Is hier vraag naar als stalling in de randstad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:01

Naar mijn mening moet je stal niet gebouwd worden op een regeling met klanten. In praktijk zal dit altijd tegenvallen.

Of ze zijn ziek, of ze komen te laat, of ze moeten 's avonds weg en de paarden staan ineens om 2 uur op stal ipv 6uur. Of ze krijgen niet het goede eten. Of weer te laat naar de mening van sommige klanten. Of er is geen vervanging te regelen. Etc. etc.

Je moet dan al echt een doe-het-zelf stal hebben, maar dat zijn vaak goedkopere stallen waar je zelf ook de inkoop ed moet doen.
Hier in de omgeving iig wel.

Doet het zelf en doe het goed of doe het niet is daar mijn mening over.

Op stallen waar regelingen zijn (ik ken ze wel hoor in de buurt) dat men ze zelf voert, buiten zet, binnen haalt etc. woont vaak geen staleigenaar bij de stal of het is geen paardenmens die de boxen verhuurt en that's it.

Daar moet je dan als klant wel naar op zoek zijn. En de meesten zetten ze toch in pension om er minder mee van doen te hebben.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:06

in de tijd dat ik in de paarden werkte was dekens wisselen wel degelijk nodig bij paarden die een deken om hadden en elke dag naar buiten gingen, de regendekens waren nog niet zo best als tegenwoordig, en met een paar uur buiten in de regen waren ze echt wel nat en vaak doorweekt, daarnaast bestonden de winterregendekens ook nog niet echt, ja op een gegeven moment kwamen bucas en rambo met degelijke dekens, maar daar moest je flink je portemonaie voor trekken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:10

Okee, ja no idea. Heb het over het heden. :+ Ben nog maar jong. :P
Vroegah hadden we varkens en koeien, en paar paardjes voor onszelf.

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:11

15 paarden in je eentje verzorgen dagelijks moet zat kunnen! Als dat niet lukt weet ik niet wat er uitgespookt wordt overdag! Ik werk ook met paarden. Begin om half 8. Bix voeren en kuil voeren is om 8u klaar. Let wel er staan 30 paarden. Half 10 gaat alles naar buiten in het land enof stapmolen of worden getraint. Maandag en woensdag doe ik de boxen, natte pleken er uit en flink opstrooien, ben ik tegen 11 uur klaar met alles, dus aanvegen spik en span schoon. Vrijdags halen we alle stallen leeg. In 3 uren tijd alles weer klaar en netjes. Heb je tijd genoeg voor alle overige dinge rond de dieren. Het is druk en doorzetten, maar het past makkelijk in de uren. Niks geen 60 uren. Goed organiseren is het halve werk
:j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:15

Goed organiseren??

Ik vind dagelijks mesten een pré. En dat kost tijd. :)

Je werkt met paarden zeg je. Dus niet je eigen bedrijf. Dus je hoeft niet te boekhouden, administreren etc. Scheelt een hoop.

Geen bankbezoeken, of verzekeringen, of gemeente.....
Doe jij ook het gras maaien, schudden etc? Onkruid spuiten. Banen slepen. Lampen vervangen (om maar iets te noemen.. )...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:17

en met hoeveel zijn jullie?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:19

Ken toch ook wel stallen waar het wel werkt, maar zal heel erg liggen aan wat voor klanten je hebt en hoe groot de stal is.

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:23

@chaos. idd ik doe er verder alles omheen ja. Echt het kan prima. Wij hebben geen pensionstalling. Ik werk bij een prive stal. 30 dieren dus. Stallen zien er netjes uit bij ons, ze lopen veel buiten, zomer en winter. Als ze in de winter langer binnen zijn wordt er uiteraard vaker gemest. Maar met hele dagen buiten is dagelijs mesten bijna overbodig alsr een dikke laag stro in de box ligt.
@barbar wij zijn met zijn 2-en. Mijn collega rijdt en traint de paarden. Ik doe alles er omheen. Als er tijd over is longeer ik nog wat dieren.

