Wat beschouwen jullie als een luxe stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:36

Magrathea schreef:
Waarom is een 40x60 bak onnodig? Ik vond het heerlijk hoor, kan je tenminste een beetje een recht stuk galopperen

Verder was het maar een voorbeeld. Luxe is méér hebben dan strikt noodzakelijk :)

Ehm, bos..? Polder..? Kun je veel langer stukkie galopperen dan 60 meter.

Kinke, is de steen groot genoeg dat ik er ook bij onder pas?

Amiigo

Re: Wat beschouwen jullie als een luxe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:54

wat ik een luxe stalling vind? een stalling waar mijn beest gelukkig is.
en dat is hij hier..
Blubberpaddocks op dit moment met zijn vriendjes, een 2,5 bij 3 stal, redelijk kale weide en lekker buiten, weer of geen weer.
ik heb voor mezelf een gezellige sfeer, buitenbak, binnenbak en een gezellig kantine.
luxe? nee. in de paddocks staan na een dag regen plassen in, de bodem in de binnenbak is niet veel, de stal is niet zo groot en het valt bijna van ellende uit elkaar :))

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:55

Luxe vind ik onze eigen stalling! <3

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:03

Koper schreef:
Kinke, is de steen groot genoeg dat ik er ook bij onder pas?

_O-
Jep, geen probleem, 't is een hunebed steen ;) Kom d'r moar bie :D

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:08

Ik beschouw luxe als de stal waar ik met mijn paard sta;
Binnenbak, 3 buitenbakken waarvan 1 20x60
Springwei en dressuurring. Solarium, stallen worden uitgemest en mijn paard staat de hele dag heerlijk in de wei, ook dit wordt gedaan. Onbeperkt hooi en alle extra's aan voer is geen probleem.
24/7 mensen aanwezig dus continue zicht op mijn dier... Mensen die werken op stal hebben donders verstand van de dieren en niks ontgaat hun..

Zowel mijn paard als ik zijn hier dolgelukkig *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:13

Heleennn schreef:
Ik vind dat wij wel een beetje luxe hebben op stal... niet overdreven, maar gewoon goed.
Wij hebben;
-1 grote springpiste buiten (100 bij 60m denk ik)
-1 dressuurpiste buiten (60M bij 20m)
-1 dressuurpiste binnen (ook 60m bij 20m)
-binnenkort ook een stapmolen en een longeercirkel
-poetsplaats
-2 solaria
-wasplaats
-kantine
-kast voor zadels en hoofdstellen ter beschikking
-mijn stal is ook een wedstrijdcentrum dus regelmatig op zondag dressuur- of springwedstrijd waar ruiters van over heel Vlaanderen naartoe komen
-7 paddockjes van ongeveer 50m bij 15m denk ik
-1 grote weide die achter de stallen ligt
-verschillende mega grote weien die rondom de manege liggen waar de paarden ook op mogen in de zomer
-stal van 3m bij 3,5m met automatische drinkbak en buitenluik dat afgesloten kan worden bij koud weer
-voer, hooi en stro/vlas/houtkrullen inbegrepen in de prijs
-de stal wordt onderhouden door de stalhulpen
-mogelijkheid tot priveles in zowel springen, mennen als dressuur
-mogelijkheid tot een groepsles voor beginners, half-gevorderden en gevorden
-in de winter ook elke woensdag avond van 8-9uur een eigenaarsles voor alle mensen met een eigen paard

Als je een paard zoekt helpt onze staleigenaar je ook graag met de zoektocht en haalt hij paardjes die je kan proberen en als ze niet goed zijn of de klik is er niet brengt hij ze gewoon terug, tot dat je een droompaardje hebt gevonden :D Ik ben dus best wel tevreden over mijn stal, ik betaal 310euro per maand.

Nou dat is wel toppie Heleenn. En nog niet eens duur. Dus mss moet ik wel verhuizen naar Vlaanderen. :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:17

joyce B schreef:
Een LUXE stal vind ik een stal die hoge kwaliteit faciliteiten heeft voor mens en paard en er ook luxe afgewerkt uit ziet, waar je je paard onder alle weersomstandigheden prettig en droog kunt verzorgen, trainen en er met normale schoenen en jas schoon rond kunt lopen :P.

