Paarden aan huis met een full-time baan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:04

capopjekop: Argh, dat is altijd hè als het net even slecht uitkomt :+

Nou, en als je dus niet hoeft te voeren (hooi?) omdat dat er al genoeg hangt, dan red je het dus in een half uur :P

Die brokjes heb ik ook in 1 minuut hun bakjes gekeild dus dat kost ook weinig tijd :)

En nogmaals: dan moet je dus wèl in het weekend alles goed recht trekken en zoveel mogelijk voorbereiden voor de rest van de week. Maar dan staan de beestjes er doordeweeks prima bij hoor :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:05

Het kan wel hoor, zorg gewoon voor een schuilgelegenheid en dan kan je ze overdag buitenzetten in een paddock of een wei, en dat ze in de wintermaanden hooi tot hun beschikking hebben en water en eventueel voor slecht weer kan schuilen, bijv voor een schutting met een afdakje.

Gewoon de avond tevoren alles klaarzetten (water en hooi) en poep opruimen, hoef je de ochtend voordat je gaat werken ze buiten te zetten in een wei of paddock of wat dan ook, afhankelijk van het seizoen en of van wat je ter beschikking hebt.

Savonds na het werk heb je weer alle tijd om ze te verzorgen en te rijden etc. en alles weer klaar te zetten voor een volgende dag. Maar dat is niet ff in een kwartiertje te doen hoor hahaha.

En gewoon strakker plannen en je aanpassen.

Ik zou geen paarden aan huis willen.

Gewoon lekker op een boerderij met altijd toezicht en veilige weilanden waar geen vreemden zomaar bij kunnen en er is soortgenoten met wie mijn paard altijd kan ravotten en samen sociaal zijn.

In de wintermaanden lekker overdag in een paddock met een ander paard en savonds op stal en er wordt gevoerd voor je en in de weidemaanden lekker 24/7 op t land, en als er wat is dan krijg ik een sms en dan kan ik erheen gaan en of een stalgenoot helpt dan.

Dat is ook het handige van stalgenoten hebben en die helpen elkaar en houden voor elkaar de paarden in de gaten, zeer verschillende werktijden hebben ze allemaal en dus altijd wel iemand met hun paard bezig is, geen probleem met bevroren water of wat dan ook en noem maar op.

Weilanden worden geregeld en onderhouden. Er is mesthoop en er is hooi en stro en de ruimte en soortgenoten en wat faciliteiten.

Je hebt dan echt tijd voor je paard. Ipv dat je constant bezig bent met schoonhouden en onderhoud ervan.

Ik ga gewoon elke dag een kruiwagen volscheppen met drollen van t weiland, is maar een kwartier werk en water controleren en dat doet iedereen die er een paard heeft staan ook al dagelijks, alles wordt bijgehouden en schoongehouden en in de wintermaanden houdt iedereen de paddocks poepvrij (vele handen maken t werk licht en snel klaar).

Echt erg fijn en erg leuk voor ons en de paarden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-05-12 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:08

Ik red het ook met een half uurtje. Het is maar net wat je wilt. Afhankelijk of je elke dag mest ruimt of 1, 2x per week. Wat gezegd is waterbak vullen kan tegelijk met mesten. Omheining zie ik als ik met de hond loop. Verder is het in de ochtend voer in de bak, deur open maken, hooi in de wei indien nodig en afhankelijk van het weer voert mijn vriend tussendoor nog een plak hooi en in de avond voeren en naar binnen.
Natuurlijk zijn er dagen bij dat je langer bezig bent. Weideonderhoud, extra schoonmaken van stal, inhalen stro en hooi, mest wegbrengen enz enz.

Nadeel van weinig sociale wat tita zegt kan ik helemaal inkomen. Vaak wil je toch even advies van iemand of dat ze even met je mee kijken of het wel klopt wat je ziet.

