Staleigenaar houdt zich niet aan de afspraken en nu??? Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Staleigenaar houdt zich niet aan de afspraken en nu??? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:54

Tuurlijk kan je het niet uitstaan dat andere paarden niet goed behandeld worden, maar zolang ze niet van jou zijn, kun je er contractsgewijs niets mee, dat bedoel ik. Feitelijk heb je daar niets mee te maken en is dat een lastige reden om onder je contract uit te komen, zekers als de eigenaren van die andere paarden er niets van zeggen.

De hengsten zijn van anderen zeg je, kun je die mensen niet aanspreken dat je het niet prettig vind dat ze naast je merrie worden gezet? Misschien een volgende keer bij een niet officiele stal opletten dat er geen hengsten staan ook.

Krijgt je paard standaard geen eten of is dat een keer gebeurt?

Maar behoor je dit niet met de stalhouder te bespreken?

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:59

Nee waar die hengsten van zijn, komen serieus waar echt uit een ei!

Maar Mindim, mijn vorige reactie, geeft een opsomming van dingen die wél direct
met mijn paard in contact staan.

Nee ze krijgen een mini plukje kuil ( vieze natte koeienkuil, als je om hooi vraagt krijg je dat gewoon simpelweg niet, terwijl dit wel in het contract staat! ) sochtends vroeg en daar moeten ze het de hele dag mee doen, savonds geeft die de paarden een plukje kuil maar gebeurt met regelmaat dat er niks bij
mijn merrie in de stal ligt, ook bij een ander overigens! ) Maar hun eigen paarden krijgen meer als genoeg!
Deze trappen allebei tegen de box als ze geen eten meer hebben ( stal ondeugd dus ) en dan hop, weer een plak !! hooi !! in de box...die mogen wel hooi namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:04

Ik snap je wel, maar je noemt ook dingen waar je niets mee kunt. Heb je de stalhouder al flink gewezen op zijn verantwoordelijkheden, heb je de andere eigenaren van de hengsten aangesproken op hun gedrag richting jou paard?

Wanneer je paard niet fatsoenlijk te eten krijgt, dat lijkt mij contractbreuk. Maar wat ik niet mee krijg, waarom krijgt jou paard niet te eten en de rest van de paarden wel? Heb je eerder een aanvaring met ze gehad of ligt het aan iets anders?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:10

Waarom moeilijk doen, pak je paard en spullen en ga naar de nieuwe stal. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:12

Al heeft ze eerder een aanvaring gehad .... ze betaald stallingskosten, dus haar paard moet gewoon netjes net als de rest zijn eten krijgen.

Pak je spullen en je paard, ga naar die nieuwe stal. Hou de eer aan jezelf en maak nog geld over voor die 7 dagen juni en laat het hem verder uitzoeken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:18

misschien kan je een optie doen, om de maand juni lege box huur te betalen, dus niet het volledige bedrag

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:23

Zou geeneens nog geld over maken.
Gewoon, pak uw paard op en wandel.

Pension eigenaren die er met de paarden verzorging er een rotzooitje van maken, zijn meestal niet eens slim genoeg om je aansprakelijk te stellen voor een paar weken stallingsgeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:27

Esmeralda schreef:
misschien kan je een optie doen, om de maand juni lege box huur te betalen, dus niet het volledige bedrag

Daar zou ik in dit geval echt niet aan beginnen om voor te stellen .... de staleigenaar houdt zich zelf ook niet aan het contract. Dan is het al netjes zat als de TS wel wil betalen t/m 7 juni. En zelfs dat zou ik persoonlijk denk niet meer doen... die paar dagen en al het hooi wat hij heeft bespaard door niet te geven heft elkaar mooi op.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:28

Staat er in het contract ook iets over weidegang en zo. Kortom, hoe er met de paarden omgegaan wordt?
Zo ja, vertrekken en juni zeker niet meer betalen. Hij komt zijn afspraken niet na, dan jij ook niet!

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:02

Nee in het contract staat niets over hoelang of hoeveel ze buiten komen.
Maar mondelinge afspraken zijn ook bindend!

Alles hier in de omgeving staat op het land, paarden, hordes koeien, geiten, schapen echt alles.
En die van ons staan in een kale paddock zonder eten..sommige tweetallen staan maar 2 uurtjes per dag, en dat met het 'mooie weer' . Als het nu 5 graden zou zijn buiten, okey enigzins begrijpelijk.

Goed, ik dwaal af.

Ik ga morgen samen met de stalgenoot waarmee ik samen naar een andere stal ga, de stalbaas aanspreken.
Ik zal gaan voorstellen dat we direct weg gaan, maar daar we al de hele maand mei betaald hebben, hij
dus geen kuil en vlas meer kwijt is aan ons, en dus 'winst' heeft en het daar mee moet doen.
Gaat hij hier niet mee akkoord, dan kan hij 50,- extra krijgen, voor kale boxhuur en pak ik direct alles op en vertrekken we.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:06

goed plan

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:14

Goed zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:59

idinn schreef:
Al heeft ze eerder een aanvaring gehad .... ze betaald stallingskosten, dus haar paard moet gewoon netjes net als de rest zijn eten krijgen.

