Paard niet graag op weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Paard niet graag op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:16

ik ben benieuwd hoe dit paard het zou doen in een andere omgeving, dus uit de vertrouwde omgeving/routine en dan op een grote weide.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:22

Mijn paard vond het in de wei pas fijn als het warm werd dus rond de 15 gr.In de winter met een dikke deken op gras en hooi liep ze ook terennen door de wei.Ze was het dan na 10 min zat en hup weer opstal het was over en ze ging lekker hooi eten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:01

filmpje van friesje vanuit mijn tuin,onmogelijk dat ze mij kon zien,en ze was al aan het rennen,ik ben naar binnen gelopen en heb het eens gefilmd zodat ik bewijs had dat een paard zo idioot kan doen... :D

http://youtu.be/KnPoIPok1_o

en als ze mij echt gezien heeft gaat ze helemaal haar best doen met vertellen dat ze heel graag naar binnen wil...:
http://youtu.be/8kcutnns-Nw

en dan de laatste vlakbij de wei zijn,dan zie je dat de andere paarden niet eens reageren en er maar 1 het op haar heupen heeft...
http://youtu.be/yxqYKZmJpl8

daarna mocht ze naar stal en dan is ze rustig,en deze merrie doet het overal,ook als ze ergens anders een periode moet staan,ze vind de wei best leuk voor een paar uurtjes maar daarna niet meer..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:24

kimmie261 schreef:
http://youtu.be/7mj9NQS_vHw

niet altijd heeft het te maken met leuke maatjes genoeg gras oid...ik ben echt van mening dat er paarden zijn die gewoon graag op stal staan,daar is mijn friesje er 1 van,die vindt in de wei best leuk..maar genoeg is genoeg...

Heb even je filmpje bekeken, wat me opvalt...let eens op haar staart en die van de andere paarden. Zij doet niets anders dan zwiepen met haar staart terwijl de rest dit totaal niet doet. Ik kan het helemaal mis hebben maar haar gedrag lijkt heel erg op hoe mijn Fries zich gedroeg als er mugjes waren en ze geen eczeemdeken op had.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:31

Jeetje wat komen hier rare verhalen voor.. Een beetje eigenaar leest toch eerst wat over paarden voordat ze een paard kopen? Blijkbaar toch niet.. Heel apart..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:34

ze heeft eczeem en staat inmiddels onder eczeemdeken maar daar doet ze het ook mee...

als ze een veulentje heeft doet ze het ook...,die denderd ze letterlijk onder de voet als ze naar binnen wil.....en ook dan heeft ze een eczeemdeken op...maar het is wel extremer zonder deken als met,heb haar weleens in de wei gezet,landde 1 vlieg op haar en totaal over de rooie wilde ze er net zo hard weer uit...

en zusjacobs wat bedoel je daar mee,een beetje eigenaar moet lezen dat een merrie een ingebouwde tijdklok heeft en dan naar stal wil ofzo??

alsof dat in elke advertentie staat :+

daarnaast friesje is een inruiler op een anda hengst geweest een jaartje of 8 geleden,met bedoeling merrie verkopen en de hengst ( wessel die toen 4 weekjes oud was) houden,maar friesje is zo leuk dat ze mocht blijven :D ondanks haar ge- heen en weer :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:34

Wij lezen veel liever hoe jij er over denkt en het op zou lossen, Zus Jacobah.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:56

Nee als mensen daadwerkelijk om hun paard geven moeten ze zelf wat energie in dit stoppen, lekker makkelijk vragen stellen aan Bokt maar er echt iets aan doen ho maar.. Maar dit, maar dat.. Lekker makkelijk..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:58

en...welke energie wil je erin stoppen dan??

wat wil je eraan doen??

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:00

Theorie en praktijk lopen niet gelijk in de paardenwereld, Zus Jacobah.

Wij zijn juist erg blij met mensen zoals jij die alles al van paarden schijnt te weten, dus kom op met je verhaal!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:12

Ken ook een paard dat heel zenuwachtig was op de weide. In de winter stond ze met vast clubje in de paddock hele dag. In de zomer op het land met hetzelfde clubje. Ze was zo nerveus dat ze de hele dag alleen maar heen en weer ijsbeerde op hetzelfde stuk. Gevolg was een heel looppad naast de afrastering. Ze was altijd blij als ze weer naar stal mocht, inderdaad kletsnat van het (angst)zweet.

Ze hebben diverse weides geprobeerd (met die kudde) maar niets hielp. Eigenaresse vertelde dat ze dit altijd had de eerste maanden van het weideseizoen.

