Gevoelige hoeven, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:01

Hoefschoenen kan goed werken mijn paard heeft ze ook, en dat ze later te klein worden als de hoeven lang zijn daar heeft hij nog geen last van gehad.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:10

maceooliver schreef:
nikkie722 schreef:
hier hetzelfde probleem, mijn pony heeft nu ijzers, en nu loopt ze veel beter op puin en grind wegen. in overleg met mijn hoefsmid gedaan, tegen de winter gaan haar ijzers er wel af

Hoezo gaan de ijzers er in de winter dan af ? Het puin en grind ligt er dan toch nog steeds of rij je dan niet meer buiten ?

jawel rij dan wel buiten maar met sneeuw en ijzel gaan glijden heb ik geen zin in weet dat je daarvoor stiften in kan draaien maar dat is nix voor mij

Titineee

Re: Gevoelige hoeven, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 19:41

Gelukkig is mijn paard niet hoefbevangen, maar dan lijken hoefschoenen mij inderdaad een geweldige oplossing!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:50

HolyPope schreef:
Even over kunstof verlijmbaar hoefbeslag, een kunstof hoefijzer is NIET in model van de hoef te maken. Dus moet de hoef naar het kunstof ijzer gemaakt worden. Dit is beslist AF te raden. het zou een optie kúnnen zijn als het paard ook een fabrieks voetje zou hebben.

Ik ben het hele topic met je eens geweest behalve hier.
De vijl raspt zo het beslag op maat.
En mijn vorige paard had 1 gewoon hoefje en 1 wat stijler en kon prima op kunststof.
En ondanks dat ik vroeger bij de wedstrijdpaarden ijzers onder had ben ik ondertussen best een voorstander van kunststof.

ambi1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:51

ik raad hoofrecovers of hoefschoenen aan maar zeker geen hoefijzers! hoefijzers belemmert de bloedsomloop en verpest nog veel meer dus je paard gaat er sneller dood aan

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:38

schrikdraad schreef:
HolyPope schreef:
Even over kunstof verlijmbaar hoefbeslag, een kunstof hoefijzer is NIET in model van de hoef te maken. Dus moet de hoef naar het kunstof ijzer gemaakt worden. Dit is beslist AF te raden. het zou een optie kúnnen zijn als het paard ook een fabrieks voetje zou hebben.

Ik ben het hele topic met je eens geweest behalve hier.
De vijl raspt zo het beslag op maat.
En mijn vorige paard had 1 gewoon hoefje en 1 wat stijler en kon prima op kunststof.
En ondanks dat ik vroeger bij de wedstrijdpaarden ijzers onder had ben ik ondertussen best een voorstander van kunststof.

ambi1997 schreef:
ik raad hoofrecovers of hoefschoenen aan maar zeker geen hoefijzers! hoefijzers belemmert de bloedsomloop en verpest nog veel meer dus je paard gaat er sneller dood aan

@ambi1997 Ja klopt, maar je moet je paard ook geen hoefijzers te eten geven maar biks.

@Schrikdraad dat klopt, ben het ook met jou eens! Maar ik schreef dit vóór ik wist dat het blauwe er later op 'gefühnt' werd. En om tijdelijke problemen op te lossen. Ja daar zie ik wel mogelijk heden voor.
Alleen als je ook nog 's vrij brede hoeven hebt kan er best een probleem ontstaan.

Maar om dit te zien als standaard vervanger voor een hoefijzer zie ik toch veel praktische bezwaren.
Wat betaalde je voor rondom kunstof beslag? En hoelang deed je er mee? Konden er ook stiftgaten in?
Pfff, wat een hoop vragen, normaal heb ik antwoorden.....! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:51

Ik lees hier even mee, ik heb ook zo'n paard.
Ze heeft wat platte, brede voeten maar niet rampzalig.
Op een zachte ondergrond loopt ze prima, op asfalt is ze voorzichtig maar gaat het wel maar op bv grindtegels is het rampzalig. Nu woon ik middenin het bos en rij ik dus veel buiten maar dat is dus ook lastig omdat dit een naaldbos is en alle paden vol liggen met dennenappels en takjes en daar reageert ze dus ook zo op.

Ik heb mijn hoofd er ook al over gebroken wat een oplossing zou zijn maar ik kom eigenlijk niet verder dan een ijzer met een zooltje. Alleen een ijzer zal ook niet voldoende zijn denk ik, dat beschermt de zool niet.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:00

@anneliesdj Je zou het met een normaal ijzertje eerst kunnen proberen, om de zool van de hoef in de 'watten' te leggen worden ze nooit sterker.

