hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:51

Hier helaas ook geen schaduw. Mijn paard heeft vandaag zijn lippen verbrand. Morgen zet ik hem denk ik op de plein in de schaduw. Ik kreeg de tip om op het halster een lapje te naaien tegen het verbranden. Ga ik morgen uit proberen

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:52

Ze staan buiten,met schuilstal in de schaduw. Ze kunnen ook in de schaduw staan aan de bosrand. En de waterbakken lekker vol met koel grondwater uit de pomp. Maar het mag van mij wel 10 graden koeler,vind het niks die hitte. (en over 3 a 4 maanden staat er weer een topic over de kou haha,kun je het je voorstellen?) :D

ismy

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:12

Ik zou inderdaad trouwens goed opletten op de roze neusjes.. Is het slim om met zonnebrand in te smeren?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:15

Ja het is heel slim om zonnebrand te gaan smeren.
Zonnebrand is een heerlijk vies en vet spul, al het vuil van de wei blijft eraan plakken.

Dus NIET doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:19

Makkelijk gezegd ariebren, als ik dat met mijn pony doe dan staat ze in no time met de korsten op haar neus. Mét zonnebrand is er daarentegen vrij weinig aan de hand. Gewoon goede, verzorgende zonnebrand met factor 50/sunblock smeren, liefst voor kinderen.

Al werkt het bij ons beter om een vliegenmasker met neusflap op te doen, heeft ze gelijk geen last van de vliegen rond haar hoof.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:20

xmarliez schreef:
Ik vind het toch vreemd dat er mensen zijn die hun paard op een wei zetten zonder enige mogelijkheid tot schuilen... zijn die mensen ook de hele dag pal in de zon? Of zitten die thuis, alles dicht, lekker koel of soms nog wel met airco?

Een paard valt niet zomaar om... nee maar paarden hebben het ook warm net zoals wij. En midden op de dag, dan is het echt HEET!
Ik vind het niet meer dan normaal dat je er voor zorgt dat je paard schuilgelegendheid heeft, zowel met dit hete weer als in de winter tegen de regen en de sneeuw.

Mijn paarden staan uiteraard op een weiland met een stal die in de schaduw staat (waar het dus tot vrij laat lekker koel blijft) en een wei waar hangende wilgen naast staan waardoor ze de hele dag schaduw hebben. En ze maken er maar al te graag gebruik van.

Wat een onzin!

Sorry hoor maar mens en dier heeft last van de hitte, er zullen ongetwijfeld ook (oudere) mensen zijn die het niet overleven.
In andere landen lopen de paarden ook hele dagen buiten en die zullen lang niet allemaal in de schaduw kunnen staan, zullen paarden zijn die met extremere hitte aan het werk zullen moeten.. meer doen dan mens en dier in de gate houden kun je toch niet doen. Iedereen heeft het warm en past waar mogelijk zijn activiteiten daarop aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:21

Ik ga morgenochtend heel vroeg rijden. Daarna mag ze een uurtje op de wei. Daarna op stal waar het koeler is. Lekker hooi knagen. In de avonduren gaat ze weer de wei op.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:33

Ik ga morgen even kijken waar het koeler is, dat is nl een beetje afhankelijk van hoe de wind staat. Met een beetje geluk waait het precies in de open loods, met daarin ook open stallen. In dat geval is het op stal lekkerder: wind en in de schaduw, en gaan de paardjes dus op stal. Maar dezelfde loods waar de stallen in gemaakt zijn, biedt ook een brede strook schaduw in de wei... als de wind nét even iets anders staat is het daar lekkerder dan op stal..

Kortom: deze muts gaat morgen aan het einde van de ochtend gewoon zelf even checken en bepaal dan waar ik mijn paardjes laat. Morgenavond iig weer lekker naar buiten!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:33

Ariebren schreef:
Zonnebrand is een heerlijk vies en vet spul, al het vuil van de wei blijft eraan plakken.

Dus NIET doen.

Want dan wordt het vies?? Wat is er mis met vies? Ik heb liever een zwarte vieze neus dan een gele met korsten. Hier wordt gewoon gesmeerd hoor! Juist met felle zon! Neus en ook de kootholtes, die waren laatst ook wat verbrand met de zon...

