Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:43

Misschien een stomme vraag, die ik denk ik ook namens Pmarena stel, maar is er eventueel beeldmateriaal dat (vrij) gebruikt kan worden zoals foto's van paarden, weilanden e.d.? Om er zeker van te zijn dat alles netjes volgens de regeltjes gaat en er geen auteursrechten geschonden worden :)

Momenteel ben ik bezig met zo'n paarden piramide, ik kreeg er meteen al een idee van in mijn hoofd en ik ben hem momenteel aan het uitwerken in Photoshop. Later meer hierover, ik ben in elk geval alvast begonnen met het ontwerpen van een paar dingetjes :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:46

risje schreef:
geweldig initiatief, ben heel benieuwd hoe dit gaat worden en zal het zeker volgen.

Mijn eigen paard staat 24/7 buiten, het gehele jaar door. Ze is overigens een 2 jarige ijslander en niks anders gewend. Is er volledig gelukkig mee. Op haar vorige stal was er een afdak, maar mevrouw stond liever ernaast. Nu op deze stal is er geen afdak (wel beschutting) en lijkt ze happy-er dan ooit.
Ken echter ook een ijslander die werd gehouden op een soort paddock paradise, die kwam 's avonds altijd in de inloop stal staan. Die was juist absoluut niet happy met alleen buiten.....

Goed dus als er aandacht is aan verschillende omstandigheden / mogelijkheden.

Zelf vindt ik een paddock paradise, indien mogelijk natuurlijk, het meest ideaal. zijn meerdere fijne websites over:
http://www.paddockparadijs.nl/
http://www.paddockparadise.com/
http://successful-natural-horsecare.com/
http://www.aanhcp.net/

Wil als er behoefte aan is best eens informatie van deze (en anderen) websites bundelen?

Ha Risje, een GOED opgezet paddock-paradise, met heel veel mogelijkheden voor vrije keuzes van het paard is ook mijn idee van de ideal omstandigheden :j

Ik wil dit dan ook als tip voor een verbetering van de huisvesting meenemen (naast een uitloopje en al die minder grote stappen daaronder).

Het lijkt me het handigste om van elke tip langs die "ladder" een link te maken naar een uitleg daar over. Dus als mensen dan op de tip "paddock paradise" klikken, dat ze naar een pagina gaan met een stukje tekst: een fijne, duidelijke en niet al te lange uitleg krijgen over wat dat nu eigenlijk is, zo'n paddock-paradise, afgesloten door links naar websites die nòg wat meer uitleg geven.

Want om allen nu nog eens te gaan herhalen dan wordt het weer zo'n on-doorworstelbaar boekwerk van :)

Als jij of iemand anders een dergelijk stukje wil schrijven met een kleine uitleg over wat een paddock-paradise is, of wat slowfeeders zijn, of (noem maar op) met daarbij dan een verzameling van links waar mensen die nog iets meer willen weten kunnen kijken: helemaal top !! +:)+

Ik kan dat ook wel allemaal uit gaan zoeken en uit gaan werken, maar in mijn eentje trek ik dat gewoon niet met al die dingen die ik nog af moet krijgen dit jaar :=

En op zich kan iedereen het, een soort samenvatting/ omschrijving maken van deze punten van verbetering, en goede links er bij zoeken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:51

Telpeva schreef:
Misschien een stomme vraag, die ik denk ik ook namens Pmarena stel, maar is er eventueel beeldmateriaal dat (vrij) gebruikt kan worden zoals foto's van paarden, weilanden e.d.? Om er zeker van te zijn dat alles netjes volgens de regeltjes gaat en er geen auteursrechten geschonden worden :)

Momenteel ben ik bezig met zo'n paarden piramide, ik kreeg er meteen al een idee van in mijn hoofd en ik ben hem momenteel aan het uitwerken in Photoshop. Later meer hierover, ik ben in elk geval alvast begonnen met het ontwerpen van een paar dingetjes :j

Gaaf +:)+

Ik had er zelf nog geen beeld bij hoe je in een pyramide al die stapjes kwijt kunt, maar als je hem beeldvullend maakt dan kan er nog heel wat in natuurlijk...en je kunt op elke laag verschillende dingen zetten, de hoogte van de laag is dan de waardering, in de onderste laag kun je een omschrijving van de meest minimale basis kwijt zodat je in de volgende lagen veel minder ruimte nodig hebt omdat het daar om extra's gaat... en eventueel kun je de laagjes nog een hele lichte achtergrondkleur geven wellicht.

