[Marktonderzoek] Nieuw ontwerp slowfeeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:04

Eens met Safiera :j

Ik hoor hier veel over met 2 tientjes klaar zijn, dat zal een enkeling met een mazzeltje best lukken maar als je een beetje kritisch bent en echt iets goeds wil dan zal dat absoluut niet meevallen ben ik bang.

Dat hooinet Julia heeft zo te zien mazen van 50mm, dat vind ik veels te groot. Andere veelgebruikte hooinetten hebben vaak knoopjes tussen de mazen en dat wil ik niet, lijkt me namelijk erg ruw voor de lippen die er steeds overheen gaan met het eten. Bovendien is het materiaal wat dun en rekken de mazen toch vaak nog uit.

Ik wil voor een net dus ook mazen van 30mm, zonder knoopjes, en met een materiaaldikte van minstens 4mm, liever meer. Ik heb daar flink naar gezocht maar dat materiaal waar onze netten van zijn gemaakt blijft toch aardig duur:
http://www.huck.nl/safety/product/763/215-030/

In aanhangernet vind je dit eigenlijk niet, mazen zijn altijd groter en/of materiaal dunner en/of met knoopjes, helaas :)
Is verder prima om een hooinet van te maken hoor, maar voor mij niet goed genoeg omdat ik kleinere mazen wil en hoe dikker het materiaal: hoe duurzamer het is. Onze netten gaan aanzienlijk langer mee :)

Als ik een krat zou willen dan zou ik liever geen hout nemen maar plastic, stuk duurzamer :)
Maar die moet je dan ook maar net voordelig op de kop kunnen tikken.

karuna
Drukke kabouter

Re: [Marktonderzoek] Nieuw ontwerp slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:16

Bij julia geen knoopjes tussen de mazen, het ding is zacht voor de lippen. De snor van onze tinker blijft ermee intakt. Ik heb de fijnmazige maar vind hem eigenlijk te klein, ik had liever de grofmazige gehad. Bij echt grof hooi moet hij heel erg peuteren en geweld gebruiken het hooi eruit te krijgen. En kan hij eigenlijk niet goed genoeg het hooi wegkrijgen. Duurt te lang voor zijn dagportie op is.

Die gebruik ik nu op stal naast de berg buiten zijn box om genoeg hooi te kunnen voeren,. Er moet in de winter als hij een keer op stal gaat een baaltje hooi ingaan om genoeg voer binnen te krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:35

Nee, geen knoopjes maar wel mazen van 50mm? Dat vind ik voor die van ons veels te groot :)

Hier kunnen ze prima uit de voeten met de 30mm netten, en ik hoor zelfs over 30mm netten nog wel eens iemand mopperen dat het alsnog te snel gaat :P

Maar kleiner vind ik te gek worden, 30mm daar kunnen ze normaal gesproken prima uit eten (grazen als het ware) als ze een beetje handig zijn :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:23

Hallo .. hier een reactie van een contente fijne maas net gebruiker ..

Nouka schreef:
...

Citaat:
De laatste paar jaar zijn slowfeeders enorm in populariteit gestegen. De voordelen zijn voor de meesten vast bekend, maar hier toch nog een korte opsomming:
- natuurlijke manier van eten (veel kleine beetjes)

doen mijn paardjes met de fijnmazige netten ook

Citaat:
- natuurlijk houding tijdens het eten (n.v.t bij slowfeeder hooinetten die je op hangt)

net kan je zo hoog of laag hangen als je wilt
en ook op de grond leggen

Citaat:
- minimale verspilling van hooi

idem

Citaat:
- hooi wordt niet vuil

op stenen , in de stal , opgehangen etc .. blijft schoon
Citaat:
- er wordt geen zand meegegeten (als er in een paddock gevoerd wordt)

zie boven

Citaat:
Op Bokt zijn de doe-het-zelf slowfeeders erg populair vanwege de beperkte kosten. Toch lees ik hier en daar een aantal nadelen waar mensen tegenaan lopen bij hun zelfbedachte ontwerp.
- slimme paarden eten bijvoorbeeld om het net heen als er al wat hooi uit de bak gegeten is.

Citaat:
- sommige paarden hebben moeite (of zijn te lui... :P ) met de fijnmazige netten.

problem idem met alle slow feeders , paarden moeten wennen dat ze weer paard kunnen zijn
en dat het hooi niet weg loopt .. niet een paar keer per dag een beetje krijgen
geen voernijd neigingen hoeven te hebben , maar zoals paarden normaal de gehele dag kunnen knabbellen
en niet alles in een keer hoeven op te eten .. je weet immers niet wanneer je weer krijgt ..

