Water naar paddock... Creatievelingen gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Water naar paddock... Creatievelingen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:54

Geen sloot in de buurt van de paddocks?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:49

Ariebren schreef:
stef schreef:
Kan je niet gewoon een waterleiding trekken en elke paddock voorzien van een automatische drinkbak? Wij hebben hier in elke wei gewoon een drinkbak, niks geen gezeur, alleen in de winter, want dan gaat het water eraf ivm bevriezing, maar in de winter worden de weides toch niet gebruikt

Dat gaf ik al aan.
Gewoon tuinslang en waterbakkies.
Alles koppelen met de gardenia koppelingen.

Heb dat systeem nu al 15 jaar, zonder problemen.

Lijkt mij ook de makkelijkste oplossing.

Voor eventuele winter problemen zou je met jerrycans aan de gang kunnen gaan op een aanhangertje met trekkertje.
Andere tip voor de winter: gebruik bij vorst geen specikuipen maar van die flex tubs. Gaat wel minder in maar het ijs kun je er veel makkelijker uit krijgen.
Ook kunnen ze wat uitzetten door eventueel ijs.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:57

Ook een goede Cowgirl! En volgens mij verklopen ze bij de action 40 liter flex tubs. Kan er alsnog en boel in :)

Jes_Vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:11

Iemand bij mij op stal heeft een caravan pompje en een accu(tje) en legt dit pompje in de sloot en vult daarmee de waterbakken in het land waar zijn paard staat. Ik weet niet hoe jullie situatie precies is, maar misschien een optie..?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:13

Geultje graven, tuinslang erin, dichtgooien. Paar uur werk.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:26

Als er een sloot in de buurt is kan je daar een buis plaatsen onder het grond (buis ligt onder water) van sloot naar de paddocks toe, bij een sloot sluit je een kromme buis waarmee je kan draaien. Als het paddock te droog is draai je het kromme buis de water in , dan stroomt het slootwater de paddocks in. Wij doen er zeker 3 uur over totdat paddock helemaal blank staat. Ideaal, paarden hebben geen last van droge voeten en bodem is echt super voor paar dagen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:29

Heb voor mijn tuinslangen geen eens een geultje gegraven.
Ze liggen langs de palen van het schrikdraad raster.
In de loop der jaren zijn ze onder de grond verdwenen.

Behalve op de plekken waar ze het pad kruizen.
Die zijn een cm of 20 ingegraven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:30

Th0mas schreef:
Als er een sloot in de buurt is kan je daar een buis plaatsen onder het grond (buis ligt onder water) van sloot naar de paddocks toe, bij een sloot sluit je een kromme buis waarmee je kan draaien. Als het paddock te droog is draai je het kromme buis de water in , dan stroomt het slootwater de paddocks in. Wij doen er zeker 3 uur over totdat paddock helemaal blank staat. Ideaal, paarden hebben geen last van droge voeten en bodem is echt super voor paar dagen.

Moet je wel sloten hebben die boven het maaiveld zitten.

En ik denk dat, als het waterschap hier achter komt, je een heel groot probleem hebt.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:35

Ariebren schreef:
Th0mas schreef:

Moet je wel sloten hebben die boven het maaiveld zitten.

En ik denk dat, als het waterschap hier achter komt, je een heel groot probleem hebt.

Bij mijn kennis is gewoon een meer op zijn eigen grond, paddock ligt er 5 meter ernaast.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:32

Myca schreef:
Ik werkte voorheen met een watertank van 1000 liter:
[ Afbeelding ]

Die vulde ik af en toe met slangen water, maar zoiets zou ook op een aanhangwagentje passen.

Die hadden wij toen we nog een weiland hadden op 2km afstand met jong spul. Inmiddels is dat land gelukkig verkocht, veels te veel gedoe. :D Maar bovenstaande tank was ideaal. Wij vulden hem, reden hem met de trekker naar het land en als die leeg was haalden we hem op, vulden hem en reden hem weer naar de wei!