Verder heb ik genoeg toezicht van de buren, als er wat is bellen ze me of bellen ze mijn ouders die naast me wonen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:09

pmarena schreef:
GamblersCup schreef:
En wij hebben allemaal jarenlange ervaring dat je het NIET redt met een half uurtje per dag :D

Dat is toch prima dat het veel mensen in veel situaties niet lukt? Dat weet ik ook wel en zal ik ook niet ontkennen :)

Maar wees dan a.u.b. ook zo netjes om mij niet voor gek uit te maken als ik zeg dat het wel kan :)

het kan WEL. ;)
maar net wat pmarena zegt,het kost veel voorbereiding en investering.
ik heb een soort van paddock paradise gecreeerd waarbij de boxen 24/7 open staan.
ik voer niet uit netten maar los in de box wat veel tijd bespaard.
ze kunnen zelf naar binnen en buiten en de wei kan ik regelen,open of niet.
voordeel is dat als het weer omslaat ik niet in de stress zit want ze hebben zelf de keus.
de meeste tijd zit in het mesten en dat lukt met een half uur prima mits je het ook dagelijks doet.
de extra klussen [kunstmesten,schilderen] is te doen in de weekenden en of vakanties.
rijden ben je zelf bij,maar dagelijks onderhoud/voeren lukt prima.

deflin

Nou ik red het ook wel in een halfuurtje per dag hoor voor 2 paarden er zijn soms dagen bij ( s'winters) dat ik het niet redt maar over het algemeen een half uurtje.
S'ochtends krijgen ze hun eten en hooi en mogen ze op het gras en s'avonds krijgen ze weer eten en hooi en mogen ze weer van het gras. Ze staan bij mij 24/7 buiten met beschikking over stallen. als ze staan te eten ga ik snel ff poepscheppen en klaar is kees. Mijn land is omheind met draad en een sloot en ik heb gelukkig geen uitbrekers, het is zelfs zo dat er al 3 maand geen stroom op het draad staat.
En het is voor mij zeker goedkoper om ze aan huis te hebben dan in een pensionstal, de paarden kosten me nu aan voer en strooisel zo'n 80 tot 100 euro in de maand ( zomer's zo'n 20 euro als ze dat al redden)

ik werk 32 uur, vriend zelfs soms 90 uur in de week en vaak overver. Ik doe alles zelf, heb geen kinderen.

Remy

Wij hebben de paarden aan huis, werken beiden full time (mijn bedrijf is aan huis en ik werk nog een aantal uren extern), en hebben twee tienerdochters die ook beiden rijden.

We hebben er bij de aanleg rekening mee gehouden dat gemak belangrijk is, water is dichtbij, rijden doen we in onze eigen bak, voor het onderhoud van het perceel hebben we goed materieel aangeschaft.

Juist sinds we de paarden zo aan huis hebben, brengen we er veel meer tijd mee door. Als ik nu eerder klaar ben in de trimsalon is het zo makkelijk om even snel een peerd uit de wei te trekken en te rijden voor ik het eten ga klaarmaken. Dat deed ik nooit toen we nog in pension stonden. En juist nu de meiden groot genoeg zijn om zelf op te zadelen en mee te helpen met de verzorging, uitmesten etc, is het allemaal veel makkelijker geworden.

In het weekend scheppen mijn man en ik samen altijd de paddock leeg, heerlijk vinden we dat, even gedachteloos stront scheppen :Y), dan nog wat snoei- of onderhoudswerk en we zijn weer helemaal onthaast. Nooit geweten dat een glaasje wijn zo lekker smaakt als de hooi en stroschuur weer vol is en we vanaf een bankje voldaan naar de paardjes zitten te kijken :D
De voordelen van de vrijheid mbt beslissingen of ze binnen of buiten staan, wat voor voer ze krijgen vind ik onbetaalbaar hoewel het een superplek was waar we in pension stonden.
Laatst bijgewerkt door Remy op 08-05-12 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Estera