Citaat:
- hoewel ik hier nog niets over gelezen heb zou ik me toch zorgen maken dat paarden met ijzers vast komen te zitten in het hooinet, zeker als het op de grond ligt.

bij de grof mazige JA , bij de klein mazige zijn zelfs voor onze klauwende 8cm hoefmaatje shet veilig

Citaat:
- hooi dat onderop ligt zou kunnen gaan schimmelen na een flinke bui als het een grote bak is.

moet je het wel flink volgooien zodat het niet opraakt en het schimmelt echt niet in een paar uurtjes..

Citaat:
- hooinetten vullen (volproppen) is best een werk, vooral als het een groot net is.

buiten dat daar hele handige systemen voor zijn , kan je deze grooote netten ook gewoon over een baaltje heen
doen .. minder werk dan heen en weer rijden in een krui naar de vaste lokatie hebbende slowfeeder
Citaat:
Graag peil ik daarom de meningen van Bokkers voor mijn ontwerp van een slowfeeder voor paarden.

:D komt tie

Citaat:
Voordelen:
- Mijn feeder is groot genoeg voor een (kleine) hele baal, deze kan in zijn geheel in de feeder getild worden. Dit scheelt (prop) werk tegenover slowfeeder hooinetten.

idem voor de grote netten , kleine netten past 2/3 baaltje in , kan je er over heen vouwen ,

Citaat:
- Ook is de feeder groot genoeg zodat twee paarden (die goed met elkaar kunnen opschieten) er samen uit kunnen eten zonder problemen.

ondanks dat er hier meerdere netten hangen
eten ze meestal met zijn 3tjes uit 1 net te gelijker tijd

Citaat:
- Er is een keuze uit 3 verschillende platen (S, M, L) met gaten erin van verschillende groottes, afhankelijk van de maat van de plaat. Zo kan het paard wennen aan het eten uit een slowfeeder, of kan een kleinere maat plaat gekozen worden voor kleine mondjes.

kleine maas netten zijn er in 3 4 en 5 cm mazen ,..

Citaat:
- Paarden kunnen niet om de plaat heen eten omdat deze vanzelf naar beneden zakt maar wel zijn vorm behoudt waardoor het niet eenvoudig is om onder de plaat te komen.

ze kunnen niet om een net hen eten ..hooi zakt vanzelf naar beneden

Citaat:
- De mogelijkheid bestaat om het hooi nat te maken voor paarden met bijvoorbeeld een stofallergie of voor paarden die snel bevangen worden. Dit is zeer eenvoudig omdat het hooi in de feeder geweekt kan worden, er zit namelijk een stopper onderin de feeder die eenvoudig verwijderd kan worden waardoor het water weg loopt.

net .. kan je hooi nat in voeren , geen stop nodig , overtallig loopt er zo uit ..

Citaat:
- Het materiaal van de feeder is extreem duurzaam. Het wordt namelijk ook gebruikt voor wegafzettingen.

paard kan alles slopen als die wil
maar de netten zijn van een degelijk materiaal
zeer sterk water en vuil afstotend , kan niet roesten etc

Citaat:
De feeder blijft altijd op zijn plaats omdat hij gevuld wordt met zand of water waardoor de paarden hem niet kunnen omgooien. Hier krijgt het materiaal zijn extreme duurzaamheid van.

netten degelijk opgehangen blijven netjes op hun plaats ,
maar indien in de weide gegeven , geen lus in het touw , blijkt in de praktijk dat sommige paarden er leuk mee kunnen spelen
geeft ze weer wat te doen en beweging
Citaat:
De feeder wordt 'hol' en als bouwpakket geleverd zodat hij eerst op zijn plek gezet kan worden en daarna gevuld kan worden (ik raad water aan omdat de feeder dan nog eenvoudig verplaatst kan worden).

netten worden "leeg"geleverd , licht materiaal , kunnen makkelijk verplaatst worden
Citaat:
- Daarbij is het materiaal niet schadelijk voor paarden die er wel even aan willen proeven ;) .

uiteraard geld dat zelfde voor de netten

Citaat:
Nu is mijn vraag aan jullie: hoe klinkt dit als een alternatief voor de zelfgemaakte/bestaande slowfeeders? Hoe veel zouden jullie over hebben voor bovengenoemde slowfeeder?
Hebben jullie nog opmerkingen/aanpassingen/ideeën?