Ik ga proberen vroeg uit mijn bed te komen morgen om te rijden.

Paard staat nu met deken op, en morgen misschien ook even aankijken. Het is of wat zweterig onder de deken (wel UV werend) of bloot zwetend door het weg slaan van vliegen wat ook weer meer aan trekt...

Mijn merrie heeft overigens ontstoken prut ogen, echt k*t met dit weer!! Ik durf alleen niet haar halster met het vliegending om te laten in de nacht... dus morgenochtend maar weer op doen voor overdag.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:36

Ik ga niet extra, misschien na me werk even bij haar kijken. Maar t is omringd met bomen en echt genoeg schaduw en een mooie schuilstal ik ga er vanuit dat ze zich prima gaat redden,

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:36

Ariebren schreef:

Dus NIET doen.

Ik smeer altijd lekker een dikke laag zonnecreme op zijn roze neusje hoor ;)
Heel jammer van dat beetje zand, liever dat dan de blaren erop.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 17-08-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:38

mijn appaloosa had ook roze ogen en neus en zij had haar crusader masker dag en nacht om
gelukkig nooit problemen gehad
zonder masker had ze gelijk dikke ogen
ook met rijden had ik van crusader een masker
beide met neusflap
en ik smeerde haar ook in met factor 50

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:42

Die van mij staat nu in het land. Morgen om 7 uur ga ik even rijden en daarna gaat ze op stal. Bij ons in het land is er aan de ene kant een beetje schaduw omdat er bomen staan op het erf van de boer ernaast. Toch gaan ze daar niet altijd staan bij hitte. Insmeren met zonnebrand heeft niet veel zin. Ze veegt haar neus dan schoon aan het gras.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:43

Mijn paarden hebben een grote wei met veel schaduw en een schuilstal, ze kunnen dus zelf kiezen waar ze willen staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:48

de mijne kan in de stal of in de wei staan, in de zon of in de schaduw. Ze kan zelf kiezen. Ik rijd wel, maar alleen s'ochtends of s'avonds en doe het rustig aan. Paard zweette echt niet overmatig vanavond, alleen eigenlijk onder de singel..
Het water ververst ik dagelijks en vul het bij. Ik zou ook nog de zoutsteen bij haar neer kunnen hangen, is misschien wel een goed idee!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:54

Mijn paarden staan op het land maar wel met schuilstal die normaal gezien altijd koeler is dan buiten (nu wordt het echter héél warm... dus benieuwd of het nog iets scheelt tegen de hoge temperaturen)

Krijgen elke dag (en dit weekend tweemaal per dag) koud nieuw water en worden flink ingesproeid tegen de dazen en de vliegen

Zonnecreme vind ik wel een leuke tip; nemen jullie gewone, voor mensen? (dus is elke zonnecreme goed?)

(paarden hebben geen roze neusjes, maar het ik vind het zelf al vreselijk, die hitte, en nuja, je weet maar nooit)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:57

Ik heb een hele dikke factor 50 voor mensen. Dus echt eentje die een witte laag achterlaat dat je niet weg kan smeren. Dan zit het er ook nog op na het drinken.

Als ik het 1x vergeet zie ik gelijk een aangebakken neus.. :\
Ik wil wel graag een keer zo een neuslapje proberen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:58

Dan ga ik die morgen ook maar halen (want de mijne is factor 30... maar met glitters := )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:00

Paarden kunnen heel snel overhit raken zeker als ze het niet gewend zijn. Vind dat je als eigenaar verplicht bent te zorgen dat ze uit de zon kunnen. Je kan zelf ook niet de hele dag in de zon zitten. Is toch echt het minste. Hier staan ze overdag op stal. Willen dan ook geen eens naar buiten.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:10

xmarliez schreef:
Ik vind het toch vreemd dat er mensen zijn die hun paard op een wei zetten zonder enige mogelijkheid tot schuilen... zijn die mensen ook de hele dag pal in de zon? Of zitten die thuis, alles dicht, lekker koel of soms nog wel met airco? .