Pak je spullen en je paard, ga naar die nieuwe stal. Hou de eer aan jezelf en maak nog geld over voor die 7 dagen juni en laat het hem verder uitzoeken.

Zeg ik dan dat het paard geen eten moet krijgen? Het enige wat ik vraag is waarom ts haar paard geen eten krijgt en de anderen wel. Of er een aanvaring ooit is geweest, dan kun je dat namelijk ter sprake brenegen als reden om te vertrekken. Niet zo gauw conclusies trekken.

Persoonlijk ging ik de maand juni niet betalen. Zodra mijn paard geen voer krijgt, ben ik persoonlijk al weg of heb ik al aan de jas van de stalhouder getrokken om mijn onvrede kenbaar te maken. Mijn paard hoeft als onschuldige partij niet te lijden onder wrok van een stalhouder, tevens zou ik bij een stalhouder die het paard de dupe laat worden ook niet meer willen staan en was al vertrokken als mijns inziens belabberd met paarden zou worden om gegaan. Ik heb eenmaal gehad dat ik ontevreden was over mijn situatie, heb dingen aan de kaak gesteld, maar dat hielp niet. Ik heb eerst een paard weg gehaald en toen ruimte op de nieuwe stal vrij kwam, paard nummer 2 daar ook weg gehaald.

Ik ben wel pro onvrede kenbaar maken, maar nooit mag welzijn van mijn paarden in het geding komen.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 00:12

Als je per maand betaalt dan ben je bij vertrek wettelijk verplicht om 1 maand opzegtermijn te betalen, maar ook niet meer. Als hij langer in zijn 'contract' heeft staan als deze ene maand (MITS jij MAANDELIJKS betaalt) dan is hij zelfs in overtreding en kan hij je dus niks maken als je tot 9 juni inmiddels de stalhuur overmaakt.

Daarbij weet ik uit eigen ervaring dat het vaak moeilijk communiceren is met dergelijke staleigenaren. Hierbij scheer ik niet alles over één kam, maar de meeste houden vast aan oude principes en staan dus amper tot niet open voor discussie. Mijn advies: biezen pakken en vertrekken, heb ik ook gedaan en was mijn beste beslissing ooit :).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 06:47

Mindim schreef:
idinn schreef:

Zeg ik dan dat het paard geen eten moet krijgen? Het enige wat ik vraag is waarom ts haar paard geen eten krijgt en de anderen wel. Of er een aanvaring ooit is geweest, dan kun je dat namelijk ter sprake brenegen als reden om te vertrekken. Niet zo gauw conclusies trekken.

Persoonlijk ging ik de maand juni niet betalen. Zodra mijn paard geen voer krijgt, ben ik persoonlijk al weg of heb ik al aan de jas van de stalhouder getrokken om mijn onvrede kenbaar te maken. Mijn paard hoeft als onschuldige partij niet te lijden onder wrok van een stalhouder, tevens zou ik bij een stalhouder die het paard de dupe laat worden ook niet meer willen staan en was al vertrokken als mijns inziens belabberd met paarden zou worden om gegaan. Ik heb eenmaal gehad dat ik ontevreden was over mijn situatie, heb dingen aan de kaak gesteld, maar dat hielp niet. Ik heb eerst een paard weg gehaald en toen ruimte op de nieuwe stal vrij kwam, paard nummer 2 daar ook weg gehaald.

Ik ben wel pro onvrede kenbaar maken, maar nooit mag welzijn van mijn paarden in het geding komen.

Maar een staleigenaar die zijn onvrede uit over de rug van het paard (helaas zijn er hier genoeg van ) zou ik zowiezo niet meer willen staan.
Wat doet ie bij het volgende accefietje???
Iedere onnozele kan op vandaag een stalling beginnen en daar gaat het al fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:10

jesito schreef:
Maar een staleigenaar die zijn onvrede uit over de rug van het paard (helaas zijn er hier genoeg van ) zou ik zowiezo niet meer willen staan.
Wat doet ie bij het volgende accefietje???
Iedere onnozele kan op vandaag een stalling beginnen en daar gaat het al fout.

Beweer ik iets anders dan?

Alleen kun je er wat betreft onder je contract uitkomen niet zo veel mee, als het de behandeling van je paard niet betreft. Als ik onder mijn contract uit zou willen komen, kom ik er niet mee aan dat hij het paard van een stalgenoot niet goed behandeld, dat gaat namelijk niet over mijn paard. Op die manier.