buiten de netten hebben wij hier een solide geplaatst oud ligbad staan ,
dopje er uit , water loopt weg , makkelijk te reinigen , emmertje water en een borsteltje en klaar is kees uh nicjy
waar we in de winter dingen als peen ed in doen

op een geheel andere lokatie dan het hooi
proberen hier de paarden een reden te geven om in beweging te blijven
en verschillende items op verschillende of meerdere lokaties te geven , ook in de paddock

NADEEL van voer bakken , zeker de grotere .. ze mogen niet te hoog zijn ivm tevens aanwezige kleinere ponny's
ze klimmen er in .. ook in bv bakken van 50cm hoog , kunnen niet veel hoger omdat de kleintjes er dan niet bij kunnen
te brede bakken idem probleem
een gaas constructie is dan gevaarlijk
een fijn mazig in en rooster , rooster moet wel erg pas liggen willen ze der niet tussen kunnen komen met de hoeven

het grootste probleem bij huidige bakken
(buiten de reiniging , schoonhouden , ook de stof vuil ophopingen , formaat , toch wel gesleep om ze te vullen
iig niet minder of handiger dan de netten)
is een veilig slowfeed systeem het zij net het zij gaas wat GOED mee zakt met het voer
en VEILIG is in gebruik , ook voor klauwende shetters die denken dat de berggeiten zijn ..

Citaat:
Ik hoor graag jullie reacties :)

TADA .. :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:39

pmarena schreef:
......

Je kunt er toch ook 1 plakje in stoppen als je daar blij van wordt? :P

Ik vind het wel lekker hoor, zeker in de winter, dan eten ze per pony toch een half baaltje per dag weg, dan stouw je een aantal netten lekker vol en hoef je 2 dagen niet meer bij te vullen, ideaal als het pokke-weer is O:)

:D wij hebben hier standaard voor iig 48 uur onbeperkt hooi liggen/hangen ..
als je dan dag echt weinig tijd hebt hoeven we alleen indien de tijd daar is wat bijvoeren
paarden weide en water checken
maar als we echt echt een keer niet zouden kunnen .. water word zoiezo elke dag gecheckt
bij vorst minimaal 2 x daags door de buurman (zo fijn die man <3 )
wat hier zoiezo op wissellende tijden gebeurt ..
de paarden hebben dus ook geen ingeprogrammeerde wekker waardoor ze weer kribbig naar elkaar kunnen worden
want ze krijgen altijd om joh noem een tijd 8 uur sochtends iets extra lekkers ..

Nouka schreef:
...

Het materiaal is niet giftig en wordt uitvoerig getest daarop, het lijkt inderdaad van dat goedkope plastic maar dat is het dus niet.

en sloop bestendig ?
de "normale" voerbakken leven hier gemiddeld een uur ..
met het risico dat een pony er in vast zit met de hoeven

de bakken van dat dikke groene kunstof , de duurdere dus , die zijn behoorlijk shet proef
in auto banden hebben wij er een paar versprijd staan
ze worden om geklauwt , er word op gesprongen met 2 voor beentjes tegelijker tijd en gaan al paar jaar mee

Citaat:
Maar jullie hebben nooit problemen gehad met paarden met ijzers die vast komen te zitten in netten? Of dat ze netten kapot trekken als ze erop gaan staan?

een paard is verschrikkelijk sterk en krijgt als die wil alles gesloopt
van de zomer hier nog een solide houten stal
in de container ( je weet wel die zwaar metalen zeecontainers) zitten ook al de nodige deuken

in de ouderwetse groot mazige netten regelmatig paarden vast gezeten ..
in de fijn mazige zelfs de shetters , die (overigens vruchteloos) klauwen als ze er lastiger bij kunnen
met of zonder de ini mini ijzertjes :') nog nooit , hoefjes passen ook niet door de mazen , dat scheelt

Citaat:
Ik zie dat jullie de netten ophangen, dat is natuurlijk voor ons makkelijker maar voor paarden blijft dat geen natuurlijke eethouding.

tja je kan ze op 3 meter hoogte hangen .. heeeel handig ... voor giraffen 8-)

echter je kan ze ook op een natuurlijkere hoogte hangen , en de solide netten
zakken minimaal in hoogte als ze leger raken , ligt er ook aan hoe je ze ophangt
maar de ouderwetse grote maas netten die zakken , zeker in verhouding enorm..
wij trekken het touw dicht en doen m dan 1 x door de ring onderop en hangen het zodanig op
netten komen nihil lager te hangen als ze leger raken

Safiera schreef:
Wat jullie noemen aan zelf-maak prijzen vind ik wel erg optimistisch eigenlijk := Ik ben nu ook weer zelf aan het knutslen, en aan het hout voor één nieuwe bak alweer ruim 50 euro kwijt. En dan reken ik nog geen bodem, net of beits.

