Hoe behulpzaam ben jij bij het paard van een ander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:18

Natuurlijk doe je dat..
Ik heb in 14 jaar op een paar verschillende pensionstallen gestaan, met mensen die je liggen en die je wat minder liggen soms.. maar heb nog nooit meegemaakt dat mensen geen actie ondernamen en mij opbelden als er echt iets met mijn paard aan de hand was. Soms nog uit heel onverwachtse hoek ook ;)
Ik heb zelf de gave om dat soort dingen te ontdekken als ik net toevallig even snel langs stal kom in "nette" kleren, onderweg naar mijn werk, etc. :+ maar als er een paard koliek heeft, in de sloot ligt, bevangen staat oid dan gaat dat gewoon voor.

iloveThommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:26

Bij ons op stal is er een keer een paard door het schokdraad gerend ook omdat iemand dat arme dier alleen op de wei had laten staan!! :(
Zelf nemen wij altijd alle laatste paarden mee naar onder ookal kost dat extra tijd.
Nu had dat arme dier zijn been open gehaald en dat was echt een diepe snee, het geluk was alleen dat hij net niet de pees had geraakt...
Nu had mijn zusje en een ander vriendinnetje dat paar dnaar onder gehaald en ben ik meteen op de fiets gesprongen naar de eigenaresse gereden (die bij mij in het dorp woont).
Iemand anders van stal had de DA al gebeld en de eigenaar van de manege.
Uiteindelijk is alles goed gekomen en bij ons op stal helpt iedereen elkaar wel maar toch zitten er altijd van die rotte appels tussen :( !!.

Maar eind goed al goed hij heeft alleen nog een litteken maar verder nergens meer last van ^^.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:29

hadden ze bij mij paard de verantwoording genomen.
En niet op 3 benen op het land geflikkerd.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:32

Ik heb nog nooit op een stal gestaan waar men elkaar niet hielp en dat is van kleine tot hele grote stallen geweest.
Als er weer eens een merrie ontsnapt was en bij mijn hengst voor het hek liep te scharrelen breng je die terug naar de wei waar ze hoort. Als dekensingels los zijn of dekens verschoven dan maak ik dat ook altijd even in orde. Als ik zie dat een paard zonder water staat of er iets anders mis is melden bij de stalhouder en als die er niet is even zelf bijvullen.

Als ik een pony ziek, verwond of kreupel aantref eigenaar bellen en als die echt nergens te bereiken is dan blijf ik er net zo lang bij tot ik de eigenaar heb kunnen bereiken. Het is nog nooit voorgekomen, maar als er echt iets ernstigs is en ik krijg de eigenaar niet te pakken zou ik ook de veearts bellen en laten komen. (ben overigens niet iemand die om elk klein ding de veearts belt dus er moet wel echt iets ernstigs zijn)

Chezshir77

Re: Hoe behulpzaam ben jij bij het paard van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:38

Ik vind het niet meer dan normaal wat je gedaan hebt, en ik zou het zeer waarderen als een ander het ook voor mij had gedaan! Gelukkig heerst er bij ons op stal toch wel een elkaar-helpen-mentaliteit. Niet iedereen natuurlijk, maar toch. Zo had ik van de situatie aan de hand van de week, dat ik een pony van een stalgenootje op haar verzoek in de wei naast de grote paarden-wei ging zetten. Nu was hij ontsnapt, en ging de paardenwei in. Moest ik toch proberen een vreemde pony tussen de grote kudde paarden vandaan te halen. De paarden reageerden heel vervelend naar mij ook (kont naar me toe, schoppen etc) en ik scheet in mijn broek. Tegen een kudde grote paarden begin ik niet veel alleen. Dankzij de hulp van een paar stalgenootjes, hebben we de pony te pakken gekregen, en daar ben ik ze super dankbaar voor. Ze hadden me ook lekker kunnen laten aanklooien in mn eentje. Zo moet je elkaar toch een beetje uit de brand helpen?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:46

Daks schreef:
hadden ze bij mij paard de verantwoording genomen.
En niet op 3 benen op het land geflikkerd.

Ik moest meteen aan jouw topic denken toen ik dit topic zag.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:51

ik zou het de eigenaar bellen en dan in de tijd dat de eigenaar moet komen het paard vast gaan afspuiten of wat er dan nodig moet zijn.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:52

Bij ons op stal is het gelukkig wel de gewoonte dat je opgebeld wordt als er iets met je paard is. Dat doe ik zelf ook. En als je dan iets kan doen, doen natuurlijk.

Er is ook altijd wel iemand die je een zalfje of wat dan ook wil lenen, als je dat zelf niet hebt. Gelukkig maar, zou het niet fijn vinden om ergens te stallen waar dat niet gebeurd!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:29

linnie050 schreef:
Ik zou eerst de eigenaresse bellen en het uitleggen en dat horen of ze zelf naar stal komt of dat ik het paard verder kan helpen en hoe ze wil dat het gebeurd.
Maar vind dat je goed gehandeld hebt hoor.

