met jou een nieuw thuis zoeken

Laatste optie zou kunnen zijn dat iemand die ze niet kent het paard koopt voor een laag bedrag, in jouw opdracht (zonder dat ze het weet)

Rotsituatie. petje af dan je ervoor zorgt dat het dier niet de dupe wordt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:31

belinda1986 schreef:
Ja dat heeft er zeker mee te maken. Mensen met borderline zijn niet te vertrouwen en slaan om in gedrag als een blad aan de boom. Haar moeder zou eigenlijk hulp voor haar moeten zoeken.

Kun je dit allemaal niet oplossen met haar moeder? Die klinkt wel redelijk.

we zijn al wat pagina;s verder en ik wil geen discussie starten over borderliners MAAR ik vind dit wel heel erg kort door de bocht gezegt!
Ik ken zat borderliners die wel te vertrouwen zijn, paard hebben of andere dieren en deze perfect verzorgen, beter omgaan met situatie's... Borderline is een verzamelnaam in mijn ogen, als je ziet wat voor lijst met symtomen erbij komt kijken, god dat is een hele waslijst.... Ook kun je niet zeggen dat elke borderliner omslaat in gedrag/emotie's, tevens snijd lang niet elke borderliner zichzelf etc. T is een enorm ruim begrip en de ene borderliner is lang de ander niet. Ze hoeven niet eens op elkaar te lijken met hun problemen.

Ja dat sommige borderliners moeilijk in de omgang zijn doordat ze soms zo reageren en kunnen omslaan in gedrag betekent niet dat borderliners int algemeen zo zijn en dus onbetrouwbaar.
Maar de manier waarop ze reageert kan er zeker wat mee te maken hebben, ik ken ook borderliners die gewoon die zorg niet aankunnen. Zo ken ik een meisje die 1 hondje heeft, dit red ze wel, 2de hondje (puppy) is maar een dag gebleven omdat ze t in dr eentje niet geregeld kreeg. Zo dacht ze ook over een kind en dit heb ik dr dan ook afgeraden, dat ze eerst maar leert een pup op te voeden voordat ze aan een kind gaat denken.
Kan best zijn dat t bij die vriendin van je t zelfde is. Tis niet eens perse dat t dr niks doet dan maar ze kan er gewoon niet mee omgaan. Erg sneu voor haar maar vooral ook voor t beestje dat er de dupe van is.

al ken ik ook genoeg niet borderliners die erg slecht met hun dier omgaan. bij ons op stal staat de helft er altijd stil, wei/stal en thats it.. soms is water naar de wei brengen nog teveel gevraagd... Tja....

ik hoop iig dat hij een fijn plekje gaat vinden!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:40

Ik wilde niemand tegen het hoofd stoten met mijn uitspraak, maar van de 6 borderliners die ik in mijn leven tegen ben gekomen, waren er 6 onbetrouwbaar en niet te volgens qua gedrag.
De borderliners die jij kent krijgen denk ik al lang hulp en medicijnen en toestanden, kende je deze mensen ook voordat het stabiel was? Zo ja, neem ik mijn volledige uitspraak terug. (vergeet overigens niet dat net als met ADHD tegenwoordig ook met borderline overal tegenaan wordt gegooid als ze niet weten wat het is)

Maar goed erg ver off-topic.

@ TS, ik denk dat jij je veel te druk maakt over die moeder. Zij is verantwoordelijk, punt!
Maak niet de fout zelf het schip in te gaan om die moeder zogenaamd te beschermen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 14:45

Maar de moeder kan toch niet verantwoordelijk worden gesteld als haar dochter besluit een paard te nemen deze al had aanbetaald en het daarna pas tegen haar moeder zei.

Truus kan erg omslaan een paar voorbeelden zijn
Ze had werk kwam regelmatig te laat of gewoon niet, was kortaf tegen klanten en mensen waren bang van haar.
Kranten bezorgde ze of niet of voor de helft.
Ze had een vriendje en deze was langs haar moeder geweest voor de gezelligheid terwijl zij weg was ze begon te gillen en te huilen omdat ze het niet leuk vond dat hij er was zonder haar.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:06

Zolang Truus geen 18 is, is de moeder financieel verantwoordelijk voor haar dus daar moet je inderdaad zijn als je het netjes wilt regelen.
Zo niet, net doen alsof het veulen er niet is en je alleen om je eigen veulen bekommeren. Heb jij er geen kosten meer aan en zoeken de moeder en de staleigenaar het maar uit. Maar ja, zo zit jij niet in elkaar (gelukkig of helaas, dat is een kwestie van perspectief).