Vraag me ook af waar jullie allemaal die goedkope netten vandaan halen... Ik zoek maar vind niks eigenlijk. Heb dan wel behoorlijke eisen (knooploos, 30mm mazen, dik genoeg touw (wat is dik genoeg?) groen of andere donkere kleur...)

Heb eerder zelf ook hooikisten (van boven dicht) gemaakt met roosters, was daar uiteindelijk voor twee kisten 230 aan kwijt. Plus de nodige kinderziektes waar ik mee te maken kreeg :+ Kist viel om, hooi zakte te weinig, deksel werd open gemaakt, slot sneuvelde... En nu maakt mijn pony er dus zo'n lawaai mee dat ik iets nieuws maak. Plan is nu 1 open kist met net en 1 laag hangend net.

Scheelt dat ik het zelf klussen leuk vind, haha :) Voor de prijs hoef ik het niet te doen.

:o hout gaan ze aan knagen , met of zonder anti bijt of andere niet zo paard gezondheids vriendelijke troep er op

wij hebben de fijnmazige hooinetten zowel de grote als de "kleine"
(zijn nog groot genoeg voor 2/3 tot 3/4 kleine baal uiteraard kan je der ook gewoon 2 plakjes in doen ..)
die bij ons op de site staan

in het hooi opslag heb ik aan de muur paar van die stroomdraad ring haakjes hangen
daar hangen we het net breed aan op , aan het net zelf niet het ophang touw
en kunnen zo heeeeel makkelijk de netten vullen , zelfs ikje met mijn reuma handjes

TS om even op de bakken terug te komen
Deaglán schreef:
Ik denk dat je dan net zo goed deze slowfeeders kan proberen te importeren (in engeland is er ondertussen ook een dealer). http://www.thenaturalfeeder.com/

dat zou voor ons al gen optie zijn , de laagste in rang klimt er als 1e in .. met alle risico's van dien
en word er vervolgens door de ander uitgejaagd , geloof me dat gaat dan niet op een rustige manier
en die klimt er dan in en zal ook zorgen dat iig de der uit gejaagde er niet bij mag / komt
vind de mazen ook eng groot voor die kleine hoefjes .. als die kleiner zouden zijn
en er dan meerdere plaats zou dat wel een optie kunnen zijn

Als die dus wat gewijzigd zouden zijn/ veiliger , kleinere "mazen" gehalveerd in breedte maat zodat een pony
niet in zijn geheel er in kan gaan staan
en dan meerdere in de paddock , hoef je ook geen rekening te houden met lokatie en stroomdraad ed
zou dat wel een verbetering en serieuze optie kunnen zijn
mits deze dan ook nog een beetje leuk / aangenaam in prijs zijn , zouden we er zeker over denken
om deze aan te schaffen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:33

pmarena schreef:
Eens met Safiera :j

Ik hoor hier veel over met 2 tientjes klaar zijn, dat zal een enkeling met een mazzeltje best lukken maar als je een beetje kritisch bent en echt iets goeds wil dan zal dat absoluut niet meevallen ben ik bang.

Dat hooinet Julia heeft zo te zien mazen van 50mm, dat vind ik veels te groot. Andere veelgebruikte hooinetten hebben vaak knoopjes tussen de mazen en dat wil ik niet, lijkt me namelijk erg ruw voor de lippen die er steeds overheen gaan met het eten. Bovendien is het materiaal wat dun en rekken de mazen toch vaak nog uit.

Ik wil voor een net dus ook mazen van 30mm, zonder knoopjes, en met een materiaaldikte van minstens 4mm, liever meer. Ik heb daar flink naar gezocht maar dat materiaal waar onze netten van zijn gemaakt blijft toch aardig duur:
http://www.huck.nl/safety/product/763/215-030/

In aanhangernet vind je dit eigenlijk niet, mazen zijn altijd groter en/of materiaal dunner en/of met knoopjes, helaas :)
Is verder prima om een hooinet van te maken hoor, maar voor mij niet goed genoeg omdat ik kleinere mazen wil en hoe dikker het materiaal: hoe duurzamer het is. Onze netten gaan aanzienlijk langer mee :)

Als ik een krat zou willen dan zou ik liever geen hout nemen maar plastic, stuk duurzamer :)
Maar die moet je dan ook maar net voordelig op de kop kunnen tikken.