Dus geen eenvoudige zandbodems, maar Agterberg en eb en vloed of gedraineerd met vlokken en sproeiinstallatie voor hetzelfde effect... Wasplaats met warm en koud water, solarium, etc.

Droge weides (met gras) die mooi afgezet zijn met houten of kunststof hekwerken.
Droge ruime zandpaddocks die mooi afgezet zijn, met ruwvoer als ze er meerdere uren op staan.
Ruime open stallen (dus 3 bij 4 of groter, met luiken naar binnen en/of buiten of halve wanden en ramen)

In ieder geval een overdekte bak zodat je droog kunt rijden/trainen

Eventueel nog andere luxe faciliteiten zoals een (overdekte) stap/trainingsmolen, (overdekte) longeercirkel, kantine met automaten of koelkastje zodat je zelf je drinken koel neer kan zetten, liefst met uitzicht op een rijbaan en/of weiland/stallen, schoon en netjes toilet/douche/omkleedgelegenheid, Extra luxe is een galopbaan, ruiterpaden of sgw-oefenterrein op eigen grond. En anders toch liefst goede uitrijdmogelijkheden binnen paar minuten stappen van de stal via een goed ruiterpad of goede berm van vrijliggend fietspad.

En dan moeten de basisvoorzieningen voor het paard zoals goed voer, goed strooisel en schone stal/uitloop/paddock/weide met minimaal de hele dag buiten mogen en voldoende aantal keer voeren natuurlijk ook in orde zijn.

Onbetaalbaar zulke stallen vermoed ik ;)

Kijk Joyce, met jou kan ik praten :D :D :D :D :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:19

Mijn ideale luxe stal: 2 binnenbakken (1 dressuur en 1 springen) mooie grote buiten springbak, een fijne buiten dressuurbak, ruime stallen van 4 bij 4 waar ze contact hebben met andere paarden, grote weilanden waar mijn paarden in groepen in kunnen, evt 24 uur weidegang voor jonge paarden, solarium, poetsplaats met warm water, longeercirkel en een hele ruime kast. En ik wil 24 uur per dag 7 dagen in de week bij mn paard kunnen. Ook zou ik een mooi bos willen hebben waar ik hele grote rondes zou kunnen rijden.

Maar ik heb het liefste de plek waar ze nu staan: lekker bij ons aan huis. Dan maar geen binnenbak of solarium, ze staan heerlijk de hele dag op de wei in mooie groepen en hebben via de stal ook contact met de buren haha. Ook kan ik 24/7 bij mijn paard, dat vind ik het belangrijkst

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:22

Ik heb er nog eens over nagedacht...
De van dale zegt dat luxe 'overdaad' is. Ofwel teveel. Luxe voor je paard is dus sowieso niet goed, onbeperkt hooi en gras waar ie vervolgens te dik van wordt denk ik dan aan :+ De enige andere luxe die ik me kan voorstellen is een supergroot weiland, maar niet elk paard wordt daar extra gelukkig van (denk aan paarden die op een dag ongeveer 100m lopen en het dan wel weer mooi vinden :O )
Ik denk nu aan de paddock paradise, er zullen veel paarden zijn die het prima vinden als hun natje en hun droogje hen gewoon aangereikt wordt. Echter is het voor ons gunstiger wanneer ze ook wanneer ze niet bezig zijn met ons, toch een beetje beweging krijgen om die spiertjes soepel te houden. (Voor henzelf ook maar een paard zal niet denken 'goh ik ga eens een eindje wandelen vandaag op het harde, dat is zo goed voor mijn pezen :D ' ). Dus wat dat betreft is luxe voor het paard niet altijd goed.

Luxe is vooral voor de eigenaar :D wat niet wil zeggen dat het slecht is, dat je zelf ook wat wil. Maar wat dat betreft is luxe dus eigenlijk iets wat je wel leuk vind, terwijl je het voor minder ook wel zo doen :D
Maar dat is een beetje offtopic O:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:58

Inderdaad, die luxe die ik noemde is leume extraatjes, maar aan huis beb ik die luxe niet nodig om toch tevreden te zijn. Zonder de basisvoorzieningen zou ik echter niet willen.