Volgens mij hangt de hoeveelheid tijd die je elke dag kwijt bent af van hoe het een en ander is ingericht en wat je eigen eisen zijn. Ik heb 2 pony's aan huis die dag en nacht buiten staan (zomer weiland met schuilstal, winter paddock met stal). Ze hebben automatische drinkbakken in het weiland en in de stal. Alleen bij vorst moet ik emmertjes water halen. Dagelijks wordt de mest geruimd. In de winter hebben ze een strobed in de stal die ze schoon houden en dus maar 1 keer per week gemest hoeft te worden. Ik doe verder niet aan dekens of voerbeurten. Ze hebben buiten het weideseizoen standaard 2 volle hooinetten hangen. Weiland en paddock is onmogelijk om uit te breken (houten omheining met schrik). Dus wat resulteert dit in werk:
Zomer: mest ruimen.
Winter: hooinetten vullen, mest ruimen, aanvegen en bij vorst 3 emmertjes water halen, 1 keer per week stal uitmesten, meestal 1 kruiwagen.

Ik kijk 's ochtends of ze nog op de pootjes staan en 's avonds wordt alles gedaan en weet ik dat ze genoeg voer en water hebben tot de volgende avond. Ik kan serieus met 5 minuten klaar zijn en nee, het ontbreekt ze werkelijkwaar aan helemaal niets!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:10

pmarena schreef:
En nogmaals: dan moet je dus wèl in het weekend alles goed recht trekken en zoveel mogelijk voorbereiden voor de rest van de week. Maar dan staan de beestjes er doordeweeks prima bij hoor :)

Als je dan even "ik" neerzet ipv "je" en "je moet dan wel" en "dan redt je het wel" en "wat je er maar voor over hebt", dan is het al wat duidelijker dat je alleen over jezelf praat en niet over iedereen in het algemeen ;)

Er zullen een paar mensen zijn die het redden, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel paarden en boxen je hebt, hoe groot je land is, of je alles elke dag schoon en veilig wilt hebben of dat dat je niet zo interesseerd etc.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:11

jep, hier ook paarden aan huis en kinderen.. het is veel werk ,tijdrovend maar wel heel prettig om alles te doen zoals je het zelf wil. en het voordeel met kleine kinderen is dat je gewoon je paard kan blijven doen. ik heb heel wat kilometers gemaakt met de babyfoon op de bakrand :D baby een dutje , mama een ritje ..
als je je paard op een pension stal hebt staan krijg je toch meer te regelen wat dat betreft.. oppas enzo

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:13

pmarena schreef:

Nou, en als je dus niet hoeft te voeren (hooi?) omdat dat er al genoeg hangt, dan red je het dus in een half uur :P

Die brokjes heb ik ook in 1 minuut hun bakjes gekeild dus dat kost ook weinig tijd :)

Ik geef ze 's ochtends hooi en water. Zak met water vullen duurt 5 minuten, dan erheen wandelen 1 minuut. Hooinetten vullen duurt wel even, want ze saboteren de boel altijd :') (blijven shetlanders). Dan doe ik daarna binnen 20 minuutjes de wei en de stallen uitmesten. "s avonds krijgen ze in de zomer nog een keer water en nog hooi en brokken, dat kost ook een kwartiertje. En dan eens in de maand rijden we een 500 kg baal graszaadhooi naar de wei toe en iedere week rijd ik er een bigbag voordroog heen. Dus dan ben je even wat langer bezig.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:13

GamblersCup schreef:
Er zullen een paar mensen zijn die het redden, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel paarden en boxen je hebt, hoe groot je land is, of je alles elke dag schoon en veilig wilt hebben of dat dat je niet zo interesseerd etc.

pardon?
land genoeg,alles schoon en veiliger dan op menig pensionstal hier.
maar ach....het zal me wel niet intereseren,zijn mijn paarden maar. :')

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:14

Hoe wij het deden in de winter:

Man voerde ze biks, muesli en hooi om 5.45uur
Ik zette ze buiten om 7.30
Ondertussen de oudste aan het ontbijt gezet en ik dan even 5min. buiten de mannen naar buiten zetten (ideaal paar passen lopen ;)).
Daarna de oudste in de kleren helpen, wassen etc. En de tas inpakken voor school.
De jongste sliep toen nog door tot 10.00uur, dus die liet ik vaak even liggen (achterdeur wel open, zodat ze altijd binnen konden komen (buren, die letten altijd op).
Binnen 5 min. was ik weer thuis (gelukkig school erg dichtbij ;)). En zelf even kopje thee/koffie drinken met broodje.
Dan de stallen doen rond 9.15uur, om 9.35/9.40uur was ik steevast klaar met 3 stallen!! (ze mesten op 1 plek, natte plekken op de zaterdag eruit ;)). Ze staan dan zo hoog in stro dat het rg veel scheelt ;).
Na uitmeten, hooi in de bak leggen.
Naar binnen, jongste uit bed halen, ontbijtje, drinken, verschonen enz.
Dan samen om 11.40uur oudste halen van school.
Gezamelijk eten, en de oudste naar school brengen.
Bij terugkomst, de jongste op bed voor middagslaapje.
Sliep ze, dan hooi bijvullen bij de paarden.
's middags de oudste weer ophalen van school, en gezamelijk drinken enz.
Dan was het rond 17.00uur..
Eten koken voor onszelf.
Tijdens etenkoken, zet of ik of mijn man de paarden op stal (biks, muesli, hooi, water staan al klaar doe ik nl. 's morgens al).
Dan samen eten, kinderen in bad/ onder de douche, en op bed.
Even tijd voor onszelf, en dan tussen 22.00 en 23.00uur laatste controle bij de paarden, hooi geven voor de nacht, en op bed.

En dan nog vindt ik tijd om wat met de paarden te doen ;).
Al dan niet rijden, poetsen, longeren etc.
Als mijn man er is, dan ben ik bij de paarden en ben ik met hun bezig.
Is mijn man er niet, dan helpen mijn kinderen maar al te graag mee met poetsen ;).

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:15

Ook hier staan al 14 jaar de pony's achter het huis s'winters,ik werk drie dagen in de week heb daarnaast een gezin.
Ook ik heb wel eens s'winters gedacht bhlehhhhhhhhh daar ga ik weer door weer en wind {meestal in mijn pyjama met een jas en klompen aan} maar niets is mooier dan begroet te worden door een blij gehinnik en een warme paardesnoet in je nek.
Voor geen goud wil ik ruilen met een pensionplaats,ik heb alles zelf in de hand,kan het doen zoals ik dat goed vind en wanneer ik wil,ik mag wanneer ik wil mijn pony's knuffelen of rijden al zou dat midden in de nacht zijn......
Zomers staan ze op zo'n 7 minuten fietsen van huis op een weiland,heerlijk voor hun maar als het oktober is ben ik weer helemaal in mijn element als ze weer achter het huis staan.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik altijd zeggen doen! Het kost bergen energie {hooi opslaan,waterbakken vullen,stallen mesten en de padock strontvrij houden} maar je krijgt er zoveel voor terug.En dan bedoel ik niet de stress van bv stront bikken uit een bevroren bak,of de waterbakken ijsvrij houden,of zere ledematen van het sjouwen van hooibalen,nooit kunnen uitslapen of met vakantie altijd een oppas regelen. :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:15

Het hangt allemaal ook enorm van je voorzieningen af. Ter illustratie even mijn situatie. Huurweide, dus ik kan geen grote kosten maken om de situatie te verbeteren, want wat dan als ik de weide het jaar erop kwijt ben? Ik probeer dus met wat ik heb het zo ideaal mogelijk te doen.

Onze 'hoofdweide' is anderhalve hectare, volledig omringd door sloten, en enkel te bereiken via een smal bosweggetje. Niét toegankelijk met auto, tractor, ... Letterlijk alles moet dus met de hand gebeuren. Mesten, kalken, onkruid maaien van anderhalve hectare weiland, met de hand, is geen lachertje en daar kruipt veel tijd in.

In de winter slepen we tonnen water (60 liter per keer) met de kruiwagen. Al gauw drie tonnen per dag voor drie paarden. Nu liggen de inloopstallen helemaal aan het andere eind van de weide, dus moeten we met de kruiwagen drie x anderhalve hectare weiland door, ploeter ploeter door de modder (kleigrond en overstromingsgebied). Dan nogmaals hetzelfde maar dan met hooi. Onderweg kantelt de kruiwagen al wel eens om, alles er terug in sleuren, en verder. Dan ben je eindelijk met al je spullen bij de paarden gearriveerd, moet het hooi nog in de netten, paarden gevoerd, water uitgekapt, stallen gemest,...

