In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:25

Vervelende situatie, maar ik snap niet goed dat als je zusje er toch bij was, waarom zij je paard niet even heeft vastgehouden terwijl de hoefsmid bezig was??
Ik kan een staleigenaar begrijpen dat die niet alle paarden gaat vasthouden, maar je zusje had toch even je paard zelf vast kunnen houden? Had hij niet vast hoeven staan...

Ania

Re: In hoeverre is een staleigenaar verantwoordelijk voor schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:14

Hoezo sta je juridisch niet sterk? Heb je al navraag gedaan bij een rechtswinkel of jurist? Ik denk dat je met een juiste advocaat een heel eind kan komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:19

Vervelende situatie...
Als jij duidelijk hebt aangegeven dat hij niet vast kan en mag staan is het ook niet aan een ander om dat wel te doen.
En als ze dan merken dat hij er inderdaad paniekerig van wordt moeten ze zeker stoppen en het paard losmaken.

Maar ik vind ook dat als je zoiets van je paard weet je zelf moet zorgen dat je er bent als je weet dat er een situatie is die moeilijk wordt voor je paard.
Je zusje is duidelijk niet zo'n held met je paard en dan laat je zoiets aan haar over, dat lijkt me in dit geval ook niet heel verstandig...

Mijn merrie is ook niet altijd super makkelijk bij de hoefsmid, dus ik zorg altijd dat ik er bij ben als hij komt, en dat ik er ook ben voordat hij er is, zodat niemand anders haar vast hoeft te zetten of erbij hoeft te staan...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:26

Haar zusje was erbij om het paard vast te houden!!!En met gewoon vasthouden was er geen probleem tijdens het bekappen .Als die kenau van een staleigenares het paard dan uit haar handen trekt omdat ze hem wel even leert om vast te staan ben je volgens mij wel erg van de achterlijke.Ze had van mij ook gewoon de rekening van de dierenarts gekregen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:07

zigranta schreef:
Haar zusje was erbij om het paard vast te houden!!!En met gewoon vasthouden was er geen probleem tijdens het bekappen .Als die kenau van een staleigenares het paard dan uit haar handen trekt omdat ze hem wel even leert om vast te staan ben je volgens mij wel erg van de achterlijke.Ze had van mij ook gewoon de rekening van de dierenarts gekregen.

oke, dan heb ik niet goed gelezen, ik had niet begrepen dat het exact zo was gegaan...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:08

pearlie schreef:
Vervelende situatie, maar ik snap niet goed dat als je zusje er toch bij was, waarom zij je paard niet even heeft vastgehouden terwijl de hoefsmid bezig was??
Ik kan een staleigenaar begrijpen dat die niet alle paarden gaat vasthouden, maar je zusje had toch even je paard zelf vast kunnen houden? Had hij niet vast hoeven staan...

Even de vorige pagina lezen! Daar staat duidelijk dat zusje op tijd was maar die "vriendelijke" vrouw heeft het paard uit haar handen gegrist, nee zij zou het paard wel even opvoeden. Mijn bloed gaat koken van zulke mensen. -:(-

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:10

ik snap om eerlijk te zijn niet dat de staleigenaresse zélf niet naar je toe komt voor de da rekening en minstens 1000 excuses.....
ik zou haar zowiezo aansprakelijk stellen als ze het niet zelf al aan zal geven en daarnaast idd zo snel mogelijk op zoek naar een andere stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:14

Heb een smid gehad die waarschuwde voor trekkers, er kan zoveel kracht op komen staan dat als het breekt ze voorover kunnen worden geschoten, voor zijn ogen brak een paard zijn nek.......lekker zo....

Heb er 1 die staat stil met touwtje om nek, zet hem vast en je hebt oorlog.....in de trailer moet hij achter zich kijken, anders komplete paniek.....kwestie vsn respekt.....dee dame zou met mij nog niet klaar zijn, wat een bemoeizucht, ik zou haar schriftelijk aansprakelijk stellen voor gelede schade, meteen vertrekken, desnoods een giga eind verder voor 1 maand, maar zulke types hebben de moed je paard niet meer buiten te zetten, of uit te mesten, laat staan niet of minder te voeren......weg wezen en aansprakelijk stellen

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:37

Volgens mij is het zo dat ze sowieso niet de kosten van het raam op ons gaan verhalen (waar ik in eerste instantie wel bang voor was. Als eigenaar ben je bijna altijd aansprakelijk)... En over de rest... Ik wil haar gewoon spreken...