Ze had geen zomereczeem, was verder wel een erg nerveuse merrie (stond vaak helemaal achterin haar stal in een donker hoekje). Ik denk dat ze zich absoluut niet veilig voelde op die open vlakte. Ook omdat ze in haar stal altijd het meest donkere en verre hoekje opzocht terwijl ze toch een goede ruime stal had.

Dus ja het kan dat paarden zich NIET FIJN voelen op de wei.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:18

Het kan juist ook gewenning zijn. Mijn paardjes hadden het erg met het opbouwen van de weide-tijd. Ze raakten daardoor in de war. Zodra ze over de 2 uur weidegang gingen, zat ik een week met de problemen. Dan kwamen ze bijna door het hek heen zetten. Ik heb toen ook heel erg getwijfeld over wat er aan de hand was. Elk jaar had ik dit probleem. Zodra ze langer dan 2 uur op het land stonden werden ze onrustig. Soms zo erg dat ze door het hek kwamen (tja ik heb niet van die goede springers). Het kan zijn dat jouw paardje gewend is aan bijvoorbeeld 1 uur misschien iets langer en na die tijd het gevoel heeft dat het tijd is om naar stal te gaan. Een exacte klok hebben paarden niet, maar ze zijn zich wel degelijk enigszins bewust hoe lang iets duurt.

Jammer dat je bijvoorbeeld niet kunt proberen haar veel langer te weiden om te zien of het probleem zich oplost.

Mijn paarden zijn dit jaar van de een op de andere dag op 24/7 gegaan en hebben nu helemaal geen problemen gegeven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:35

ik weet niet wanneer je die filmpjes hebt gemaakt, maar het is wel duidelijk dat ze op dat moment al een deken op moet hebben. En ondanks die deken zijn er momenten waarbij het aantal vliegjes zo groot is dat ze zelfs dan nog graag naar binnen willen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:38

klopt, mijn paard heeft het ook een tijdje gehad, die werd helemaal gek van de vliegjes, ondanks de eczeemdeken die hij ophad! Ging pas over toen ik zijn benen ook helemaal had ingesprayd, toen ging hij heel lang helemaal stil staan in de wei van genot.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:44

Een paard met zomereczeem vraagt om een goed management. Dwz, de eczeemdeken op nog voordat de vliegjes er zijn. Daarbij de benen, navel en hoofd ook met anti-vlieg behandelen. Naar mate het seizoen vordert zul je merken dat ze er toch meer last van krijgen, dan kan het noodzakelijk zijn om ze op de momenten met veel vliegjes (eind vd middag/begin van de avond) toch binnen te zetten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:44

HolyPope schreef:
Theorie en praktijk lopen niet gelijk in de paardenwereld, Zus Jacobah.

Wij zijn juist erg blij met mensen zoals jij die alles al van paarden schijnt te weten, dus kom op met je verhaal!

Haha begin anders eerst zelf met lezen (en goed schrijven van mijn naam), en daarbij, ik ben niemand verplicht een verhaal te vertellen.. Waarom zou ik? Volgens mij ben ik wel duidelijk met mijn mening, zo niet, lees mijn bericht nog een keer over ;)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:56

Geef anders een tijdje magnesium.
Misschien werkt het, bij die van mij die ook zo paranoia was werkte het ook.
Niet geschoten is altijd mis!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:01

Als je het over een hond zou hebben zou ik zeggen kennelijk cindrome.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:50

Heeft dit paard het bij elk weiland?
Mijn pony heeft een hekel aan de boomgaard bij ons op stal :') Jammer want er staat mooi lag gras waar ze af en toe even in kan.. ze graast wel maar rent inderdaad de hele tijd heen en weer en hinnikt dat ze er uit wil, ook toen ze afgelopen jaar met haar veulen daar stond. De andere ponies hebben geen moeite met de boomgaard. Gekke pony.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:16

de rennende fries komt me bekent voor hoor, onze paardjes gaan ook rond 16 uur lopen klieren, dan gaan ze van de wei af en de paddock op (die staat gewoon ook open, kunnen heen en weer lopen) en heen en weer rennen, bokken , trekken , plukken aan elkaar. Nu gaan ze nog in de namiddag op stal , daar gaan ze dan graag heen (musli.... ) bijzondere dieren zijn het toch. Toen de paardjes bij ons vorige week last van vliegen hadden heb ik ze zelfs op stal moeten zetten, er was geen land te bezeilen met ze .

