Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 16:28

EngeltjeS schreef:
Zit er wel een putje in je stal? Kan de urine wel weglopen?

Staat ze tussen twee andere paarden in? (toevallig twee ruinen? ;) )
want dan kan ze als 'dominantie' meer gaan plassen.

Wel vervelend voor je zeg!

Geen putje! De urine kan dus niet weg, vaak als ik een pisplek weghaal dan is het beton ook nat.
Ze heeft 1 buurman en dat is inderdaad een ruin maar ze geeft eigenlijk niet zo heel veel om hem. Ik zat er stiekem ook aan te denken dat het ook een beetje daardoor komt gezien er normaal nooit een paard naast haar stond, of voor die tijd altijd een merrie..

Nachtlampje

Re: Wie heeft de gouden tip? Viespeuk op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:31

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:41

biscaya schreef:
Essie73 schreef:
Ik heb ook zo een viespeuk. Ik ben nu een tijdje aan het uitproberen geweest en dit werkt voor mij het beste:

Op de plek waar hij het meeste piest (midden van de stal in mijn geval) gooi ik 2 zakken strokorrel (a 15 l )
Daar gooi ik 2 pakken houtvezel overheen. Een week lang hoef ik dan alleen drollen te wippen en de stal een beetje recht te trekken, na die week haal ik de natte plek weg, vul dit op met het droge vezel wat er nog ligt en gooi een nieuw pak vezel eroverheen. Dan weer drollen wippen tot de plek gaat soppen, dan haal ik deze weer ruim weg, 2 pakken strokorrel erin enz enz.

Ik verbruik nu 6 pakken vezel en 4 zakjes strokorrel per maand (ongeveer 50 euro per mnd)

In de winter zal ik helaas wel meer gaan verbruiken, maar ik ga dan kijken of het werkt als ik een beetje ga oppotten.

Mag ik vragen hoe je aan die 50 euro komt? Een zak strokorrel kost al gemiddeld tussen de 6 en 7 euro als je al 4 zakken gebruikt zit je al aan ruim 25 euro, wat betaal je dan voor je vezel? En wat is de inhoud van je zakken? Ik kom op 13 euro per week met 1 zak korrel plus 1 zak hippo gold ) x 4 is 52 euro per paard per maand.

6 pakken vezel a 6 euro per stuk, en 4 pakken strokorrel a 3,50 per stuk. Maakt precies 50 euro. Wij krijgen zakken van 15 kilo (strokorrel geleverd), vandaar dat ze maar 3,50 zijn. Verder kopen we met de hele stal in bij een leverancier waardoor we een leuke korting hebben. Voor deze prijs wordt het zelfs gebracht ;)

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:31

PROBEER een zoutblok zijn maar 7 euro ofzo (laatst 5)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:50

Ik denk dat het een combinatie van vloer en paard is. Hebben wij ook last van. Met vlas was het bij ons ook niet aan te slepen, nu met strokorrels is het goed te doen. Strokorrels zijn van stro gemaakt hè, dan zal jouw stalhouder er toch niet zo'n probleem van maken? Voor het uitrijden over het weiland is het des te handiger, omdat het sneller verteert en bovendien blijft de mesthoop veel kleiner. Ook qua opslag nemen strokorrels minder ruimte in.

Dat of een schuinaflopende vloer of rubbermatten/rooster is denk ik de beste oplossing. Kan je niet een weekje ruilen (en dat jij beide stallen uitmest) met een stalgenoot die rubbermatten in de stal heeft om te testen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:52

Megamutsj schreef:
russel schreef:
Ik gebruik de kattenkorrels van plosplan, zak van 25 kg, 4,50 afgehaald, dat zijn houtkorrels, veel fijner dan strokorrels..

Zorg day je geen liksteen op stal hebt, zeker weten dat ze geen blaas onsteking heef? Eiwitrijk voer, hooi of brok zorgt voor veel water drinken

Altijd dik opstrooien anders lopen ze de natte bende door heel de stal.

Is het een grote of een kleine kruiwagen, ik heb ook elke dag een volle kruiwagen, de kleine vol, dat is normaal

Heb je een stal van 3 x 3 ? In zo een afmeting an een volwassen paard zijn stal niet schoon houden.

Ik heb inderdaad geen liksteen in de stal liggen. Verder krijgt ze basisbrok en kuil, maar het kuil momenteel is zo droog dat het op hooi lijkt.
Ze plast naar mijn idee niet overdreven veel, als ik haar uit stal haal en met haar bezig ga dan plast ze nooit, maar wanneer ik haar weer op stal zet is het meteen staartje omhoog en plassen maar. Ik heb niet het idee dat ze een blaasontsteking heeft, haar urine heeft ook een normale kleur en ruikt verder ook normaal.
Ze staat verder inderdaad goed in het vlas en ik haal er altijd een grote kruiwagen uit, nu was hij gister iets minder vol dus daar was ik wel weer blij mee. Denk dat het juist ook een stuk erger is wanneer ze hengstig is, maar ik blijf echt op 1 baal per 3 dagen zitten..

Klopt, de stallen zijn 3 x 3, misschien iets ruimer, verder heeft ze een buurman die ze kan zien (zitten spijlen tussen) en de voorkant van de stal is geheel open van boven tot beneden met brede spijlen daar ze haar hoofd en nek doorheen kan steken en dan daar haar kuil op kan eten. Verder krijgt ze haar voer in een voerbak dus ze hoeft het ook niet van de vloer te eten.

Ik heb echt het idee dat ze haar benen ook niet optilt want achter ligt een enorme berg met vlas en voor staat ze onderhand op beton. Daarmee verdeeld ze ook die hoop schijt die ze dan natuurlijk net heeft neergelegd waardoor ik altijd zo lang bezig ben met mesten..

Van de boer mag ik alleen of op vlas staan of op stro dus een optie dat ik op strokorrels oid gaat zit er denk ik ook niet in.
Of iemand moet met een gouden tip komen qua mesten oid waardoor het beter zou worden (word er bijna wanhopig van) of ik zou moeten accepteren dat mijn portemonnee elke maand zeer doet en ik elke dag wel tussen de 20-40 minuten bezig ben met mesten.. zucht!

De strokorrel heeft vele voordelen t.o.v vlas ik denk dat het goedkoper is, composteerd op de mesthoop na wk of 6 ( je ziet de mesthoop slinken na aantal weken ) dus veel minder vaak mest ophalen waar ik voorheen op de 6 weken zat qua ophalen mesthoop ben ik nu 1x in de 4 maanden aan de beurt dat zijn hoop euro's die je bespaart, voor je eigen portomonnee ook veel voordeliger ik weet zeker dat als je 1x goede bedding hebt verkregen je met 1 zak in de week uitkomt dat scheelt jou ook hoop euro's!! Voor de boer alleen maar voordelen over te gaan op korrels i.p.v vlas de korrel heeft ook een veel groter absoptievermogen dan vlas zeker in combinatie met de hippo gold heb je een topbedding. Je tijdsbesparing is ook enorm je bent echt met 5 minuten klaar en 1x in de week met een kwartier klaar das toch goed te doen zeker. Ik zou zeker overleggen met de boer waar je staat. Een goede strokorrels bestaat uit vrijwel 100% procent tarwestro! Suc6.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:09

Interessant topic!

Wat betreft die strokorrels: gaan de paarden die niet opeten? Want het lijkt enigzins op biks en bovendien smaakt het ook nog naar stro ... Benieuwd hoe jullie ervaring daarmee is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:29

Mijn grote viespeuk is schoner geworden nu hij zich beter voelt. Hij maakte een bende van zijn stal om er dan in te gaan liggen en zijn witte kleurtje weg te vagen. Vooral in de tijd dat hij zichzelf ook echt weg wilde cijferen in de kudde. Nu heeft hij het bijna niet meer. Zo zie ik er wel meer, vaak door medische redenen (toch niet zo gezond als dat ze eruit zien) waardoor ze zo slordig zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:33

[quote="simodi"]Interessant topic!

Wat betreft die strokorrels: gaan de paarden die niet opeten? Want het lijkt enigzins op biks en bovendien smaakt het ook nog naar stro ... Benieuwd hoe jullie ervaring daarmee is.[/quote
Mijn ervaring is dat ze er eerst wat van eten en dan al snel met hamsterwangen bedenken dat dit echt niet te eten is dit doen ze dus hooguit een kwartiertje en stoppen er dan mee, wel wat stro of hooi aanbieden is altijd belangrijk dat paard wat te knabbelen heeft, geen van de paarden die bij ons staan eten er nog van en wat je zegt is stroprodukt dus niet schadelijk als ze er wat van binnen krijgen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 07:37

