1 baal stro id week vs. elke dag 1 a 2 plakjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:37

wat echt enorm scheelt is zaagsel eronder gooien, maar dat zal je dan zelf moeten kopen

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 08:38

je hoeft niet alles op te dringen aan iemand Arabesk...en als je had gelezen dan had je geweten dat we hier mee bezig zijn om te zorgen dat alle paarden elke dag naar buiten kunnen....Als ik je profiel zo zie weet ik al genoeg :=

@Tries_en_Faf..bedankt die tip heb ik inderdaad ook gekregen...thnx

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:38

Ik had een extreem schoon paard (altijd op een hoopje mesten, hield altijd driekwart box aan stro over), maar helaas waren ze op stal heel karig met stro. Iedere dag een klein plakje erbij en dat was het.
Gelukkig at die van mij geen stro, anders hield je helemaal niets over. Sommige mensen hadden aan het eind van de dag gewoon een paard in een kale box staan :x

Het grootste minpunt hieraan vond ik nog wel dat zijn gewrichten beschadigden wanneer hij in zijn box wilde liggen. Dan lag hij dus gewoon op het beton (zo'n dun laagje stro helpt dan niet meer) en hij had de groeven in z'n knieen staan van de betonrand op de grond.
Rubbermatten mochten niet, want dan zou de stal juist nat worden, uhhuh 8)7

Uiteindelijk heb ik hem verhuisd. Voor hetzelfde geld houden ze er wat aan over. Met zulke gierige mensen wil ik niets te maken hebben.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 08:41

Cayenne...dit soort tafferelen wil ik inderdaad voorkomen.....Hij heeft ons ook beloofd wat meer paddocks te bouwen en het duurt en duurt maar..misschien dat ik hem van de week wel even ga spreken ~~}>

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:43

Misschien helpt het om een DA of hoefsmid eens met hem te laten praten.
Mijn DA (kwam toen voor iets anders) zag de groeven die in de benen van mijn paard stonden en heeft toen een woordje gesproken met de pensioneigenaar. Ook de hoefsmid heeft hem er toen op gewezen dat het voor blijvende schade kan zorgen omdat paardenbenen al zo teer zijn (en mijn paard was al helemaal een zorgenkindje met hoefkatrolontsteking, artrose en nog wat ander gezeur)

Dat had ten gevolg dat -vlak voor een DA of hoefsmid bezoek- er opeens een berg stro in de box lag :') Zodra ze weg waren werd het er weer uitgehaald := Dat was voor mij de druppel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:47

Wij hebben een box met waterdoorlatende matten, die liggen op koeienroosters met een kelder eronder, vocht heeft dus alle kans om weg te zakken.
Mijn merrie is super zindelijk: mest op één hoop en plast altijd op dezelfde plek. Staat iedere dag de hele dag buiten.
Toch red ik het echt niet met één baal in de week.

Op vrijdag mest ik de stal helemaal uit, het nog droge stro gaat terug onderin de stal en dan gaat er een halve tot hele baal stro bij. Dagelijks wordt de mest verwijdert en de natte plek gaat eruit, daarna strooien we ca. 3 plakken bij. 2 a 3 balen per week dus.

PowerReiner

Re: 1 baal stro id week vs. elke dag 1 a 2 plakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:55

Bij het uitmesten zorg ik er altijd voor dat ik het semi vieze stro dat ik overhoud (niet onder gepist maar ook niet schoon dus) precies als bodem voor de plasplek leg. Als je je paard goed kent weet je maar al te goed waar zijn natte plekken altijd liggen. Hier leg ik dan een dun laagje schoon stro over zodat ie wel droog staat. Ik gooi er dan altijd ongeveer 1,5 plak stro in (wij hebben grote balen stro) en zorg dat ik het overige stro onder de voerbak of tegen de wanden aan parkeer. Hierdoor hoef ik maar eens per 2 (soms 3) dagen nieuw stro te pakken.

