De echte waarheid over afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: De echte waarheid over afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:34

Na het lezen van alle antwoorden heb ik toch nog een vraag hierover:

wanneer je je paard volledig afspuit met koud water en je ZEKER weet dat deze bij aankomst in de paddock gaat rollen in het zand, is het dan nog nodig om hem droog te trekken?
Lijkt me dat een hoop water aan het zand gaat zitten en je dus minder last krijgt van het water-laagje?

Bedankt!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:42

Ik woon in Spanje en hier worden alle paarden afgespoten na het werk om te koelen en het zweet weg te wassen vooral de benen hals en tussen de billen, af en toe ga ik voor de grap met de slang spuiten in de bak en wat doen de knolletjes onder de straal gaan staan dus het paard zelf vind het ook lekker vooral in de hitte :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:46

Zoals ik het geleerd heb is het zo dat paarden die gewerkt hebben met lauw water afgespoeld moeten worden zodat de spieren en pezen inderdaad geen grote klap krijgen.

Bij warm weer lekker koud water (kijk goed naar je paard, sommigen vinden het lekker en sommigen verkrampen bij het koude water) , dan even mijn handen als zweetmes gebruiken en lekker laten rollen.
Bij warm weer kun je overigens ook lauw water gebruiken als je paard verkrampt bij koud water. Als het 30 graden is en lauw water is 15 graden is het nog steeds redelijk effectief afkoelen.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:22

Alleen als mijn merrie veel gezweten heb, spoel ik haar af met koud water (geen beschikking over warm). Puur om het zweet eraf te spoelen. Spoel dan ook zeker niet lang maar ben met 5 min. klaar en dan het zweetmes erover. Zal dat dan echt zo een optater zijn voor haar spieren? Ze voelt daarna alsnog harstikke warm aan en in zo een korte tijd de warmte eraf halen met koud stromend water kan toch eigenlijk niet?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:21

ik spons alleen de zweetplekken af met lauw water. Onder het zadel, bij de borst, onder de singel en de benen. Daarna droog trekken met het zweetmes