Paard wordt angstig van vliegenspray

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:29

BillyBubbles schreef:
Zodra hij het goed deed, gaf ik hem rust, ik hield dan de slang van hem weg, en ik ontspande me helemaal, voor mijn paard een teken dat hij het goed deed, want de druk was van hem af.

Inderdaad, dit is exact en mooi verwoord waar het in essentie allemaal om draait, wat de basis is van alles! :)

MwKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:22

BillyBubbles, hier sluit ik me volldeig bij aan :j
Ik heb er gelukkig geen last van, mijn paardje vind alles prima wat ik doe.
:D

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 17:49

BillyBubbles schreef:
Bij mijn Tinker, een tweejarige, heb/had ik hetzelfde probleem,
hij was bang voor de spray, en voor het afspoelen met water.

Met de spray ben ik begonnen met de fles over hem te wrijven zodat hij leert dat het hem geen pijn doet en
dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.
Toen hij daaraan gewent was, ben ik naast hem begonnen met sprayen, niet op hem, maar wel bij hem.
Hij leerde toen dat het helemaal niet zo eng was.
Na een poosje ben ik op hem gaan sprayen, en dit ging al een stuk makkelijker!
Ondertussen laat hij het gewoon toe, hij vind het nog wel spannend, maar hij is niet meer bang.

Met het afspoelen heb ik het zo gedaan :
Ik doe Natural Horsemanship met mijn paardjes, dus daar heb ik gebruik van gemaakt met het afspoelen.
Ik begon met de slang op de grond te leggen en aan te doen, dus hij werdt niet nat.
Toen heb ik de slang opgepakt en heb hem gewoon vastgehouden, nog niet eens naar hem toegericht, maar gewoon in mijn hand.
Na 4-5 minuutjes kwam hij kijken, hij kwam steeds dichterbij omdat hij te nieuwsgierig werdt van wat ik nou eigenlijk in mijn hand had.
Hij vond het niet meer eng dat ik de slang in mijn hand had, dus heb ik de straal naar hem toegericht, zodat zijn (geweldige) sokken nat werden, hier wende hij langzamerhand aan, zo ben ik steeds verder gegaan omhoog, en nu kan ik hem helemaal afspoelen.

Zodra hij het goed deed, gaf ik hem rust, ik hield dan de slang van hem weg, en ik ontspande me helemaal, voor mijn paard een teken dat hij
het goed deed, want de druk was van hem af.

Nou ik hoop dat je er iets aan hebt,, het is wel een heel verhaal zeg!

Succes ermee!

Ik heb hier zeker iets aan!!

Ik heb vandaag weer met haar geoefend met de spray.
Hetzelfde wat jij deed de fles over haar heen wrijven.
Overal behalve haar hoofd. Haar benen vond ze ook niet zo heel erg maar niet fijn.
Ondertussen ook het psht psht geluidje gemaakt hihi.
Maar ze stond netjes stil!

xroselyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:37

ik heb dit probleem ook , maar ik spuit het eerst op een spons en daarna veeg ik het uit :P zo kan het ook :D

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:45

Mijn paard vind dit ook nog spannend. Wat ik in het begin deed was op een spons spuiten en dan pas op haar. Maar zo verbruik je wel ontzettend veel vliegenspray en het is al niet zo goedkoop. Wat ik nu doe is tijdens het sprayen met mijn andere hand haar een snoepje geven. Mijn paard raakt dan afgeleid en eet het snoepje op. In het begin stond ze nog wel te shaken maar het gaat nu al een stuk beter!
Ik maak haar wel altijd los voordat ik ga sprayen, zodat ze niet haar halster/ halstertouw stuk trekt.

xGoldenHero

Re: Paard wordt angstig van vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 01:01

Ik heb een paard verzorgd die precies hetzelfde als die van jou had. Ik mocht niet eens aan zijn hoofd en oren komen. Na een paar maand kon ik er alles mee. Als je zelf maar ontspand en tegen je paard blijft praten. Ik kon na ongeveer 2 maand alles al doen, zelfs water boven op zijn hoofd spuiten.

Ik ben ook begonnen met eerst de slang op de grond leggen en zachtjes aan doen.
Ik hing ook wel eens zijn voerbakje aan de wasplaats, merkte dat hij dat wel fijn vond want hij kon zich op brok/hooi richten.
Daarna telkens de straal harder, en als ik een stukje omhoog ging weer wat zachter. Wanneer ik dacht van, nu kon hij nog wel eens een rare beweging gaan maken als ik hoger ga, bleef ik iets langer op de zelfde hoogte spuiten met het water en rustig verplaatsen.