Daarnaast ken ik mensen die goede ervaringen hebben met de rubber matten, al heb ik ze zelf niet.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:56

Anne_mieke88 schreef:
Hij heeft ons ook beloofd wat meer paddocks te bouwen en het duurt en duurt maar..misschien dat ik hem van de week wel even ga spreken ~~}>

Dat is de tactiek van 'ja zeggen, nee doen', aan het lijntje houden, gouden bergen etc. Denk 'ns goed na. Hij wil het stroverbruik terugschroeven naar 1 baal per week en zou dan wel investeren in paddocks? Geloof ik geen bal van. Afhankelijk van de grondsoort en dus de werkzaamheden kost hem dit van 1.000 tot 10.000 euro. Dat verzin ik niet, dat weet ik: vorig jaar net een stel paddocks laten maken.
Overigens is 1 baal stro per week echt onmogelijk. Zelfs met rubber matten en veel naar buiten. Ook bij de heel nette paarden op stal.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:59

Ik gebruik het liefst Hennepstrooisel in combinatie met vochtdoorlatende matten (op het moment Rhapsody, omdat Hennepstrooisel niet meer leverbaar was). Dit is veel fijner en zuiniger dan stro. Wil de stalhouder enkel stro als stalstrooisel of is het ook mogelijk om iets anders te gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:07

Anne_mieke88 schreef:
maar hij zei heel trots; "ja als we het zo doen dan heb ik PRECIES genoeg balen voor van de winter"

ik zat echt te lachen in mezelf...dit kan niet serieus wezen :=

@sjors..al gedaan, maar overtuiging van eigen kennis overheerst :=

@sebert... zelf stro kopen doe ik echt niet...paard staat nu ook op stal ivm blesure al 13 weken en het stro was bijna op..meneer koopt maar mooi baal voor mij anders :wave: hij zei wel dat ik het zelf moest gaan kopen...nou heb even tegen hem gezegd dat ik dat niet doe en dat hij maar moest gaan nadenken over die vraag... 2 weken later stond er een mooie grote baal voor me :D

Ik kan de staleigenaar hier wel heel goed snappen, als je niet op let maken ze misbruik van iemands "goedheid" wat betreft onbeperkt. Sommige klanten willen hun paarden tot hun knieen in het stro hebben en halen de stal nig net niet elke dag helemaal leeg, dan word er helemaal niets meer aan verdiend. Ik vind 1 (oke 2 zou iets netter zijn) pakje(s) stro per week en als je meer wilt moet je er zelf voor zorgen best een nette regeling. Zelfde als we met brokken zeggen hier thuis 2 kg per dag, wil je meer of ander krachtvoer moet je er zelf voor zorgen. Maargoed, ik weet niet hoeveel stalgeld je betaald?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:16

Tot de knieeen stro hoeft van mij ook niet, maar er moet wel iets in liggen en geen laagje waardoor je de bodem gewoon kunt zien en je paard er drukplekken aan overhoud wanneer hij gaat liggen :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:23

Anne_mieke88 schreef:
ja dat dacht ik zelf dus ook nat en vies...
maar staleigenaar heeft wel gezegd dat dit een probeersel is en dat hij wel van plan is in de toekomst meer buiten mogelijkheid te gaan bieden. dus dat zit in de planning.

@sebart...de stal is verdeelt in achter stenen en voor matten..

Als je paard achteraan in de stal mest en plast: in de loop van de week het natte spul eruit halen en wat je overhoudt steeds een stukje verder naar achter schuiven zodat je daar nog een fatsoenlijke laag hebt. Dan heeft 'ie in elk geval aan de voorkant schoon rubber.

Maar heel eerlijk zou ik ook verhuizen. Of eigenlijk al lang verhuisd zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:47

Als er zo bespaard wordt op strooisel en bijvoorbeeld op voer, hebben jullie dan niet liever een kale huurprijs en dat je betaald naar verbruik? Dan weet je precies wat de huurprijs oplevert voor de staleigenaar en waar hij alles van moet doen en kun je vervolgens zelf bepalen hoeveel strooisel, krachtvoer en hooi je verbruikt en eventueel ergens anders inkoopt als de kwaliteit of prijs niet naar je zin is...