Hmm.. Ik denk, jou kennende, dat je eigenlijk alles al gedaan hebt om de zool op een normale manier sterker te krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:02

Ze loopt al 8 jaar zonder ijzers en ik wil er eigenlijk ook niet aan beginnen maar ik kan het niet meer aanzien :'(
En dat zeg ik dan hé? Het is echt zo erg.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:13

Ik vind 't jammer dat je zo'n poedersuiker eind weg zit anders was ik komen kijken.
Maar als jij dit zegt snap ik hoe ernstig dit is!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:16

Haha nou je mag gerust komen hoor.
Mijn hoefsmid doet elke keer enorm zijn best er niet teveel af te halen, ik zeg het er ook maar steeds bij want als ze een 'normale' behandeling krijgt wil ze een week niet lopen.
Nu doet hij er zo min mogelijk aan, de zool laat hij zoals hij is en dan is ze wel 2 dagen ietsje gevoeliger dan normaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:44

Hier zelfde verhaal hoor, ik probeer het ook zo lang mogelijk zonder ijzer en mijd dan liever dingen. Hier haalde de bekapper ook nooit wat van de zool weg, en de hoefsmid op de kliniek ook niet en zo lang ze wat wand hebben gaat het op asfalt wel goed, maar zodra de voeten echt kort worden en de zool te dun dan is ook dat al te veel... et eerste deel van de rit gaat nu wel, maar als we dan het 2e half uur veel langs de weg moeten, dan merk je aan mijn pony dat hij op de weg 2x zo langzaam en voorzichtig gaat stappen en in de berm weer beter door loopt. Echt zere voeten en dat na inmiddels al weer zo'n 11 jaar (hij is 21) zonder ijzers en die periode met zooltjes was ook maar een half jaar (3x beslaan ongeveer)en daarvoor had hij ook nooit ijzers onder gehad. Helaas hier een ruiterroute richting bos met grind en de andere route veel stukken langs de weg met grasberm die met nat weer ook makkelijk stuk wordt gereden door het zware en brede landbouwverkeer.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 23:08

Zonde, gelukkig hebben wij wel goede uitrijmogelijkheden en kan ik het eigenlijk altijd vermijden, maar soms gewoon uit gemak ga ik de straat wel eens over, of vind ik de berm net ietwat krap. Ik kom ook wel eens een schelpenpaadje tegen en dat kan ik dus beter vermijden, want daar loopt hij gewoon niet fijn op.
Wij hebben ook verschillende weides, waarvan er 1tje de 'boswei' heet. Deze ligt zegmaar 10 meter naast het terrein, maar is omringd door bomen. Het weggetje erheen in beetje puin/grind, en dat vindt hij toch ook wel heel vervelend, gelukkig staan ze daar maar voor korte periode, de rest van de tijd staan ze op het land op eigen terrein.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:33

Zo'n puinpad hoef ik echt niet te proberen, lopen hier ook 2 prachtige puinpaden langs het bos maar daar loopt ze echt op te strompelen. Niet af en toe een pas of alleen een beetje voorzichtig maar echt onregelmatig.
Het is zelfs zo gek dat als ik met haar weg geweest ben ze hier de oprit niet eens op wil, dat is een oud en wat verzakt pad van grindtegeltjes, daar wordt ze dus ook echt niet blij van.
Dus ik ga meestal maar achterom.

Maar hebben jullie wel verschil gemerkt met een simpel ijzer eronder? Want ik kan me niet voorstellen dat dat veel verschil kan maken, de zool is dan nog 'bloot' dus daar voelen ze nog net zoveel mee?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:55

als de stenen niet zo groot zijn, is een gewoon ijzer echt al een hele verbetering. Als die wel groot zijn (zo dik dat ze ondanks de extra hoogte van het ijzer alsnog in de zool drukken, dan is een normaal ijzer niet voldoende en heb je bescherming voor de zool nodig, zoals met een (leren) zooltje er tussen of een hoofpad.

Ik neem dat pad nu ook niet, maar rijd dan langs het fietspad in de berm. niet zo'n leuke route want dat is naast de 80km wegen de berm van het fietspad is niet zo heel breed en wordt niet gemaaid en gesnoeid dus kun je ook niet overal lekker in de berm rijden.
Maar ze hebben nu wel de groffe stenen vervangen door fijnere steentjes omdat ze zelfs klachten van veel fietsers kregen omdat die ook niet fatsoenlijk over dat pad konden fietsen vanwege die grote stenen :P Dus nu zou het met ijzers of hoefschoenen wel een geschikt pad kunnen zijn, in elk geval om te stappen, want er is bijna geen berm en draven op harde bodem vinden die van mij helemaal niet zo tof...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:54

ambi1997 schreef:

Ik denk dat het probleem van kapotte hoeven eerder ligt bij de kunst van het beslaan en een baas die niet op tijd de hoefsmid belt dan het daadwerkelijke ijzer.
Heb genoeg kunstenaars gezien en eigenaren die net zo lang wachten tot de ijzers eronder uit vallen...want ja het kan nog wel een weekje.
Om nog maar te zwijgen over de rijkunsten en de blessure's die ze krijgen waar dan weer een oplossing voor word gezocht in een crea bea beslag.
Of paarden die maar op de ijzers staan omdat het mooi is _-:( Dat is natuurlijk ijzers gebruiken zonder je verstand te gebruiken.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:02

ik heb dit ook zo met mijn merrie. mijn hoefsmid wil ook graag ijzers bij haar onder doen. omdat ik dat liever niet heb, hebben wij een workshop natuurlijk bekappen gevolgd. volgens die man haalt de hoefsmid elke keer net teveel weg, en mist zij dus haar harde hoefzool. ik zou dus vragen of de hoefsmid de zool wat langer wil laten, en de toon wel bijwerkt zodat de hoef niet te lang word. bij mijn paard gaat het nu veel beter!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:08

