houden van minipaardje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: houden van minipaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:32

daardoor is de mijne nu wel bijterig geworden. Het schoppen hebben we hem afgeleerd, maar het bijten is gebleven.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:32

Waarom zoek je die info niet voor dat je een mini pony koopt? Ik heb nu gewoon het idee dat je heel erg onvoorbereid bent.. Misschien als je DA toch langs komt om te onderzoeken, kan je die ook wat informatie vragen (voer, deken etc) borstels.. ik neem aan dat je die gewoon t zelfde nodig hebt als bij een gewoon paard? En zet alsjeblieft een jaarling niet alleen! Je verwacht toch ook niet dat een jong kind zich na een paar jaar al alleen red? Een paard heeft opvoeding nodig, niet alleen van de eigenaar maar ook van andere paarden.

Ik hoop echt dat je een gezelschapsdier voor hem koopt of iemand anders bij jou in de wei laten staan tegen betaling. Dan heeft je pony gezelschap en jij haalt er winst uit door de betaling.

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:33

ja heel veel plezier en ik hoop dat je een goede band krijgt met het paardje...

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:21

TS, omdat je geen ervaring hebt met paarden, denk ik niet dat je de consequenties begrijpt. Als ik jou was zou ik eerst opzoek gaan naar een maatje. Er worden genoeg shetlanders aangeboden op marktplaats etc. Het liefst een volwassen ruintje ( 8 + ).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:35

Kan je hem nergens in een kudde plaatsen of een andere pony bijzetten van mensen die een weide zoeken bijvoorbeeld? Alleen zetten is gewoon om problemen vragen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:39

Naast al het bovenstaande wat genoemd is, heb je wel genoeg financiële middelen voor als het minipaardje ziek wordt. Daarbij maakt het niet uit dat het gaat om een klein paardje, een koliekoperatie gaat al richting de 2000 a 3000euro. Heb je daar ook op gerekend? Dus heb je een (flinke) spaarpot achter de hand?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:44

Hier zie je het maar weer een paard kopen is makelijk maar de rest denken ze niet over na hier kan ik zo boos over worden had dan een kat gekocht die kan je alleen houden maar een paard van een jaar oud niet arm dier.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:19

Ik kan er ook werkelijk met mn verstand niet bij dat iemand een paardje koopt zonder op de hoogte te zijn van de basisbehoeften.
TS, dat een paard (en of die nou mini of reus is maakt geen drol uit) een vriendje nodig heeft had je overal kunnen vinden en in mijn ogen is dit iets dat je had behoren te weten.

Waar een wil is, is een weg en er is écht wel een manier te vinden om je paardje niet alleen op te laten groeien. Veel mogelijkheden zijn hier al genoemd..

Zou verder absoluut laten castreren van het najaar gezien je ervaring. Een paard opvoeden is al lastig genoeg maar een hengst opvoeden is helemaal een vak apart. Ga je de mist in, is het al gauw serieus gevaarlijk. Niet dat een ruin of een merrie niet link kan worden, maar een hengst is toch net weer even een ander verhaal.

Op de ruimte die je hebt kun je prima 2 pony's huisvesten. Zand erop storten zodat de boel niet te nat wordt en gewoon jaarrond hooi voeren. Creatief indelen met wilgentakken, speelgoed....ik zag dat er al een topic werd aangehaald waar je genoeg inspiratie op kunt doen :) Een schuilstalletje is altijd fijn, maar ook daarover is al een hoop informatie gegeven.

Heb je al gedacht aan de mestafvoer? Zeker op 800m2 kun je de mest niet gewoon laten liggen, dat moet je echt regelmatig opruimen... Wij hadden tijdje terug 3 paarden op die afmeting staan en dat ging qua formaat prima (al ben ik blij dat ze nu meer ruimte hebben hoor, voor paarden is het toch net aan de krappe kant..), maar de mest ruimden we toch echt elke dag netjes op. Maar goed, die mest moet je wel weer ergens kwijt ;) Als je een schuilstalletje besluit te bouwen en je legt daar stro (of een andere bodembedekker) in moet je ook dáár weer rekening mee houden; geeft meer afval en je kunt het soms lastiger kwijt.