Al bij al, dat red ik niet in een halfuur. Alleen al het sleuren met water de hele weide door, duurt een halfuur (in de winter). Moest ik een droge wei hebben, automatische drinkbakken, een betere toegangsweg,... dan zou mijn situatie er heel anders uitzien en zou ik ook veel sneller klaar zijn. Vooral de smalle toegangsweg maakt de zaken heel moeilijk.

Als je eigen grond aan huis hebt ipv gehuurd, doe dan zeker de moeite van enkele investeringen in drinkbakken, droge paddock etc, daar ga je heel veel plezier aan hebben!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:16

Ik red het met 5 minuten per dag :j Maar ze staan niet op stal ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:17

Thirty schreef:

tja dat is niet mijn manier van paard houden tis maar hoe je het zelf wil doen..
En dan maakt het niet uit waar en hoe je ze hebt staan maar ik heb geen paarden om 5 min van te genieten, dan mogen anderen dat gaan doen.

@ solleke :') werd al moe van het lezen laat staan dat je het allemaal selluf moet doen... maar zoals jij het omschrijf is voor mij een reden geweest om ze in pension te zetten nooit nooit noooit meer dichtbij of ergens goedkoop op een landje waarbij je alles zelf moet doen en regelen... noem me lui :') maar na mijn werk wil ik genieten en leuke dingen doen en niet weer werken...kattenbak poepscheppen vind ik al erg zat

Loran_Nolen

Re: Paarden aan huis met een full-time baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:21

VWB watervoorziening, wij hebben voor 50m. aan tuinslang ;)
Hebben een kraantje bij huis, even opendraaien, en de wateremmers lopen langzaam vol.
Of even afkoppelen en dan lopen de watertonnen in de bak vol ;).
Is niet zo veel werk..
In de winter, tjah met strenge vorst, dan halen we water uit huis weg.
En dan extra vaak ;) ivm bevriezing.
Maar wat is nou 3 emmers tillen, voor een paar meter??

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:22

tita schreef:
Thirty schreef:

tja dat is niet mijn manier van paard houden tis maar hoe je het zelf wil doen..
En dan maakt het niet uit waar en hoe je ze hebt staan maar ik heb geen paarden om 5 min van te genieten, dan mogen anderen dat gaan doen.

Ze hebben het reuze reuze maar hun zin ;) Land is te groot om uit te mesten, zelfs met twee paarden en een ezeltje moeten we maaien anders krijgen ze het nooit op ;) Ze worden niet gereden ;) Oftewel....Ze zijn lekker paard en ezel, en emt elke dag een handje muesli en een aai zijn ze dik tevreden.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:22

Ik zou dan twee paarden hebben. Ik wil wel graag dat ze 's nachts op stal staan. Zomers sowieso hele dag buiten en in de winter afhankelijk van het weer in paddock of weiland.
Mijn vriend vind de paardjes ook erg leuk dus we zouden alles in principe wel samen doen. Verder hoop ik tegen die tijd dat we beiden zeg maar vier dagen per week extern werken en een dagje thuis. Dat zou wel zo'n beetje mijn ideaal zijn.
Verder sta ik nu op een hele leuke pension stal, dus als we op vakantie oid gaan dan kunnen de paarden altijd daar weer even staan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:23

@tita: ik noem je niet lui, ik noem mezelf gek :') Deze winter was echt een heel moeilijk moment, zeker met de kwakkellente van nu... als ik later eigen huis en grond heb (*droom droom*) reken maar dat er dan serieuze kosten gaan gemaakt worden om alles zo optimaal mogelijk in te richten, zo'n horrowinters heb ik wel even genoeg van..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:24

GamblersCup schreef:
pmarena schreef:

Als je dan even "ik" neerzet ipv "je" en "je moet dan wel" en "dan redt je het wel" en "wat je er maar voor over hebt", dan is het al wat duidelijker dat je alleen over jezelf praat en niet over iedereen in het algemeen ;)

Ik praat niet alleen over mezelf, daarom gebruik ik geen "ik" :)

Als iemand vraagt hoe JE :P het kunt regelen met paarden aan huis en geen zeeën van tijd, dan leg ik uit dat JE het in principe prima zo kan regelen dat je in principe maar een half uurtje per dag doordeweeks er voor nodig hebt, als JE maar die omstandigheden kunt en wilt creëren.