Zo'n geval heb ik van de winter gehad. Paard lag en stond op toen ik langs liep met een ander paard, toen ik later weer terug kwam lag het paard weer. Paard had ook geen intresse in de omgeving. Dus een verdacht geval. Paard uit de box gehaald en hij ging bijna liggen of viel om...heel verdacht geval.
Staleigenaar ingelicht en gezegd dat ze maar moesten bellen. Eigenaresse niet bereikbaar en toen heb ik maar gezegd dat ze de DA moesten bellen.
Net op dat moment belde de eigenaresse en die hoorde ons verhaal aan en belde haar eigen DA. Ze kwamen beide zo'n beetje tegelijk aan en paard bleek dus koliek te hebben.

Ik zou ook zeker eerst de eigenaar bellen maar dat ligt er ook weer aan of het echt spoed is. Een paard met een enorme vleeswond moet zo snel mogenlijk geholpen worden dan zou ik dus ook direct de DA bellen en niet eerst de eigenaar. Paard gaat voor.

Goed gehandeld TS...ik zou echt blij zijn met zulke mensen op stal (die heb ik ook wel hoor).

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:41

Jouw reactie is het beste wat je kon doen, en als ik de eigenaar van t beestje was zou ik t zeer op prijs hebben gesteld. :)

Bij ons op stal help ik ook waar ik maar kan mee. Gewoon, omdat ik t normaal vind en t zelf ook fijn zou vinden als iemand ingrijpt wanneer het nodig is en ik er niet bij ben.
Deken halflos bij paardje in de wei? Loop er rustig op af om het even goed te leggen. Paard waarvan ik zie dat het eten niet op is? Ff aankijken en als ie na tijdje nog niet eet ff de eigenaar een belletje geven. Ook regelmatig gehad dat er een paard vaak blessures heeft, maar vrij makkelijk achter die van mij aanloopt als ik de mijne uit de wei pak.. (zijn maatjes) Als ik zie dat de kudde erg onrustig is en ze gaan over een niet te lange tijd naar binnen, neem ik hem gewoon vast mee. Wil niet dat ie door onrust weer wat oploopt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:59

Zolang mijn eigen veiligheid niet in gevaar komt zal ik altijd helpen :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:00

pff ik zou ook zeker geholpen hebben.
ik was een keer op buitenrit toen zag ik een paard vol paniek vast zitten in zijn eigen deken, toen ben ik naar die stal toe gegaan en het even gemeld.

Dat vind ik meer dan normaal. :j

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:05

Gelukkig nog nooit in die situatie geweest! Maar stel dat, dan zou ik zeker wel even helpen, ja. Dierenarts bellen gaat wel wat verder, dat zou ik minder snel doen. Dat laat ik dan aan de eigenaar of pensionhouder over. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:12

Wij hebben iets van 100 paarden op stal staan.
Als ik iets verdachts zie meldt ik dat bij het personeel, wat van opening tot sluitingstijd aanwezig is.
Of ik grijp zelf meteen in (zoals afgelopen zomer, toen ik zag dat een pony met zijn hoefijzer aan het halster van een paard vastgehaakt was tijdens het spelen. Geholpen met kalmeren/vasthouden/losmaken en daarna met de pony gestapt totdat de eigenaresse kwam, om stijfheid te voorkomen).
Dekens rechttrekken in de eigen groep doe ik wel, in andere groepen niet want daarvan ken ik de reacties van de paarden niet. Zeker nu ik hoogzwanger ben doe ik dat gewoon niet.
Maar als iedereen hier zijn eigen paddock (met ongeveer 10paarden) in de gaten houdt dan komt het immers wel goed :)

Op wedstrijd wil ik ook altijd wel helpen hoor, met paard dat niet op de trailer wil of gek doet, zolang het mezelf niet in gevaar/ de knoei brengt.

Alivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:34

CrazyCat schreef:
Als dekensingels los zijn of dekens verschoven dan maak ik dat ook altijd even in orde. Als ik zie dat een paard zonder water staat of er iets anders mis is melden bij de stalhouder en als die er niet is even zelf bijvullen.