Maakt wel verschil hoor welke strokorrel je gebruikt. Die goedkope, die heb ik ook gehad en had daardoor altijd een plakkaat in de stal en moest een ander product (bijv. houtkrul) erdoor doen om een zachte losse bovenlaag te krijgen. Tevens aten mijn paarden wel van deze korrel en niet van de wat duurdere versie bij een ander weg en moest ik dagelijks een behoorlijke plasplek verschonen in tegenstelling met de wat duurdere versie.
Nu weet ik dus, dat ik met de iets duurdere versie eigenlijk goedkoper uit ben..En heel belangrijk! Die is ook altijd leverbaar! Die goedkope (bij andys weg) ben ik 3 weken mee bezig geweest om strokorrels (vraag me nu achteraf wel af, of het wel alleen stro was, ook omdat de kleur heel anders was) te kunnen ophalen, maar steeds weer aan een lijntje gehouden..Na die 3 weken dus maar weer bij mijn oude leverancier gevraagd en die heeft het met spoed onze kant op laten komen..dat is nou service!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:24

Mijn paarden hebben in het begin enkele hapjes ervan genomen, maar daar waren ze snel van genezen. Wij hebben strokorrels al van veel verschillende adressen gehad, maar ik moet zeggen dat ik niet echt verschil heb gemerkt. Ik ben benieuwd wie/welke je onder de duurdere versie verstaat Zammie?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:10

Die van agrafirm. Zijn iets duurder, maar een stuk verschil dus met die van andys en daar eten ze dus niet van en bij die van andys aten ze er wel van..Kleur is ook lichter als die van andys..
Laatst bijgewerkt door Zammie op 03-09-12 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:19

Je kunt met mijn schoonvader gaan praten, die beweert dat je ieder paard kunt leren netjes in de hoek te plassen en poepen. :j
Anders zou ik inderdaad rubber matten proberen volgens mij heb je ook met van die grote groeven er in als je dat deel dan naar beneden legt kan het plas daaronder.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:33

Megamutsj schreef:
Anne_mieke88 schreef:
wat wij doen om veulens " zindelijk' te maken is...alle poep verzamelen en op 1 bepaalde plek neer te leggen in de stal.. (het liefst drollen die heel zijn en niet gebroken) op een gegeven moment (kan 2 maanden duren) snappen ze dat ze op 1 hoop moeten poepen...

Mijn merrie poept altijd (op soms een verloren drol na) op 1 hoop door deze techniek...

Verzamel je dan poep van het paard zelf of van een vreemde?

van het paard zelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:23

Als je vlas met stro mengt, blijft het vlas beter liggen, ook kan je proberen een bodem te creeeren, dus niet steeds alles eruit maar om de3 a 4 dagen pas de natte plek, als je een bodem hebt, loopt ze ook niet kaal..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:34

Mijn tip is niet potten. Ik gebruik per week 1 pak vlas, soms 2. 's morgens heel vroeg als ze gevoerd worden haal ik de drollen weg zodat ze die niet door mekaar kunnen lopen, want dat zorgt er echt voor dat het smeriger wordt. Ze gaan heel vroeg naar buiten en heel laat naar binnen, dat scheelt natuurlijk ook. En 's avonds gaat het nat eruit en nog eens evt. drollen. Onze stallen zijn ook nog eens 4 bij 4.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:06

Ik heb 1 van de 3 paarden op rubbermatten staan, en ga deze week matten ophalen voor de andere 2! De stal waar nu al matten liggen is zoveel schoner. Gooi er redelijke laag stro over, en ben met deze stal hoogsten 10 minuten bezig, waarbij meer als de helft van het stro kan blijven liggen omdat het nog schoon genoeg is.
Ben blij als alle stallen straks matten hebben! Maar potten op matten is wel een heel slecht idee, dan is het hele effect weg. Dus als je perse wil potten moet je geen matten gebruiken. Maar als je maden in je stal krijgt van het potten zou ik daar toch mee stoppen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:26

Tja, smeerkezen valt weinig aan te doen vrees ik (goed bijhouden is de enige remedie). Wat ik wel zou doen als ik jou was, is toch even checken of de hoeveelheid die ze plast normaal is of extreem veel. Aan de buitenkant kun je niet altijd zien wat er aan de binnenkant mis is.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:57

Hoe zien die matten eruit waar jullie het over hebben? Zijn sdat gewone matten die ze ook in koeienstallen hebben?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:03

Die van mij wel, koop ze over van een boer. Zitten ribbels in.
Kan wel van die duren staltegels gaan kopen, maar dit werkt ook prima :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:17

Mijn tips:

-zet je paard op grofstengelig hooi van goede kwaliteit, kuil is vaak toch te eiwitrijk (ook al is het droog!), dat stimuleert plassen en belast de nieren behoorlijk
-geef een ander soort brok met minder eiwit en suiker, dit hielp bij mijn smeerkees-merrie enorm. Helemaal van het krachtvoer af kan ook helpen, maar dat moet passen bij je situatie (voer dan wel vitaminebrok ipv biks)
-zet je paard tussen merries indien mogelijk en ook op de wei bij de ruinen vandaan houden
-schakel over op strokorrels en ga niet oppotten maar hark de plasplek door de stal heen zodat het kan drogen terwijl ze buiten staat (dit werkt bij strokorrels anders dan bij vlas)
-stalmatten raad ik je af, werd bij mijn merrie 1 grote smeerzooi
-vraag aan de boer of ze tijdens de hengstigheid langer buiten mag staan (duurt maar een weekje) zodat de stal droger blijft
-misschien overwegen om te verhuizen naar een stal met alleen merries en meer weidegang maar dat is nogal drastisch

succes

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 06:59

Monster_tos schreef:
Ik heb 1 van de 3 paarden op rubbermatten staan, en ga deze week matten ophalen voor de andere 2! De stal waar nu al matten liggen is zoveel schoner. Gooi er redelijke laag stro over, en ben met deze stal hoogsten 10 minuten bezig, waarbij meer als de helft van het stro kan blijven liggen omdat het nog schoon genoeg is.
Ben blij als alle stallen straks matten hebben! Maar potten op matten is wel een heel slecht idee, dan is het hele effect weg. Dus als je perse wil potten moet je geen matten gebruiken. Maar als je maden in je stal krijgt van het potten zou ik daar toch mee stoppen.

Toen ik dat van die maden zag dacht ik dat heb ik echt nog nooit gezien in een stal hoelang moet je wel niet oppotten om maden te krijgen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:26

1 dag. Als een vlieg eieren ligt gaat het heel snel. Klimaat moet wel goed zijn dus lekker vochtig.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:03

Agnes75 schreef:
Mijn tips:

-zet je paard op grofstengelig hooi van goede kwaliteit, kuil is vaak toch te eiwitrijk (ook al is het droog!), dat stimuleert plassen en belast de nieren behoorlijk
-geef een ander soort brok met minder eiwit en suiker, dit hielp bij mijn smeerkees-merrie enorm. Helemaal van het krachtvoer af kan ook helpen, maar dat moet passen bij je situatie (voer dan wel vitaminebrok ipv biks)
-zet je paard tussen merries indien mogelijk en ook op de wei bij de ruinen vandaan houden
-schakel over op strokorrels en ga niet oppotten maar hark de plasplek door de stal heen zodat het kan drogen terwijl ze buiten staat (dit werkt bij strokorrels anders dan bij vlas)
-stalmatten raad ik je af, werd bij mijn merrie 1 grote smeerzooi
-vraag aan de boer of ze tijdens de hengstigheid langer buiten mag staan (duurt maar een weekje) zodat de stal droger blijft
-misschien overwegen om te verhuizen naar een stal met alleen merries en meer weidegang maar dat is nogal drastisch

succes

Veel mensen denken dat kuil vanzelfsprekend meer voedingsstoffen bevat dan hooi. Dat is pertinent onjuist! De hoeveelheid voedingsstoffen worden bepaald door het basisproduct, gras dus, hoe is het gegroeid, wanneer het is gemaaid, hoe het is gewonnen etc. Kuil van natuurland bevat veel meer suikers maar minder eiwit en mineralen dan hooi van bemest land. Hoe het eindproduct eruit ziet, zegt dus weinig over de voedingswaarde en gehalten. Je kunt dus niet standaard zeggen dat kuil veel vetter is dan hooi. Wat wel zo is, is dat het natuurlijk minder droge stof bevat.

Brok en krachtvoer in het algemeen zijn eiwitarm, maar bevatten wel relatief veel suikers. Eiwitten krijgen heel vaak de schuld van allerlei kwalen en kwaaltjes. Volkomen onterecht, want eiwit is een noodzakelijke bouwstof en te eiwitarm voeren leidt vaak tot onbespierde vervette paarden.

Dat stalmatten jou niet bevallen zijn, is natuurlijk mogelijk, maar ik heb er 15 op stalmatten staan. Keurige paarden, normale en echte smeerkezen. Voor alle paarden geldt dat ze met matten netter zijn dan zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:23

Ben daarom ook begonnen met vitamine prep. In beperkte hoeveelheid dagelijks te voeren ipv die schep brok....want om dan aan de hoeveelheid te komen, moet je volgens de favrikant gaan voeren en dat is voornamelijk zijn portemonJA voeren