Goed idee wel denk ik, kàn wat worden +:)+

Ben erg benieuwd, doe je best *\o/*

Ik denk overigens dat het ook wel leuk is om een tabje (of op welke manier we dan ook een menu gaan maken :) ) te maken van "met dank aan" wie er allemaal meegeholpen hebben aan de website. En dan wellicht die namen ook aanklikbaar te maken, waarna je een beschrijving te zien krijgt van hoe diegene in aanraking gekomen is met paarden en hoe het proces van verbetering gegaan is qua paardenwelzijn. Want ook al sta je nog lang niet bovenaan, iedereen heeft wel zijn verhaal denk ik zo :) en het is leuk om te lezen wat iedereen nog voor elkaar hoopt te krijgen :) )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:52

pmarena schreef:
... de 1 staat gratis vanwege allerlei vriendendiensten

Ja, maar dat vind ik nu zelf typisch een situatie die 'plots' volledig fout kan gaan als die vriendendienst wegvalt, en de persoon ineens wel ergens huur of hooi moet betalen. Allemaal prima als je het zo goedkoop kan regelen, zo lang je vooraf maar weet wat het kost als je wel alles moet aankopen/betalen, en daar ook klaar voor bent mocht die situatie zich ineens voordoen.

Hooi in kleine baaltjes ga je niet meer vinden onder 2,5 euro, en een paard dat enkel goed hooi eet heeft er zo eentje van 10-12 kilo per etmaal nodig, 's winters mogelijk meer .. voilà, daar heb je al een minimum ,-)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:14

pmarena schreef:
Domein is inmiddels van mij en ik zou kunnen gaan bouwen.

Nouja, als ik een lay-out heb....en een website-bouwer om dat in elkaar te zetten zodat ik zelf in principe alleen nog de invulling qua teksten hoef te doen zeg maar :)

Misschien kan ik je wel helpen met het bouwen van de site? Ligt er een beetje aan waar je site geregistreerd is en met welk programma je hem gebouwd wilt hebben.
Voor ons eigen bedrijf heb ik ook een site geknutseld (zie m'n onderschrift). Niet om die site te promoten, maar dan heb je een beetje een idee over wat ik misschien kan betekenen.
Het schrijven van teksten vind ik ook vrij lastig, maar als jij dat zelf zou kunnen doen, of naar mij kunt mailen wat er in de site moet, dan kan ik dat er wel inzetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:18

Nouja, als je correcte info wilt geven dan is eigenlijk het enige correcte: stalling kost van 0 tot 500 euro per maand (en dan zit ik al fout, er zullen vast nog duurdere paleisjes zijn :P ), hooi kost van 0 tot 8 euro per baaltje....en dan zit je ook al fout want er is altijd wel iemand die er 12 euro voor betaalt, omdat ze maar 1 baaltje van iemand overnemen omdat ze meer dan genoeg gras hebben...enz. enz.

Ik denk dus echt dat dàt een heel lastig stukje wordt om goed in te vullen :)

(en misschien wijkt het ook wel wat af van het doel van de website...? :o )

Eigenlijk vind ik dit een onderwerp waar ik nu nog even niet mee bezig wil zijn, dat is misschien leuk als aanvulling als de basis eenmaal staat van huisvesting en voeding enzo, met lay-out en alles :)

Maar dat is eerste prioriteit waarop ik me wil concentreren.

