Nog iemand met een stal dilemma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Re: Nog iemand met een stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:55

Ik lees: "dat mijn paard het misschien minder naar zijn zin gaat krijgen.
Minder weiland, minder vriendjes, hij zal vaker alleen komen te staan en dan de eczeem die misschien hier weer erger gaat worden i.v.m andere omgeving+ stalling."

Maar de kans is net zo groot dat ie het prima naar zijn zin krijgt, de eerste weken zal wel wennen worden. En doordat je in de buurt bent, kun je ook vaker even een rondje met hem wandelen, rijden etc.

Dat je hem in de winter dan zelf los moet gooien, lijkt me ook geen probleem op 5 minuten van huis.

En als het dan uiteindelijk om wat voor reden geen succes is, iets anders vinden op 1 uur OV-reis zal nooit een probleem zijn.

Maar het extra plezier wat jij van je Haf en je Haf van jou gaat krijgen door de extra tijd en veel extra momenten ('s-avonds nog effe een kroel etc.) lijkt mij duidelijk...

En als de anderen uit rijden zijn, is ie even alleen? Het is ook goed voor een pony/paard om dat regelmatig even mee te maken. Als ik uit rijden gaat, staat de andere ook alleen, die kan daar slecht tegen, maar wel steeds beter, omdat ie intussentijd weet dat ze weer terug komt.

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:52

Ik zou ZOIEZO je paard dichterbij zetten. Jij kunt er dan vaker naartoe en je paard heeft dan ook nog 2 andere soortgenootjes. Je kan dan bij je paard langer blijven want je heb haast geen reistijd. Alleen je hebt dan alleen een buitenrijbak en dat is wel een minpunt maardan kan je gewoon lekker veel buiten gaan rijden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:59

Ik zou verplaatsen. Als je merkt dat je paard eronder lijdt, kan je altijd nog terug. Verder hoeft een kleiner weiland helemaal geen punt te zijn voor een haflinger, die je toch niet te veel moet voeren.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:07

Voor een goede plek voor je paard, zou ik veel over hebben. Jij bent er maar een paar u per keer en hij staat er de hele dag. Paard hoort overdag buiten en als die op 5 min staat, ja, is makkelijker losgooien... maar je gaat niet die 10 u reistijd die je nu hebt, helemaal aan je paard besteden met buitenzetten en wachten.

Afhankelijk van de omstandigheden (weer dus) hele dagen naar buiten, klinkt altijd erg mooi. In de praktijk betekent het echt dat paarden soms dan maar een half u buiten komen i.p.v. een dagdeel over langer. Of niet eens. En ja, dan kan je zelf wel op 5-10 min fietsafstand zitten. Dat weegt niet op tegen de stal waar die nu staat en alle dagen gewoon daadwerkelijk buiten komt. Ga een keer minder in de week en hij wordt toch wel goed verzorgd en komt de hele dag buiten. Ik zou niet verhuizen als je het verder nog trekt voorlopig. Als je zeker weet dat je paard op de stal dichterbij ook met regenachtige dagen dagdeel minimaal buiten komt, zou het een overweging kunnen zijn te verhuizen. En hoe zit dat met vorst, voer en sneeuw?

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:51

ik had zelf ook zo'n soort situatie mee gemaakt.

ik zou hem dichterbij zetten want 10 uur reizen per week inc. werk/school/studie is best veel ( je kan in die tijd naar de andere kant van de wereld vliegen en tot kroatie rijden in de auto )
ik zou echter wel kijken of er een soort apparaat ofzo is om de bodem van de bak/paddock mee te slepen wat handig is in de winter tijd.
verder heeft het openbaar vervoer veel nadelen tegenover 5min van je huis.
ook kan je sneller op en neer mocht er wat zijn
qua buitenrijden weet ik dat ook in de polder aangelegde bossen enzo zijn en het lijkt mij geweldig om met je paard naar huis te rijden :D