Chaos

Re: Is hier vraag naar als stalling in de randstad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:25

Ik vraag het me af.. Maar okee. :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:26

dus je collega mest niet, zet geen paarden buiten enz, enkel trainen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:29

Chaos schreef:
Goed organiseren??

Ik vind dagelijks mesten een pré. En dat kost tijd. :)

Je werkt met paarden zeg je. Dus niet je eigen bedrijf. Dus je hoeft niet te boekhouden, administreren etc. Scheelt een hoop.

Geen bankbezoeken, of verzekeringen, of gemeente.....
Doe jij ook het gras maaien, schudden etc? Onkruid spuiten. Banen slepen. Lampen vervangen (om maar iets te noemen.. )...

Gras maaien en schudden doe je niet elke week, dat is 1 of 2 keer per jaar. Onkruid spuiten idem, zelfs lampen vervangen doe je niet om de haverklap tenzij natuurlijk je installatie niet klopt.
De baan slepen moet wel met regelmaat, maar een stal met 15 paarden en ook uitrijmogelijkheden hoef je dat niet dagelijks te doen.
Er wordt hier wel veel tijdsbesteding verdedigd, vraag me af waarom. Als je routine hebt in het werk is stallen mesten vrij snel gebeurt, net als voeren en buiten zetten. Als je er geen routine in hebt kost het natuurlijk meer tijd en energie en als het bedrijf onhandig is ingericht ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:33

Waves schreef:
ikke schreef:
Maar klei is geen veen! Op kleigrond kun je inderdaad wel 24/7 buiten of zoiets realiseren. Op het veen kun je het vergeten.

Oh pardon, ik wist het verschil niet. Ik heb het even opgezocht en bedoel ook veen. (zie plaatje: http://www.freewebs.com/belevenissen-va ... dsoort.htm) In dat paarse gedeelte onder A'dam ken ik een paar stallen met winter weidegang en zelfs 24/7, als je land maar groot genoeg is kunnen ze het niet stuklopen en je hebt ook op veen altijd stukken die net wat hoger liggen en relatief droog blijven. Wel doe-het-zelf stallen en je moet als eigenaar niet bang zijn voor blubber :) Er is overigens ook een hit-actief stal in het gooi ook in het paarse veengedeelte. Kan ook nog! :j

En precies die blubber is wat ik mijn paarden niet aandoe! Ik ies ervoor m'n paarden heel te houden en heb de plek waar ik woon mede laten bepalen op die mogelijkheden.
Je kunt met goed zoeken best wat veengebieden vinden die minder erg zijn, maar jij zult in het veen nooit de droogte kunnen bieden die ik hier bovenop de zandbult heb!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:34

Ik beweer juist dat met 15 paarden de stal makkelijk in je eentje te doen moet zijn.
En ik weet ook dat wij rustige weken hebben waarbij we een heel stuk minder uren draaien als in drukke weken. Feit blijft dat er altijd wat te doen is. Of je bedrijf is helemaal nieuwgebouwd maar die luxe hebben wij dan weer niet met onze oude boerderij. :D

Als je er woont en het je eigen bedrijf is moet je in de avond ook nog je voortuin maaien, of, of of..

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:35

@chaos, als het anders was zou ik het wel zeggen hoor, maar alles is gewoon logisch ingedeeld. Ik hoef negens me te slepen. Mesten handig heidje wat heel snel kan, ik hoef niet ver te sjouwen met volle kruiwagens. kuil staat binnen op meerdere plekken ook niet slepen dus. Weides grenzen allemaal aan de stallen je kunt ze dus zo per groep los laten. Idd maaien en schudden is niet wekelijks en past zat in het schema. Rijbanen slepen kan op dinsdag, heb ik geen stallen te doen. Zo kun je heel veel doe in een kort tijd bestek.
@barbar, idd die traint de dieren. hij zet wel eens wat buiten, mdan moet het al 1 zijn die hij gereden heeft. Hij is voor het rijden en trainen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:39