Gewoon eens hard de waarheid vertellen. Wordt nog leuk... (Ik voel me echt zo'n moeder waarvan iemand het kind heeft mishandeld ofzo?) En hoop echt dat ik een beetje rustig kan blijven... Gewoon dingen negeren waarvan ik van te voren al had kunnen zeggen "dat gaat fout". Krijg gewoon spontaan van die Ally McBeal momentjes dat ze iemand naar de keel vliegt en daarna er rustig bij staat..

Tot nu toe lijkt het allemaal mee te vallen, ook met halster omdoen, aaien, hij is nog steeds het lieve vriendelijke knuffelige kinderpaardje dat aandacht geweldig vind (buurmeisje was ook nog even op ziekenbezoek geweest bij hem, kei lief :)) Hij is helemaal niet schuw ofzo... van de oppervlakkige wondjes lijkt hij geen last te hebben, loopt ook gewoon regelmatig. Toch blijft het idee door mijn hoofd spoken stel dat die wond bij zijn oog net 1 cm hoger/naar links zat... dan was het zijn oog geweest...

Hoop in ieder geval dat het een leermoment is voor de staleigenaresse... Dat ze niet haar zin door moet drijven om zichzelf te bewijzen? (is dat het?) Want ik snap heel de logica erachter niet... En gewoon het feit dat ik nog geen sorry gehoord heb (nouja, ze weet gewoon veelste goed bij wie ze dingen wel en niet kan flikken, bij een vriendinnetje die weg is, pakte ze ook altijd haar en als haar moeder erbij was die wel tegengas gaf, was ze weer lief en aardig) Maarja.. het stomme is dat je zo veel pikt, gewoon omdat je paard er super staat, veel naar buiten, locatie is super en ja, dan doet zo'n staleigenaresse ooit moeilijk, maar dan pik je dat maar... "want je paard heeft het er goed"... Nou... Heb het gemerkt... Nu pik ik dus ook niets meer.

Gelukkig is het een stal waar we alles zelf moeten doen, mesten, voeren en buitenzetten/binnenhalen ('s ochtends wordt het klaargezette voer gevoerd en worden de paarden wel buitengezet, maar dan helpt mijn moeder eigenlijk elke ochtend wel gelukkig... en nu helemaal!) dus hoef niet bang te zijn dat de verzorging slechter gaat worden als ik een keer boos doe ;)

Meteen weg is nog even geen optie, zijn weinig stallen waar ze veel naar buiten komen en dat vind ik heel belangrijk. En omdat mams nu minimaal 2x per dag overdag gaat als ik werk en 's avonds er ook altijd iemand van ons is, moet het denk ik wel goedkomen :) Het liefst was ik gisteren ook al vertrokken, maar ik heb nu heel erg zo iets van "verhuizen is voor hem heel rot" en het feit dat ik nu al helemaal niet meer overal mijn paard wil neerzetten :s Dus heel ver weg bij iemand is even geen optie... Hoop gewoon maar dat er heel snel plek is op die andere stal... En tot die tijd is het veel op stal zijn, ook andere stalgenootjes letten op hem en dan moet het tot die tijd wel goedkomen. (Was ook mijn eerste reactie hoor... Ik haal hem NU weg!!!" maar dat levert nog meer stress op voor het beest...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:14

Zo een paardenvrouw die vind dat iedereen die niet zo lomp is als zij, mutsen zijn.....

Opmerkingen zoals " dat doet hij dan nooit meer" als credo voert.....en ruwheid niet schuwt..

Hartig woordje heeft geen zin, want je zeurt toch.......het gaat ook altijd over de rug van het paard, heeft ze al gedemonstreert, weet je meteen hoe ze met je paard omgaat....
Hou de eer aan jezelf en vertrek voor het einde van de maand, weet je zeker dat er geen onverwachte onzin nog gebeurd

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:29

Wow... Kippenvel. En kokend bloed. Ik heb zelf een klein stalletje, maar er gaat geen seconde iets door mijn hoofd iets te doen wat een eigenaar expliciet heeft gemeld dat het niet kan! Dus in die vorm: Joan, mijn paard kan niet vast staan. Oke, jammer, dan hou ik me maar vast tijdens het bekappen, is half uurtje van mijn tijd weg. Wat is een half uur als je paard bijna zijn oog had verloren? Dan ben je tenslotte verder van huis
Negeren van afspraak van eigenaar van het paard = NOT DONE! En al helemaal niet in het idee van 'dat leren we hem wel even af'. Bah.
In mijn oog: gewoon aansprakelijk stellen voor de dierenarts kosten.

Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:34

Myca schreef:
TS Ik geloof best dat jouw paard op zich gewoon prima is. En ze kunnen ook niet verwachten dat je 24/7 naast hem gaat staan.
Alleen bij dingen als de dierenarts, hoefsmid enzo kan je er wel van uit gaan dat ze je paard het liefst vast zetten. Als hij dat niet kan, dan moet er iemand bij zijn die hier mee om kan gaan. Ik denk dat jij dat kan en dat je zusje als mede-eigenaar nog gewoon wat moet leren, maar misschien kan zij het over een tijdje ook.

Hier zetten we ze bij de hoefsmid en dierenarts juist niet vast, maar houden ze vast aan het touw, aan de hand.
Juist om te voorkomen dat ze van schrik achteruit stappen of springen en gaan hangen en dan in paniek raken als ze voelen dat ze vast zitten... In die situaties is het echt veiliger om ze zelf vast te houden, desnoods in beperkte ruimte van een box/opvoelbox of wasplaats zodat ze niet ver kunnen komen als ze zich lostrekken.

Ik twijfel of je haar aansprakelijk krijgt omdat je zusje er ook bij was en stviger in haar schoenen had moeten staan om bij haar NEE te blijven, maar als je stalhouder dit op eigen initiatief had gedaan, na jullie duidelijke info dat het paard niet vast kan staan, dan hadden jullie volgens mij wel grote kans gehad haar aansprakelijk te stellen omdat ze zich niet aan de afspraken heeft gehouden en iets heeft gedaan waarvan ze wist dat het niet kon/mocht en daar schade uit is ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:52

Waarom moeten paarden vast staan? Bij mij is er nog geen 1 smid geweest of da die voorstelde het paard vast te zetten.....

Trouwens zusje was er op stal, dus waarom vastzetten?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:56

Myca schreef:
Ik bedoel met "zo'n paard" niets verkeerds, alleen is het blijkbaar een paard met een gebruiksaanwijzing.
Misschien heb je je zusje en de stalhoudster overschat, ik kan alleen maar zeggen, wees verstandig en blijf er de volgende keer gewoon zelf bij om brokken te voorkomen. Laat dit een goede leerschool zijn.
Voor een paard is verhuizen geen pretje, dus het zou mooi zijn als het bij jullie volgende adres goed verloopt.

Als ik even mijn mening mag zeggen.. Waarschijnlijk was er niks gebeurt als de staleigenaar het paard niet uit de handen getrokken had. Dat kan ik allicht uit het verhaal opmaken. Dan vind ik dat het zusje niet verantwoordelijk is, want ze is immers ook maar een mens. De staleigenaar had zich gewoon niet zo moeten opdringen en gewoon haar handjes thuis moeten laten. Dit vind ik echt weer zo'n typisch geval van: het paard doet wat ik zeg en anders dan komen er gevolgen. Terwijl de topicstarter meer is van de: ik zie dat mijn paard op een bepaalde manier reageert en dat het angst is, daar ga ik op een positieve manier mee om.
Ik heb zoiets van: de topicstarter bepaalt wat er met haar paard gebeurt, de staleigenaar heeft zich er niet mee te bemoeien als het haar niks aan gaat (stel ze word dagelijks door het gangpad gesleurt en getrapt als het paard in haar handen is, oké, maar dit is gewoon een ritje naar de hoefsmid..). Ik ben daarom ook van mening, dat de complete schuld bij de staleigenaar ligt, want het zusje heeft gezegd dat ze het niet wilde hebben maar de staleigenaar ging gewoon door.
Bovendien is het zusje ook een eigenaar van het paard en dus verantwoordelijk voor het paard. Maar ik kan me goed voorstellen dat zo'n staleigenaar heel erg opdringend is, het meisje niet weet wat ze moet doen. Als ik het er niet mee eens was, had mijn staleigenaar het wel gemerkt, maar niet iedereen zit zo in elkaar..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:42

Maar heeft de stalhouder echt het paard uit handen van het zusje gegrist?
Heeft het zusje daar echt protest tegen gemaakt, paard terug gepakt.
Paard meteen los gemaakt toen hij vast werd gezet, geprobeerd de stalhouder tegen te houden toen zij met ketting en halsband aankwam? En dan bedoel ik echt fysieke actie.

