Hoe ziet jou poetsbeurt er uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Re: Hoe ziet jou poetsbeurt er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:42

Wisselend. Meestal in ieder geval een rosborstel, harde borstel en een zachte borstel of mijn schaaphandschoen. Hoeven uitkrabben doe ik dagelijks.

Als ik uitgebreid poets komen er wel meerdere borstels aan bod, en vlecht ik haar manen opnieuw in.
Ik heb een hele lichte palomino en ben al jaren geleden van het idee afgestapt dat ik die schoon ga houden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:51

Ik poets niet zo heel uitgebreid voor het rijden, paardlief vindt het zo lekker dat ze in slaap valt en dan is ze met rijden ook slaperig :P Ik ros wel altijd, ga er dan met zo'n bezemborstel over en als ze erg stoffig is nog met een zachte borstel. Haar hoofd doe ik standaard met de zachte borstel. Als ik haar toiletteer wordt ze wel uitgebreid gepoets, maar dat betekent vooral dat het rossen langer duurt omdat ze dat zo lekker vindt :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:21

Mnkortleve leg uit dan? ;)

Als ik anderhalf uur doe over 'poetsen' dan is het voor concours of ik ben ze gelijk aan het bijscheren. Anderhalf uur puur poetsen kom ik never nooit aan. Zelfs bij het vieste paard van stal niet.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:22

in 10 min uitgebreid poetsen geleerd door de jaren heen :) ziet hij er toch netjes uit

voor t rijden:
-rossen met ruberen roskam of manenborstel
-manen kammen
-staart sprayen
-hoeven krabben
- harde borstel
- zachte borstel het hoofd en klaar

na t rijden:
staar uitkammen
zweet eraf
hoeven krabben
benen afspuiten

Voor wedstrijden uiteraard wat uitgebreider dan komt de glans spray en de shampoo boven tafel :) en soms de massage borstel na het rijden, gewoon omdat hij daar zo van kan genieten

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:04

'Ligt aan hoe vies hij is (:

Normaal:
Harde + Zachte borstel, hoofd, benen, lichaam.
Krab de hoeven uit
Manen + staart gewoon snel door heen.

Na het rijden;
Zachte borstel + hoeven uitkrabben.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:13

Ik haal er altijd een harde borstel overheen, en voorbenen af spuiten omdat daar peeskappen om moeten en door het zand worden ze anders vies :') , ben ik nu slecht? :')
Voor concours was ik hem vaak de dag van te voren, voor de rest staartje uitkammen en knotten erin en dan ziet hij er tip top uit :)
Owja en hoefjes oliën!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:24

Zó, volgens mij zijn sommigen nog langer aan het poetsen, dan dat ze aan het rijden zijn!

Ik doe alleen gauw een harde borstel, de manen en de hoeven. daar ben ik in totaal nog geen 5 minuten mee bezig. M'n paard is eigenlijk altijd wel schoon.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:41

Tja sommigen doen meer met de paarden dan alleen rijden.
Ik vind het ook een belangrijk contact moment en je kan zo het hele lichaam van het paard goed bekijken.
Maar dan heb ik verzorgpaarden op een manege. Zijn ze lekker even uit stal en ze hebben hier onderling weinig contact, dus elkaar lekker kriebelen zit er niet bij. Dus doe ik de kriebels wegnemen met poetsen. En wordt soms hardlippig terug gekriebeld :P

Oja, met hoe 'goed' ik die merrie poets, verstoor ik zeker de natuurlijke vetlaag. Doe ik dit niet, zit ze onder de verstopte poriën. Komen dan overal van die talgbulten, voelt ze heel vettig en krijgt ze giga witte plekken die als het echt verwaarloosd wordt zelfs wonden worden. Geen idee hoe of wat, maar ik doe mijn best om zoveel mogelijk zweet dus weer uit haar vacht te krijgen. Elke dag wassen is gewoon geen optie, veel te koud.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:42

Een lichaam van een paard grondig bekijken kan in 3 minuten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:46

Idd, ik heb gewoon geen 'zin' om zo lang te poetsen.. Kun je zeggen dat ik alleen maar aan rijden denk en niet aan de verzorging, maar je kunt op andere manieren ook je paard aandacht geven, ik ga liever een eind wandelen dan dat ik mijn pony uitgebreid poets, ik denk dat hij hetzelfde denkt :))