Ja precies, doe ik ook!
Zelf sta ik op een vrij kleinschalige pensionstal waarvan meerdere paarden met pensioen zijn en waarvan de eigenaren niet dagelijks komen. Omdat ik er zelf wel elke dag ben zie ik soms dingen (dik been, kreupel, ontstoken oog, loopneus etc). Dan meld ik dit bij de staleigenaar die dit beoordeeld en contact opneemt met de eigenaar van het paard. Bij noodgevallen wordt meestal toch wel een VA ingeschakeld.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:57

Wij staan op een verenigingsstal, en het is daar heel normaal dat je het in ieder geval meldt, of kleine dingetjes doet als halsters en dekens goed, uitgebroken paard helpen vangen (en als eigenaar er niet bij is die er over inlichten), elkaars paarden op de wei zetten wanneer deze er op mogen (en laten weten!). Maar ook zijn wij wel eens gebeld met kerst door degene die moest voeren dat ze het idee had dat ons paard niet lekker was. Dus wij weg vanuit kerstdiner, DA weggebeld bij kerstdiner.

Aan de andere kant ook een keer gehad dat we er met een paar man waren en dachten dat een paard vast lag. Beestje losgetrokken, zakte gelijk weer door zijn benen. Eigenaresse gebeld, in de tussentijd proberen halster om te doen om er mee te stappen, alleen bleef hij niet lang genoeg staan voor ons dat we hem om konden doen. Sowieso gebleven tot DA er was, en ook toen hij naar de kliniek moest nog sms gestuurd met hoe het met hem was. Paard stond op IC nadat hij geopereerd was, als ze er 5 tot 10 minuten later bij waren geweest, was het paard weg geweest. Zoiets is even schrikken, maar zorgt er wel voor dat je als je er bent even naar andermans paarden kijkt. Hebben ook een keer gehad dat 's ochtends met voeren paard drijfnat was, baasje gebeld, maar was al te laat.

Het hoort er bij ons op stal gewoon bij dat je, als je iets ziet wat niet klopt, en in potentie ernstig is, de de eigenaar op de hoogte stelt en tot dat die er is zelf zo veel mogelijk doet als je kunt, tenzij eigenaar anders heeft aangegeven. Zeker wanneer je voert kijk je even snel of je geen vreemde dingen ziet als koliek ed.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:43

Ik vind het niet meer dan logisch dat je elkaar in dat soort situatie's helpt. Dus ik zou hetzelfde in jouw geval gedaan hebben.

Ik zou het zelf ook zeer op prijs stellen als een ander dat in dat geval zou doen. En ook dat ze me bellen.

Als ik zie dat er buiten een waterbak leeg is dan vul ik die bij. Al weet ik dat niet iedereen bij ons op stal zo is.

Ik zeg ook altijd. Als er iets is met m'n paardje dan wil ik dat ik gebeld wordt voor overleg. Is het een spoedzaak dan heb ik liever eerst dat ze de da bellen en dan pas mij.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:12

Oei wat zijn we allemaal braaf op bokt :)

In noodsitiaties ( paard gewond, losgebroken etc) help ik altijd, dat spreekt voor zich.
Als ik iets vreemds zie dat niet direct spoed heeft meld ik dat bij de staleigenaar of ik bel zelf de eigenaar van het paard
Op verzoek ben ik altijd bereid om hand- en spandiensten te verlenen, bv een stalgenoot die vraagt of ik voor ik wegga de deken van haar paard op wil doen, dat is geen enkel probleem.

Maar verder...

Lege waterbakken van anderen vullen doe ik niet, tenzij het 30 graden is en de paarden bijna uitgedroogd zijn. Sommige mensen maken gewoon gebruik van het feit dat er altijd wel iemand gek genoeg is om hun rotklusjes te doen.
Ik ga ook niet zo maar met iemand anders zijn paard lopen slepen, ook voor mijn eigen veiligheid. Ik heb wel eens een paard uit de paddock gehaald omdat hij als laatste achter was gelaten en volledig over zijn toeren was. Kostte de nodige moeite, was best gevaarlijk en de eigenaar was er achteraf helemaal niet blij mee ( was vooraf telefonisch niet bereikbaar).
Ik ga ook niet op eigen initatief zalfjes oid op paarden smeren.

Ben ik nou heel slecht?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:23

Ik smeer geen zalfjes maar zie ik een paard met een wonde waarschuw ik wel de stal eigenaar, die heeft meestal wel contact nummers. Ken ik het paard (paarden uit de kudde waar mijne bij staat) bel ik zelf even naar de eigenaar. De eigenaars van onze "kudde" kennen elkaar allemaal vrij goed dus als ik de ene niet kan bereiken, bel ik gewoon de andere en kijk ik wat die zegt.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:35

dirkus schreef:
Oei wat zijn we allemaal braaf op bokt :)

In noodsitiaties ( paard gewond, losgebroken etc) help ik altijd, dat spreekt voor zich.
Als ik iets vreemds zie dat niet direct spoed heeft meld ik dat bij de staleigenaar of ik bel zelf de eigenaar van het paard
Op verzoek ben ik altijd bereid om hand- en spandiensten te verlenen, bv een stalgenoot die vraagt of ik voor ik wegga de deken van haar paard op wil doen, dat is geen enkel probleem.

