Wie doet aan naverzorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:05

Ilsjepilsje: Hier precies hetzelfde...wat een slechte mensen zijn wij toch. Die van mij gaan de paddock in en kunnen daar lekker rollen.
Mijn naverzorging is een half uur na de arbeid een lekker vol hooinet....
Zomers als ze erg hebben gezweet gaat de slang er wel even op.[/quote]

Dan zijn wel heel veel mensen slecht hoor :+
Ik deel jullie mening[/quote]

Hoefjes nakijken als ik buiten gereden heb >> als ik in de bak heb gereden laat ik het soms zo.
Bij warm weer afspuiten met lauw/warm water en dan laten rollen tot ze zwart is :D
Met borstelen na het rijden doe ik haar zeker geen plezier >> vindt ze voor het rijden al niet echt super, dus doe dan ook alleen het noodzakelijke. Behalve als ze erg verhaart, dan vindt ze het wel prettig en dan besteed ik daar meer tijd aan.
En naast mijn paard probeer ik wel met enige regelmaat mijn harnachement te onderhouden.

opisop_shop

Re: Wie doet aan naverzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:09

bij warm weer even afspoelen/afsponzen. Naborstelen doe ik eigenlijk nooit, tenzij hij al helemaal droog is, dan poets ik de zweetplekken even weg. Hoefjes doe ik alleen voor het rijden, als ik hem terugzet in de paddock gaan we weer over een pad met steentjes dus heeft niet zoveel zin denk ik. Na een buitenrit controleer ik wel regelmatig even de hoeven, maar niet als ik in de bak heb gereden.
Verder deken op als hij die opheeft op dat moment, bak voer voor zn neus en weer hoppa de paddock in!

Hier zijn veel mensen die echt nog een uur (of meerdere uren zelfs) met hun paard aan het naklooien zijn (laten opdrogen enz), nou mij niet gezien en ik denk ook niet dat je paard er blij van wordt om nog een keer zo lang op de poetsplaats te moeten staan ipv weer lekker bij zijn vriendjes en hooi...

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:14

Ik haal er altijd nog een borstel overheen en in de zomer afspuiten/afsponsen als het warm is in ieder geval!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:19

Ik krab altijd de hoeven uit, dat vind ik sowieso erg belangrijk. :j

Als ze erg heeft gezweet en de temperatuur is hoger dan 15 graden spuit ik haar even af en stap dr lekker droog en poets haar daarna (zeker nu ze in de rui is) extra goed. Als het te koud is om af te spuiten en ze is heeel erg bezweet, stap ik sowieso tot ze op adem en op temperatuur is, en als ik lang de tijd heb zet ik haar in de wei óf ga VD doen tot ze droog is en poets haar daarna nog goed.

Als ik niet echt de tijd heb ga ik en stuk met dr wandelen tot ze lekker op temp en op adem is en krab alleen de hoeven goed uit en dan mag ze de wei in.

Edit] ik laat haar wel altijd rollen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:25

ik doe het altijd wel!
in de winter ga ik met een zachte borstel het ergste zweet weg poetsen en dan dekentje erop! meestal rolt hij zelf ook nog eens flink na :')
in de lente ros ik hem na voor al dat haar.
en in de zomer vaak afspuiten. en de herfst in ongeveer het zelfde als de winter.
en altijd de hoefjes :Y)

edit: en natuurlijk lekker verwennen met wat snoepjes :+
Laatst bijgewerkt door eclair98 op 04-05-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:29

Die van mij krijgt muesli na het rijden wat ze ook weet :Y)
Ondertussen zadel ik af, sjouw ik alles weer terug en daarna tot ze alles op heeft beetje kroelen.
Als ze erg gezweten heeft haal ik wel een borstel erover, maar ze zweet niet zo snel :n
En als het warm is lekker een sponsje natmaken, de slang vind ze maar niks :+.
In principe is het niet echt nodig bij die van mij, na het rijden rolt ze graag :+.

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:37

Even borstel over de rug, hoeven nakijken en klaar.....

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:54

Hoefjes krabben, soms vetten. Als ze bezweet is meteen haar softgeldekentje op! De benen als ze warm zijn afspoelen of sponzen, ook de plekken op het hoofd waar het hoofdstel heeft gezeten en haar oogjes doe ik met een natte doek als er vocht zit.. daarna ga ik nog even met de zachte borstel over de rug. En soms poets ik haar tanden iets schoner met een doek.. al blijven ze bruin.. :D een paard werkt voor jou dan verdiend hij ook goede verzorging toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:55

Ik doe niets, tuig af en hij is vrij :)
(hij gaat vaak even lekker rollen, dus daarom ga ik niet eerst afborstelen haha)

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:11

Ik haal het zadel eraf en soms haal ik er dan een borstel overheen en krab ik de hoeven uit, maar meestal gooi ik ze direct het land op. Als ik er borstel over heen haal en ze op het land zet gaan ze toch weer rollen dus veel nut heeft het niet echt.