DubbelDun schreef:
@Titineee : hoefschoenen zijn absoluut niet te vergelijken met springschoenen, google er eens op ;)
Verder zijn ze ook niet duur. Vergelijk het met ijzers die 6 - 8 weken meegaan (en rondom 150 euro kosten) en schoenen die járen meegaan en -afhankelijk het merk- rond de 100 euro kosten.
In principe heb je in één jaar de hoefschoenen al terugverdiend.

Ik mag hopen dat je het over prijzen heb van speciaal beslag?
Onze smid vraagt € 90 voor rondom warm beslag.

Hoefschoenen gaan echt geen jaren mee als je regelmatig op het harde er mee komt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:35

HolyPope schreef:
@Schrikdraad dat klopt, ben het ook met jou eens! Maar ik schreef dit vóór ik wist dat het blauwe er later op 'gefühnt' werd. En om tijdelijke problemen op te lossen. Ja daar zie ik wel mogelijk heden voor.
Alleen als je ook nog 's vrij brede hoeven hebt kan er best een probleem ontstaan.

Maar om dit te zien als standaard vervanger voor een hoefijzer zie ik toch veel praktische bezwaren.
Wat betaalde je voor rondom kunstof beslag? En hoelang deed je er mee? Konden er ook stiftgaten in?
Pfff, wat een hoop vragen, normaal heb ik antwoorden.....! :D

Rondom beslaan koste me 110 euro.
Ik deed er 8 tot 9 weken mee.
Ik reed 3 keer in de week op asvalt.

Ik ben ermee begonnen als sneeuwbeslag.
er kon standaard een dicht beslag onder worden geslagen (lijmen deed ik niet)
Dit voorkwam klonten sneeuw.
Ook is een kunststof ijzer minder gladm eigenlijk gelijk met een gewone hoef.
Dus ook op nat afvalt beviel het me goed.
Daarnaast geeft het ook nog een schokdemping, net als een gewone hoef.

Na die eerste winter beviel het zo goed dat ik het jaren heb gebruikt het hele jaar door.

Ik meen dat er wel mogelijkheden zijn voor stiften, maar dat durf ik niet glashard te beweren gezien ik toen alleen maar recreatie reed.

Ondertussen heb ik een paardje voor de wagen staan.
In de bak dan, hij is nog niet verkeesmak genoeg voor de straat.
Maar mocht hij dat wel zijn zit ik er ook hard aan te denken er kunststof onder te zetten.
Reden, demping en minder schuiven bij nat wegdek.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:30

Aaah oké, dank je wel schrikdraad. Ik dacht alleen dat jij de kunststof ijzers er onder liet plakken, mijn fout niet goed gelezen denk ik.
Dat zijn inderdaad twee grote voordelen, het kunststof ijzer blijft stroef van structuur en zal een licht dempende werking hebben.

Warm beslag zal een probleem zijn, maar ik ken meerdere smeden die naar volle tevredenheid 'koud' beslaan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:23

Ik ben daar niet duidelijk geweest of ik liet plakken of gewoon nagelen.
Warm zou ik niet doen nee :) Al heb je ze dan ook meteen geplakt ;)
De smid die ik heb plakt liever niet, zijn redenering is dat als ze er dan opstaan met pech de hele hoef kapot getrokken wordt ipv alleen maar wat schuurtjes bij de nagelgaten.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 17:18

anneliesdj schreef:
Zo'n puinpad hoef ik echt niet te proberen, lopen hier ook 2 prachtige puinpaden langs het bos maar daar loopt ze echt op te strompelen. Niet af en toe een pas of alleen een beetje voorzichtig maar echt onregelmatig.
Het is zelfs zo gek dat als ik met haar weg geweest ben ze hier de oprit niet eens op wil, dat is een oud en wat verzakt pad van grindtegeltjes, daar wordt ze dus ook echt niet blij van.
Dus ik ga meestal maar achterom.

Maar hebben jullie wel verschil gemerkt met een simpel ijzer eronder? Want ik kan me niet voorstellen dat dat veel verschil kan maken, de zool is dan nog 'bloot' dus daar voelen ze nog net zoveel mee?

Ik heb het verschil niet gemerkt, maar kan met mijn eigen ogen wel al zien dat een kleine verhoging van ijzers niets gaat oplossen. Misschien wel op een schelpenpaadje, maar op grind en puin niet.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 17:19

Ik denk inderdaad dat de volgende keer dat de hoefsmid komt (over 3 weken ongeveer) ik vraag of hij rekening wilt houden bij het bekappen, dat mijn paard gevoelig loopt over grind en puin. Lijkt me een strak plan, kijken wat mijn hoefsmid dan zegt en kijken of ik dan later verbetering merk!