Veel mensen vinden stalling snel duur, maar als je weet hoeveel het hooi en strooisel en je krachtvoer in de maand al kost bij normaal het hele jaar 's avonds en 's nachts op stal, en zeg 2 kg krachtvoer per dag, dan blijft er meestal niet heel veel over als een stalhouder in moet kopen en dan moet van dat restbedrag al het onderhoud, de vaste lasten en de afschrijving/investeringen van de voorzieningen nog betaald worden en een inkomen verdiend... Bij een stalprijs van minder dan €150,- per maand blijft er echt niet veel over voor de boterham van de stalhouder hoor... En zou jij zelf voor minder dan €2,- per dag voor iemand anders zijn paard zorgen met meerdere keren per dag voeren, buiten en weer binnen zetten, uitmesten, bak slepen, land onderhouden, mestafvoer regelen gebouwen en terrein onderhouden en hooi en strooisel regelen/halen etc?
De meesten hier komen hun bed niet uit voor minder dan €5,- a €10,- per uur... Diegenen die les geven doen het meestal niet voor minder dan €15,- a €25,- per uur...

Tja, ik snap best dat stalhouders wat proberen over te houden, maar ze zouden beter hun prijzen gewoon kunnen verhogen of een reële kale huurprijs hanteren waar ze het werk voor kunnen doen en de kosten mee kunnen dekken. Dan weten paardeneigenaren ook beter wat het eigenlijk kost allemaal. En merk je meteen de verschillen in lasten van verschillende stallen/pensionplekken en bijvoorbeeld verschil met voer van eigen land of alles in moeten kopen via de handel.

Ik snap ook nooit zo goed dat stalhouders aan de ene kant hun stalgeld verhogen om de kosten te dekken, maar dan om te compenseren iets duurs bij gaan bouwen voor hun klanten. Dat kan toch bijna nooit uit? (uitgezonderd misschien de hele grote stallen met heel veel klanten)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:53

of het uitkomt of niet...tja daar gaat het eigelijk niet over in dit topic..

Het is meer dat ik tips wilde om er voor te zorgen dat paardje nog droog staat aan het einde van de week. En lukt dit niet dan word deze methode heus wel omgedraaid.
Bij ons is alles zelfbediening..alleen word er gevoerd... Hooi is vaak van eigen land..maargoed daar gaat het verder niet om...het gaat om hoe kan ik ervoor zorgen dat ik aan het einde van de week nog een leefbare stal heb...ik ga sowieos met hem praten over dat 1 baal stro wel erg weinig is...:j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:56

Ik snap ook niet zo dat mensen gaan vallen over dat het paard weinig buiten komt, etc. Volgens mij was dat niet de vraag van TS. Trouwens, als je zou zeggen dat ze 24/7 buiten staan is het ook niet goed. Het is nooit goed :D

Zou er als ik jou was idd over praten dat 1 baal wel weinig is en desnoods zelf een baaltje per week erbij kopen. Wat kost een baaltje tegenwoordig? € 5,- ofzo? Dan maar € 20,- voor eigen rekening extra...
Hoe is het nu dan geregeld met het stro? Hoeveel zit er nu bij het stalgeld in?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:00

Maar je hebt wel te maken met die stalhouder die probeert te bezuinigen op stro, dus de vraag is Waarom?
Houdt hij te weinig over? En wil hij daarom terug in stro? Er is genoeg te koop dit jaar volgens mij... En de prijzen liggen lager.

Met elke week 1 pakje zonder eerst een bodem ga je het echt nooit redden. Dat kan iedereen je hier vertellen. En met een paard dat 23/7 op stal staat meerdere dagen per week, gebruik je nog meer strooisel dan wanneer de paarden elke dag de hele dag buiten kunnen lopen...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:01

thnx Quelian.. :) het is inderdaad erg offtopic :)
ik weet niet hoeveel er in het stalgeld inzit aan stro...ik weet wel dat hij het verspreid over het jaar dus het kan uitkomen als we de paarden in de winter stallen en in de zomer 24/7 buiten hebben dan moet het volgens hem uitkomen. nu heeft hij de pech dat deze zomer (was het een zomer := ? ) een aantal paarden binnen hebben gestaan met blessures..waaronder mijn paard. Dus heeft hij toen gevraagd of ik niet zelf stro kon kopen...heb toen met hem gepraat dat ik niet van plan was dit te doen...en toen heeft hij een grote baal gekocht..dus hij is verder wel meedenkend en er is veel te overleggen..dus ik denk dat een goed gesprek wel zoden aan de dijk gaat zetten :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:02

joyce B schreef:
Maar je hebt wel te maken met die stalhouder die probeert te bezuinigen op stro, dus de vraag is Waarom?
Houdt hij te weinig over? En wil hij daarom terug in stro? Er is genoeg te koop dit jaar volgens mij... En de prijzen liggen lager.