Later had hij in de gaten dat als hij op de slang ging staan, dat heel grappig was. Resultaat; hij stapt er weer af en schrikt van al dat water dat er weer uit komt :p

Vliegenspray was hij ook niet dol op. Pakte de spuitbus en zette het een paar meter voor hem op de grond en had dan al op een washandje gespoten. Steeds dichterbij en ook binnen die 2 maand kon ik op hem sprayen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 02:37

Ik heb het met mijn paard maar opgegeven.
Het was het enige wat ik niet voor elkaar kreeg, haar vertrouwen in mij daalde daardoor op alle wel behaalde vlakken (oa afspuiten met water).
Nu doe ik het met een doekje of spons en dat gaat gelukkig wel goed.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 11:10

Het gaat nu ook beter met haar en de vliegenspray.
Ben nu bezig haar te leren wennen aan t geluid en dat ze stil moet staan.
En dit gaat super!
:)

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:22

Ze is er aan gewend!!!
Op een gegeven moment stond ze zo braaf stil dat ik voorzichtig begon met de 'vliegenspray' in haar richting te spuiten.
Ze stond ook stil nu!
Dus ik probeer het op haar en ze stond ook weer stil!!!
Maar ik blijf alsnog even dooroefenen met haar!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:26

Super dat de tips die je hebt gekregen en die je in praktijk hebt gebracht, ook daadwerkelijk werken.
Zie je dat het verzinnen van allerlei rituelen zoals het sprayen op een spons of doek en het dier daarmee inwrijven) helemaal niet nodig zijn?

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:27

Cassidy schreef:
Super dat de tips die je hebt gekregen en die je in praktijk hebt gebracht, ook daadwerkelijk werken.
Zie je dat het verzinnen van allerlei rituelen zoals het sprayen op een spons of doek en het dier daarmee inwrijven) helemaal niet nodig zijn?

Ja ik ben echt trots op haar dat ze het al zo snel doorheeft:).

Nee klopt, dat is inderdaad niet nodig!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:06

Cassidy schreef:
Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een sprayfles? Juist een object dat beweegt en geluid maakt.
En wat doen de meeste mensen als een paard ergens van schrikt? Ze stoppen met wat ze aan het doen zijn. Of ze verzinnen een omweg, of ontlopen het probleem helemaal.
Maar wat leert het paard daardoor? Er is iets engs, ik schrik, eng ding gaat weg, dus er was een reden om te schrikken.
Zo gaat het paard het nooit afleren.
Wat je moet doen is doorgaan wat je aan het doen bent, tot het paard ontspant of op zijn minst 15 seconden stil blijft staan. Belonen, weer opnieuw beginnen.
Paard leert: iets engs, ik schrik, eng ding blijft, ik ontspan, eng ding gaat weg.

En als je dit in een filmpje wilt zien, stukje met vliegenspray op 6.24:

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... ure=relmfu

Dit is een onderdeel van een training die zeer de moeite waard is om een keer te gaan bekijken. Dag 1 tm 8 staat ook op Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0 ... ure=relmfu

ik werk precies zo als op het eerste filmpje, pas geleden had ik er 1 waar ik zeker een uur mee bezig was, heel bang was hij en hij bleef maar draaien, springen, met z n voorbenen slaan. maar gewoon rustig blijven!! en doorzetten, als ze ontspannen stop jij ook, heel belangrijk is dat je het afmaakt

fijn dat je hebt doorgezet en je paard nu wel braaf is TS :)

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:58

Super dat het gelukt is!
Ook leuk dat je de tips van iedereen ook gebruikt hebt!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:05

Mijn Bonte Jaopie (Tinker x Fries) is ook heel lang "bang" geweest voor zo'n spuitfles (was niet de geur, denk ik, ook ik heb gewoon een fles met water geprobeerd, het werd toen duidelijk dat het meer het "geluid" was).
Gek was wel: zijn staart opzij getrokken en ingesprayed, dat was eigenlijk nooit een punt, zijn lijf wel. En hoe dichter je bij zijn hoofd kwam ook.

Hij vindt het (nu, hij wordt deze maand 8 jaar, heb 'm al sedert veulen) nog steeds niet "geweldig", maar door een geleidelijk aanpak: staart wel okee, nou dan begin ik daar dan stop ik eens, en, zo dan langzaam eens van achter naar voor, dan eens een sok, gewoon afhankelijk van de reactie,. Stilstaan was "snoepje" etc. Vroeger deed ik het eerst ook op een vochtige spons of zachte borstel.
Waterstralen (afspoelen/spuiten na het rijden) was ook eerst een "drama".
Emmers waters tappen en er overheen uitgieten weer geen punt, dus het is echt wel dat "spuit"geluid.

Inmiddels gaat het goed. Althans goed genoeg, vroeger was het ook halsters kapot trekken, pletten, wegdraaien etc. Kost veel tijd, maar je moet niet te lang doorgaan, maar ook niet opgeven.