Afspuiten doe ik meestal alleen als het echt warm is en ze heel erg hebben gezweet.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:44

Als ik klaar ben met rijden stap ik uit over de weg. En dan zadel ik ze af. Als ze warm zijn nog even een fleecedekentje op en als ze bezweet zijn of de slang erover of even afsponsen en dan de fleecedeken erover. Geef ik ze eten en daarna eventueel de buitendekens op en naar buiten toe of ze blijven op stal.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:30

Hier worden de paarden na het werk helemaal afgespoten ( met warm water ), daarna drogen onder het solarium, staart en manen worden geborsteld en de hoefjes in de olie gezet. :)

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:35

Peetstap schreef:
Biggers schreef:
Hallo,

Ik vroeg me af wie ee allemaal aan naverzorging doet.
Als je hebt gereden dat je het zweet er lekker afborstelt. En hoeven controleren op eventuele steentjes.

Ik iig wel :)
stel je vraag es anders...

Wie doet aan naverzorging bij de manege paarden en pony's ;( en verwacht maar niet dat je hier een eerlijk antwoord krijgt....
Ik weet wel zeker: de grote meerderheid doet niets meer als dankje wel en op naar de kantine.....

Ik zelf rijd op manege ponys en paarden en ik blijf dan altijd nog een halfuur om iedereen lekker te knuffelen :j
Moet eerst een kwartier wachten want na het rijden krijgen ze meteen eten :P

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:35

Bij ons in de manege is het verplicht de paarden/ pony's lekker na te verzorgen na het rijden. Poetsen, hoefjes krabben, in de winter een deken erop doen, als de instructrice dat vraagt de staart en/ of benen wassen. En blijkt dat je dat niet hebt gedaan, dan kun je linea recta terug naar stal en het opnieuw doen. Of anders krijg je dat de week erna wel even duidelijk te horen.

En eerlijk gezegd, ik vind het de normaalste zaak van de wereld om je paard/ pony na te verzorgen. Beestje loopt zich voor jou de benen onder het lijf weg, mag best iets tegenover staan. En het zorgt ook nog eens voor een band met je dier en je ontdekt het sneller als het dier wondjes od heeft.

Bovendien, ik vind naverzorgen, maar ook verzorgen voor het rijden gewoon hartstikke leuk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:50

Aukelizzy schreef:
Hier worden de paarden na het werk helemaal afgespoten ( met warm water ), daarna drogen onder het solarium, staart en manen worden geborsteld en de hoefjes in de olie gezet. :)

Wauw... heb jij een paard of een poedel?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 06:31

Heb je er problemen mee?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 06:38

hestejente schreef:
Aukelizzy schreef:

Vind wat Aukelizzy doet eigenlijk niet meer dan normaal...
Vind jou opmerking helemaal niet grappig in deze context.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 06:40

Mijn paard krijgt na het rijden ook nog een volledige verzorging.
Als hij vreselijk gezweten heeft en hij is nog aardig nat dan eerst even afspuiten. Daarna lekker rollen op de paddock en nog zeker een uur genieten met zijn vriend. Dan volgt er nog een poetsbeurt waarbij inderdaad ook de hoeven helemaal verzorgt worden. Manen, staart en sokken doe ik 2 tot 3 keer in de week goed uitborstelen en in indien nodig wassen. Meestal was ik alleen voor een wedstrijd.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:24

zoiezo de hoeven uitkrabben, als ze niet gezweet heeft of het is droog, even de borstel erover.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:29

Ik controleer sowieso altijd de hoeven als het heel koud is leg ik er een dekentje op en daarna borstelen.
in de zomer doe ik altijd af sponsen en ook soms wat azijn tegen de vliegen opspuiten

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:58

hestejente schreef:
Aukelizzy schreef:

ik vraag me af of je het iedere keer doet want dan ben je wel heel lang bezig
je staat zeer op een hele luxe stal wel goed voor de paarden

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:12

Ik doe dit idd iedere keer. Maar terwijl er 1 onder het solarium staat te drogen zadel ik de volgende al op, dus dan valt het mee hoeveel tijd het kost. Mijn paarden staan op mijn werk, en dit is idd met alles erop en eraan. Voordeel is dat het hele bedrijf privé is en ik dus niet hoef te wachten tot ik op de spuitplaats/solarium kan. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:13

Aukelizzy schreef:
Heb je er problemen mee?

Nee absoluut niet. Ik zou alleen zelf helemaal geen zin hebben in dit soort gefrut met een paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:14

Ik niet, hij wordt geborsteld voor het rijden en na het rijden mag hij lekker rollen of ik spoel hem af als het warm is.. Meneer houdt niet zo van tutten na het rijden, dan is het volgens hem helemaal klaar geweest. :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:14

Hoeven uitkrabben, kwartiertje tot twintig minuten op stal met wat muesli of slobber (in de winter).
Daarna even poetsen en dan weer naar buiten.