Miszeg ik niks mee, jammer dat je me zo aan wilt vallen :)

Nogmaals: Dat het jou blijkbaar niet lukt, zegt niet dat het onmogelijk is :)*

Je zou ook gewoon kunnen geloven dat ik geen lülkoek zit te vertellen, en JE (niet JOUW...maar algemeen ;) ) paardjes er gewoon prima bij kunnen staan zonder dagelijks urenlang tobben :)

Gelukkig melden zich inmiddels meerdere mensen die geen uren en uren aan het pielen hoeven te zijn elke dag :)

Ik vind het erg jammer dat ik gewoon eerlijk vertel hoe het kan, en dan door jou wordt weggezet als iemand die maar wat uit de nek kletst en blijkbaar dus ook nog eens geen interesse heeft om alles schoon / netjes / veilig te hebben >;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:25

capopjekop schreef:
pmarena schreef:

Ik geef ze 's ochtends hooi en water. Zak met water vullen duurt 5 minuten, dan erheen wandelen 1 minuut. Hooinetten vullen duurt wel even, want ze saboteren de boel altijd :') (blijven shetlanders). Dan doe ik daarna binnen 20 minuutjes de wei en de stallen uitmesten. "s avonds krijgen ze in de zomer nog een keer water en nog hooi en brokken, dat kost ook een kwartiertje. En dan eens in de maand rijden we een 500 kg baal graszaadhooi naar de wei toe en iedere week rijd ik er een bigbag voordroog heen. Dus dan ben je even wat langer bezig.

Dat zijn van die mooie weekendklussen :j

Heb je toch prima voor elkaar zo ? Lekker weinig tobberij en paardjes hebben hun natje en droogje :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:26

Barbara88 schreef:
Het plaatje dat ik nu in mijn hoofd heb is het volgende. Mijn vriend en ik werken beiden fulltime. Ik zou wel proberen om iets thuis te kunnen doen, en mijn vriend ook. Dus dat je bijv. 1 dag in de week thuis werkt.
Ik heb op dit moment twee paarden, en ik wil er niet meer. Verder zou ik gaan voor een huis, met bak stallen en een stukje land. Met onze inkomens in deze regio is dat prima te doen.
Waar ik vooral tegenaan hik is dat ze overdag in de wei lopen en er dan niemand thuis is. Stel dat ze losbreken?

Snel contacten leggen met de buren.

Mijn paardje Stafanja stond bij mensen in pension en dat was achter iemand zijn huis. Uiteindelijk is die overleden aan een maagbloeding en niemand heeft iets gezien.
Mijn huidige paardje Mona staat middenin de polder en staan verderop paar huisjes, verder niets. Ik woon er 5 min vandaag en eigenaresse 2 min, maar zit precies achter een dijkje, dus kan de paarden niet zien. In de winter zijn de paarden de schapen achterna gegaan over het ijs heen, nou binnen 2 min had de eigenaresse 4 buren aan de lijn dat de paardjes los liepen. Dus zorg gewoon goed dat je goed contact hebt met de buren en geef ze je tel nr.

capopjekop

Re: Paarden aan huis met een full-time baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:28

Die sociale controle is idd wel fijn. Ik word ook gelijk gebeld als er iets met de pony's is wat mijn buren niet vertrouwen of als ze op straat zouden lopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:28

Hier hebben de buren ook allemaal mijn telnr. en ik maak vaak een praatje. Tot nu toe zijn de paarden 2x uitgebroken (op twee jaar tijd, valt dus wel mee :P ) en toen kreeg ik meteen een telefoontje en stonden ze binnen de vijf minuten weer binnen.