schoppen tegen stalwand voor aandacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:13

Het is inderdaad gewoonte geworden.
Kun je niet bijvoorbeeld een ringendeurmat op de schuifdeur maken, of is daar de ruimte niet voor?
Je zou anders een stenen drempel kunnen maken, schop niet fijn, en maakt niet genoeg lawaai.
Ik heb ook zo'n portret, maar zij heeft echt haar redenen :( , en doorbreek dat maar eens.
Dan krijg je weer een wever ofzo.
Ik heb een hoge houten drempel met rubber erover, en negeer het.
Maar zo mept ze tenminste niet haar voet te barsten. ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:01

Pmarena, dat ben ik met je eens hoor..Als het kan naar buiten en zelf laten kiezen in zo'n geval..
Mijn geval is van 20 jaar terug en toen dacht men daar geeneens aan..Heb het ook maar (gelukkig) met 1 paard meegemaakt en die had het probleem dus al voor het bij mij kwam..Weet wel, dat met name vroeger bij de boertjes (en dat waren wel de fokkers over het algemeen van de sportpaarden in die tijd) de paarden vaak voer gaven bij zulks gedrag..Dus of het daardoor kwam?
Maar zou inderdaad, als het me nu zou overkomen het zo maken, dat zo'n paard zelf kan kiezen..Maar niet iedereen kan het zo doen..Vind het gemakkelijk gezegd, van dat "kan niet" en "wil niet"..Niet ieder kan het realiseren..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:14

Mja, ik snap ook wel dat niet iedereen dat kan...maar heel eerlijk? Het is toch wel vaak heel makkelijk gezegd "kan niet". Want natuurlijk kan het wel :P

Maar dan zul je er de handen voor uit de mouwen moeten steken om je plekje aan te passen, wat geld moeten investeren, een andere stalling zoeken als het op je huidige plek niet kan of de stalhouder het niet wil, maar dat is dan weer te ingrijpend / te veel moeite vaak....het komt niet spontaan uit de lucht vallen nee :)

Wanneer mensen het belang ergens van inzien dan kan het ineens wel (verhuizen of probleem serieus aanpakken), zoals wanneer ze zelf niet fijn kunnen rijden omdat er geen goede bak of geen prettige sfeer is onderling ofzo :P

Maargoed da's een beetje offtopic, was even puur op het vaak heel makkelijk gebruikte "kan niet" :)

Je hebt mensen die het er zelfs voor over hebben om zelf dagelijks langer dan een half uur onderweg te zijn met auto, scooter, fiets of OV naar een fijne stalling, die vonden "kan niet" geen optie, alle respect daarvoor dan ook :)

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:18

Ik heb met mijn merrie alles geprobeert, binnen, buiten, uitloop, inloop.
Haar gedrag blijft hetzelfde.
Ze heeft zelfs 3 weken met een kickchain gestaan, toen trok ik het niet meer.
Altijd hooi, bij haar gaat het eigenlijk om voer, zelfs dan blijft ze het doen.
Je kunt veel dingen veranderen, maar niet alles. 8-)
Als enige blijft over de vicebreaker, en dat zie ik niet zitten met mijn merrie.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:28

Ik heb het topic even doorgelezen. Maar hoe is de huisvesting van je paard precies? Staat het de hele dag op stal of gaat het in een paddock? Je schrijft dat hij niet op wei staat, maar hij staat toch niet 24/7 op stal? Is er sprake van sociaal contact?
Niet aanvallend bedoeld, puur om een beeld te schetsen voor ik ga reageren. :)

maresie

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 22:21

Dan heb je niet goed gelezen,dus zal het nog een keer vertellen
Hij staat aan huis samen met een shetlander
Overdag staan ze buiten, zomer en winter
Ze gaan om 9 uur naar buiten en als het weer het toe laat, om 16.00 weer naar binnen,
Dit ivm veel gras en het risico van hoefbevangen raken, zeker voor de shet
Ze staan naast elkaar met een buiten Luik, dus ze kijken zo mijn tuin in
Daarnaast krijgen ze genoeg beweging in de vorm van rijden ,longeren en naast de fiets
Volgens mij hebben ze niets te klagen bij mij

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:28

maresie schreef:
Dan heb je niet goed gelezen,dus zal het nog een keer vertellen
Hij staat aan huis samen met een shetlander
Overdag staan ze buiten, zomer en winter
Ze gaan om 9 uur naar buiten en als het weer het toe laat, om 16.00 weer naar binnen,
Dit ivm veel gras en het risico van hoefbevangen raken, zeker voor de shet
Ze staan naast elkaar met een buiten Luik, dus ze kijken zo mijn tuin in
Daarnaast krijgen ze genoeg beweging in de vorm van rijden ,longeren en naast de fiets
Volgens mij hebben ze niets te klagen bij mij

Dan kijk ik er nu weer over heen? Op welke pagina heb je het geschreven?