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:49

Ik poets mijnverzorg shet altijd heeluitgebreid :j

Eerst poets ik met miijn vingers. Dus vieze vlekjes etc. Probeer ik zoveel mogelijk 'weg te kriebelen'. Ponybeest lief geniet natuurlijk, en ik vind het ook top om te doen :) daarna de harde borstel, zachte borstel, manen en staart. Dan de hoefjes. Dan vaak longeren. Daarna nog even borstel er over en natuurlijk veel knuffels voor mijn kleine meisje <3

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:53

ik poets ervoor en erna meestal... enkele keer alleen erna en soms helemaal niet, Ligt eraan hoeveel tijd ik heb.

als ik ga rijden poets ik sowieso alles.
ga ik grondwerken/longeren dan ligt t aan de tijd die ik heb. ik doe echter nooit alleen de stukken waar t tuig komt
poetsen heeft btw niet alleen met uiterlijk te maken maar het is ook goed voor de losse haren (En dus eventuele jeuk) en de bloedsomloop
daarom probeer ik zo vaak als mogelijk te poetsen echter ik heb 2 schone paardjes en een grote (ook nog letterlijk groot 1.85m) smeerkees :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:05

Doordeweeks: harde borstel, zachte borstel, schapenvacht-handschoen over schouders en billen, hoeven krabben en klaar. Die van mij is ontzettend ongeduldig en vind lang tutten verschrikkelijk, daarom beperk ik de tijd een maximum.

Al moet ik zeggen, de enige borstel waar hij echt niet genoeg van kan krijgen is mijn rubberen borstel met allemaal kleine nopjes. Als je daarmee ophoudt drukt hij zich er tegen aan. Dus hiermee krijgt hij in het weekend als ik echt de tijd heb een massage van, waar ik dan ruim een half uur mee bezig ben. (na het rijden overigens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:07

Alleen harde borstel over zadelplek en kont heen.

En af en toe borstel ik haar helemaal met harde borstel. En pluis staart/manen en pony uit met cowboy magic.

Tenzij het de periode is van verharen. Dan gebruik ik de ijzeren rosborstel erbij.

SecretMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:02

als ie heel erg verhaard haalde ik altijd een roskam en een harde borstel maar als ik een grote poetsbeurt gaf deed ik altijd zowat alle borstels :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:10

Bzoem schreef:
Tja sommigen doen meer met de paarden dan alleen rijden.
Ik vind het ook een belangrijk contact moment en je kan zo het hele lichaam van het paard goed bekijken.
Maar dan heb ik verzorgpaarden op een manege. Zijn ze lekker even uit stal en ze hebben hier onderling weinig contact, dus elkaar lekker kriebelen zit er niet bij. Dus doe ik de kriebels wegnemen met poetsen. En wordt soms hardlippig terug gekriebeld :P

Oja, met hoe 'goed' ik die merrie poets, verstoor ik zeker de natuurlijke vetlaag. Doe ik dit niet, zit ze onder de verstopte poriën. Komen dan overal van die talgbulten, voelt ze heel vettig en krijgt ze giga witte plekken die als het echt verwaarloosd wordt zelfs wonden worden. Geen idee hoe of wat, maar ik doe mijn best om zoveel mogelijk zweet dus weer uit haar vacht te krijgen. Elke dag wassen is gewoon geen optie, veel te koud.

Ik controleer mijn paard elke keer. Heeft niks met poetsen te maken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 12:28

Elke dag wassen geen optie?
Nee maar dat is ook absoluut niet goed voor de huid van je paard :n

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:38

mijn paard word echt sjagerijnig als ik niet de tijd neem voor haar om der lekker te verwennen. als ik een dagje toevallig iets minder heb gepoetst.
ik doe normaal altijd:
massage borstel (soort rosborstel met dikke pinnen) alles behalve benen en hoofd
ronde rosborstel van plastic alles behalve hoofd en benen zachtjes
harde borstel lange haren (alles)
harde borstel kort (alles)
zachte borstel (alles)
weer lange harde borstel (alles)
schapen borstel (alles)
schapen vachtje (alles)
baby doekje (alles)

en dan doe ik altijd even lekker kroelen
ik neem altijd ong. 30 min. voor et poetsen
ik vind et heel belangrijk niet alleen voor et schoon zijn maar ook et contact en de bloedomloop word gestimmuleerd :)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:18

ik poets mijn paardje altijd heel uitgebreid :) ze is met pensioen dus alle tijd voor de heerlijke poetsbeurt en daar geniet ze ook heel erg van hihi.. ik begin bij:
roskammen
harde borstel
medium borstel
zachte borstel
massage met me handen
daarna gebruik ik cowboy magic shine spray en detangler en shine
glansborstel
manen en staartborstel
hoeven uitkrabben
met een glans doekje maak ik dr hoofdje mooi schoon

ondertussen ben ik dan wel weer ruim een uur verder :o dan ga ik een boswandeling met dr maken..
resultaat is een heel gelukkig paardje :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:24