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 15:08

Maflinger_S schreef:
Zolang Truus geen 18 is, is de moeder financieel verantwoordelijk voor haar dus daar moet je inderdaad zijn als je het netjes wilt regelen.
Zo niet, net doen alsof het veulen er niet is en je alleen om je eigen veulen bekommeren. Heb jij er geen kosten meer aan en zoeken de moeder en de staleigenaar het maar uit. Maar ja, zo zit jij niet in elkaar (gelukkig of helaas, dat is een kwestie van perspectief).

Voor mijn bankrekening een kwestie van helaas..
Moeder wilt dat echt niet doen, die leest overigens mee en vind het niet leuk dat de schuld gedeeltelijk bij haar word gelet. Zij kon Truus niet tegen houden, Truus doet wat zij wilt en steeds daarna de schuld bij een ander.. Truus had de aanbetaling gedaan daarna gemeld en moeder kon niks in brengen.
Moeder heeft GEEN geld om stalling etc. te betalen voor nog een paard..
De jongste dochter is momenteel 16 en mag binnenkort gaan werken voor haar eigen paard die moeder nu betaald.

browneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:30

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:34

Niemand van ons geeft hier de moeder van Truus (gedeeltelijk) de schuld, die zit in een lastig parket doordat haar dochter iets stoms heeft gedaan waar zij, de moeder dus, verantwoordelijk voor is. Als je de link leest die Browneyes net gepost heeft, zie je dat er voor de moeder nog andere mogelijkheden zijn om het probleem op te lossen, namelijk met de fokker/verkoper.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:37

Volgens mij wordt moeders hier nergens als schuldige aangewezen maar telkens als verantwoordelijke.
Ik snap wel dat zij de schuldige niet is, maar vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat ze zelf dus niet vind dat ze verantwoordelijk is als ouder.

Feit blijft, haar kind, haar zorgen. Er is niets anders van te maken

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 15:46

Dat weet ik ik doe een juridische opleiding maar ze wilt geen proces er is geen koopcontract

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:25

Ik weet niet of een koopcontract nodig is: er zijn geld en goederen van eigenaar gewisseld dus er heeft een koop plaatsgevonden.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:32

belinda1986 schreef:
Ja dat heeft er zeker mee te maken. Mensen met borderline zijn niet te vertrouwen en slaan om in gedrag als een blad aan de boom. Haar moeder zou eigenlijk hulp voor haar moeten zoeken.

Kun je dit allemaal niet oplossen met haar moeder? Die klinkt wel redelijk.

Zo, dit is wel erg kort door de bocht.
Mensen met borderline zijn niet allemaal zo. Ik heb ook borderline en draag gewoon de zorg voor mijn pony net als ieder ander die van zijn dieren houd. Ik moet ook iedere dag langs mijn pony ( en 2 andere pony's van andere mensen om ze te verzorgen ) en hooi te geven en water etc.
Qua geld is bij mij ook wel ooit een probleem, maar dan gaat mijn pony toch echt voor andere dingen hoor.
Niet iedereen met een stoornis over dezelfde kam scheren, beetje oneerlijk!

@ Ts; even alles op papier zetten sowieso wat je nog krijgt van haar. Mocht ze je gaan negeren of boos worden niks om geven, dan gewoon naar de moeder gaan en eis het geld maar! Het is van de zotte dat jij nog zoveel hebt betaald voor haar pony. Het is indd moeilijker omdat het om een dier gaat dan om een bh.

Heel veel sterkte en succes!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:35

Schuld is niet het juiste woord.
De moeder draait zich er wel heel gemakkelijk uit. Kan er niets aan doen, wist er niets van.
De weg van de minste weerstand.

Moest mijn dochter niet zijn, kom op zeg. En dan ook nog anderen voor de kosten op laten draaien.

