Hoe weide indelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Re: Hoe weide indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 11:19

De uitvoering moet nog komen :) Ben alvast wat spulletjes aan het hamsteren :D
Heb al een jollyball, autobanden, boomstam, bak om hooi in te zetten en de krabpaal (moet alleen nog in elkaar zetten :P).
Wat ik nu nog moet kopen zijn palen om heel de weide opnieuw af te zetten (hoger dan nu) en dan kan ik starten :D
De spullen voor de dazeval te maken komen 1 van de dagen ook normaal :)
Ik post zeker foto's van de bouwwerken :P

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:19

Ik ben benieuwd!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 09:12

Haha ik was gisteren even wat spullen gaan afleggen aan de wei. Ik kwam daar aan met de borstels voor de krabpaal maar madam had daar andere plannen mee... Ze pakt een borstel in haar mond en begint over mijn rug te wrijven :D Poets de mens :) Heb met de grootste borstel haar eventjes opgeblinkt en het was echt leuk om te zien voor de voorbijgangers :P We stonden elkaar netjes te kriebelen met de borstels :) Ik heb ze nu voorlopig maar verspreid over haar wei tot dat ik de paal moet maken :) Ze heeft nu een plastic bak om haar te krabben.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:47

Sowieso foto's nemen als het speelpleintje aan het verschijnen is hé ;D
Ben echt benieuwd hoe het gaat worden :)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 17:25

We zijn nu al een tijdje spulletjes aan het hamsteren dus wordt het tijd voor een foto update :)
Deze week ga ik palen halen en begin ik aan de paddock :D

De hele weide om een idee te geven waar het over gaat
Afbeelding

Zo heb ik dus voorlopig mijn dubbele draad :) Binneste draad met stroom en buitenste zonder stroom
Afbeelding

Haar waterbak dat voorlopig nog voldoet als speeltje en krabbak :P (moet nog een gatje gedicht worden)
Afbeelding

Hier zie je dat ze geprobeerd heeft om mijn palen uit de grond te halen maar ze zitten meer dan een meter in de grond dus dat zal niet lukken :') Ze blijft dus voorbij dezelfde paal lopen en tikt met haar voet net zolang tot er een paal los zit.
Afbeelding

Haar voorlopige voerplaats. Met nog 1 bol hooi :P Ik zet er telkens maar 3 bollen en de rest zet ik ergens anders :)
Afbeelding

Haar liksteel en haar watertonnetje
Afbeelding

En haar speelgoed dat normaal dienst deed als krabpaal maar ze vond het leuker ermee te gooien en ze liggen nu dus zowat overal op de wei. Soms verstop ik ze allemaal en dan zoekt ze heel de wei af tot ze er 1tje vind :)
Afbeelding

Oke, paar problemen op de weide:
-Er wordt nog steeds stokbrood, gemaaid gras, bladeren, onkruid, appels, wortels,... Gevoedert als ik er niet ben -O-
-Vanvoor is een modderplek omdat voorbijgangers haar daar altijd aanhalen.
-Er staat nog steeds veel onkruid (deze week eens tijd voor nemen om het weg te doen)
-Rond het hooi is het smerig!
-Ik kan het stroomapparaat niet te dicht bij de draad zetten want mevrouw paardje sleurt het in de wei :Y)
-Haar liksteen wordt nat en smelt dus steeds een beetje
-...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:37

Kan je geen dubbele draad zetten zodat de mensen niet aan haar aankunnen? En dan tussen die twee draden een bordje zetten met "niet voederen aub etc etc"? En zorgen dat er zeker voldoende stroom op staat, dat de mensen het geen tweede keer in hun hoofd halen aan die draad te komen...
Heb je geen schuilstal waar je die liksteen in kan zetten?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 17:50

tess_84 schreef:
Kan je geen dubbele draad zetten zodat de mensen niet aan haar aankunnen? En dan tussen die twee draden een bordje zetten met "niet voederen aub etc etc"? En zorgen dat er zeker voldoende stroom op staat, dat de mensen het geen tweede keer in hun hoofd halen aan die draad te komen...
Heb je geen schuilstal waar je die liksteen in kan zetten?