Heel veel mensen noemen eigenlijk zaken op die in mijn ogen in de basis goed en aanwezig moeten zijn. Zeker als het gaat om de huisvesting en verzorging van je paard. Plekken die dat niet bieden, scoren gewoon een onvoldoende!!!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:06

luxe vind ik daar waar je paard prettig voelt..
wilt je paard liever 24/7 buiten staan, of toch overdag naar buiten, en snachts op stal ?

stal waar mijn verzorgpaarden staan, is geen luxe, maar ze voelen zich er prettig bij, komen elke dag buiten, (ook in de winter ) en snachts staan ze lekker op stal. als paard zich goed voelt, voel ik mij dat ook ;)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:42

Ik vind dat onze stal ook luxe is. Kost 330 per maand en dan nog 20 euro extra voor het buiten zetten in de winter en zomer. Dus bij elkaar 350 per maand en dan hebben we
20x60 binnenbak met super bodem
20x60 buitenbak met super bodem
3 grote weilanden
10 kleinere landjes voor paarden die niet in de groep mogen
Paarden worden voor je gemest krijgen enorm pak stro
Solarium
2 wasplaatsen
6x per dag gevoerd
keuze uit normaal en sportbiks
3 zand paddocks
longeerring
grote gezellige kantine
poetsplaatsen binnen
stapmolen

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:28

Wat luxe voor mij betekend is de paarden aan huis in hun eigen paddock paradise aan de rand van een bos. Heb dus bijna mijn droom compleet, het enige dat ik nog mis is het huis ;) .

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:40

ik vind die van mij ook redelijk luxe voor 240 per maand (randstad) krijg ik
ruime goed geventileerde box 3x3 (evt ook grotere boxen met buitenluik)
1 binnenbak 20x60
2 buitenbakken 20x40 waar bijna nooit plassen in staan
3 ruime paddocks (mogen ze half uur per dag in staan)
2 longeerkralen
in de zomer 24/7 weidegang in groepen (25 euro extra eigen afgezet stukje) en paarden die s´morgends op stal staan worden buitengezet.
2 solariums
2 warmwater wasplaatsen
2 koudwater wasplaatsen
diverse poetsplaatsen en afspuitplaatsen (binnen en buiten)
stal word elke dag opgestrooid en 6 dagen per week gemest
2x per dag wordt er gevoerd (kuilgras is incl. brok moet je klaarzetten maar word gevoerd)
ruime kast
inenting en regelmatig ontwormen
ruimte voor trailer/vrachtwagen
gezellige kantine
en regelmatig worden er wedstrijden georganiseerd(officieel en onofficieel)

Voor mij erg belangrijk deskundig personeel

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:53

Voor mij is een luxe stal een stal waar zowel mijn paard als ik ons thuis voelen. Op vorige stallen had ik veel meer faciliteiten en werd er op veel hoger niveau gereden (ik dacht dat ik dat fijn vond om me heen), maar daar voelde ik me niet thuis en had ik eigenlijk altijd wel wat te klagen. Mijn paard had het daar prima, maar mijn onvrede had ook een weerslag op haar.
Op mijn huidige stal heb ik (naast de luxe van volledige verzorging, bos, goede binnenbak, stapmolen, 10 uur weidegang per dag...) de vrijheid van een 'eigen' klein stalletje waar ik mijn eigen voerbeleid mag bepalen en waar vooral recreatief wordt gereden zodat ik met mijn klassieke gepruts op beginnersniveau niet opval. Ik voel me er als een vis in het water en mijn paard (daardoor) ook!

ymkeexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:19

Voor mij is luxe een nette stal.
Ook vind ik het belangrijk dat er een buitenbak is en een 20x40 binnenbak.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:28

ciskelover schreef:
ik vind die van mij ook redelijk luxe voor 240 per maand (randstad) krijg ik
ruime goed geventileerde box 3x3 (evt ook grotere boxen met buitenluik)
1 binnenbak 20x60
2 buitenbakken 20x40 waar bijna nooit plassen in staan
3 ruime paddocks (mogen ze half uur per dag in staan)
2 longeerkralen
in de zomer 24/7 weidegang in groepen (25 euro extra eigen afgezet stukje) en paarden die s´morgends op stal staan worden buitengezet.
2 solariums
2 warmwater wasplaatsen
2 koudwater wasplaatsen
diverse poetsplaatsen en afspuitplaatsen (binnen en buiten)
stal word elke dag opgestrooid en 6 dagen per week gemest
2x per dag wordt er gevoerd (kuilgras is incl. brok moet je klaarzetten maar word gevoerd)
ruime kast
inenting en regelmatig ontwormen
ruimte voor trailer/vrachtwagen
gezellige kantine
en regelmatig worden er wedstrijden georganiseerd(officieel en onofficieel)

Voor mij erg belangrijk deskundig personeel

Betekend dat buiten het weideseizoen om maar een half uur per dag de paddock in? Als dat zo is dan hebben jullie voor de mens idd genoeg luxe, maar voor een paard is het dan meer een soort gevangenis. :x
Ik snap heel goed dat het voor jouw een fijne stal is. Maar ik sta liever iedere dag te emmeren met weinig comfort voor mijzelf, dan dat ik mijn paard de hele dag zou moeten opsluiten.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:40

het half uur in de paddocks is alleen als er enorme wachtrijen zijn(dat is bijna nooit het geval) meestal kunnen ze er wel 2 uur per dag in en het geld per paard half uur dus als die met een vriendje staat mag die minimaal een uur.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:56

Ik vind dat mijn paardjes het toch wel aardig luxe hebben (en ik ook :P)
ze staan s'winters aan huis, ruime stallen van 3,5 bij 3, kunnen lekker even buiten (op tegels)
zomers staan ze over het algemeen 24/7 buiten. of het moet echt heel slecht weer worden, dan halen we ze binnen.
ik kan rijden in een bak vlakbij. zowel springen als dressuur, alleen is de bak niet zo goed te rijden na heel veel regen..

wat wel fijn zou zijn is een grote schuilstal, en een binnenbak in de buurt waar ik gewoon in kan..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:58

Niet echt randstad waar ik sta (ook niet erg dorps) en toch voor een nette prijs (230) luxe voor mij en het paard. (ik ben er tevreden mee)

- dagelijkse weidegang van 's morgens vroeg tot in het begin van de avond, met warm weer 's nachts naar buiten en met heel erg bevroren weides in stapmolen/losgooien in de bak (maar dat komt niet zo heel veel voor)
- binnen en buitenbak (20x40 en 20x60)
- stapmolen
- afgesloten ruimte waar je je kast kwijt kan
- 2 poetsplaatsen met warm/koud water
- bos aan de overkant (maar dat heeft niks met de prijs te maken)
- elke dag uitmesten
- worden binnen en buiten gezet
- worden gevoerd, 2x krachtvoer 5x hooi (wat in de weides wordt gelegd/in stal)
- eigen dekenrek
- trailerstalling
- doen niet moeilijk met een keer deken eraf/erop etc.
- camera bewaking
- ruime stallen van 3,5 bij 3,5 en ze kunnen contact met hun buurpaarden hebben door open stallen
- worden leuke dingen georganiseerd
- willen je altijd helpen
- inentingen en ontwormingen word geregeld (hoeft alleen toestemming te geven)
- 2 kantines

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:59

Bos aan de overkant heeft toch juist invloed op de prijs!
Ken een aantal kleinschalige pensionstallen die heel veel geld vragen terwijl ze heel weinig bieden. Maar je rijd wel vanaf stal direct het bos in. Is ook wat waard! :j

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:12

Voor mij is waar wij staan verre van luxe.. voor mijn paard is het meer dan luxe!