Nouja, mijn allereerste prioriteiten daar loop ik nu alweer erg op achter door dit gebeuren, dus ik ga nu eerst even de dingen doe die ik moest doen vandaag want dat gaat alweer een latertje worden :=

Ik lees vanavond of morgen wel weer bij :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:20

manex schreef:
pmarena schreef:
Domein is inmiddels van mij en ik zou kunnen gaan bouwen.

Nouja, als ik een lay-out heb....en een website-bouwer om dat in elkaar te zetten zodat ik zelf in principe alleen nog de invulling qua teksten hoef te doen zeg maar :)

Misschien kan ik je wel helpen met het bouwen van de site? Ligt er een beetje aan waar je site geregistreerd is en met welk programma je hem gebouwd wilt hebben.
Voor ons eigen bedrijf heb ik ook een site geknutseld (zie m'n onderschrift). Niet om die site te promoten, maar dan heb je een beetje een idee over wat ik misschien kan betekenen.
Het schrijven van teksten vind ik ook vrij lastig, maar als jij dat zelf zou kunnen doen, of naar mij kunt mailen wat er in de site moet, dan kan ik dat er wel inzetten.

Manex: bedankt voor het aanbod +:)+

Heb je zelf wellicht ook ideeën voor een opzetje, als je al m'n gezwam van wat ik ongeveer wil, zo lees?

Nieuwe website valt nog nergens onder eigenlijk, is een leeg domein met hosting maar kan nog vrij ingevuld worden qua opbouw, er is nog helemaal niks, alleen een domein :P

Ik heb nu ècht even geen tijd om hier nog langer mee bezig te zijn, zal vanavond of morgen even naar je website kijken, nogmaals bedankt :)

ruitje

Re: Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:36

Kijk ook echt eens naar webklik hoor! Daarmee kan je alles zelf, dan ben je ook niet afhankelijk van een bouwer ( niets ten nadele van hoor!! ) en kan je zodra je het wil aanpassen meteen. Onze website is daar mee gemaakt, als je een idee wil :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:44

Even snel: mijn vorige website heb ik ook zelf gebouwd, zo lang ik maar gewoon een website heb waar ik in kan en waar de lay-out van klaar is, kan ik zelf gewoon via Dreamweaver uitbreiden en aanpassen :)

Maar ik hou alle opties open :)

Goed, snel verder, bweuh wat een vracht werk nog hier :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:46

Afbeelding

Waar je als paardeneigenaar naar toe wilt is zelfontplooiing voor het paard. Dit kun je zien als het gelukkige paard. Om daar te komen moet je aan alle onderstaande voorwaarden voldoen. Hoe beter je aan de voorwaarden voldoet hoe beter je paard in zijn vel zit.

Lichamelijke behoeften/basis behoeften.
De basisvoorwaarden voor een paard zijn de lichamelijke behoefte, deze heeft het paard nodig om lichamelijk gezond te blijven.

- Eten en drinken (gras, hooi, kuil, water)
- Beweging (mogelijkheid om de benen te strekken en voluit te galopperen)
- Contact met andere paarden (kroelen van een ander paard)

Behoefte aan veiligheid
Wanneer een paard zich veilig voelt in zijn omgeving zal hij rustig en ontspannen zijn in zijn doen en laten. Het niet aanwezig zijn van regelmaat en veiligheid levert stress op bij een paard. En stress kan er voor zorgen dat een paard allerlei stalgebreken ontwikkeld of lichamelijke klachten krijgt. Een paard moet zich veilig voelen in zijn omgeving ook om tot rust te komen.

- schuilmogelijkheden (stal, schuilstal op weiland, bomen)
- andere paarden

Behoefte aan sociaal contact.
Paarden zijn kuddedieren, zij voelen zich het beste thuis in groepsverband. Paarden hebben elkaar nodig voor sociaal contact. Ze communiceren met elkaar en bouwen een band op. het verlies van een maatje kan paarden ook in een periode van rouw brengen. Zonder contact met anderen paarden kunnen ze wegkwijnen, verlies van eetlust en levenslust is het gevolg.