Er staat nu dus een dubbele draad zodat de mensen er niet aankunnen. Ze doen gewoon de poorten open. Er is zelfs iemand die gewoon op mijn wei komt om haar hooi te geven. Dat bord met verbode te voeren gooien ze gewoon in de beek. Heb het er al 3 keer uitgehaalt ondertussen :(
Een schuilstal heeft ze niet. Ze kan droog staan onder de bomen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:59

Rol fijn, stevig kippengaas halen om op je palen te zetten. Als hek een metalen nemen, ketting met slot er op, andere kant de scharnieren antidiefstal bevestigen zodat hek er niet uit getilt kan worden en bovenkant omwikkelen met prikkeldraad zodat ze er niet overheen willen klimmen. Verder je lint goed hoog maken en ongenadige klap stroom er op. Bordjes met waarschuwing stroom/hoogspanning/verboden te voeren/verboden toegang tussen je 2 rijen draad zetten, zodat ze er niet bij kunnen.

Het mensen uit je weide houden is eigenlijk altijd lastiger dan de paarden er in houden.

Ik zou trouwens overwegen om de voorste 1/3-1/2 deel van je wei, waar die aan de weg grenst niet in je PP op te nemen. Dan is ze ook niet zo aantrekkelijk meer en kan ze geen contact zoeken met mensen die langskomen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:38

Waar halen de mensen het lef toch vandaan zeg... Ik zou toch ook drastische maatregelen nemen denk ik. Zoals tamary hierboven zegt, stevig slot op de poort enzovoort enzovoort. En ik zou toch écht de wijkagent aanspreken, dit kan gewoon niet.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:03

tamary schreef:
Rol fijn, stevig kippengaas halen om op je palen te zetten. Als hek een metalen nemen, ketting met slot er op, andere kant de scharnieren antidiefstal bevestigen zodat hek er niet uit getilt kan worden en bovenkant omwikkelen met prikkeldraad zodat ze er niet overheen willen klimmen. Verder je lint goed hoog maken en ongenadige klap stroom er op. Bordjes met waarschuwing stroom/hoogspanning/verboden te voeren/verboden toegang tussen je 2 rijen draad zetten, zodat ze er niet bij kunnen.

Het mensen uit je weide houden is eigenlijk altijd lastiger dan de paarden er in houden.

Ik zou trouwens overwegen om de voorste 1/3-1/2 deel van je wei, waar die aan de weg grenst niet in je PP op te nemen. Dan is ze ook niet zo aantrekkelijk meer en kan ze geen contact zoeken met mensen die langskomen.

Amai wel drastisch := Maar wel effectief denk ik :) Toch eens overwegen en uitrekenen of het dan niet goedkoper is om een andere weide te huren. Vind het echt erg dat ik mijn wei zo moet 'vergrendelen' gewoon om mensen buiten te houden... Ze hebben er niets te zoeken _-:( Belgen... Pfff :n

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:34

Sommige mensen, die kan je echt niet begrijpen hé -.-"
Ik zou zeggen, zet je merrie bij die van mij ;D Maar dat zal waarschijnlijk wel wat te ver zijn xD

Wat betreft je weide:
Ze ziet er een beetje zompig uit hé... Dat is iets wat ik werkelijk haat bij een weide... Het stuk waar paarden het meest lopen wordt altijd zo'n vuil stukje modder en je kan er niks aan doen, behalve er beton gieten (of van die koeieroosters eronder leggen, dat wil ook wel eens helpen tegen zompige plekken)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:06

Ja zompige weides ken ik helaas goed. Maar de koeienroosters waren inderdaad een idee dat waarschijnlijk ook over de hele weide komt (waar zand is is modder dus waar modder is komt roosters :) )