Oh, dat klinkt allemaal prima :) Ik had een beetje een beeld gevormd van een paard dat zo'n beetje de hele dag op stal stond, omdat er geen ruimte voor een uitloop was. Kijk, daarom wilde ik een beeld kunnen vormen ;)

Is er geen mogelijkheid om een stukje zand af te zetten? Dan zou je ze eventueel langer buiten kunnen laten.
Paarden vertonen nooit zomaar een bepaald gedrag, er zit altijd een reden achter. Dat is het mooie aan paarden :j

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:07

Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen maar het enige wat echt helpt en ik bij mijn paard ooit gedaan heb is een stroomdraadje in de stal doen mits en dit is echt belangrijk je stal wel groot genoeg is om dit te doen niet dat hij elke keer tegen de stroom zit en vrij kan bewegen tussen de draadjes

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:16

zou het niet helpen als je het zo zou maken dat je paard je niet meer kan zien overdag, alleen wanneer jij besluit om naar hem toe te gaan. En dan een radio aan te zetten, zodat hij niet alleen afleiding heeft, maar ook niet alles meer hoort wat je doet?
Als je je paarden zo hebt staan dat ze je een hele dag kunnen zien, dan heb je er wel s ene bij die gewoon niet van stoppen weet al het op aandacht aankomt.
Die van mij die hinnekde bijvoorbeeld ELKE keer als ze me zagen en dat was redelijk vaak, aangezien ze tegenover mn huisdeur stonden op mn binnenhofje. Ook als ik mn raam open had, dan konden ze zo naar binnen kijken bij me en dan was het een hele dag roepen om aandacht.
Ik denk dat je paardje heeft geleerd dat als hij lawaai maakt, dat hij aandacht krijgt. Dus negeren en zorgen dat hij je niet meer kan zien als je gewoon bezig bent met je eigen dingen.
Dit is misschien niet een oplossing, maar wel een mogelijkheid. Voor mij werkte het prima en vooral routine maakte het een stuk beter. Alleen nog maar ff komen knuffelen op vastgestelde tijden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:19

grasmasker al geprobeerd werkt erg goed voor paarden die hoefbevangen zijn of zijn geweest, en je kan hem gewoon op de wei houden.
overigens zou ik er dan denk ook even stroom voor maken. :o

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:38

Die van mij deed het ook en dit is gestopts toen hij een stal aan de andere kant van de gang kreeg waar niet steeds iedereen langskwam en hem aandacht gaf als hij dat deed :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:56

ik heb er ook zo 1,nu die ouder wordt is het veel minder geworden maar in zijn jonge jaren... :n

hij klengelt overal,en in de zomer stond hij in die tijd 24/7 buiten ( ze wonen nu aan huis,dus staan ze snachts binnen),dan graafde hij of hele gaten in de wei,want die poot van hem moest gewoon graven op 1 of andere manier,of hij zocht het hek op en klengelde daar tegen aan,of de waterbak deed het daar ook erg goed,zo'n ijzeren bak...en maar klengelen......

hij doet het ook in de trailer tegen het deurtje...hij hoort zichzelf nogal erg graag en enige wat een beetje hielp was een rubber mat op de grond leggen en tegen de staldeur aanschroeven,maar...hij zoekt dan wel andere dingen op om aan te klengelen of mee te klieren.

maar in de wei zetten en alles is dan meteen over,was dat maar waar... :D

nu is hij 23 en het trappen tegen de wanden is over,nu is de lol voor hem meer,wanden eruit drukken,emmer omgooien ,teilen kapot maken...hooinetten over de stalrailing heengooien,deuren eruit drukken...noem maar op...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:04

Een wei of paddock hoeft niet meteen einde aan verveling te betekenen, zeker niet als er niks te doen valt :P

Maar verveling is het, ze gaan gewoon lopen etteren en aandacht lopen trekken als ze zich vervelen :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:10

Is een slowfeeder geen optie?