Kale stalhuur, wat is redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Kale stalhuur, wat is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 17:55

Nee het is geen manege. Daarom juist.. Ik heb nog niks besloten, dus ik ga nog nergens naar toe! Daar wordt geregeld wie wanneer buiten zet. Je krijgt 1 dag in de week dat jij 'alles' doet. Buiten/binnen, voeren en poep uit de wei halen. Mesten moet je gewoon zelf doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:00

Ik heb er ervaring mee, mijn advies, of alles zelf doen, of alles laten doen....als anderen in het spel zijn, dsn is er steeds weer wat, daar wordt je naar van.....

Zo,had ik het op het laatst dat ik in de middag kom om mijn paard te rijden en Daarna de paarden binnen te halen, dieren nog op stal, helemaal nog niet gevoerd, dame moest uitslapen, maar laat dat nou elke keer op zaterdag zijn als zij dienst had, of dan ging ze vanuit school paardrijden, haalde ze om 15.00 u alle paarden binnen, ging op haar gemak borstelen en rijden.......maar al het eten lag dan al in de stal omdat je dan denkt dat ze tussen 17.00 en 18.00 u binnen geszet worden...........er was altijd wat, ben je gemakzuchtig met je paard is daar geen probleem mee, wil je het goed en netjes, dan doe jij dus alles en de rest staat lekker goedkoop, jij werkt je rot, been there, done that.....

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:10

Mijn ervaring is goed met het samenwerken, je moet de juiste persoon vinden op de stal waar je staat om mee samen te werken. Maar dan is het super fijn om zelf voor je paard te zorgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:15

Alleen die juiste persoon moet er wel zijn, heb je niet voor het uitkieen en als er meerderen staan, krijgt iedereen zijn taken, daar gaat het vaak al mis

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:18

Ja klopt helemaal, dat is zeker lastig

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:26

Ik heb enkele jaren geleden hetzelfde gehad. Dat was ontzettend fijn!! Leuke mensen en alles ging goed. Toen deed je wel alles. Op 1 dag in de week alle stallen mesten, buiten binnen zetten, voeren, mest opruimen uit paddock of weiland en je kreeg een weiland toegewezen waar je st jakobskruid uitstak. Ging ontzettend goed. Kreeg complimenten omdat de stallen altijd zo schoon waren als ik had het gedaan. Was toch erg fijn, haha! Bij het laten mesten ben ik alleen beetje sceptisch. Doe het veel liever zelfwant dan weet ik dat het goed gebeurd... (erg egoïstisch ik weet het..)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:08

Wij regelen ook alles zelf wat betreft voeren en mesten, samen met 2 vriendinnen 8 paarden verzorgen, en we zitten helemaal op 1 lijn.
Voor ons werkt dit helemaal goed, maar je moet inderdaad wel de juiste personen tegen komen en helemaal dezelfde ideeen hebben anders werkt dit niet.
De pensionhouder regelt het onderhoud van de weilanden, stallen, en hooi van eigen land.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:29

Even ter vergelijking, ik heb mijn paarden aan huis, dus moet ook alles zelf doen en heb hier in feite 'kale huur' van een stal + buitenbak + groot gedeelte van het jaar weidegang:
Ik heb een paard en een shet, onderstaande bedragen zijn dus voor hun samen. Als ik het voor mijn paard uitsplits zal het (gokje) op 80% van het bedrag uitkomen.

Ruwvoer: 30 euro per maand
Overig voer (bix, wortels, likstenen, ed): 25 euro per maand
Strooisel: 75 euro per maand

Is dus al 130 euro alleen aan kosten. Nog niet meegerekend kosten van onderhoud aan de stal, bak en weiland. OHja bijna vergeten, water en elektriciteit (maar geen idee hoe ik dat moet berekenen).
Daarbij doe ik dus alles zelf en voor mijn eigen beesten. Dagelijks stallen mesten en 3x voeren. Regelmatig toezicht/controle. Kan me voorstellen dat als ik voor iemand anders z'n paard zou moeten doen ik daar wel wat voor terug zou vragen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:58

Hoe krijg jij voor 30 euro hooi voor shet en paard ? Alle hooi is super duur afgelopen jaar......voer jij goedkope wikkels?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:27

russel schreef:
Hoe krijg jij voor 30 euro hooi voor shet en paard ? Alle hooi is super duur afgelopen jaar......voer jij goedkope wikkels?

Ik denk grote balen van 400/500 kilo, dat is natuurlijk het goedkoopst..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 05:44

Batlow schreef:
JustLizz schreef:
Ik weet niet in welke regio je woont, maar volgens mij is je huidige stalling aardig goedkoop?

Ik kom uit op rond 250/300 p maand. Vind dit niet bepaald goedkoop.. Regio west brabant

zo... waar sta jij -O- :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:30

Batlow schreef:
russel schreef:

Ik denk grote balen van 400/500 kilo, dat is natuurlijk het goedkoopst..