Edit: En euh... Haar bij u zetten is misschien niet zo'n goede optie... Niet omdat het ver is want echt veel mee bezig zijn doe ik niet tot haar 4 jaar maar gewoon omdat ze uitbreekt en dat zou ik vervelend vinden voor je :j

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:28

Is het zo'n uitbrekertje toch ?? }:)
Dan zit er duidelijk meer temperament in dan in die van mij. De mijne is 1.5 en ze heeft nog niks van kattenkwaad uitgestoken :D Brave merrie :P

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:45

Ja ben echt verplicht om te werken met draad die hoger is dan 1,50. Heb nu draad van 1.60 en dan erachter 1 van 1,20. :P

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 09:47

Oke vandaag ga ik beginnen met het onkruid onder handen te nemen :P Straks dus een foto als ik klaar geraak :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:40

Ik denk dat mijn draad ook ongeveer op 1m60 hangt, dan daaronder nog een draad op ongeveer 80cm en dan daaronder een lage draad zonder stroom op ongeveer 20cm :P Ze heeft dus niet veel kans om uit te breken ook, die van mij :P Ook hebben we dikke vierkante palen gebruikt die ook zo'n 1m in de grond zitten. Daar heeft ze wel al eens aan geknaagd, maar daar bleef het ook bij.
Onkruid wied ik niet, aangezien er nog amper gras op het stukje wei staat :+ We hebben de wei afgemaakt met behulp van de verrijker en die heeft al het gras zowat stuk gereden... En hetgeen niet stuk was heeft Zelda opgegeten toen ze op de wei mocht ^.^ Resultaat: droog gras en dus een bijna kale wei... En aangezien de wei maar 15x30 is heb ik dus niet zoveel mogelijkheid om een stukje af te zetten... Vandaar dat ik jou topic volg ;D Ik wil ook een 'speeltuin' voor Zelda *\o/*

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:03

Misschien een optie om een gatelock op je draad(poortgrepen) te zetten?
Zag ze een tijd geleden ook namelijk staan, dan kunnen ze iig niet de draden openmaken.
Verder zou ik het zo 1,2,3 niet weten, had dit van de week ook namelijk met iemand die mijn paarden vers brood gaf... na een flinke " dreigement" heb ik het hem niet meer zien doen hihi

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:38

Heb gelukkig niet gehoord van vorige huurstster dat paarden ongewenst gevoerd worden . Maar ga uit voorzorg een briefje aan het hek hangen . Naast het verboden toegang bordje

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 10:09

Gisteren heb ik een hevige ruzie gehad met 1 van de buurtbewoners. Blijkbaar vinden ze dat ik mijn paard verwaarloos omdat het geen eten en drinken krijgt :s Op zondag zou hij 3 keer water gaan geven zijn en maandag ook 2 keer, wat onmogelijk is want op zondag zat er nog meer dan de helft in de waterton...
Op de foto's hierboven die zijn van zondag en daar zie je nog meer dan de helft water in het tonnetje.
De meneer zei dat ze al zeker 4 dagen geen hooi of water gehad heeft.
Hij gaat de dierenbescherming op mij afsturen want mijn paard is te mager..

Ik weet dat lady wat magerder is (mede de schuld van iedereen dat voedert) maar ze is niet overdreven dun hoor.. Ze is op 3 maanden tijd 6 cm gegroeid.
Is mijn 2 jaarse merrie dan echt zo dun?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K7D3TIET-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHCPBAWA-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VVFQ7RC4-D.jpg

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:28

Wow, da's best heftig, zo'n ruzie!

Van de foto's te zien vind ik haar precies toch ook wel aan de magere kant. Mijn tweejaarse ziet er een pak voller uit, maar ik heb natuurlijk wel volledige controle over haar dieet.

Geef je ze korrel bij? Dat kan wel helpen om haar weer goed op gewicht te krijgen.
Verder zou ik ze onbeperkt hooi geven, ik denk wel dat ze dat kan hebben.

Langs de andere kant: zo'n paard in de groei, dat eist wel erg veel van hen, dus is het normaal dat ze niet "dik" staat.