Ik begrijp dat je het beste wilt voor het paardje maar ik krijg ook een beetje het gevoel dat het een impulsaankoop is geweest, veel dingen die je hier vraagt had je namelijk heel makkelijk al kunnen weten met een klein beetje googlen vóórdat je het beestje kocht. En als dat niet was gelukt had je het hier sowieso kunnen vragen want vragen staat altijd vrij... Maar nogmaals; een hoop dingen had je op voorhand moeten weten en zijn echt niet moeilijk te vinden.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:55

TS.

Ik heb een haflinger ruin van nu 3 jaar.
Ik heb hem gekocht toen hij 1.5 jaar oud was. Hij is met 4 maand bij zijn moeder weggehaald en daarna heeft hij alleen maar alleen gestaan.
Resultaat: Een onopgevoed, a-sociaal paard die de mens als gelijke ziet. Hij ging letterlijk met mij om hoe hij met andere leeftijdsgenoten om zou moeten gaan. Hij beet me, schopte naar me, rende weg als hij aan het halster moest meelopen en noem maar op.
Toen ik hem kocht heb ik hem direct tussen soortgenoten van verschillende leeftijden gegooid en die hebben hem opgevoed/sociaal gemaakt. De oudere paarden gingen hem op zijn plaats zetten en de jongere paarden, daar kon hij zijn energie bij kwijt en mee spelen.

Hij is nu nét 3 jaar, maar nog steeds zie ik dingen bij hem die gewoon nog niet bevestigd zijn. En dan ben ik 22 jaar met 12 jaar ervaring. Als zo een paard iets nooit goed heeft aangeleerd gekregen door andere paarden kan ik nog zo hard mijn best doen, maar dan zal hij nooit respect naar mij toe krijgen.

Nu zijn we eindelijk op het goede pad met zijn tweeën, omdat hij veel heeft kunnen leren van de kudde.
Nu zie ik hem gewoon als een jong paard die dingetjes nog bevestigd moet krijgen in de omgang met mensen. Maar met andere paarden is hij zo geweldig nu!

Daarom zou ik dus echt aanraden om hem bij minimaal 1 volwassen ruin te zetten die hem kan opvoeden. Of als hij gecastreerd is bij een merrie. Maar een ruin vind het misschien ook nog wel wat leuker om te spelen. Dan is dat ook fijner voor hem. En zeker als je dochtertje met hem aan de slag moet, dan wil je niet dat hij bijt, slaat, wegrent of wat dan ook. ;)

Het allerbeste is een gemengde kudde. ''Ouders'' die hem opvoeden en ''vriendjes'' voor mee te spelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:09

als je geen ervaring hebt met paarden is laten castreren wel verstandig.
Hengsten zijn....hoe klein, ook dieren met een gebruiksaanwijzing.
Eenmaal gecastreerd kan er een ruin of merrietje bij.
Als je bijvoerd,hooi dan kan dat makkelijk wat oppervlakte betreft.

Vergeet niet 4x per jaar te ontwormen en de poep dagelijks op te ruimen.Uit de wei en stal.
Je pony kun je nu het best ontwormen met panacur(fenbendazole) tegen de veulenwormen.
Daarna met ivermectine omdat fenbendazole de bloedwormen niet dood....en ivermectine de veulenwormen niet.

Talitha000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:12

Hallo, als jullie helemaal geen verstand hebben van paarden of pony's, misschien is het dan een goed idee om iemand die je kent die wel verstand heeft van paarden om aan het begin jullie voor te doen hoe je moet borstelen en hoeven uitkrabben. Daarnaast zou ik deze persoon vragen de eerste 6 maanden 1 a 2x per week langs te komen om het paardje in de gaten te houden. Als je geen paarden gewend bent kun je in geval van ziekte symptomen over het hoofd zien waardoor je misschien te laat opmerkt dat het beestje wat mankeerd.
Daarnaast kan die persoon dan al je vragen beantwoorden die opdoemen bij je wanneer je het paardje hebt.
Succes ermee
Groetjes Tali