Wanneer heeft een paard het nou eigenlijk koud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:06

Utrolig schreef:
Mijn merrie krijgt ook regelmatig met een kou koliek een paar liter warm water naar binnen geschoven en dan is ze er zo weer...

Dat vind ik wel een bewust risico wat je daar neemt eerlijk gezegd.
Kou koliek kan net zo dodelijk zijn als andere vormen weet ik uit ervaring, maar is met een wind en waterdichte deken eenvoudig te voorkomen.

xvanny

Re: Wanneer heeft een paard het nou eigenlijk koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 17:41

En hoe zit het met regen ??

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:35

Even een vraagje ; mijn minitje staat 24/7 buiten, hij is niet anders gewend.,maar er is geen schuilstal. Nu het steeds zo ha

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:41

Mij is geleerd dat het rillen de laatste 'fase' is vóór ze het koud hebben. Het is hun laatste mechanisme om zich warm te houden.
Als ze inderdaad met een bolle rug staan (en je ook die buikspier aangespannen ziet) dan zijn ze wel koud.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:49

Utrolig schreef:
Mijn merrie krijgt ook regelmatig met een kou koliek een paar liter warm water naar binnen geschoven en dan is ze er zo weer...Ze heeft haar eerste 3 jaar van haar leven buiten gestaan in een kudde in Denemarken. Dar kan het niet aan liggen, denk ik dan maar.

Ik hoef haar 's winters dus ook echt niet te scheren, ze blijft een super dun vachtje houden, handig als je wedstrijden rijdt.

Dit zou ik dus voorkomen... Een paard in training mag je best wat beter in de gaten houden.
Wanneer ze dagenlang in de stromende regen en wind staan met een dunne vacht kunnen ze het wel degelijk behoorlijk koud krijgen en hun spieren vastzetten.
0 grams regendekentje is dan wel erg prettig.

Ik zou mijn paard niet eerst een koliek willen laten krijgen voordat ik in actie kom.

Paarden zijn dol op droge kou.... temperatuur is dus vaak helemaal niet de crux, maar de langdurige regenval in combinatie met wind verdragen ze slecht.

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:52

Edit; bok mobiel maar tgaat niet zoals het moet. Mijn mini staat dus 24/7 buiten. Geen schuilstal. En met dit weer is hij door en door nat. Een paar dagen geleden hoestte hij. Dus ik wou hem een deken opgooien, maar tegen mij werd gezegt dat hij er best tegenkan. Wat denken jullie?

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:55

met dit weer en deze regen zou ik mijn paard die geen schuilstal heeft en buiten staat een 0 grams regendekentje op doen.
maar misschien ben ik te makkelijk met regendekens op doen,.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:57

Ja, ik zou een regendeken op doen...
Dit weer is buitensporig,... het zijn geen milde regenbuitjes....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:59

Mijn paard heeft het niet snel te koud.

Het is vooral de langdurige nattigheid en de wind erop bij lagere temperaturen.

Ik kijk dan ook altijd en elke dag bij mijn paard, normaal kom ik er elke dag maar bij veel regen alleen kijken en doen wat nodig is, maar als hij dan gewoon aan t grazen is dan is het goed en niks aan de hand.

Het ligt heel erg aan hoe hij zich gedraagd en hoe de temperatuur is bij nattigheid en wind.

Gewoon goed kijken naar hoe je paard is en hoe hij zich gedraagd en dan weet ik voldoende.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:03

Aranel schreef:
Interessante vraag, ik heb namelijk geen idee wanneer een paard het eigenlijk koud heeft :o

Bij mij op stal staan nu nog een aantal paarden onder een deken!! 8)7 Dat vind ik wel zwaar overdreven.
En die mensen hebben hun paard niet eens de hele dag in het land maar ook op stal.. De mijne heeft af en toe ook wel een regendeken op, maar dat is omdat hij buiten staat.

Die van mij staat ook weer onder een deken hoor, heb een fleece gevoerde regendeken over d'r eczeemdeken gelegd. Ze was gewoon koud en stond zielig achterin de stal, nu met een simpel dekentje stond ze direct weer lekker naar buiten te kijken dus vind ik het niet overdreven.

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:20

Ja inderdaad, het regent echt heel hard ja. Bedankt voor het advies :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:26

F_Orumster schreef:
Mij is geleerd dat het rillen de laatste 'fase' is vóór ze het koud hebben. Het is hun laatste mechanisme om zich warm te houden.
Als ze inderdaad met een bolle rug staan (en je ook die buikspier aangespannen ziet) dan zijn ze wel koud.

Ik heb het bij mijn paard alleen in combinatie gezien (rillen en al een iets opgetrokken buikje).
Er zijn mensen die beweren dat een paard dat rilt het niet koud heeft maar zich aan het opwarmen is, de mens doet dit op precies dezelfde manier maar dit is echt een laatste fase inderdaad en het is doodvermoeiend ;)
Heb mijn paard wel eens getemperatuurd bij rillen en ze heeft dan een lagere temperatuur dan normaal (=onder de 37), voor mij echt wel een teken dat paard naar binnen moet en opgewarmd moet worden.

Paarden kunnen prima tegen droge kou, maar niet zo goed tegen nattigheid. Mijn paard heb ik in de vrieskou nooit rillend aangetroffen, met dit weer wel (langdurige regen en temperaturen onder de 12-15 graden).

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:39

ik heb wel eens gelezen dat paarden het lekkerst vinden tussen de -10 en plus 10
Maar of dat ook echt zo is?

Als t lang geregent heeft achter elkaar dan zie ik ze ook wel eens trillen, volgens mij hebbe ze t dan inderdaad koud

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:40

Bij een lage luchtvochtigheid (droge kou dus, zoals de dagen dat we oostenwind hebben en sneeuw).
Niet de oernederlandse regen- en winderige kou.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:43

gisteren waren ze zeikens nat geregend, ze stonden net binnen en het trok ontieglijk in de stal. een oudere merrie had het gewoon koud. ze stond een klein beetje te rillen, dus ik heb de stal deuren dicht gedaan en haar een deken opgelegd. toen was het goed.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:55

onze paarden gingen gister ook na binnen en ze wilde erg graag. normaal 24/7 buiten, maar met zoveel regen dan willen ze zelf ook na binnen, we hebben ook geen schuilstal of boom ofiets in de wei

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:56

Bij ons hebben ze de hele dag buiten gestaan, terwijl ze naar binnen kunnen :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:01

Dit is weer zo'n mooi discussie toppic :Y)

In principe kan een paard heel veel hebben en idd paardjes in de natuur hebben ook geen dekens.
Maar goed paardjes in de natuur worden ook niet in paddocks of weiden gegooit zonder enige beschutting.
En staan onze paardjes best ver van de natuur af met alles.

Ze kunnen nog steeds wel veel hebben zeker de koudbloeden, maar er zijn toch echt wel genoeg paarden die niet tegen de kou kunnen.
Ik heb een hekel aan dekens maar ik heb een oudere merrie met artrose in haar rug en die kan echt niet zonder deken in de winter.
Ze heeft altijd slecht tegen dingen als regen en wind gekunt onder 13 graden.
Ik ga mijn paard niet laten verkleumen, slechte baas }>

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:12

Paarden kunnen écht heeel veel hebben, maar..

Vorig jaar was het een periode 3 dagen bijna ongebroken achter elkaar aan het regenen. Toen ik het land op ging waren mn haflingers echt drijfnat, hun vacht hield het niet meer en ze waren aan het rillen. Dat was het moment dat ik die regen zo spuugzat was dat ik ze naar een stal heb gebracht om weer op te drogen, na een paar uur opwarmen zijn ze gewoon weer het land op gegaan en hebben nog wel enige tijd in de regen moeten staan maar toen konden ze er toch weer even tegenaan. Je moet in dat geval echt oppassen dat ze niet onderkoeld raken.

Ze kunnen érg veel hebben en zeker als er schuilmogelijkheden zijn maar ook bij een paard houd het een keer op en zullen ze er zeker nadelige gevolgen van ondervinden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:16

jesito schreef:
Dit is weer zo'n mooi discussie toppic :Y)

In principe kan een paard heel veel hebben en idd paardjes in de natuur hebben ook geen dekens.
Maar goed paardjes in de natuur worden ook niet in paddocks of weiden gegooit zonder enige beschutting.
En staan onze paardjes best ver van de natuur af met alles.

Ze kunnen nog steeds wel veel hebben zeker de koudbloeden, maar er zijn toch echt wel genoeg paarden die niet tegen de kou kunnen.
Ik heb een hekel aan dekens maar ik heb een oudere merrie met artrose in haar rug en die kan echt niet zonder deken in de winter.
Ze heeft altijd slecht tegen dingen als regen en wind gekunt onder 13 graden.
Ik ga mijn paard niet laten verkleumen, slechte baas }>

En vooral, wij verstoren hun vacht heel erg door grondige poetsbeurtjes, wasbeurtjes etc.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:20

Nou wij hebben hier een tante op stal staan die het echt super snel koud heeft, trillen, rug bol zetten, vooral met regen krijgt ze het koud, dan maar lekker op stal om te drogen, flinke pluk hooi, want door te eten krijgen ze het weer warm, vervolgens of een regendeken dr op en weer naar buiten, of als het weer droog is zonder deken naar buiten.

cosmoxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:41

ik zou het niet echt weten, wanneer ie het ''echt'' koud heeft.. :=
wat ik laatst heb gehad..
smiddags was het een graat of 25, lekker weer dus.. dus ik denk dit is mijn kans, ik ga mn schimmel wassen. Bleek dat het 's avonds ineens slecht weer werd enz, en ja toen had mijn paard het wel koud.. :n maar dat wist ik niet anders had ik het niet gedaan.. :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:26

Mijn paard stond gisteren te rillen, maar die had het niet koud ;) (te warm juist). Dus rillen moet je ook in hun context bekijken uiteraard.

Met die lange regen periode heeft mijn merrie gewoon een dek op gehad, anders had ik verkrampte spieren gehad. Ik haalde 1 avond zelfs een rillende shetlander naar binnen, die was ook echt niet gelukkig!! Maar ja, regen, veel wind en geen schuilmogelijkheden en dat de hele dag helpen niet. Sneu :(:) Al viel het verder nog wel mee, want met temperatuur opnemen had ze geen lagere lichaamstemp dat ik van haar gewend ben, dus het gaf nog niet aan dat ze het écht te koud had.