De moeder moet spijkers met koppen slaan, optel som maken van wie wat krijgt en oplossen die hap.
En hoe ze verder haar leven met haar dochter invult is haar zaak, maar anderen ervoor laten draaien.... :n

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:53

Ze laat niemand er voor op draaien dat is mijn keuze omdat het dier zeker behandeld moet worden voor de rotstraal vind ik..ook kwalitatief voer vind ik van belang.op deze leeftijd en ontwormen was gewoon nodig.. vitamine raadde de da aan na het ontwormen. Haar moeder zegt ook dat ik gek ben dat ik het doe, maar ziet ook in dat het dier voer nodig heeft en rotstraal behandeling.
Moeder heeft ook voer maar dat lust hij niet.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:00

Als ik het hele verhaal zo lees dan denk ik niet dat je nog een cent gaat vangen van je " vriendin". Ik zou zelf er absoluut geen onkosten meer aan maken, het is niet jou paard en niet jou verantwoordelijkheid. Dat je dit allemaal tot nu toe op je genomen hebt is heel aardig natuurlijk maar wel je eigen keus.
Als je vriendin nog minderjarig is dan kan haar moeder de verkoop wellicht terug draaien en het paard terug doen aan de vorige eigenaar. Verkopen zal niet mee vallen vrees ik gezien het beestje nogal wat problemen heeft.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:07

belinda1986: ik ken ze niet allemaal zo lang, de gene met t hondje die de pup niet aankon en dus wel een borderliner is zoals mensen denken als ze t woord borderline horen, krijgt hulp en heeft tabletten echter ik vind zelf dat t niet echt werkt. Haar ken ik niet voor die tijd.
3 andere in mn omgeving ken ik wel al jaren, ook voordat borderline op tafel kwam. De een heeft niks nodig van medicatie en hulp, die red zich prima zonder en het is een erg fijn persoon ondanks dat ze dr problemen heeft. Ze heeft dieren, is altijd gezellig, en is gewoonweg 100% betrouwbaar en te volgen.
Een ander is zeker wat alstig maar onbetrouwbaar zou ik het niet kunnen noemen, echter relatiegericht zou ik er (en niet perse wegens borderline maar andere dingetjes) echt niet samen mee kunnen zijn.
Er zijn er echter ook waar niet mee af te spreken is omdat ze blokkeren op het moment dat het erop aan komt. Maar nog, t is niet zo dat elke borderliner onleefbaar is in een relatie of moeite heeft met vriendschappen en dieren, omslaat in karakter etc.

Net zoals bij elke vorm van problemen, van fobieen tot adhd,autisme en borderline... de een heeft het extremer dan de ander, de een is beter in de omgang dan de ander gewoon omdat iedereen nu eenmaal anders is.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:30

Wat een lastige situatie. Ik las al dat de moeder ook mee leest.
Voor zover ik het kan inschatten kun je absoluut niet op je vriendin rekenen. Waarschijnlijk heeft ze niet door wat voor verantwoordelijkheid het is om voor een veulen te kunnen zorgen (en kan ze dat ook niet inzien. Ze is nog jong). Ze had het veulen nooit mogen kopen. Het is niet jou verantwoordelijkheid en dus ook niet jou schuld, maar hebben jullie de veulens samen gekocht? (Wetende dat ze last heeft van borderline). Zo ja, misschien was het verstandig geweest de moeder in te lichten voordat ze tot de aankoop over ging.
Omdat ze nog geen 18 is, is de moeder verantwoordelijk voor haar (en de vader trouwens ook). Het kan wel zijn dat ze zich er niet mee willen (of kunnen) bemoeien maar ze zullen toch iets moeten doen. Misschien samen? Misschien alleen de vader of moeder. In theorie mogen ze (voor zover ik weet) het veulen aan jou overhandigen. De dochter heeft het dan misschien gekocht maar ze is te jong om zulke grote aankopen te doen. Ze neemt ook duidelijk de verantwoordelijkheid niet. Je kunt haar er wel mee confronteren maar ik weet niet of dat in dit geval de juiste methode is. Misschien is het een idee om haar op een andere (positieve) manier te benaderen. Ik kan me voorstellen dat ze zich nu in een hoek geduwd voelt (katten in het nauw maken vreemde sprongen). Als je het op een andere manier kan brengen accepteert ze misschien dat jij het veulen overneemt en er een goed huis voor vindt. Dan heb jij ook weer de onkosten terug en is zij van het "probleem" af.
Heel veel succes er mee. Ik hoop voor je dat het snel is opgelost.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:49

Lief van jou.
Maar jij bent niet verantwoordelijk.
Het is goed dat je het dier verzorgt maar de kosten mogen niet op jou komen.

