...
Citaat:
De laatste paar jaar zijn slowfeeders enorm in populariteit gestegen. De voordelen zijn voor de meesten vast bekend, maar hier toch nog een korte opsomming:
- natuurlijke manier van eten (veel kleine beetjes)
doen mijn paardjes met de fijnmazige netten ook
Citaat:
- natuurlijk houding tijdens het eten (n.v.t bij slowfeeder hooinetten die je op hangt)
net kan je zo hoog of laag hangen als je wilt
en ook op de grond leggen
Citaat:
- minimale verspilling van hooi
idem
Citaat:
- hooi wordt niet vuil
op stenen , in de stal , opgehangen etc .. blijft schoon
Citaat:
- er wordt geen zand meegegeten (als er in een paddock gevoerd wordt)
zie boven
Citaat:
Op Bokt zijn de doe-het-zelf slowfeeders erg populair vanwege de beperkte kosten. Toch lees ik hier en daar een aantal nadelen waar mensen tegenaan lopen bij hun zelfbedachte ontwerp.
- slimme paarden eten bijvoorbeeld om het net heen als er al wat hooi uit de bak gegeten is.
Citaat:
- sommige paarden hebben moeite (of zijn te lui...

) met de fijnmazige netten.
problem idem met alle slow feeders , paarden moeten wennen dat ze weer
paard kunnen zijn
en dat het hooi niet weg loopt .. niet een paar keer per dag een beetje krijgen
geen voernijd neigingen hoeven te hebben , maar zoals paarden normaal de gehele dag kunnen knabbellen
en niet alles in een keer hoeven op te eten .. je weet immers niet wanneer je weer krijgt ..
Citaat:
- hoewel ik hier nog niets over gelezen heb zou ik me toch zorgen maken dat paarden met ijzers vast komen te zitten in het hooinet, zeker als het op de grond ligt.
bij de grof mazige JA , bij de klein mazige zijn zelfs voor onze klauwende 8cm hoefmaatje shet veilig
Citaat:
- hooi dat onderop ligt zou kunnen gaan schimmelen na een flinke bui als het een grote bak is.
moet je het wel flink volgooien zodat het niet opraakt en het schimmelt echt niet in een paar uurtjes..
Citaat:
- hooinetten vullen (volproppen) is best een werk, vooral als het een groot net is.
buiten dat daar hele handige systemen voor zijn , kan je deze grooote netten ook gewoon over een baaltje heen
doen .. minder werk dan heen en weer rijden in een krui naar de vaste lokatie hebbende slowfeeder
Citaat:
Graag peil ik daarom de meningen van Bokkers voor mijn ontwerp van een slowfeeder voor paarden.

komt tie
Citaat:
Voordelen:
- Mijn feeder is groot genoeg voor een (kleine) hele baal, deze kan in zijn geheel in de feeder getild worden. Dit scheelt (prop) werk tegenover slowfeeder hooinetten.
idem voor de grote netten , kleine netten past 2/3 baaltje in , kan je er over heen vouwen ,
Citaat:
- Ook is de feeder groot genoeg zodat twee paarden (die goed met elkaar kunnen opschieten) er samen uit kunnen eten zonder problemen.
ondanks dat er hier meerdere netten hangen
eten ze meestal met zijn 3tjes uit 1 net te gelijker tijd
Citaat:
- Er is een keuze uit 3 verschillende platen (S, M, L) met gaten erin van verschillende groottes, afhankelijk van de maat van de plaat. Zo kan het paard wennen aan het eten uit een slowfeeder, of kan een kleinere maat plaat gekozen worden voor kleine mondjes.
kleine maas netten zijn er in 3 4 en 5 cm mazen ,..
Citaat:
- Paarden kunnen niet om de plaat heen eten omdat deze vanzelf naar beneden zakt maar wel zijn vorm behoudt waardoor het niet eenvoudig is om onder de plaat te komen.
ze kunnen niet om een net hen eten ..hooi zakt vanzelf naar beneden
Citaat:
- De mogelijkheid bestaat om het hooi nat te maken voor paarden met bijvoorbeeld een stofallergie of voor paarden die snel bevangen worden. Dit is zeer eenvoudig omdat het hooi in de feeder geweekt kan worden, er zit namelijk een stopper onderin de feeder die eenvoudig verwijderd kan worden waardoor het water weg loopt.
net .. kan je hooi nat in voeren , geen stop nodig , overtallig loopt er zo uit ..
Citaat:
- Het materiaal van de feeder is extreem duurzaam. Het wordt namelijk ook gebruikt voor wegafzettingen.
paard kan alles slopen als die wil
maar de netten zijn van een degelijk materiaal
zeer sterk water en vuil afstotend , kan niet roesten etc
Citaat:
De feeder blijft altijd op zijn plaats omdat hij gevuld wordt met zand of water waardoor de paarden hem niet kunnen omgooien. Hier krijgt het materiaal zijn extreme duurzaamheid van.
netten degelijk opgehangen blijven netjes op hun plaats ,
maar indien in de weide gegeven , geen lus in het touw , blijkt in de praktijk dat sommige paarden er leuk mee kunnen spelen
geeft ze weer wat te doen en beweging
Citaat:
De feeder wordt 'hol' en als bouwpakket geleverd zodat hij eerst op zijn plek gezet kan worden en daarna gevuld kan worden (ik raad water aan omdat de feeder dan nog eenvoudig verplaatst kan worden).
netten worden "leeg"geleverd , licht materiaal , kunnen makkelijk verplaatst worden
Citaat:
- Daarbij is het materiaal niet schadelijk voor paarden die er wel even aan willen proeven

.
uiteraard geld dat zelfde voor de netten
Citaat:
Nu is mijn vraag aan jullie: hoe klinkt dit als een alternatief voor de zelfgemaakte/bestaande slowfeeders? Hoe veel zouden jullie over hebben voor bovengenoemde slowfeeder?
Hebben jullie nog opmerkingen/aanpassingen/ideeën?
buiten de netten hebben wij hier een solide geplaatst oud ligbad staan ,
dopje er uit , water loopt weg , makkelijk te reinigen , emmertje water en een borsteltje en klaar is kees uh nicjy
waar we in de winter dingen als peen ed in doen
op een geheel andere lokatie dan het hooi
proberen hier de paarden een reden te geven om in beweging te blijven
en verschillende items op verschillende of meerdere lokaties te geven , ook in de paddock
NADEEL van voer bakken , zeker de grotere .. ze mogen niet te hoog zijn ivm tevens aanwezige kleinere ponny's
ze klimmen er in .. ook in bv bakken van 50cm hoog , kunnen niet veel hoger omdat de kleintjes er dan niet bij kunnen
te brede bakken idem probleem
een gaas constructie is dan gevaarlijk
een fijn mazig in en rooster , rooster moet wel erg pas liggen willen ze der niet tussen kunnen komen met de hoeven
het grootste probleem bij huidige bakken
(buiten de reiniging , schoonhouden , ook de stof vuil ophopingen , formaat , toch wel gesleep om ze te vullen
iig niet minder of handiger dan de netten)
is een veilig slowfeed systeem het zij net het zij gaas wat GOED mee zakt met het voer
en VEILIG is in gebruik , ook voor klauwende shetters die denken dat de berggeiten zijn ..
Citaat:
Ik hoor graag jullie reacties