Voor kleinere afstanden werken slangen toch het best/makkelijkst.

DeletedX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:50

wij hebben weilanden en daarvoor een smal stuk weiland waar we waterslangen hebben liggen, en een schakelaar om het water aan en uit te zetten. ik weet eigelijk niet hoe het is gemaakt, maar wij gebruiken dus waterslangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:55

Ik denk dat de simpelste oplossing is per 2 paddocks een m3-vat neerzetten met 2 drinkbakken en deze vullen met een tractor en tankje.

ambi1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:58

cement bakken neer zetten en die elke keer weer opnieuw vullen. dat is zeg maar hoe het bij ons werkt haha

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:10

ambi1997 schreef:
cement bakken neer zetten en die elke keer weer opnieuw vullen. dat is zeg maar hoe het bij ons werkt haha

Ja maar dat is dus de hele vraag van het topic niet.

Wij halen momenteel met een emmer aan een touw water uit de sloot. Werkt ook prima trouwens :) (geen water aansluiting, wel rondom sloten) In het andere land zit een natuurbron en staan speciekuipen die met een lange tuinslang gevuld worden.
Laatst bijgewerkt door Keet op 06-07-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:12

Vorige stal hadden ze ook zo'n grote tank. Die ging dan op de trekker en dan was het boven alle bakken even het kraantje open en dan waren alle bakken weer gevuld met water. Werkte ideaal.
Stal waar ik nu sta heeft gewoon de helft zonder automatische drinkbak geen water. Met normaal weer merk ik niet aan mijn paard dat hij dorst heeft (staat ongeveer 8 uur buiten) maar met warm weer wel, dat gaat hij op stal meteen staan drinken. Ik sleep nu een keer per week met emmers water om de speciekuip te vullen en met warm weer wat vaker. Zovaak hoef je niet te vullen met normaal weer, maar misschien dat alleen zand wel weer scheelt met op gras staan.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:36

50 meter kan je het beste overbruggen met polyethyleenleiding 20 mm je kan hier dan de nodige automatische drinkbakken op aansluiten.
Ook een thyleenleiding moet je vorstvrij aanleggen dus +/- 60 cm onder maaiveld als het even kan.

Gebruik bij voorkeur geen tuinslang voor drinkwatertransport. De binnenlaag van de meeste goedkope tuinslangen is namelijk gemaakt uit gerecylcleerd PVC en voldoet niet aan de drinkwaternorm. Polyethyleen is goedkoper en zeker zo duurzaam als een tuinslang.

Kijk eens op http://www.cavalo.nl/weide/drinkwatervoorziening.html

Cavalo heeft ook speciale drinkbakken voor IBC containers en "ouderwetse" verzinkt stalen vatwagens die je achter de auto of trekker kan hangen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:47

Ik ben nog van de tijd van de drinkwater leidingen met lood.
Nu worden zelfs koperen drinkwater leidingen afgeraden.

Wat moet je dan gebruiken, tyleen ??
Over tig jaar komen ze er ook achter dat dat risicovol is.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:49

werken hier met 1 M3 vatten met drinkbakje eraan, vullen met een motor-waterpomp en het hele jaar door plezier!

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:10

Ik ben ook van detijd van drinkwaterleiding in lood, koper en asbestcement. Als je in een nieuw drinkwaterleidingnet kijk kom de deze materialen niet meer tegen. je moet wel gebruik maken van voortschrijdend inzicht. Thyleen of Polyethyleen bevat geen weekmakers, lood, barium etc. zoals veel PVC tuinslangen en wordt momenteel het meest gebruikt als drinkwaterleiding. Het beste koop je Polyethyleen met een drinkwaterkeur zoals KIWA.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:20

Voortschrijdend inzicht zijn de regeltjes die in Brussel verzonnen worden.
Kans van 1 op een miljard, gelijk gevaarlijk en verbieden.

Maar ik vraag mij af of TS nu gaat lopen sjouwen met emmertjes water.