Wie bepaald of jou paard samen met een ander paard samen mag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:55

Paddenpad schreef:
Caira schreef:

Niet in mijn kudde, heel l*llig gezegd een eigenaar kent alleen zijn eigen paard, en ziet die enkel als hij of zij komt. Ik ken alle paarden hier en zie ze 24/7. ;)

Caira wat je nu zegt is onzin,ik denk dat wanneer iemand die zijn paard al jaren heeft het dier beter kent in zijn of haar gedrag dan een pensionhouder die het dier net op stal heeft en moet gaan beslissen bij welke paarden hij past,dus het zal in overleg moeten gaan aan de hand van de beschrijvingen van de eigenaar die zijn paard het best kent en stalhouder die de paarden die er al langer staan kent!

Ik ga er natuurlijk wel van uit dat de stalhouder het paard eerst apart zet met een braaf paard om dat te observeren.

Sonja_vR

Re: Wie bepaald of jou paard samen met een ander paard samen mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:27

in mijn geval staat paard nu in de opfok, maar in het verleden ben ik als eigenaar degene met het eind oordeel, ik heb namelijk een heel realistisch beeld van mijn paarden en ben erg handig in het inschatten hoe andere dieren een beetje in elkaar steken.

maar het ligt gewoon heel erg aan de situatie,
er zijn pensionhouders die ik er de vrije hand in durf te geven en er zijn er die van zijn , levensdagen een dergelijke beslissing niet over mijn dieren zullen mogen maken

normaal gezien gaat het overgrote deel in overleg en vertrouwen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:13

Ik ben van mening dat het in goed overleg moet gaan tussen de eigenaar en stalhouder.
Maar daar in tegen verwacht ik wel dat wanneer ik aangeef dat ik bv mijn paard niet met een bepaald ander paard in de wei of paddock wil hebben, daar wel naar geluisterd wordt.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:17

mijn paard en ik samen, + de eigenaar van de ander

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:33

maaike2800 schreef:
Naar aanleiding van een discussie tussen diverse pensionstalhouders en paardeneigenaren:
Stel je stalt je paard bij een pensionstal waar de paarden door de stalbaas buiten gezet worden in koppels in diverse weides. Wie bepaald dan welke paarden bij elkaar staan de eigenaar of de stalbaas?

In overleg, de stalbaas kent de andere paarden en ik ken mijn eigen paarden.

Als iedereen alleen maar over zijn eigen paard mag beslissen in welke groep deze komt, wordt het erg lastig voor een stalhouder om een groep samen te stellen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:31

Sowieso is er maar 1 iemand die de uiteindelijke beslissingen over mijn paard neemt, dat ben ik. En ik doe dat graag in overleg met stalgenoten, pensionhouders enz. Maar mijn paard gaat niet in een kudde waar ik 'm niet in wil hebben :n En mocht dat door de pensionhouder wel gedaan worden, dan krijgt hij eerst de wind van voren, en laad ik daarna direct mijn paard op de trailer.

Alles kan met mij overlegd worden, maar ik neem de uiteindelijke beslissing.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:12

hier op stal gaat dat in overleg,en als ik ze dan op een gegeven moment bij elkaar ga zetten,wil ik dat de eigenaren er ook bij zijn.dan kunnen ze zelf bepalen of het goed gaat of dat ze eerst even een rangorde gaan volgen.ik heb genoeg stukjes land waar zelfs 1 paard in staat of 2 maar ook koppeltjes van 3 of 4.
ik vind de eigenaar beslist.als iemand bij mij op stal hun paard niet bij een ander in wil hebben dan doe ik dat ook niet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:04

Hier gaat het in overleg, eigenlijk op alle stallen waar we hebben gestaan nog zo geweest. Nu zijn mijn oude en nieuwe paard beide fijne sociale dieren (geweest) dus zo iets past al snel in een groep. Nooit echt problemen gehad.
Op mijn huidige stal staan maar 3 pension paarden, waarvan er 2 bij elkaar op de wei staan en die van mij staat samen met die van de staleigenaar.

Een staleigenaar kan met een weide plan komen, maar ik vind dat jij als pensionklant het eind woord hebt of je wel of niet je paard met een bepaald ander paard in de wei wilt hebben, mijn ervaring is dat niet elke staleigenaar zicht heeft op het karakter van de paarden. En heel eerlijk, ik wil ook niet m'n wei delen met iedereen. Ik zou bijvoorbeeld niet blij worden van een mede pensionklant die het verdomt om de wei eens uit te mesten of als je op een stal staat waar je per wei zelf de paarden binnen/buiten moet zetten en er is 'n persoon bij die toevallig net nooit kan, daar zou ik snel klaar mee wezen...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:05

Op mijn stal bepalen de pensionklanten welke paarden er samen in de paddock en/of weiland gaan. Wij stellen natuurlijk wel voor welke paarden geschikt zouden zijn om samen te staan. Maar de keus is uiteindelijk aan de eigenaar :j

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:40

Hier staat alleen mijn paard samen op de weide met een vriendje, al de rest staat alleen in kleine wei'tjes.
Ik zou wel een grotere kudde willen voor mijn paard, lijkt me ook beter voor het sociale contact.
Maar toen ik laatst 'toevallig' liet vallen dat het toch leuk zou zijn als we een grotere wei hadden en we een kleine kudde konden maken, maakte de dochter van de stalbaas duidelijk dat zoiets niet ging gebeuren. Want haar vader is een cursus manegehouderij (of zoiets) aan het volgen en daarin staat volgens haar dat je eigenaarspaarden niet MAG samen zetten... Mijn mond viel even open (want er zijn genoeg stallen in de buurt die kuddeverband aanbieden). Achja, ik ben al blij dat mijn paard wél een vriendje heeft, eentje die ze ondertussen niet meer verrot trapt en bijt :+

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:15

hier loopt winter dag alles bij elkaar.
in de zomer gaan ze in 2 groepen een groep voor dikkies en een groep voor paarden die meer gras mogen hebben.
soms gaat 1tje der uit omdat die ze hormonen niet altijd in bedwang heeft in het voorjaar.
verder gaat het eigenlijk altijd goed.
dus niemand beslist alles loopt gewoon samen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:19

Hammeke schreef:
Hier staat alleen mijn paard samen op de weide met een vriendje, al de rest staat alleen in kleine wei'tjes.
Ik zou wel een grotere kudde willen voor mijn paard, lijkt me ook beter voor het sociale contact.
Maar toen ik laatst 'toevallig' liet vallen dat het toch leuk zou zijn als we een grotere wei hadden en we een kleine kudde konden maken, maakte de dochter van de stalbaas duidelijk dat zoiets niet ging gebeuren. Want haar vader is een cursus manegehouderij (of zoiets) aan het volgen en daarin staat volgens haar dat je eigenaarspaarden niet MAG samen zetten... Mijn mond viel even open (want er zijn genoeg stallen in de buurt die kuddeverband aanbieden). Achja, ik ben al blij dat mijn paard wél een vriendje heeft, eentje die ze ondertussen niet meer verrot trapt en bijt :+

als ze zo een cursus moeten doen en het dan nog doen ook (de paarden alleen zetten omdat de cursus het zegt) dan ben ik pleite :=