- 4 weides, waarvan er 3 zo groot zijn als anderhalve Z dresuurbak & loopt in een grote punt van ongeveer 5 voetbalvelden.
- schuilstal waar ze met zn 3tjes prima in passen.
- hekken van weide naar weide die open staan 24/7
- waterbakken die altijd goed vol zijn.
- in de winter snachts op stal, zomer 24/7 buiten.

voor mij is het anders...
- van een weide hebben we een 'bak' gemaakt oftewel er is zoveel in gereden dat het zo is geworden.
- geen buiten verlichting
- binnen wel verlichting die in het huis van de stalhouder aangesloten moet worden elke dag.
- stromend (koud) water.
- buiten twee ringen in de muur als poetsplaats.
- geen longeercirkel/stapmolen of solarium.
- mesten en voeren doe ik zelf.
- wel een opslag plaats voor spullen hooi etc.
- door de blubber als het heeft geregend om de mest weg te brengen -.-''

er komen echter wel verbeteringen:
- er word verder richting de weide betegeld zodat ze dus elke winter met droge voetjes kunnen eten.
- schuilstal word toch uitgebreid
- er komt afrastering voor de 'bak' en deze word gesleept , komen bordjes aan etc.
- binnen word licht geregeld met schakelaar.

maar persoonlijk sta ik liever hier (bij familie) en doe ik alles zelf en máák ik tijd voor mijn paard (nu ben ik 19 en kan ik dit, ik kan me heel goed voorstellen dat als je fulltime werkt het makkelijk is om op een ruiter-luxe stal te staan hoor no-offense natuurlijk!!)

mijn paard heeft het erg naar zijn zin en dat is voor mij luxe genoeg :)

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:37

Ik zou mijn paard op de stal zetten waar ik nu veel paarden voor mensen rij ( is een manege en pensionstal )

-Ruime Verlichte binnen en buitenbak
-stallen van 4x4, buiten of binnen ( buitenstallen zijn vooral in gebruik voor paarden met allergie, paarden die gevoelig zijn voor koliek, drachtige merrie's ect. )
-Keuze uit stro of vlas
-stapmolen
-word elke dag gemest en gevoerd ( 3x basisbrok en 2x hooi, eventueel ook medicijnen )
-Paarden worden elke dag van 6 tot 12 buitengezet je hebt de mogelijkheid om je paard de rest van de dag zelf ik de wei of paddock te zetten
-Hoefsmid
-Als je het terrein afloopt sta je meteen in het bos
-Ruime zadelkasten op 3 stappen van de poetsplaats, deze is naast de binnenbak
-Poetsplaats in de stallen met warm water
-Kantine met uitzicht op de bak en een soort restaurantje
-1x per maand dressuur, spring, western én freestyle les ( wel tegen extra betaling )
-1x per week mogelijkheid om mee te rijden in een les
-Privélessen voor kleine bijdragen

Best luxe dus :+
En het was geloof ik 285 euro per maand voor een E pony

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:46

Ik betaal 85 in de maand :))
- alles moet je zelf doen, alleen word er smorgens gevoerd
- mogelijkheid tot 24/7 buiten in de paddock, word ook gevoerd dan
- binnen en buitenbak
- weide voor 20€ extra
- ruime paddocks
- stal
- bos op 5 min stap afstand
- polder is achter de stal
- grote, ruime kast
- mogelijkheid tot mee rijden in de lessen (doe ik nooit, alleen buitenrit)
- stromend water waar je ook je paard mee kan wassen
- hoefsmid komt iedere vrijdag, als je je paard op het bord schrijft word het gedaan (krijgt wel een rekening natuurlijk)
- DA is tegenover, makkelijk met inenten of koliek etc.
- gezellige sveer en kantine en je mag drinken pakken als je wilt
Vaak spreek ik met stalgenootjes (zijn er maar 4 :+ ) af wie de paarden buiten zet, zo zetten hun ook mijn pony op het gras als hun paarden op het gras mogen :)
Ook geen gezeik of gezeur, iedereen helpt elkaar en geen roddels op stal :)
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 23-07-12 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:47

goh..alweer 3x fastfood en maar 2x hooi...is dat de nieuwe trend tegenwoordig? (ik weet er echt niets van, mijn paarden staan aan huis). Maar vinden jullie 3x brok dan niet veel te veel? Zoiets geef je misschien aan een endurance paard die honderden kilometers per week maakt.