De jonge merrie die ik er sedert enkele jaren bij heb (die is nu net 3 jaar geworden) had van het begin af aan geen enkel probleem met spuitbussen of spuitflessen, die kon ik vanaf 1 jaar al los in de wei behandelen, en nu nog zonder welk gedoe dan ook, blijkbaar ook niet van Jaopie "het geklier" afgekeken, dus het is best ook wel een individueel iets.

Uiteindelijk dienen ze er natuurlijk allemaal aan te wennen, net als aan zo veel dingen.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:07

ik lees even mee mijn paard heeft dit ook

elsjebelsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:18

Mijn tip:
Ga naar de kruidvat en koop een fresh up depper (aftershave).
Die giet je leeg en doe de vliegenspray erin.
Dan kun je met de depper gewoon over het lichaam strijken en zo de spray aanbrengen.
Is een heel duurzaam ding en telkens weer te vullen.
Werkt super voor een bang paard!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:35

Mijn merrie had het ook toen ik haar net had. Zij ging niet omhoog en trapte ook niet maar ging zitten :). Kon haar niet vastzetten wat dat kostte mijn halstertouw. Ik heb precies hetzelfde gedaan als cassidy uitlegd, in stal en op het land. Nu kijkt ze nog wel eens vies naar mij maar geen rare acties meer. Wat ik je wel wil aanraden, blijf de komende dagen nog een beetje voorzichtig. Als je nu de eerstvolgende keer denkt 'ze kan het nu wel' en haar volgas begint in te spuiten is al je harde werk weer verloren! Eventjes nog hetzelfde aanpakken als dat je tot nu toe hebt gedaan.

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:55

FIjn dat het gelukt is!

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 22:56

Rytir schreef:
Mijn merrie had het ook toen ik haar net had. Zij ging niet omhoog en trapte ook niet maar ging zitten :). Kon haar niet vastzetten wat dat kostte mijn halstertouw. Ik heb precies hetzelfde gedaan als cassidy uitlegd, in stal en op het land. Nu kijkt ze nog wel eens vies naar mij maar geen rare acties meer. Wat ik je wel wil aanraden, blijf de komende dagen nog een beetje voorzichtig. Als je nu de eerstvolgende keer denkt 'ze kan het nu wel' en haar volgas begint in te spuiten is al je harde werk weer verloren! Eventjes nog hetzelfde aanpakken als dat je tot nu toe hebt gedaan.

Dat klopt. Ik ben nog steeds met haar aan het oefenen ervoor.
Gisteren sprong ze weer even weg.
Maar ze doet het super!
Ik stop pas met de oefeningen wanneer zij aangeeft dat ze het snapt
:)

ymkeexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:29

Ik spray het altijd op een spons en wrijf het dan over het paard heen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:33

Die van mij vond het als jaarling ook doodeng maar ik bleef gewoon doorsprayen. Inmiddels is ze 3 jaar en kan ik haar prima insprayen, niks meer aan de hand.
Zelfde als met water afspoelen. Was ook een ramp vorig jaar en nu ook niet meer. Alles went.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:52

Alles went alleen als je het gewenningsproces correct aanpakt. Probleem omzeilen, ongewenst gedrag belonen door verkeerde timing, ongewenst gedrag belonen door dit verkeerde gedrag te belonen, gaat het probleem niet oplossen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:56

Oh ik herken dit zo erg.. Mijn pony heeft er ook ontzettend last van. Met de vliegen die er nu zijn moet ik wel vliegenspray gebruiken en die rollers werken voor geen meter.. :n Als ik er alleen al mee aan kom lopen, gaan de oren naar achter, hoofd omhoog en gelijk hangen. Ik moet echt die spray wegdoen voordat ze weer wil kalmeren. Om over als ik daadwerkelijk ga sprayen maar niet te beginnen.. Echt een drama. Vandaag heb ik het weer geprobeerd. Ze zag niet dat ik er mee aan kwam lopen, maar zodra ik sprayde (niet meteen op haar), meteen weer hangen, angstig gedrag etc.

Uiteindelijk maar weer een borstel gepakt en de vliegenspray daar op gespoten en haar zo maar een beetje bescherming gegeven tegen de vliegen. Ik kan je niet echt helpen met een oplossing :\ , omdat ik dus zelf ook dit probleem heb en niet weet wat ik er mee aan moet. Ik blijf dit topic even volgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:39

Het antwoord is in dit topic al gegeven, en de ts heeft baat gehad bij de adviezen die hier gegeven zijn.
Dus misschien, behalve het volgen van dit topic, het nog een goed helemaal doorlezen? En ook de filmpjes bekijken die hier zijn opgenoemd?

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:16

Het probleem met de vliegenspray is weg!
Maar toch blijf ik het elke dag even oefenen met haar.
Bedankt voor degene die me hele goede tips hebben gegeven!