- samen staan met andere paarden en sociaal gedrag kunnen laten zien.

Behoefte aan waardering en erkenning.
- deze zou wel weg mogen.

Zelfontplooiing
Dit is een paard wat goed in zijn vel ziet, zijn vacht glanst, hij kijkt helder uit de ogen, is alert en ontspannen. Paard is geestelijk en lichamelijk in orde.

Als iemand het plaatje kan aanpassen naar iets wat beter past :P Ga je gang

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:18

belle_boef schreef:
Als iemand het plaatje kan aanpassen naar iets wat beter past :P Ga je gang

Naar mijn mening is het geen piramide, maar wat het dan wel is, daar zou ik even wat langer over moeten denken.
Eerder zoiets:

Afbeelding

Lichamelijke behoeften, veiligheid en sociaal contact haalt een paard allemaal uit de kudde, dat is volgens mij een mix die niet los van mekaar kan gezien worden.
Voorbeeld.. ik heb hier momenteel eentje alleen staan die voorheen in zijn zesjarig leven nooit een dag alleen geweest is, die is nu niet alleen eenzaam en waakzaam, die is ook verschrikkelijk hangerig en vindt iets waar hij altijd een hekel aan had als grondig geborsteld worden ineens het einde.. tja, vergeleken met een vast vriendje dat je dagelijks op verzoek groomt waar en wanneer je het wil is de vroeger net-niet-vervelende baas met de borstel nu ineens een niet te missen kans op wat fysieke aandacht.
Als je één zaak wegneemt, schieten een hoop andere zaken er ook bij in. Hij loopt verder op een grote weide met meer gras dan hij kan eten, en hij ziet me twee maal per dag, vindt het leuk wat te gaan doen, en is helemaal gezond en in conditie.. toch is dit zielig, ongewenst en hopelijk van korte duur.

Waardering zou ik vervangen door mentaal geprikkeld, gestimuleerd (of voor sommige paarden mentaal uitgedaagd) worden. Ook iets wat in een groep paarden vrijwel vanzelf gebeurt. Zeker met een hengst er bij is er weinig kans op verveling. Zelfontplooiing lijkt me tenslotte iets menselijks, paarden reflecteren niet op hun eigen ontplooiing ;)
Maar die bovenste twee zaken zitten naar mijn aanvoelen in de kern van die knoop hierboven. Dat zijn de resultaten van een leven in een vaste groep die zich in vrijheid kan bewegen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:24

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:25

Oef, daar moet je ook wel even de tijd voor hebben Bandida, is een afschrikwekkende hoop tekst die je daar meteen al voor je kiezen krijgt := Zal wel wat zijn voor een kopje "interessante links" voor de fanatiekeling die zich flink verder wil inlezen :)

Belle_Boef: goed begin +:)+

Ik heb zelf (toch := ) nog even wat zitten knutselen aan een Home-page / welkomstbericht.

Ik wil de basis van de website echt erg kort van stof hebben, gewoon snelle overzichtelijke informatie, maar ben daar zelf niet zo goed in, kort van stof zijn :P Wil namelijk toch wat informatie kwijt.

Een eerste "ruwe schets" , ik hoor het graag als iemand een beter lopende tekst / aanpassing weet :) :

-------------------------------------------------

Welkom op deze website (of zoiets)

We willen allemaal goed voor onze paarden zorgen. Maar… HOE zorg je nu eigenlijk goed voor je paard? Verschillende organisaties hebben al invulling proberen te geven aan deze vraag.

Citaat:
(dit als kader, of als link onder de vorige zin)

De overheid en Dierenbescherming maken zich al jaren zorgen over het welzijn van ons paardenbestand in Nederland. Eind 2007 diende de toenmalige minister van Landbouw, Gerda Verburg, een Nota Dierenwelzijn en Diergezondheid in. Maar deze had weinig effect.