Dat andere mensen zich zo durven moeien zeg, wat is dat nu.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:08

Ik persoonlijk vind dat ze ook wat aan de magere kant staat afgaande op de foto's. Mijn 1.5 jarige is veel voller, maar ze heeft dan ook behoorlijk wat body en staat goed in de bespiering :o
Maar zoals jij het in je beschrijving zegt, denk ik niet dat jij heel veel met je merrie bezig bent wat betreft spieren kweken. Dit is uiteraard geen slecht punt hoor !! Maar daardoor zien ze wel een stukje magerder ;)
En ook, een paard in de groei kan wat mager staan, zeker als het in een 'groeispurt' zit. Dit is volkomen normaal en als eigenaar moet je dan voeding wat aanpassen. Iets wat heel handig is als iedereen haar bijvoert >;)

Wel beu voor jou dat iedereen zich moeit met het welzijn van je paard zonder te weten hoe het precies zit... Zo'n ruzie met een buurman is nooit prettig en ik zou echt eens op mijn poten staan en zeggen dat ze zich niet moeten moeien en ook niet op de wei mogen komen. Maak je maar eens goed kwaad en dreig zelf ook maar eens met maatregelen nemen. Als hij mag dreigen met de 'dierenbescherming' dan meg jij dreigen met 'politie agenten' vind ik zo :j

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:16

Mja... Ze krijgt zo goed als onbeperkt hooi en ze krijgt 4 kilo opfokbrok bij per dag. Lookkorrels en lijnzaadvlokken zitten standaart inbegrepen bij de voederbeurten :)
Maar ze wordt dus door iedereen aangehaald waardoor ze erg onrustig en gestressed is als er iemand voorbij de wei komt..

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:33

Mijne krijgt 1 grote schep mengeling en een kleine schep zemelen 's morgens en hetzelfde 's avonds. In de tussentijd heeft ze ook onbeperkt hooi en vers water tot haar beschikking :)
Lijkt me dus niet verkeerd, hetgeen jij haar voert.
Maar ik denk dat ze gewoon teveel voedsel van anderen aanneemt en zo minder mineralen binnen heeft die ze eigenlijk zou moeten hebben...

Mijn merrie eet op een maand een halve pak hooi op, zo'n grote pak. Ik weet niet hoeveel die van jou opeet per maand ?

En hoeveel keer per dag ga je naar haar wei ?? :)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:56

Ik ga 2 tot 3 keer per dag naar haar wei. Ik voeder 2 keer per dag korrel en controleer dat haar bak hooi altijd vol zit.
Ze krijgt bolletjes voordroog van 150 kilo (echt super droog dus net geen hooi).
Zo 1 bolletje doet ze 3 dagen over ongeveer. Dus op 1 week een 2 bolletjes dus per maand 8 bolletjes van 150 kilo..

Het maximum dat ze zonder hooi of water zou kunnen zitten is 2 tot maximum 4 uurtjes.. :s

Ik heb nu bietenpulp en mais besteld om haar bij te geven omdat ik haar anders ook niet echt dikker krijg.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:52

Misschien is het niet een kwestie van te weinig eten (in mijn ogen krijgt ze meer dan voldoende :P), maar een kwestie van iets te weinig bespiering.

Misschien moet je haar elke dag zo'n half uurtje aan het werk zetten. Longe of in vrijheid, dat moet jij weten. En ze zo een beetje laten draven, stappen, galloperen,... om wat bespiering te krijgen. Misschien zelfs een klein sprongetje ? Ik doe dat met mijn merrie ook en zij staat mooi in vorm :j
Maar je weet wat men zegt: overdaad schaad ! Dus doe het op zo'n jonge leeftijd niet teveel :) Maar dat weet jij waarschijnlijk ook wel.

EDIT: dat mooie ontwerp dat je hebt getekend zal haar ook wel wat bespiering geven hoor. Maar er even gecontroleerd aan weren kan ook geen kwaad :)