Je hebt het niet altijd voor het zeggen helaas. Bij ons op de wei is totaal geen schaduw en ik baal als een stekker want ik vind het eigenlijk wel een vorm van dierenmishandeling om een dier van zonsopgang tot zonsondergang in de bloedhitte te zetten. Vind 25 graden al teveel.
Op stal lukt niet, want niemand doet dat en alleen op stal draait ze door. Parasol e.d. gaan ze tegenaan schuren en dan is het weg parasol. Ik ga meestal op het heetst van de dag naar stal en zoek met paard aan de hand een schaduwplek op en probeer daar zo lang mogelijk te blijven. Maar ja, geen tijd om de hele dag met paard aan de hand in de schaduw te staan.
Verhuizen? Tja, lukt niet voor morgen en op elke stal is wel iets....

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:18

inderdaad mijn paard in een broeikas dat stal heet is geen optie volle zon erop en lekker afgesloten de wei bied geen schuilmogelijkheden. Helaas voor paard zal die met zijn vriendjes maar een oplossing moeten zoeken. Want op stal is het niet te doen met die hitte.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:30

Beter in een warme stal dan in de brandende zon. Probeer zelf beide maar eens een dag uit............

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 05:05

Gistermiddag is mijn mannetje na zijn werk nog even gaan kijken hoe het met het soul was. Heer en dametje stonden in de warme zon grasjes te eten en dus niet in de schaduw. Als ze kunnen kiezen en ze kiezen voor zon zullen ze het wel niet zo warm hebben. Moet wel zeggen dat het een overwegend wit en een grijs wit exemplaar zijn.

Onze merens vroeger, zwart dus, was pas in haal element bven de 25 graden. Dan was ze erg actief en lekker voorwaarts. Stond de rest van de paarden in de schaduw te puffen was madam heerlijk door de wei aan het vliegen en de boel proberen op te stoken. Hoezo ingebouwde warmte liefhebster, toch meegekregen in het ras waar ze gewend zijn in de bloedhete pyreneen te staan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:38

Ladygiroc schreef:
xmarliez schreef:
Ik vind het toch vreemd dat er mensen zijn die hun paard op een wei zetten zonder enige mogelijkheid tot schuilen... zijn die mensen ook de hele dag pal in de zon? Of zitten die thuis, alles dicht, lekker koel of soms nog wel met airco?

Een paard valt niet zomaar om... nee maar paarden hebben het ook warm net zoals wij. En midden op de dag, dan is het echt HEET!
Ik vind het niet meer dan normaal dat je er voor zorgt dat je paard schuilgelegendheid heeft, zowel met dit hete weer als in de winter tegen de regen en de sneeuw.

Mijn paarden staan uiteraard op een weiland met een stal die in de schaduw staat (waar het dus tot vrij laat lekker koel blijft) en een wei waar hangende wilgen naast staan waardoor ze de hele dag schaduw hebben. En ze maken er maar al te graag gebruik van.

Wat een onzin!

Sorry hoor maar mens en dier heeft last van de hitte, er zullen ongetwijfeld ook (oudere) mensen zijn die het niet overleven.
In andere landen lopen de paarden ook hele dagen buiten en die zullen lang niet allemaal in de schaduw kunnen staan, zullen paarden zijn die met extremere hitte aan het werk zullen moeten.. meer doen dan mens en dier in de gate houden kun je toch niet doen. Iedereen heeft het warm en past waar mogelijk zijn activiteiten daarop aan.

Je zegt wat een onzin, maar wat is er dan precies onzin? Je zegt namelijk hetzelfde als dat ik zeg alleen dan anders...
Ik zeg ook, dat ze niet om zullen vallen. En de dieren in andere landen zijn gewend aan konstante hitte + die warmte is heel anders/regelmatiger als dat het hier is. Buiten dat om, zou IK er gewoon nooit voor kiezen mijn paarden de hele dag vol in de zon te laten staan. Simpelweg omdat ik het zelf ook niet doe.
Mijn paarden staan de hele dag onder de bomen of in de stal en dat zegt voor mij al voldoende. Net zoals mijn honden de hele dag binnen om de koude vloer liggen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:45

Hier hebben ze een schuilstal/schaduw en altijd genoeg water! Helaas heb ik vandaag (10 uur) fotoshoot dus dan moeten ze wel even wat doen met de hitte!