Ik begin met de voorpluk, dan doe ik de manen en staart. Pak de rosborstel en doe het hele leven (behalve het hoofd en de onderbenen) dan pak ik een harde plastic borstel, daar doe ik ook het lichaam behalve het hoofd en de benen mee. Dan pak ik een harde borstel met haren, doe ik het hele lichaam exclusief het hoofd mee. Zachte borstel, doe ik het hele lichaam mee. En dan nog een stoffer, gaat ook over het hele lichaam. als laatste de hoeven.

Ben er zo'n half uur mee bezig. (soms een uur) Paarden vinden het heerlijk :) . En dan heb ik niet 1 paard die ik moet poetsen... :')

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:42

Het verschilt per keer. Meestal poets ik voor het rijden en kijk ik gelijk of er bijzonderheden zijn. Dus even voorzichtig met de hand over de benen en hoofd gaan. Ook kijken of er nog iets is (schrammetje ergens of vliegenbulten o.i.d.). Een of twee borstels er over, hoeven doen en klaar.

Kort poetsen.
Alleen op de plaatsen waar zadel en hoofdstel komen.
- rosborstel
- zachte borstel
- hoeven krabben en even uitborstelen.

Lang poetsen.
Hele lijf.
- rosborstel
- harde borstel
- middelzachte borstel
- zachte borstel
- doekje voor stof
- staart en manen masseren met antiklit (cowboy magic o.i.d.)
- hoeven krabben en uitborstelen
- staart en manen ontdoen van stro etc.
- staart en manen uitpluizen

Als paard in de rui is, dan zorgen dat de losse haren er lekker af worden gehaald en extra kriebelen waar die losse haren jeuken.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:04

Het ligt er een beetje aan hoeveel tijd we hebben, meestal best uit gebreid want dan gaat mijn zus mesten (die heeft er nou eenmaal meer ervaring mee en er is maar een hooi vork) en dan neem ik hem mee naar de poetsplaats en dan eerst de roskam dan de harde borstel, dan de zachte dan de hoeven en dan de staart en manen, ik neem er meestal wel de tijd voor want het mesten duurt meestal wel lang.
Als ik naar het bericht onder me kijk dan is het niet echt uitgebreid!

ymkeexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:31

Ik doe altijd zn hele lijf en de zachte borstel alleen waar het tuig ligt en over zn hoofd en benen.
De hoeven doe ik altijd wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:38

Het ligt er maar helemaal aan.

Als ik met 'm ga werken borstel ik 'm alleen als en waar dat nodig is. Bijvoorbeeld modder van z'n rug halen als er een zadel op moet. Dan gaat de roskam eroverheen en eventueel daarna nog een borstel.
Borstelen doe ik ook weleens voor de gezelligheid, dan ros ik 'm eerst, en dan vaak weer met nog een borstel na, en dan wat uitgebreider dan wanneer ik alleen vuil weghaal. Ik ros 'm dan ook extra op de plekken waar hij dat fijn vindt, zoals onder z'n buik. En hij kriebelt dan gezellig terug :))
Wanneer hij verhaart gaat dagelijks de metalen ros erover.
Wanneer hij bekapt moet worden of wanneer bijv. de veearts langskomt zorg ik dat de voeten of het te behandelen stuk paard schoon zijn.
En wanneer hij netjes moet zijn, voor bijvoorbeeld een wedstrijdje, poets ik hem redelijk uitgebreid (rossen en naborstelen) en borstel ik zijn staart en manen ook wel uit.

't Is een buitenpaard, poetsen is zelden nodig. Wanneer het nodig is (verharen, vuil weghalen waar harnachement moet) doe ik 't grondig. Voor als hij netjes moet grondig en uitgebreid en wanneer ik borstel voor de gezelligheid vooral uitgebreid maar kan ik bijvoorbeeld ook alleen zijn borst en buik doen en daar een half uur mee bezig zijn terwijl de rest dan geen borstel van dichtbij ziet.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:43

Bob en ik zijn allebei niet zo poetserig :)
Dus meestal 'n harde borstel erover, hoeven en klaar, net als chaos.
Nu heb ik wel 2 verzorgsters die wel grondig poetsen, dus hij wordt wel regelmatig uitvoerig gepoetst en geplozen