Maar verder...

Lege waterbakken van anderen vullen doe ik niet, tenzij het 30 graden is en de paarden bijna uitgedroogd zijn. Sommige mensen maken gewoon gebruik van het feit dat er altijd wel iemand gek genoeg is om hun rotklusjes te doen.
Ik ga ook niet zo maar met iemand anders zijn paard lopen slepen, ook voor mijn eigen veiligheid. Ik heb wel eens een paard uit de paddock gehaald omdat hij als laatste achter was gelaten en volledig over zijn toeren was. Kostte de nodige moeite, was best gevaarlijk en de eigenaar was er achteraf helemaal niet blij mee ( was vooraf telefonisch niet bereikbaar).
Ik ga ook niet op eigen initatief zalfjes oid op paarden smeren.

Ben ik nou heel slecht?

Nee hoor helemaal niet. Is misschien sneu voor het beestje, maar de eigenaar erop aanspreken dat het paard een hele dag zonder water staat, of de hele dag als enige binnen mag blijven omdat de eigenaar zelf te lui is om zelf ooit maar iets voor een ander te doen werkt vele malen beter als telkens die klusjes op te knappen (zoals Savannah dat doet). Lekker makkelijk, en denk je echt dat de eigenaar in kwestie dan ooit veranderd? Vergeet het maar.

Oftewel, staan paarden zonder water (behalve bij uitdroogverschijnselen), worden ze alleen achter gelaten in het weiland (ok als het beestje doordraait dan haal ik hem eruit) of is de box smerig omdat eigenaar-lief al 3 dagen geen zin had om te komen; dan spreek ik daar de eigenaar op aan, en verder is het jammer maar helaas.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:39

Vind dat je goed gehandeld hebt! :j
Heb dergelijke voorvallen (gelukkig) nog niet meegemaakt bij ons op stal maar hoop dat iedereen zo zou reageren, dierenwelzijn staat voorop!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:53

Ik wou dat je een van mijn stalgenoten was, goed gehandeld!

Vorige week heb ik mijn paard op stal aangetroffen met het linker achterbeen dik, op hetzelfde been een paar wonden en rechts voor een bult met nog een wond. Ze heeft dus staan knokken met een ander paard, ze hebben het gezien, maar ze niet uit elkaar gehaald of naar de paarden gekeken. De eigenaresse van het andere paard kwam snel er na op stal en heeft ze toen haar paard er tussen uit gehaald en even snel naar mijn paard gekeken, maar niets gezien. Ik kwam dus s`avonds op stal en merkte tijdens het poetsen dat ze er niet echt lekker bij stond :( Toen ben ik maar gaan koelen/schoonmaken met water
Ik had het erg fijn gevonden als er iemand was geweest die even naar mijn paard had gekeken, want ik had dat ook gedaan. Ik kan niet 24/7 op stal zijn om mijn paard in de gaten te houden, de meeste mensen kunnen dit niet. Dus moeten we elkaar een beetje helpen, of niet soms?? :(:)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:56

@kimmej,

ik weet ook dat zo de eigenaren er niets van leren. heb het ook een tijd gelaten maar het is dan te sneu voor woorden.. wel ben ik nu zo dat ik het niet overduidelijk doe, zodat het niet opvalt of zelfs stiekem ( voor ik commentaar krijg : ik heb van elke eigenaar waar ik dat doe gewoon toestemming het paard te pakken etc wanneer ik wil )

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:16

@kimmej,
Je hebt wel gelijk want het is altijd bij dezelfde paarden waarvan de waterbak leeg is. Maar ik heb altijd zoiets van "het paard kan er niets aan doen".

Zalfjes smeren etc doe ik ook niet zomaar hoor, tenzij het na overleg door de eigenaar gevraagt wordt.

@Aranka,
Helaas is niet iedereen even dapper en oplettend om 2 vechtende paarden uit elkaar te halen.
Laast waren er hier op stal ook 2 echt goed aan het vechten. Nou kan je vertellen dat die niet uit elkaar te halen waren en ik het ook vast niet in m'n eentje gedaan had hoor!
Gelukkig waren er nog meer op stal waardoor het toch gelukt is. Het arme beest die gewoon echt werdt aangevallen was compleet over z'n toeren en had flink want wonden over z'n hele lijf.
Ook wij hebben hem op stal gezet en de eigenaresse gebeld. Verder hebben wij ook niets bij hem gedaan of nagekeken. Maar z'n eigenaresse kwam er wel direct zelf aan

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:07

kiki dat ligt eraan denk ik.

ik zal er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen heb het al eens eerder gedaan en is gewoon een adrealine stoot ofzo.
mocht het om.mijn eigen paard gaan denk ik dat er gewoon een oer instinct onstaat haha