Nee, maar de situatie is heel anders en dat is natuurlijk altijd. Maar daarom is het makkelijk te zeggen dat het aan de organisatie ligt. Als je bedrijf groter is en meer bied dan pension alleen heb je er gewoon veel werk aan. :) Dat wil niet zeggen dat je dus iemand extra nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 03-06-12 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:40

oh 15 paarden in je eentje moet ook kunnen, maar ik zeg alleen dat het hard werken is en als je dat niet wilt je iemand in dienst zou moeten nemen die een deel overneemt, hoeft niet meteen voor 40uur of zo.
en daarbij als je de stal bij huis hebt heb je altijd wel iemand aan je deur die wat van je wil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:41

Chaos schreef:
Als je er woont en het je eigen bedrijf is moet je in de avond ook nog je voortuin maaien, of, of of..

Dacht jij dat ik m'n tuintje mag maaien in de baas z'n tijd? }:)

barbar schreef:
oh 15 paarden in je eentje moet ook kunnen, maar ik zeg alleen dat het hard werken is en als je dat niet wilt je iemand in dienst zou moeten nemen die een deel overneemt, hoeft niet meteen voor 40uur of zo.
en daarbij als je de stal bij huis hebt heb je altijd wel iemand aan je deur die wat van je wil.

Daarom werk ik ergens anders en zijn paarden mijn hobby. Ik help de stalhouder als het zo uitkomt en hij is erg blij met mijn inbreng, aangezien ik een vak beheers waar hij minder sterk in is. Vult elkaar mooi aan.......

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:46

Nee, maar wij halen de paarden half 6 binnen, in je eentje duurt dat een half uur en met een stomme pony 3kwartier. Dan krijgen ze eten. Brok en evt. kuil. Dan gaan we zelf eten. Dan evt. tuin maaien of andere dingen, heg snoeien ofzo, schuurdeuren verven, en dan om 9 uur koffie en om half 11 laatste voerbeurt, alles op slot doen.

Ik probeer gewoon aan te geven dat veel mensen het te rooskleurig zien. Hartstikke leuk met paarden werken, maar er blijft weinig tijd over voor leuke dingen. Minder tijd dan wanneer je van 9-5 op kantoor werkt of zelf nog minder uren draait.

En behalve tijd kost het ook nog eens veel geld.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 03-06-12 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:48

@chaos. idd dat is makkelijk zeggen, toch scheelt een goede organisatie een boel ellende. Ik heb niet te maken met pension klanten,die dit en dat graag willen, enkelt 1 collega. Das kwestie van overleggen. Ik ben in loondienst, doe mijn dingen daags. En verder krijg ik wel te horen van de baas wat hij graag extra wil.
@barbar dat is zeker zo, wij hebben ook met regelmaat mensen te paard kijken of praatje maken. Ja heel leuk en gezellig...maaruh...haha. Waar een wil is is een weg! En daar komt natuurlijk wel bij, als ze er iemand bij neemt wordt de stalling toch gauw duurder, die gene wil immers ook wel een paar centjes verdienen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:50

odilia1 schreef:
@chaos, als het anders was zou ik het wel zeggen hoor, ....

Zo bedoelde ik het niet!! Snap dat het zo overkomt overigens hoor, nu ik het nalees. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:50

Het zijn niet die paarden waar je het meeste werk aan heb hahaha ;) . Wij bieden de combinatie van land( 24/7 of overdag in de zomer) en paddocks in de winter met 3 recreatiegebieden en een luxe accomodatie in de omgeving van Leiden. We hebben dezelfde service als de TS wil, min dekens/peesbeschermers dan...

Ik wil je wel een tip meegeven TS, alle gemeentes hier in de regio zijn het paardenbeleid aan het aanscherpen. Zo mag je vaak inderdaad MAX 15 pensionklanten hebben, maar dan MOET je hoofdinkomen agrarisch zijn, je mag dus niet meer verdienen aan je paarden dan aan je koeien o.i.d.

Verder zijn wij blij dat we alle vergunningen hebben, want ze willen geen nieuwbouw meer, heel veel 'gedoogsituaties' moeten weg, dus als je zoiets wil opstarten moet je bijna een bestaand bedrijf overnemen :) .