Daar betaal ik 60 euro voor...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 08:38

@just_kiki: op een stal :D

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:41

Ik sta in west brabant op een manege met mijn haf en betaal 200 euro en daar zit allen bij hoef niks zelf te doen en heb 1 binnebak en2 buitenbakken.
vind dat echt een mooie prijs

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 08:44

Super inderdaad. Mesten ze wel goed? Ziet de stal er redelijk uit? Hoe vaak gaat die van jou naar buiten?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:48

Batlow schreef:
Super inderdaad. Mesten ze wel goed? Ziet de stal er redelijk uit? Hoe vaak gaat die van jou naar buiten?

Ze mesten elke ochtend, de stal ziet er super uit.

Met lekker weer staan ze snachts buiten en worden ze in de ochtend binnen gehaald om te eten en dan weer terug buiten gezet en dan rond 5 uur worden ze weer binnen gehaald en dan kunnen ze weer eten en dan rond 7 uur gaan ze de wei weer op. Dus ze staan ongeveer 3 uur per dag binnen. Als het heel slecht weer is halen ze de paarden ook binnen ook al is het midden in de nacht.

En dat doe ze ook met de manege paarden/pony's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:05

Mijn ervaring is dat brabant super duur is met zijn stallen, sta je bij een boer voor weinig, dan heb je ook weinig en eigenlijk net niet wat je wil....ga je naar een goed pension, dan betaal je de hoofdprijs, accomondatie kan dan best ok zojn, de paarden hebben het er niet echt geweldig, slecht mesten, weinig voerbeurten, kort buiten, maar mooie stallen, goede bak......

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 09:10

Klopt russel. Soms echt frustrerend. Ik wil graag een 2e paard, en ik wil ze wel echt samen op een stal hebben, maar het moet wel iets zijn waar ik gewoon kan lessen in een goede buiten bak en dan ook een goede omgeving. Vaak heb je dat dan niet echt, of je hebt het wel maar weiland is niet goed of zoiets dergelijks..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 09:10

ilayda schreef:
Batlow schreef:

Met lekker weer staan ze snachts buiten en worden ze in de ochtend binnen gehaald om te eten en dan weer terug buiten gezet en dan rond 5 uur worden ze weer binnen gehaald en dan kunnen ze weer eten en dan rond 7 uur gaan ze de wei weer op. Dus ze staan ongeveer 3 uur per dag binnen. Als het heel slecht weer is halen ze de paarden ook binnen ook al is het midden in de nacht.

welke stal is dat als ik vragen mag?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:10

russel schreef:
Mijn ervaring is dat brabant super duur is met zijn stallen, sta je bij een boer voor weinig, dan heb je ook weinig en eigenlijk net niet wat je wil....ga je naar een goed pension, dan betaal je de hoofdprijs, accomondatie kan dan best ok zojn, de paarden hebben het er niet echt geweldig, slecht mesten, weinig voerbeurten, kort buiten, maar mooie stallen, goede bak......

Dan heb ik echt geluk:) als ik dit zo hoor.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:11

ilayda schreef:
Batlow schreef:

welke stal is dat als ik vragen mag?[/quote]

Manege Stevenshof

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 09:12

Ik ga is kijken!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:32

russel schreef:

Ik voer kleine baaltjes voordroogkuil à 7,50 per stuk. Daar doe ik in de winter ongeveer 4 dagen mee. Ik zie nu alleen dat ik een klein rekenfoutje heb gemaakt... :o
Ik gebruik dus zo'n 7-8 baaltjes per maand... in de zomer is dat de helft van dan staan ze overdag op gras. Ahum maak er maar 50 euro van dan...

Maar wat ik bedoelde te zeggen en daarbij heb ik ook nog eens een denkfout gemaakt... :o gaat lekker zeg... }:0
is dat men vaak onderschat wat de kosten zijn en vooral wat het inhoudt om paarden op stal te hebben. Ook al zijn ze van een ander, je hebt wel de verantwoordelijkheid. Zorg dat ze continu water hebben en er goed bij staan.. als je zelf weg wilt zorgen dat er iemand anders is, etc. dat kost veel tijd en energie. En dat mag dan toch ook wat kosten? Dan nog onderhoud aan je terrein en alles wat er op staat... mensen over/op je terrein...
(mijn denkfoutje zat hem in de kosten, maar die heb je natuurlijk ook bij kale stalhuur...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:28

Onderschatten dat klopt zeker, heb al weer veel geld gebruikt aan kalk en kunstmest....dan heb ik ook heel erg veel verlies geleden aan hooi wat weg moest, hele hooivoorraad kreeg broei, daarvan moesen 30 pakken de kliko in, en van de 10 wikkels 4 helemaal weg is al bijna 300 euro weggegooid, verlies....

Nu nog geld geven aan onkruid spuiten.....en maar afwachten of we dit jaar een fatsoenlijke hooiprijs krijgen....

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:35

Wij hebben afgelopen winter 45 euro betaald voor zo'n grote baal, en er zijn er ong 50 doorheen gegaan...................... :D