Men wil “de paardensector” zelf de kans geven om met goede regelgeving en verbeteringen te komen. Hier komt weinig reactie op. De Dierenbescherming constateert dit ook en maakt een “Ontwerp Paardenbesluit” dat als basis zou kunnen dienen voor wettelijke regelgeving met betrekking tot minimale eisen aan het paardenwelzijn.

Inmiddels voelt “de sector” nattigheid en er ontstaat wat onrust over de eventuele regelgeving die van kracht zou kunnen gaan worden en een serieuze bedreiging zou kunnen gaan vormen voor de huidige manier van paarden houden. Paardenhouders en belanghebbenden in de paardensport, verenigd in de SRP (Sector Raad Paarden) komen nu zelf met een website met aanbevelingen: http://voorkompaardenleed.nl.

De uitgangspunten op de SRP-website zijn echter duidelijk ontwikkeld door een groep ondernemers die er veelal bij gebaat zijn om niet al te veel te hoeven investeren en veranderen aan de huidige situatie. De aanbevelingen blijven dan ook erg vrijblijvend en hanteren zeer minimale standaarden, slechts het ergste leed krijgt wat aandacht maar van GOED zorgen voor je paard is weinig sprake.

Vooralsnog blijven de meningen verdeeld en zijn er helaas nog geen duidelijke richtlijnen, wetten en regels tot stand gekomen waarmee de paarden nu eindelijk eens echt geholpen worden.

Als paardenliefhebbers hoeven wij hier gelukkig ook niet op te wachten: we kunnen zèlf de handen ineen slaan en de belangen van ons eigen paard behartigen. Laten we bij het begin beginnen:
onze eigen paarden. Hoe kunnen we hun leven zo aangenaam mogelijk maken?

Deze website is opgezet door en voor paardenliefhebbers om kennis te delen en te vergroten.
Hier vind je onafhankelijke info gebaseerd op niks anders dan de behoeftes van het PAARD.
Met veel tips om het welzijn van JOUW paard (stap voor stap) te verbeteren.

Uitgangspunt hierbij zijn de 5 vrijheden welke algemeen aanvaard zijn door alle betrokken partijen.
Op de website van de Dierenbescherming vind je iets meer uitleg over deze 5 vrijheden.
En op onze website vind je *** uitleg menu**

En dan nog iets van een afsluiter à la veel plezier op deze website en met je paard(en), hopelijk “hebbie er wat an”, enz. (suggesties gevraagd :j )

------------------------------

Nogmaals: dit is een eerste ruw concept van EEN mogelijkheid, ik twijfel of we de SRP wel moeten noemen of het gewoon "op onszelf" moeten houden zodat het niet ruikt als een "ergens tegenaan schoppen" website....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:27

Mooi stuk!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:33

Ben even flink wezen knutselen :Y) en de exacte tekst laat ik aan andere mensen over, ik heb voor dit voorbeeldje simpelweg titel kopjes en teksten overgenomen uit dit topic :) Let wel, de 2 foto's zijn NIET geschikt (de 2 knuffelende paarden, en het koudbloed paard) om te gebruiken voor de website, deze heb ik zomaar van google geplukt om een impressie te geven van het ontwerp. Deze foto's zijn dus niet mijn eigendom, en zijn zeer waarschijnlijk beschermd!

In dit voorbeeld is de kop 'sociaal contact' gehighlight, het is hierbij mijn bedoeling dat de kleurige knoppen links met de witte titels, een subtiele highlight krijgen bij een mouseover, en wanneer een van de knoppen aangeklikt is, dat die ene knop belicht blijft. De rode knop 'meer weten klik hier' is om eventueel naar een andere pagina of website te verwijzen, zodat de tekst op de pagina zelf kort en simpel genoeg blijft. Ook had ik het idee, dat wanneer iemand een kopje aanklikt, dat de foto op de achtergrond en het paardje rechtboven in het scherm veranderd naar foto's die meer met dat onderwerp te maken hebben. Wel, in elk geval, mooie foto's van gezonde dieren, zodat het de eventueel onwetende mensen die onderin de piramide zitten qua huisvesting, niet direct een complex krijgen en zich ook gewoon dierliefhebber kunnen voelen :) en het ze ook niet afschrikt.