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:53

@chaos. geeft niet. haha!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:23

ikke schreef:
En precies die blubber is wat ik mijn paarden niet aandoe! Ik ies ervoor m'n paarden heel te houden en heb de plek waar ik woon mede laten bepalen op die mogelijkheden.
Je kunt met goed zoeken best wat veengebieden vinden die minder erg zijn, maar jij zult in het veen nooit de droogte kunnen bieden die ik hier bovenop de zandbult heb!

Jee, wat ben jij eigenwijs zeg :+ Ik kom oorspronkelijk uit het oosten van zandgrond dus ik weet exact wat het verschil is. Tuurlijk is veen geen zandgrond en het is wel nat maar zeker geen blubber op de wei en van kapotte paarden al helemaal geen last. En hoogteverschillen met droge stukken kan je al hebben binnen 1 paddock, hoef je echt niet goed voor te zoeken. Ik geef gelijk toe dat zandgrond veel idealer is maar altijd buiten op veen kán wel en het is beschikbaar! Dus smoezen van stalhouders hier in de randstad dat het niet kan zijn ongegrond, met wat goede wil kan er veel.
Ik zie hier soms stallen waar de paarden 24/7 binnen staan want ze hebben geen wei, maar dan wel een enorme parkeerplaats of ruim erf met dure stapmolen voor de stal hebben waar je ook een riante hit-actief ruimte van had kunnen maken... En dan een TS hier die nog zo een, eigenlijk uit de tijd, binnenstal wil gaan maken...vind ik gewoon jammer... :o

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:36

Ik wil niet eigenwijs overkomen, maar 15 paarden op veen grond gaat echt niet!
Het is volkomen drama! Dat je paars stuk eraan gaat is niet zo, je paard kan zich ook verstappen op een zand grond en zijn been breken! Ik heb 2 jaar terug ook 15 paarden alleen maar buiten gehad, en nu is mijn land naar de knoppen!

Ik denk ook dat je ze dus beter niet 24/7 op de wei kan zetten met een groot aantal , op veengrond! En een paddock is ook geen super oplossing! Wanneer ze met 5 a 6 stuks in de regen staan! Dan draineert ook de paddock niet optimaal meer!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:44

barbar schreef:

Met de vele service die ze bieden en alles wat erbij komt kijken (onderhoud weilanden, onderhoud stallen etc.) is het een dagtaak. Toen ik moest oppassen op een pensionstal waar in totaal 8 paarden toen stonden en dan nog eens mensen kwamen, even praten, even bijkletsen en alles dan had ik echt weinig tijd voor mezelf. (8 stallen, uit de weilanden werden dagelijks drollen geschept, 5 voermomenten per dag) Je moet er rekening meehouden dat mensen ook voor de gezelligheid langskomen, als er iets is, tips vragen etc. Ook al ben je bezig in de stallen, een praatje wordt er vaak toch snel even gemaakt. Duidelijk zeggen dat je bijvoorbeeld om 22.00 sluit, zodat je dan nog een keer de laatste voerronde kunt doen en dan ook echt rust hebt.

Als je een keer een dag weg wil/moet of op vakantie moet je vervanging regelen, dat is ook zoiets... Of stel dat je een been breekt (even heel stom voorbeeld, maar dan moeten de stallen ook gewoon gedaan worden, paarden ook naar buiten) dus het is ook altijd handig om iemand te hebben die wil/kan invallen als het nodig is.

Ook nog even een andere tip... zorg dat je geen kinderopvang wordt ;) Ouders zijn er heel makkelijk in om te gaan als ze zien dat jij telkens hun kind helpt :p

Over veengrond weet ik zelf te weinig... Maar ik hoor daarover heel verschillende verhalen (zal ook plaatsafhankelijk zijn)... Maarja, ik ben de stal nog niet tegengekomen die en de paarden veel buitenlaat en waar genoeg mogelijkheden zijn (genoeg boeren die (ik heb de grond alleen maar in april gezien en toen was die goed?) wel de paarden buiten zetten heel het jaar door... maar dan zit er geen bak bij of geen uitrijmogelijkheden etc.) Het schijnt lastig te zijn en/of duur...