Altijd op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 01:14

Dat kan. Een paard smelt niet, gelukkig :D .
Als ze een lekkere schuilstal hebben, alleen vind ik het persoonlijk niet lekker met onweer!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:09

anniekkkxxx schreef:
:) Ik ben al een tijdje bezig met het idee van een eigen paard maar nou vroeg ik me af: kan mijn paardje dag en nacht, het hele jaar door op de wei staan?
Weet iemand van jullie dit? Vast we;l

Ik heb je andere topic gelezen en kan voor je verzorgpaarden geen hoefsmid betalen terwijl dat hard nodig is?
En dan wel een paard kunnen onderhouden?

Even ontopic:
Er zijn paarden die het kunnen 24/7 buiten te staan, die van mij maak ik er niet blij mee.
Die staan liefst snachts lekker te dutten in de stal.

Kijk idd naar paarden die dit al gewend zijn

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:10

ja hoor kan makkelijk!
is een schuilgelegenheid ook niet verplicht?
dat is ons altijd verteld!

chimello

Re: Altijd op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:52

Al onze paarden staan dag en nacht buiten. Alleen met zwaar onweer en sneeuw komen ze naar binnen (wij hebben geen schuil stallen op onze weides).
Onze paarden staan ook absoluut niet graag binnen. Dan gaan ze schuren, schoppen en lastig doen.
Als je paard dat aangewend wordt kan dat altijd. Merkte deze winter wel dat mijn arabier na jaren toch beter dek op kan buiten dus die gaat deze winter ingepakt worden. Rest loopt zonder maar dan rijd ik toch niet veel vanwege school/geen plaats om te rijden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:02

er zullen best paarden zijn die dat kunnen. het hangt ook af van het gebied waar je woont ( ondergrond weide) hier kan het niet. mijn paarden kunnen dat niet maar het land ook niet. de 1 heeft slechte hoeven en de andere heeft het snel koud en snel mok. het land hier is van klei grond. 1 goede regenbui en het is al zwart.
ong 15 km hier vandaan is een stuk wat op meer zandgrond ligt. de paarden die daar op lopen hebben nooit ergens last van en het land is ook bijna nooit te nat.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:05

vuurneon schreef:
Ja hoor, als de wei dat ook aankan :)
...

Precies dit. Een gezond paard kan het prima aan om dag en nacht op de wei te staan, maar met een paar flinke regenbuien staat hier het land echt wel blank, als ik mijn paard dan buiten laat lopen trapt hij alles kapot, en heb ik daar het volgende jaar geen gras als ik niet opnieuw inzaai.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:23

Mijn paard bleek zo erg mok-gevoelig, dat hij nooit op een drassige wei kon. Het was voor mij ook niet de bedoeling dat hij dag en nacht op de wei zou komen (in zomer wel en in winter overdag droge wei of paddock en s nachts op stal moest het voor hem dus worden).
Echter, als ik uitgegaan was voor de kosten van een paard altijd op de wei met een schuilstal zou ik bedrogen uitgekomen zijn en zou ik veeeeeel meer geld per maand kwijt geweeest zijn dan ik had bedacht.
Een wei met schuilstal (vaak wel erg veel werk: alles zelf doen, bijvoeren, land schoon houden etc etc) is natuurlijk stukken goedkoper dan een wei/ paddock met een aparte stal voor de nacht bijvoorbeeld.

Een vriendin van mij heeft een pony en die blijkt zulke slechte hoeven te hebben, dat de pony zelfs in de zomer s nachts op stal gaat en bij droog weer overdag hele dagen buiten en bij nat weer genoeg uren buiten maar ook weer naar de droge stal.

Als het dus een geld-kwestie is dat je vraagt of een paard op de wei kan altijd, vind ik dat je er nooit vanuit kun gaan dat je een paard koopt en die 24/7 op een wei met schuilstal kunt houden. Maar dat is mijn mening.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:58

stellanoella schreef:
zelf vindt ik het heerlijk maar als het onweert gwn lkkr naar binnen en rond een uur of 9 ook lkkr op stal dt het paard daar lkkr een eigen plekje hebt en kan rusten :) hihi
maarr in de zomer :j kunnen ze voor bij lkkr naar buiten
maar ik vindt het zelf niet zo prettig als de wei zo nat is is ook niet goed voor de wei dat ze in een modderige wei staan :D maarja ik weet niet waar je woont maar ik heb wel een goed aderesje voor je als je het wilt rea dan op mijn profiel groetjeess

Kun je ajb met normale letters, hoofdletters, punten en normale woorden reageren? Dit is echt onleesbaar en zeer irritant..