Bedankt, hier heb ik wat aan!
Minstends 4 mm? Ivm uitrekken (en slopen) leek mij dunner dan 3 ook zeker al geen goed plan.

Ik had een aanhangernet gevonden (30mm maas knooploos) maar dat is inderdaad weer te dun. Vervelend, want hier zat zelfs al een touw door waarmee je het net aan kon trekken én ik hoefde het niet meer op maat te maken.

Zo'n hooinet van Kraemer heb ik nu (kleine variant 'fijnmazig'). De mijne heeft wel knopen én 50mm mazen, waar ze gewoon hele grote plukken doorheen trekken... Als oefening is het wel ok wanneer paarden hele grove mazen gewend zijn :)
Het is dan wel weer een duurzaam net en het rekt niet uit. Kraemer is trouwens 20 min. rijden voor ons, haha.

Ik kon geen voordelige plastic box vinden, en vind die dingen erg lelijk staan. Bovendien zou ik ze nog moeten vastzetten... Mijn houten bak komt nu gewoon tussen 4 palen die ik in de grond sla.

De vorige houten kisten bleven ze qua bijten af, en we hebben ook een houten schuilstal staan. Heb daar één keer antibijt op moeten smeren, toen was het opeten van hun stal ook weer klaar :)

edit: wat de vraag in de OP betreft, vind ik het wel een heel goed idee om een slowfeeder te kunnen vullen met water en daardoor te kunnen 'verankeren'. Ook staat het idee van verwisselbare maaswijdtes me wel aan. Al is 3 maten misschien weer weinig.
Voor 300 euro vind ik het echter nog niet ideaal genoeg.

Ik wil geen roosters meer ivm het lawaai, en vind het uiterlijk ook nog erg belangrijk. Felgekleurd plastic staat niet mooi in de wei vind ik.

Een nieuwe slowfeeder op de markt moet innovatiever zijn. Mag eigenlijk geen kinderziektes meer vertonen, dus moet al goed getest zijn. Je komt er gaandeweg pas achter of het wel werkt wat je bedacht had. Paarden bedenken ook altijd vanalles :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:54

pmarena schreef:

Mazzeltje of gewoon niet veeleisend zijn. Ik heb vier hooinetten voor twee paarden, twee gewone en twee fijnmazige, allemaal van Harry's Horse. De gewone kost 5 euro en de fijnmazige 10 euro. Gewoon vullen en ophangen, klaar. Gaat het kapot, fixen met een strotouwtje, gaat het onherroepelijk kapot, koop je gewoon een nieuwe zonder dat je je portemonnee pijn moet doen.

Natuurlijk moet niet iedereen het zo doen, ieder doet wat die wil uiteraard. Sommige slowfeeders zijn echt wel goed gemaakt en wat meer centjes waard, maar dat zijn dan meestal de professionele modellen (haybar, gegalvaniseerde en overdekte hooiruif, etc.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:22

Dat zeg ik, mazzeltje of niet kritisch :P

Een mazzeltje daar kun je prima naar zoeken, maar ik weet geen net van HH dat ik hier zou willen, ben gewoon te veeleisend :)

Wil niet tobben als het niet nodig is, en wil wel iets dat duurzaam en makkelijk is, en goed werkt :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:22

Zolang het veilig en handig is ben ik dik tevreden. Ik merk dat nu na 2 jaar een klein stukje van mijn actionnet aan het rafelen is, dat is het stuk dat ik door zo'n stroomgeleider doe om mijn net dicht te maken. Maar als ik zie wat voor een krachten er op de net komen te staan valt het me niets tegen dat dat nu pas is. Ik had verwacht dat hij al veel eerder kapot zou zijn, want ik verwachtte niet zoveel van een net van 7 euro. Het andere net was 45 euro en gaat alweer bijna 6 jaar mee en ziet er nog als nieuw uit. Daar komt ook wel minder druk op te staan en ik maak hem dicht met karabijnhaken.

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:16

pmarena schreef:
Dat zeg ik, mazzeltje of niet kritisch :P

Idd, dat zeg je. Ik heb precies over dat woord heen gelezen en dacht een leuke aanvulling te kunnen doen.
Zullen we het maar houden op de hitte? :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:17

Ik zal wat minder veeleisend zijn dan... heb ik niet zo'n moeite mee als het veilig is en 280 euro scheelt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:04

Zo is het :D