Helaas voor moeder is zij wel verantwoordelijk. Niet schuldig maar voor haar zijn wel de kosten.
Dus zij moet als de wiederweerga de pony verkopen zodat de het verschuldigde bedrag niet hoger wordt.
Daarna de rest betalen.
En dan gaat ze maar met dochter regelen hoe ze dat geld terug krijgt.
Maar dat mag niet op jou bordje liggen.
Zou wat zijn zeg.

Dus mee lezende moeder.
Ga aan de slag en laat deze lieve meid financieel vrij. Als ts gratis de uren zorg wil doen is mooi maar meer ook nooit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:54

Balou_k schreef:
Maflinger_S schreef:

Voor mijn bankrekening een kwestie van helaas..
Moeder wilt dat echt niet doen, die leest overigens mee en vind het niet leuk dat de schuld gedeeltelijk bij haar word gelet. Zij kon Truus niet tegen houden, Truus doet wat zij wilt en steeds daarna de schuld bij een ander.. Truus had de aanbetaling gedaan daarna gemeld en moeder kon niks in brengen.
De jongste dochter is momenteel 16 en mag binnenkort gaan werken voor haar eigen paard die moeder nu betaald.

Wat ik me dan weer afvraag na dit bericht.... heeft mams jou dan al terug betaald?
En wat moet hij gaan opbrengen , dus vraagprijs? Het gaat neem ik aan om de grotere pony in het filmpje?
Erg leuk dier, heb heeeeeeel misschien interesse, als de prijs goed is.
Erg leuk dier

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:55

Balou_k schreef:

Misschien een hele brutale vraag hoor, maar er is geen geld om jou schadeloos te stellen, de onkosten van de pony op zich te nemen (tijdelijk) maar er is wel geld om een van de anderen een dure hormonenkuur te geven en te laten dekken? Dan komt er toch ook een paard bij? Dat klinkt mij eerder in de oren als niet willen (en misschien het zelfs wel makkelijk vinden dat jij alles regelt) dan niet kúnnen betalen :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:12

Polly... helemaal mee eens... zo te horen is de hele familie een beetje... nou ja!.
Ik wil het veulen best opvangen en groot brengen, maar dan wel gratis! scheelt mams de kosten van de stal.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:22

Dat wil ik ook wel Aerdenhout.
Maar ik denk dat het voor moeder beter is dat ze een bedrag krijgt waarmee ze al stalling kan betalen.

Ts er rot voor je maar aub laat het liggen bij de verantwoordelijke.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:50

Balou_k schreef:
Ze laat niemand er voor op draaien dat is mijn keuze omdat het dier zeker behandeld moet worden voor de rotstraal vind ik..ook kwalitatief voer vind ik van belang.op deze leeftijd en ontwormen was gewoon nodig.. vitamine raadde de da aan na het ontwormen. Haar moeder zegt ook dat ik gek ben dat ik het doe, maar ziet ook in dat het dier voer nodig heeft en rotstraal behandeling.
Moeder heeft ook voer maar dat lust hij niet.

Ze laat je er wel voor opdraaien.
Het is toch mooi goedkoop zo, een ander betaald de onkosten.

De moeder zegt dat je gek bent als je het betaald ipv het te verbieden omdat het jouw paard niet is. En zelf het dier te voorzien van de nodige zorg/voer etc.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 19:42

Even kort via telefoon, moeder heb ik ingelicht maar te laat mijn schuld!

Het is de kleine de grote is van mij.

Als het veulen zou komen merrie is niet drachtig geraakt ging er een paard weg.

Moeder moet mij niet betalen maar die vriendin.