Iedere onnozele stalhouder, zoals jij het noemt heeft bestaansrecht zolang er mensen willen betalen om bij ze op stal te staan. De stalhouder gaat daar wat dat betreft de fout niet in, maar een ieder die wil betalen daar op stal te staan. Doe onderzoek, vraag rond en boycot dergelijke stallen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:30

Tja mindim het is wat komt eerst, de kip of het ei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:31

Veel mensen willen hun paard goedkoop ergens stallen, want maneges zijn vaak te duur, daar wordt heel handig op ingespeeld. Aan de eigenaar van het paard de keuze om er te gaan staan. Niks de kip of het ei. Zonder betalende klanten, niet van dit soort stallen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:34

Maar waarschijnlijk is zijn mening over paardvriendelijkheid anders als die van jou :+ Hij beslist daarover, jij niet!

Daarnaast staan mijn merries dagelijks naast een hengst in de paddock :+ zie het probleem daar niet zo van hoor :n

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:44

Ik zou daar absoluut niet van gediend zijn, veiligheid voor alles. Die van mij heeft al vaker een hengst helemaal lens proberen te slaan toen hij haar wei in kwam (ongevraagd, uitgebroken) en ik weiger om daar verantwoordelijk voor te zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:51

Britt schreef:
Ik zou daar absoluut niet van gediend zijn, veiligheid voor alles. Die van mij heeft al vaker een hengst helemaal lens proberen te slaan toen hij haar wei in kwam (ongevraagd, uitgebroken) en ik weiger om daar verantwoordelijk voor te zijn.

Ligt natuurlijk beetje aan de staat van de omheining :)
ik maak mij er weinig zorgen over, mijn stalhouders hebben een prima omheining en een welopgevoede goedgekeurde dekhengst :)
Mijn merries kijken niet naar hem om en hij niet/nauwelijks naar mijn merries.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:04

Het gaat hier om 2 hengsten van 3 jaar, die zowat elke dag de paasei in worden gemept.
Het zijn hele lieve beestjes, alleen die ene weet al altegoed dat die hengst is en een bakrand of niet,
veel jonge hengsten zullen daar doorheen komen hoor..
de hengsten zouden trouwens binnen een maand geruint worden toen ik er kwam te staan..
niets van waar dus...

Mindim, luister nogmaals...de staleigenaar heeft de plicht om verantwoord met de paarden om te gaan.
Dat is dus niet toestaan dat er een jonge ongecontroleerde hengst naast een merrie word gezet waardoor ze allemaal van slag af zijn, gillen, trappen etc etc...de hengst werd overigens ook nog 'alleen' gelaten, hij liep dood normaal de stal in..hij denkt echt niet na hoor, wat er wel niet kan gebeuren!

Daarbij loopt mijn merrie die ernaast staat dus gevaar...gevaar in de zin van, nja dat hoef ik je niet uit te leggen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:07

Maar ik heb een super tip gehad;

"het ontbinden van de overeenkomst omdat de andere partij tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen". De opzegtermijn vervalt m.i. daarmee.

Nou dan ben ik klaar toch, hij gaat vast vragen okey zoals? dan noem ik op wat er allemaal gebeurt is en dat hij dus nalatig is/geweest.

En dan is het; Ajuus, toedeloeeee :wave:
Ik ben bereid tot 9 juni te betalen, wel vanaf juni kale boxhuur overigens.

Ik zal vanavond 'het slot pleidooi' hier neerplaatsen :') haha

Als ik vanavond niet reageer, dan vrees ik dat het goed mis is gegaan haha :D
Reageer ik morgen nog niet? Wellicht is iemand zo vriendelijk om even te komen kijken haha :))

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:19

Heb je een wetboek bij je waar het in staat, of op zijn minst een nummer dat hij het zelf kan opzoeken? Zou ik toch even goed nazoeken, want iedereen kan vanalles zeggen ;)
Bovendien zal je zoiets aangetekend moeten schrijven, als je het echt correct wil regelen ben ik bang.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:27

Nee hij veranderd ook de op papier vastgelegde afspraken en doet dit ook zonder het schriftelijk, of mondeling mee de te delen, daar mondelinge afspraken ook gewoon bindend zijn, zonder akkoord.

Maar dit is dus niet het geval :)

En voordat het allemaal wel erg formeel gaat worden hier,

Hij is geen officiële pensionstal, dus kan alles wel officieel gaan doen maar dat schiet niet op..

Mocht hij na mijn beredenering te hebben aangehoord besluiten er niet mee akkoord te gaan,
dan pas kom ik terug op de; "het ontbinden van de overeenkomst omdat de andere partij tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen". De opzegtermijn vervalt m.i. daarmee'

Hij wil het niet formeel gaan oppakken, er word dan immers bekend dat hij meer als 3 duizend euro verdient met een hobby matige bezigheid en zal hij in de toekomst belasting gaan moeten afdragen..nou dat zie ik niet gebeuren hoor :')

Als hij wijs is, geeft hij ons onze gelijken, zijn we weg en hoor je van ons niets meer.
Hij kan kwaad over ons gaan ouwehoeren op het dorp, maar wij immers ook als we kwaad willen, maar dat is niet
van belang.
Laatst bijgewerkt door Humphry op 09-05-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt