Uhm..twee geiten erop zetten? Of schaapjes? Of helemaal niets?
b_o_k_t
Geplaatst: 28-06-12 14:16
en als je er nou in plaats van 4 kleine weitjes van 8m bij 9m 2 iets grotere van maakt van 8m bij 18m? dan hebben ze al iets meer ruimte. Ik vind 8 bij 9 namelijk wel (te) klein voor 2 shetters
normaal zouden ze 9(breedte) bij 16(lengte) zijn, maar aangezien het zo beter verdeelt is voor mijn shetlander nu, hebben we de indeling zo.
tine10
Geplaatst: 28-06-12 14:35
Vraag me af of je wel een oplossing wilt. We komen met allerlei ideeen, maar je wimpelt ze allemaal weg. Enige manier is om hele wei te gebruiken. En je argument dat je geen veranderingen kunt aanbrengen omdat de wei van je ouders is, snap ik helemaal niets van. Het blijft toch gewoon wei, alleen de binnenste lijnen verdwijnen. En dat het kaal wordt, ach, wat maakt dat uit, als je pony een paardwaardig bestaan heeft? Groeit wel weer aan hoor als je ze ervan af haalt. Argument dat je ze naar andere plek brengt en dan niet weet wat je met eigen land moet....
Waarom laat je hem eigenlijk hengst? Als je hem zou castreren wordt het veel makkelijker om er een andere pony bij te zetten. Ook dan zul je van die kleine weitjes afmoeten, maar goed, het lijkt erop dat je eigenlijk gewoon hem alleen wilt laten staan.
omdat ik niet zomaar 400 euro kan ophoesten voor een castratie en zijn broertje is doodgegaan tijdens de castratie en wil niet dat dat ook bij hem gebeurt. En de wei kan ook in 2 stukken van 16 bij 9.
Astaloca
Geplaatst: 28-06-12 14:46
Dees schreef:
Nou Polly, mijn idee. Liever twee pony's die dan wat minder gras hebben (en dus meer bijgevoerd moeten krijgen) dan eentje in zijn uppie.
Hier ga ik helemaal in mee.
Nyaleti
Geplaatst: 28-06-12 14:47
he dit vind ik leuk om te lezen! las net nog een topic waar de ts ook in zat (of een alleenstaande pony kan) en nu lees ik toevallig deze en ben je opzoek naar een maatje! super
als er een maatje bij komt is het idd handiger om er 2 weitjes van 9 bij 16 van te maken. wat je ouders betreft zou ik op het inet gewoon wat stukken zoeken over het welzijn van paarden en dan de stukjes laten lezen over dat het kuddedieren zijn enz.
Echt heel goed dat je nu voor je pony kiest! Ik denk dat het ook moet lukken als je het stuk in tweeën deelt. Dan wel een goede kwaliteit hooi gaan bijvoeren.
ik voer hem nu ook al hooi 's ochtends en 's avonds als hij niet op de wei staat,dus, die hooi gaat wel lukken. En de wei in tweeën opdelen ook wel, het is nu puur in vieren opgedeeld zodat het ene stuk kan rusten terwijl hij op de volgende graast en tegen de tijd dat hij weer aankomt in het eerste stuk dan is dat allang weer aangegroeid. Ben trouwens nu ook al op zoek gegaan naar baantje.
nee, nog nooit. Alleen tot 5 maanden en toen werd hij afgezoogd en apart gezet, maar als ik hem bij een pony zet die hem leert om sociaal te zijn, komt het wel goed.
tine10
Geplaatst: 02-07-12 07:13
Vergeet niet dat het een hengst is, zeker een die niet sociaal is opgegroeid. Ik vrees echt dat dit niet goed gaat. Zeker niet nu blijkt dat hij zijn hele leven alleen heeft gestaan. Ik zou mijn pony nooit bij die van jou willen zetten, het risico op verwondingen, zeker op zo'n klein stuk is gewoon te groot.
Onze hengst, die inmiddels ook ruin is, heeft bijna zijn hele leven in de kudde geleefd, maar kon toch in het voorjaar zijn hormonen niet in bedwang houden (hele winter periode ging het super goed) en ging onze kleine pony dekken, met alle ellende vandien.
Yinnar
Geplaatst: 02-07-12 07:22
Ik heb een 5 jarige shethengst een paar jaar terug die ook altijd alleen heeft gestaan maar daarnaast ook nog eens mishandeld bij een ruin van mij gezet voordat hij de kudde in zou gaan en dat ging erg goed. Het kan dus ook goed gaan.
als je er nou eentje bij zet die groter is en hem op zijn plaats kan zetten dan kan het toch wel? Anders blijft hij alleen staan, want verkopen dat wil ik echt absoluut niet. Wie wil er nou een shetlander hengst die niet kan dekken en ook nog eens zomereczeem heeft?
Tigra_
Geplaatst: 02-07-12 17:28
Je moet ze gewoon goed introduceren. Beste is om ze een aantal weken naast elkaar in de wei te zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen en dan pas bij elkaar dan kun je alvast hoe ze op elkaar reageren.
dus eerst de weide zo houden totdat ze gewend zijn aan het hebben van de ander naast zich en dan proberen of ze samen kunnen in het hele stuk, oke.
Yinnar
Geplaatst: 02-07-12 20:31
tine10 schreef:
In welk jaargetijde was dat?
Ik neem aan dat het een vraag was op mijn bericht? Dat was in het voorjaar, de maand mei. In juni heb ik hem toen laten castreren weet ik nog.
Yinnar
Geplaatst: 02-07-12 20:33
Tigra_ schreef:
Je moet ze gewoon goed introduceren. Beste is om ze een aantal weken naast elkaar in de wei te zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen en dan pas bij elkaar dan kun je alvast hoe ze op elkaar reageren.