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:56

Er zijn van die momenten waarop ik gewoon wil zeggen What The F***?? Waar halen jullie het? Er zijn een heleboel mensen waar ik zeker en vast veel aan heb! :D Daar ben ik ook heel blij om, maar anderen hun reactie vind ik op zen zachtst gezegd vreemd. Ik heb bijvoorbeeld nooit gezegt dat mijn merrie dit niet deed bij de vorige eigenaars :s Ik heb eigenlijk totaal geen idee of ze het bij hen ook deed.

Dan, Gypsy: Sorry maar alsjeblief, back off a bit, Ik ben geen mishandelaar. Een paard 2 uur per dag op de wei zetten is hier in België op de meeste stallingen redelijk normaal. (Uitzonderingen zijn er altijd.) Ik heb geen mogelijkheid haar vaker of elders op een wei te zetten. Mijn ouders zouden me nogal horen komen moest ik het vragen haar te verplaatsen!

Ik ben trouwens heel blij met de verhalen die anderen meemaakten, sommigen zijn echt hilarisch xp.

Opisop_shop: Het is best een grote weide, maar dat zou mss inderdaad een interresant probeersel zijn.

En Holypope: Ik vind je reacties geweldig! Haha, XD je hebt groot gelijk. Iedereen (bevoorbeeld zusjabobs) kan commentaar geven op anderen maar kom dan maar eens met een alternatief, toch?

Zusjacobs: Ik doe heel veel voor mijn paard. :) Je kent me niet dus beoordeeld me niet. Trouwens, ik kan niets doen met adviesen die niet van toepassing zijn. :)

Sallandval: Haha, :) wel dat is net het vreemde. Ze heeft dit maar op 1 weide normaal gezien. Daar zet ik haar dan ook nooit op. Dan op de kleine weide is ze meestal rustig maar daarop kan ze zich dan weer niet zo uitleven en heel soms gedraagd ze zich daar ook zenuwachtig. Op de paddock is ze altijd rustig maar daar staan ze niet graag, doet ze niets en staat ze aan het hek gewoon te staan tot ik haar er af haal xp. Op de grote weide staat ze normaal graag. Meestal is ze hier heel rustig op, af en toe gebeurd het dat ze onrustig is. Daarom had ik graag geweten wat haar zo overstuur zou kunnen maken als het maar heel af en toe gebeurd.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:03

:o Ik wordt er verlegen van! Dank jewel Lilly.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:03

lilly_s18 schreef:
Sallandval: Haha, :) wel dat is net het vreemde. Ze heeft dit maar op 1 weide normaal gezien. Daar zet ik haar dan ook nooit op. Dan op de kleine weide is ze meestal rustig maar daarop kan ze zich dan weer niet zo uitleven en heel soms gedraagd ze zich daar ook zenuwachtig. Op de paddock is ze altijd rustig maar daar staan ze niet graag, doet ze niets en staat ze aan het hek gewoon te staan tot ik haar er af haal xp. Op de grote weide staat ze normaal graag. Meestal is ze hier heel rustig op, af en toe gebeurd het dat ze onrustig is. Daarom had ik graag geweten wat haar zo overstuur zou kunnen maken als het maar heel af en toe gebeurd.

hmmm, was er geen slecht weer op komst?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 21:09

Holypope: Mensen die mensen niet mogen die ik niet mag zijn mensen die ik mag :)

Sallandval: Het was wel niet zo'n gezellig weer moet ik toegeven, daar heb ik ook al aan gedacht.

Nu ik erover nadenk, zou het best aan haar weidemaatje kunnen liggen waar ze gisteren bij stond :s

Vandaag wandelde ik met haar rond de piste, ze had hard gewerkt en was braaf. Ik liep met haar naast een ander paard. En toen ik voorbij het hek van de wei wandelde kreeg ze plots van alles bang. Ze vertrok gewoon met haar neus in de lucht en het bit vast. Ik moest haar 5 keer terug tegen een hek draaien om haar stil te zetten. Ik ben terug gekeerd en ben nog een half uurtje gaan rijden. Plots had ze weer energy voor 10 :s Het vreemdste was dat ze achteruit naast het paard weer meewandelde als ik haar had gedraaid, terwijl ik achteruitstappen hooguit 1 a 2 met haar geoefent heb :s Het is toch hardstikke onnatuurlijk voor een paard om achteruit te gaan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:41

mag ik vragen waarom ze nu nog geen eczeemdeken draagt?