Ik denk dat daarmee je zaak valt of staat, informeer nu maar eens bij een advocaat en neem contact op met die hoefsmid en je stalgenoten die erbij waren. Snap niet waarom je dat nog niet hebt gedaan.

Bang zijn dat je schade voor dat raam moet vergoeden is onzin, dat is haar eigen schuld en risico, bovendien zijn de kosten voor een raam niet half zo groot als de DA rekening waar jij nu mee zit.
Afgezien daarvan; als ze die schade niet op jou verhaalt zegt dat ook genoeg wbt aansprakelijkheid.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:47

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar heb je iets van de stalhouder gehoord? Heeft ze iets aangeboden, gevraagd naar jou of je paard o.i.d. voor je met brieven schrijven begint.

Ik zou toch ervoor zorgen dat je (desnoods maar voor een paar dagen of weken) je paard meteen weghaalt. Desnoods een eindje uit de buurt. Dan kun je beter onderhandelen denk ik dan wanneer je paard daar staat en jij er nog moet komen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:11

tis wel erg hoor dat je zusje misschien even niet sterk in haar schoenen stond en zei het wel ff doet. gelukkig gaat de verzorging niet achteruit als je boos bent want dat vind ik ook zo laag van mensen dat ze over de rug van het paard dan gaan gallen.
Ik zou op mn gemakje eens gaan kijken naar een ander plekje en je paard gewoon behandelen als je altijd doet dus niet dat ze aan jou merkt dat je twijfelt of ze nog wel net zo ver is en training als voor dit gebeuren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:02

Tjonge wat weer een verhaal, gelukkig lijkt je paard weer tot rust gekomen.
Een halsband en ketting, je paard had zichzelf in blinde paniek op kunnen hangen, wat een koe.
De kosten zijn voor haar zeker weten, zij had zich er helemaal niet mee moeten bemoeien, je zusje was er toch.
Echt in die paardenwereld lopen me wat gekken rond en ze weten het allemaal zoveel beter.

Ik heb ook eens zoiets aan de hand gehad met mijn pony, alleen dan met wonden aan het been.
Ik vertel overal waar mijn paard staat als er wonden zijn aan het been eerst mij bellen want ze doet heel moeilijk.
Dit zeg ik niet omdat ik een paardenfluisteraar ben of wat maar omdat dat met vertrouwen te maken heeft.
Ik kwam dus op een dag op stal en werd meteen naar binnen gestuurd en kreeg te horen dat mijn pony flink verwond was aan haar been en dat de pezen en zelfs bot te zien was.
De da zat er ook nog en die prate meteen over inslapen.
Maar ik had geen pony gezien.
Eenmaal daar stond ze compleet versuft op stal met wonden aan de benen, heupen en hoofd.
Bleek dat ze dus moeilijk deed hebben ze haar flink verdooft, gekluisterd en de praam en mijn pony is helemaal gaan flippen (dat had ik ze bij voorhand kunnen vertellen)
En gevallen tegen de wand op........................
Dus ik liep de stal in waarop die da nog zegt ga er maar niet aan.
En ik kon er zo aan komen, ze trok 'm wel omhoog en er stonden 3 mensen verontwaardig te kijken.
Waarop een zegt: hoe kan dat????
En toen werd ik toch boos..................................................
Mijn pony stond dag en nacht op de wei dit was een stuk goedkoper dan op stal.
Na met de pensionhoudster gepraat te hebben kon mijn paard op stal en hoefde niet meer te betalen en heeft ze mijn paard prima mee verzorgd waar ze kon.
Ze zag haar fout ook in, als ze nou mij hadden gebeld doet ze ook wel een beetje moeilijk maar ik weet wat ik dan moet doen, dat is toch ook niet zo raar.

Dus, praat eens met je pensionhouder zeker als je verder tevreden bent en kijk of jullie er onderling uitkomen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 08:13

Even updatje :)

@ Jesito: Zij zag haar fout in.... bij mij is het zo dat ze andere de schuld gaat geven en het lijkt dat ze er niets van geleerd heeft. Nu gelukkig weg daar en kom er ook nooit meer terug (gewoon omdat ik het mens eens flink de waarheid wil vertellen die ze toch niet geloofd.... Tis zelfs zo erg dat haar verhalen over een deken waar ze eerst aan het vertellen was dat zei die heeft gepakt (van een pensionklant die wegging), nu inmiddels al door 2 andere is "gejat".... Op zaterdag had X het gedaan en gisteren was het Y ;) Dus mjah....

Conclusie: Zij heeft niets geleerd... vorige maand 5 mensen weg... deze maand 3.... misschien gaat ze het inzien? We zijn er een beetje bang voor....

Met het paardje gaat het inmiddels wel ok :) Verhuisd, vandaag de dierenarts voor de hechtingen en vraag meteen of die even naar de rug/nek wil kijken etc. Dan heeft het paardje nog lekker een weekendje rust (ook ivm inentingen) en dan gaan we weer rustig beginnen :) Dus duimen maar dat ie er niets aan over heeft gehouden!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:28

Fijn dat je er weg bent, erg zulke mensen die denken het altijd beter te weten.
In mijn situatie probeerde de staleigenaresse iets terug te doen, maar volmondig toegeven dat ze fout zat heeft ze nooit gedaan.
Maar goed zij heeft het wel netjes opgelost voor mij al had dit verhaal natuurlijk voor mijn pony heel anders af kunnen lopen.
En met jouw paard ook.
Veel succes op de nieuwe plek en de rekening die ze toch van hoe dan ook.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:13

als bij mij op stal iemand tegen mij zegt dat het paard niet mag vast staan op stal,en er komt vervolgens een hoefsmid,dan zeg ik gewoon tegen diegene dat ze er zelf maar bij moet zijn,dat vind ik normaal. en in zulke situaties zou ik zowiezo niet iemand anders met mijn paard laten.
het is jouw paard,dus komt er een hoefsmid,dierenarts,tandarts of wat dan ook,vind ik dat je er zelf bij moet zijn.

dat de staleigenaar jouw paard vervolgens vast heeft gezet terwijl zij wel wist dat dat niet kon,vind ik onverantwoordelijk,en ongeloofelijk dom.ik zou wel een gesprek met haar aangaan,en haar wel verantwoordelijk stellen voor de helft van de da rekening.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 11:57

Paard is van mijn zusje en van mij, ook mijn moeder gaat er elke dag naar toe :) Dus zij kennen het paard en het paard is niet vervelend... Het was dus echt puur het "niet luisteren/over iemand heenlopen" van de staleigenaresse... Daarom ben ik ook nog steeds boos ;) Als het een moeilijk paard was geweest, was ik er zelf ook bijgeweest... We hebben hem bijna 3 jaar en ze heeft vaker hem vastgehouden bij de hoefsmid, dus zag ook geen enkel probleem waarom.... Dat er zo'n domme gans rondloopt die "gaat helpen"... tjah... Dat was weer iets wat ik niet voorzien had...

We zijn er nu iig weg.. Zij geeft andere mensen de schuld en elke keer komt ze met een ander verhaal :) Dus we zijn blij dat we er weg zijn.. De rekening lossen we nu zelf maar op... Geen zin in nog meer gezeik met het mens. Ze ziet niet in dat ze iets fouts heeft gedaan... Niets van geleerd dus... Hoop dat ze met de rest van de paarden op stal beter omgaat :) Is niet de eerste keer dat er zo'n ongelukje is gebeurd (alleen was het bij het andere paard alleen een kapot halstertouw). De manier waarop zij met paarden omgaat vind ik niet goed, te snel trekken/slaan terwijl er nog niets aan de hand is.... Niet luisteren naar de klanten etc. Het is gewoon afwachten tot er weer iets fout gaat (ben niet de enige die zo denkt, iemand die daar weg is, zei het ook al... "wie is het volgende slachtoffer"...)

DA is dus in totaal 2x geweest... rekening moeten we nog krijgen, maar met het paardje is alles goed... van de week weer rustig beginnen (vrijdag is ie ook meteen geënt dus na het weekend weer rustig aan beginnen). Hechting zie je bijna niets meer van gelukkig! Komt nog wel goed dus :) Nu zijn het alleen nog maar de schaafwondjes/wondje bij zijn been die je ziet... En wat kale plekjes natuurlijk.. Maar het komt met hem goed! Dat is even het belangrijkste! En het is ook een fijn idee dat je je paard met een gerust hart achter kan laten ergens! Want als dat niet meer kan, dan is een paard hebben echt een hel...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:02

Je kunt de verzekering dat toch verder laten uitvechten?