Dit is gewoon een simpel ontwerp dat na het lezen van dit topic bij mij in mijn hoofd op kwam, voel je vrij om dit ontwerp beet te pakken om te bewerken of aan te aanpassen, zolang het maar voor de website van TS is. (Als zij hem wat vind qua ontwerp heet dat dan, uiteraard ;) ) als er mensen zijn die zich geroepen voelen om ook wat met dit ontwerp te spelen, kan ik zo het bestand doormailen :) de gebruikte basiskleuren en font informatie staat bovenaan de pagina dus.. voel je vrij om dingen te veranderen, toe te voegen, weg te halen, etc.!

http://i29.photobucket.com/albums/c269/ ... review.jpg

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:36

Wat een leuk initiatief!

Is het ook een idee om iets te schrijven over giftige planten in en om het weiland? Heb het idee dat veel mensen daar ook niet zo bekend mee zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:44

Telpeva...hmm-hmm-hmmmm.....zeer zeker interessant !!! +:)+

Totaal anders dan de vage beelden die ik in gedachten had, maar ik denk een hele leuke opzet wat je hier zo hebt, die vast ook wel leuk door te trekken is inderdaad, zo met die knoppen / kleurtjes, de 5 vrijheden er in, en iets dergelijks zou dan wellicht beeldvullend (ofzo) per onderwerp gebruikt kunnen worden zodat je bij een bladzijde "huisvesting" via verschillende kleine stappen steeds hoger komt in een soortgelijke piramide?

Leuk kleurgebruik, mooie moderne uitstraling....erg interessant!

Mijn hoofd zit nu even te vol om dit concept te koppelen aan het concept in mijn hoofd (hoe moet de openingspagina er dan uit zien? En hoe de Huisvesting en Voeding enz. pagina?

Ik ga weer een paar uurtjes verder met mijn werk en laat het even wat bezinken en hoop dat er nog meer van zulke interessante input en voorbeelden komen :j

Echt HEEL erg top van je deze opzet, èrg interessant om verder in te verdiepen +:)+

Mavelle: is ook een leuk onderwerp om een aparte pagina van te maken waarnaar een linkje op de kort maar krachtige basis-pagina's kan doorverwijzen :) Er zijn wel al veel website waar dit onderwerp behandeld wordt, maar ik weet eigenlijk niet of er een gebruiksvriendelijke / overzichtelijke en mooi complete website beschikbaar is. Dat is ook weer iets waarvan links welkom zijn, vooraf gegaand door een klein stukje informatieve tekst :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:49

Super, ik zal ook nog wat meer erover nadenken ook waar de andere knoppen kunnen staan, het zal dan waarschijnlijk niet meer vandaag worden maar ik ga er in elk geval nog even naar kijken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:56

Als je wilt: he-le-maal top, je stijl is erg aansprekend en je begrijpt aardig wat ik wil met overzichtelijk en hapklaar :j

Beter dan ik zelf denk ik, haha.

Ik heb zojuist een aardige paarden-fotografe gecontacteerd en haar op dit topic gewezen met de vraag of zij wellicht haar foto's ter beschikking wil stellen voor een dergelijke website :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:04

pmarena schreef:
Ha Risje, een GOED opgezet paddock-paradise, met heel veel mogelijkheden voor vrije keuzes van het paard is ook mijn idee van de ideal omstandigheden :j

Misschien pas ik dan toch niet zo goed in dit topic :o , ik ben namelijk helemaal niet zo voor een PP. Ik zie vaak dat mensen de naam PP gebruiken voor een baggerkamp met een indeling waar niet over nagedacht is, waardoor paarden juist meer stress krijgen, of elkaar in elkaar meppen.

Plus dat ik denk dat als je een PP als ideaal noemt, je een heel groot deel van paardrijdend Nederland al weer kwijt ben...

Ik zie een PP meer als een ' optelsom' waarmee je als je alles goed doet uiteindelijk een goede omgeving voor je paard bied, maar je kan al die zaken ook best uitvoeren zonder een paddock paradise aan te leggen toch?

Misschien kun je dan beter dat soort zaken uit elkaar trekken dus dan kom je uit op.
Een goede dagindeling voor je paard is:
* Voldoende Ruwvoer
* Een dagindeling waarbij je je paard tegen verveling beschermt
* Een minimum aantal uur buiten
* Tijdens het buitenlopen hoort het paard in een kudde waar rust in is
* Het paard hoort tijdens het buitenlopen ruimte te hebben om te rennen en te spelen
* Het paard hoort een plek te hebben waar hij droog kan staan en kan liggen
* Het paard hoort te staan in een veilig afgezet weiland

Dat soort zaken zeg maar, en als je dat optelt kan je inderdaad bij een Padock Paradise uitkomen, maar dit kan je ook realiseren als je die ruimte of het geld, of die ' theorie' je niet zo ligt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:23

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eens ben met Ruitje. Goed uitgevoerd is het een ideale situatie inderdaad, maar voor veel mensen niet haalbaar. Ik denk Ruitje een goed punt heeft en dat je mensen daarom gaat verliezen. Er kan wel een voorbeeld van een pp worden gegeven, maar ik denk niet dat de hele website subtiele hints naar pp's moet geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 16:26

Ruitje: Daarom: een GOED paddock paradise :j

Daar kom je eigenlijk bijna vanzelf op uit als je alle zaken combineert, beetje dezelfde conclusie als jij trekt eigenlijk :)

Maar sowieso heb ik niet de intentie om een bepaald iets als "walhalla" aan te merken eigenlijk, ik wil het allemaal op allerlei verschillende tips houden waarmee je de behoeftes in zou kunnen vullen :j

Maargoed, dat zeg ik al de hele tijd :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:55

Even ter info, vorig jaar (september?) is de paardensector al gekomen met de "Gids Goede Praktijken"

Daarnaast publiceren ze al enkele jaren zeer intensief artikelen over paardenwelzijn in verschillende bladen. Vooral in de Paard en Sport (KNHS) en De Hoefslag (Algemeen vakblad, vaak zelfde artikelen als paard en sport), maar af en toe ook in "In de Strengen" het blad van het KWPN.

Deze website is dus waarschijnlijk een manier om mensen te bereiken die niet binnen hun organisaties/leden vallen, zoals de opdracht was van de minister.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:29

even geknipt en geplakt uit het andere topic:
ik denk dat de afbeeldingen zoals HIT actief die op de site heeft, met eigenschappen van het paard, ook heel duidelijk zijn. dan kun je zo iets nog wat toelichten.
Afbeelding
Alleen zou ik niet weten welke wetenschappelijke bronnen daarvoor gebruikt zijn. Dat zijn van die basisdingen die "iedereen" eigenlijk wel weet...

Paarden zijn loopdieren
Paarden zijn kuddedieren
Paarden waken voor elkaar
Paarden zijn klimaatbestendig
Paarden hebben veel frisse lucht nodig
Paarden moeten de hele dag door kleine beetjes kunnen eten.

Nu zijn niet alle paarden bestand tegen elk klimaat als ze geen beschutting hebben... Maar dit is wel zo'n beetje de basis denk ik.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:35

Ik vind het een sympathiek initiatief, maar de kennis is al super eenvoudig voorhanden. Het boek van dr. Marthe Kiley-Wothington bijvoorbeeld (ik zag dat Bandida haar blog al postte): de Natuur van het Paard. Is Jip en Janneke-taal én wetenschappelijk onderbouwd. En met drie muisklikken besteld bij Bol.com. :)