Hoe geef jij je paard een echt 'goede' wasbeurt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:26

Lianne97 schreef:
Haha ben benieuwd:)
Veel succes in ieder geval.

Ik heb het gekocht, over 2 weken heb ik pas concours dus dan komen de voor en na de wasbeurt foto's :j

nicole_hetty

Re: Hoe geef jij je paard een echt 'goede' wasbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:42

ik was mijn paarden alleen als ze op concour moeten of anders netjes weg moeten. mijn Appaloosa was ik altijd helemaal. met Baby shampoo. ( die ruikt zo lekker :D) ik spuit haar eerst helemaal nat, doe de shampoo op een borstel en begin te boenen. daarna weer afspuiten. na 1x wassen is ze weer helemaal wit.

bij mijn Vos was ik alleen de witte benen en staart. als ze echt heel smerig is doe ik alles. maar meestal krijg ik het bruine ook wel met een borstel schoon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:49

Anoli schreef:
Uhm ik was ze niet...

Ik ook niet. Één keer, toen ik 'm net had, heb ik z'n staart eens gewassen omdat ik dacht dat die heel vies was. Staart werd niet schoon, althans zo zag het eruit, en nu ben ik er alweer een tijd achter dat hij in z'n staart en manen gewoon heel veel donkergrijze haren heeft ('t is een vos) Dat is genetisch zo en inmiddels vind ik 't mooi.

Ben ook blij dat ik een vos heb, ik denk dat schimmels en paarden met veel wit, en zwarten, er eerder vuil (of dof, bij zwarten) uitzien. Mijn paard maakt meer dan zat huidvet aan, hij glanst je tegemoet. En afgezien van dat hij dat vet nodig heeft (want buitenpaard) ga ik natuurlijk de glim er niet af wassen he, dat begrijp je :Y)

Edit: afgelopen winter en voorjaar heb ik 'm trouwens wel een paar keer gewassen, bedacht ik mij. Alles insponzen met Sebaciloplossing en goed naspoelen met de slang. Léúk joh, een IJslander met wintervacht en een ondoordringbaar oerwoud op z'n manenkam :Y) Maar de luizen zijn wel allemaal gestorven dus 't is niet voor niets geweest.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:50

Wie weet een super shampoo voor een vieze bruine pony

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:05

als ik mijn paarden helemaal was gebruik ik babyshampoo en voor de manen en staart gebruik ik andrelon.
Ik heb nog nooit een speciaal paardenshampoomiddeltje gehad en gebruikt.
Mijn haflinger was ik met paarse shampoo, groene soda?? of betadine shampoo voor de staart en manen.
Ik was alleen met lauw/warm water en nooit met koud water (behalve benen en staart)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:24

Ik gebruik die blauwe shampoo van cowboy magic. Gekocht in een 5 literfles is dat niet duurder dan de simpelste paardenshampoo. Maar is ook wel nodig met een grotendeels wit paard die zich graag in zijn eigen mest rolt. Hij wordt dan zo wit dat je je zonnebril moet opzetten :D

Zelf zou ik als ik de tijd en energie had hem het liefst steeds wassen. Maar dat doe ik uiteraard niet. Alleen al niet omdat ik weet dat dat natuurlijk niet goed is. Maar ik kan er zo van genieten als hij lekker wit en pluizig is. :D Maar ik moet er dan snel een foto van maken, want vaak zorgt hij na zón wasbeurt dat hij zo snel mogelijk weer lekker vies is. Als ik hem dan na het opdrogen weer in de wei zet zakt hij direkt naast me door de knieen in de modder om te gaan rollen. Zo leuk, zo veel eer van je werk :')

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:08

Ik heb Vrijdag weer voor het eerst concours dus dan ga ik mijn paard wel helemaal wassen met tee tree shampoo, dan krijgt ze ook haar nieuwe rambo optimo deken op (als ze droog is natuurlijk)

Dan hoop ik haar een tijdje schoon te houden :D na het scheren was ik ze ook altijd, ookal vriest het buiten :\ heel zielig ze staan te rillen op de benen ondanks dat het warm water is, maar anders krijg ik al dat huidvet aan de binnenkant van de deken, en ze zijn de hele winter mooi. Na het wassen goed inpakken met een oude winterdeken (zo'n dikke canvas) met een zweetdeken met hals, drogen en daarna de winterdeken er weer op.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:49

Ik heb mijn schimmel dit jaar ongeveer 4 keer gewassen. Ik maak hem eerst nat met warm water. Dan maak ik een zachte borstel nat en doe daar shampoo op (meestal gewoon normale mensenshampoo). Lekker insoppen. Zijn witte benen neem ik ook zo mee, mochten ze nog niet schoon zijn dan even wat betadine shampoo op de borstel om alles eraf te krijgen. Van de staart sop ik alleen de onderkant, dus niet bij de staartwortel, in met zilvershampoo. Alles uitspoelen. Drogen met een zweetmes en nog een keer spoelen. Dan is al het sop er inmiddels wel uit. In de staart gaat dan antiklit, wordt doorgeborsteld, drooggewreven met de handdoek, drooggeslingerd en dan nog een keer doorborstelen met eventueel wat antiklit.

Daarna lekker droogstappen of droogwrijven met de handoek en weer terug op de wei, of op stal met een 0 grams deken.
De manen was ik overigens nooit. alleen met water zodat de manen vlechtbaar blijven. Zijn hoofd was ik ook niet. :)

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:12

Nou ik heb hem gewassen, eerst zijn benen, dan zijn staart, toen zijn manen + rest van zijn lichaam. Maar altijd nog die buik van hem, die dus echt niet wit wordt. Heb die 3 keer gewassen met quick silver shampoo. Afbeelding
Afbeelding

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:12

Oej wat een grote foto's :+

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:41

lauraatjxx schreef:
Nou ik heb hem gewassen, eerst zijn benen, dan zijn staart, toen zijn manen + rest van zijn lichaam. Maar altijd nog die buik van hem, die dus echt niet wit wordt. Heb die 3 keer gewassen met quick silver shampoo. [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb ze viezer gezien:D

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:00

Als ik echt goed was, (alleen in de zomer) dan spoel ik eerst helemaal alles af, echt alles, dan paardenshampoo, en met een borstel lekker schrobben, en de staart, en manen ook doen, en dan weer uitspoelen, en dat was mijn grote schoonmaak :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:13

vroeger waste ik mijn pony vaak en genoot ik van het schone, tegenwoordig was ik nooit meer en geniet van het vieze. Ze vinden het zo heerlijk om languit in de blub te liggen. Volgens mij is al dat gewas niet zo super voor de gezondheid van het paard (ook buitenpaardje). Gelukkig is het geen witte.. :')