Met elke week 1 pakje zonder eerst een bodem ga je het echt nooit redden. Dat kan iedereen je hier vertellen. En met een paard dat 23/7 op stal staat meerdere dagen per week, gebruik je nog meer strooisel dan wanneer de paarden elke dag de hele dag buiten kunnen lopen...

Klopt..hij heeft afgelopen tijd gewoon een beetje pech gehad...ik kan dit best als argument gebruiken..van " paarden die de hele dag buiten staan verbruiken minder stro" en dan kan hij zelf nadenken :=

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:04

TS heeft gezegd dat zij 37,50 per week aan stalgeld betaald. Dat komt neer op om en nabij de 155 euro per maand. Dat betekend dat we het hier over een heel goedkope stalling hebben en kan ik me voorstellen dat de stalhouder zegt dat het all incl. is, maar met beperkingen.
1 baal stro is te weinig, maar als je meer of anders wilt moet je er voor bijbetalen. Lijkt me heel duidelijk en simpel.
Op mijn oude stallen werd vaak een kale prijs en dan een prijs per baal hooi en stro afgesproken. Eind van de maand betalen en klaar...
Misschien een idee voor jouw stalhouder ook.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:07

als de staleigenaar dat instelt heb ik er geen problemen mee.. :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:08

Dat is idd niet duur voor een 'vol' pension. Ik zou dan kiezen voor een baal per week meer á de kostprijs per baal.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:10

Volpension...nee hoor...we hebben buitenbak,afspuitplek met alleen koud water, er word alleen gevoerd..de rest alles zelf...(lekker offtopic :=) het is gewoon bij een boertje..

als hij dat zou instellen zou ik dat niet erg vinden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:12

Met het verhaal erbij dat er in de zomer al een behoorlijk deel van de wintervoorraad stro doorheen gegaan is vanwege paarden die op stal moesten blijven van hun baasjes, terwijl de staleigenaar rekende op weinig stroverbruik omdat de paarden dan in principe buiten stonden, kan ik me nu voorstellen hoe hij bij dat onzalige plan is gekomen van die ene baal per week.

Waarschijnlijk probeert hij daarmee gewoon weer zijn normale jaarverbruik te halen, nu te compenseren voor het extra verbruikte stro in de afgelopen maanden.

Maar dat gaat natuurlijk niet werken.

Hij kan dan inderdaad beter eerlijk zijn en zeggen hoe veel balen stro e.d. er bij de prijs in zitten, en verbruik je meer dan kun je bijbetalen, zelf inkopen als er plek voor opslag is, of bij hem extra inkopen. Ik neem aan dat de eigenaren van de paarden er best begrip voor op kunnen brengen dat de kosten voor de stalhouder zo wel heel hard omhoog gaan :)

Alhoewel dat extra / ieder voor zich wel vaak weer wat lastig te controleren is of persoon A niet stiekem wat stro pikt van de stalhouder of van persoon B :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:14

TS, het is inderdaad een goed argument om te zeggen dat het goedkoper voor hem wordt als de paarden veel naar buiten gaan. Bij mijn paarden zijn totaal 12 stallen en daar wordt 1 baal vlas per dag voor gebruikt, OMDAT de paarden alleen de nacht binnen staan én omdat ze op vochtdoorlatende matten met drainage staan, dus ze staan áltijd droog als ze binnen staan (overigens heeft elk paard een eigen paddock, welke ook gedraineerd is, dus altijd droge voetjes).
En grote balen inkopen zou ook goedkoper zijn inderdaad :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:17

Arabesk schreef:
Prima :7 denk nog eens aan dit topic terug als je paard straks hoefproblemen of problemen met luchtwegen krijgt. Of als ie zo druk is in de winter dat je 'm amper kunt rijden, omdat ie de hele dag z'n kooi niet uit geweest is.

Last van zijn luchtwegen? Zolang de stal goed geventileerd wordt is de kans hierop vrij klein. En zolang de stal van een goede bodem is voorzien, kán het voor de hoeven ook mee vallen. Daarnaast zegt ze dat ze het gaan PROBEREN.

Verder is er niets mis mee als je paard maar 3 of 4 dagen een dag naar buiten kan. Ideaal is het niet nee, absoluut niet, maar als er verder niets is, is dat nog altijd keuze van de TS. Bovendien 'wordt er wat aan gedaan'.