‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:20

Wij hebben onlangs nog een oud sportpaard, een reus, na een jaar uit onze groeps open stal moeten wegsturen. Hij kon zich gewoon niet aanpassen. Was dominant maar bleef maar op een plek staan en daardoor de rest ook. Het werkte gewoon niet. Staat nu op een kleinere groepsstal met minder ruimte en hij is daar niet meer dominant en gaat dus beter. Je moet dus heel erg naar je paard kijken. Wordt hij getreiterd is hij oud ligt hij buiten de groep dan kun je hem beter verplaatsen.
Wanneer je concoursen rijd wil je dat je paard ook 's nachts daadwerkelijk uitrust voor een grote wedstrijd, en niet dat hij zich de ganze nacht voleet aan het gras en de volgende dag doodop is. Ook voor het warm houden van de spieren enz. kan dan stalling verkiezen boven groepsstalling. Ook moet je groepen hebben waar moeilijk voerbaar paarden bijelkaar staan en groepen waar juist licht voerige paarden bijelkaar staan.

En wanneer je paard letterlijk dood getrapt wordt door een ander dan ben je ook niet meer zo positief over groepsstalling. Wanneer er rust is in de kudde geen probleem en kan er altijd nog wat gebeuren.
In de winter, wanneer de paarden op hun (veel te ) warme stallen staan, en die even naar buiten of in de rijhal mogen krijg je ook van die ongelukken. Paarden gaan dan met koude spieren rennen en bokken om zich warm te krijgen. Dit zul je niet zien bij paarden die gewoon dag en nacht met schuilstal buiten staan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:32

Mijn paard is erg onderdanig en doet het juist beter in een grotere groep. Daar kan hij altijd wel een vriendje vinden die ook laag in rang is.

Groepsstalling kan alleen werken als de groep stabiel is. Grotere groepen zijn over het algemeen stabieler. Als er een nieuw paard komt in een groep van 30 paarden, heeft dat minder impact dan in een groep van 5.

In grotere groepen doet het karakter van de individuele paarden er ook minder toe. Ze worden als het ware gedwongen zich aan te passen aan de groep. In kleinere groepen is er meer ruimte voor het individu (net als in schoolklassen :) ), maar daardoor ook voor (wan)gedrag van een enkel paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:37

Spookje schreef:
Sonja_vR schreef:
...zolang de dieren correct geïntroduceerd worden, er voldoende ruimte is en de voeding gewoon in de gaten word gehouden is het risico op beschadiging bij permanent in de groep in mijn ervaring veel kleiner dan wanneer paarden iedere dag even naar buiten gaan met een groepje waarbij ze telkens weer lekker jolig zijn omdat ze weer mogen.

Ik ben benieuwd hoe mensen hierover denken.

Ik ben het eens met die stelling en dat ik het eens ben heb ik uit praktijk ervaring vernomen.
Geen 1 stalling zal perfect zijn omdat wij de paarden toch op een relatief klein oppervlakte houden.

Wat ik mij ookaf vraag is waarom sommige paarden zich niet kunnen handhaven in een groep.
Zijn ze gewoon gek in de kop of hebben ze toen ze klein waren nooit geleerd hoe ze zich moeten gedragen.(opfokstal gewoond de eerste 3 jaar van zijn leven?)

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:44

Ik denk inderdaad dat het heel erg aan je paard ligt.
Mijn schimmeltje is heel onderdanig naar dominante paarden, met het gevolg dat hij altijd het haasje is. Altijd opgejaagd, klappen krijgen etc. Ik heb wat blessures hierdoor gehad. Dan stond hij in een hele rustige groep en dan kwam er halverwege het seizoen een nieuwe bij, die heel dominant was en echt binnen 1 dag, jaagde het nieuwe paard mijn schimmeltje op en durfde mijn paard de groep niet meer in. Heb dit al zo vaak meegemaakt....
Hij staat nu echt permanent in een vast klein groepje en er komt geen nieuwe bij ( hij staat aan huis bij een vriendin van mij ) en dit gaat zoooo goed!!!
Hij zit echt lekker in zijn vel, is de 2e man in de groep, heeft zijn "eigen" merrie.

Ik zou hem dan ook nooit in een hitactief zetten. Waarom niet, omdat er toch wisseling is in de groep en een nieuw paard, wat behoorlijk dominant is dat ook al wordt het opeen juiste manier geindotruceerd in de groep, voor mijn paard gewoon ellende is. Heb dit al te vaak meegemaakt...

Hij staat nu aan huis in een vast groepje en loopt het hele jaar door overdag buiten en hij loopt Z-niveau.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:46

schimmels hebben het sowieso moeilijk in sommige groepen. Paarden die geen schimmels gewend zijn zien ze als gevaar voor de kudde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:58

watje123 schreef:
In de zomer is er meer weide en paddock ter beschikking en wordt er maar minimaal tot niks bijgevoerd, itt winter waar meestal een stuk wordt afgegrensd en op meerdere plaatsen wordt bijgevoerd. Dit levert de grootste ruzie´s op, met heel vaak stokkreupele paarden. ( Op moment staan er hier nog 3 die niks kunnen, alle 3 flinke klap op schouder gekregen, terwijl 2 ervan eigenlijk bovenaan in de rangorde staan)

Dat is gewoon domheid van de pensionhouder.
Als je 10 paarden hebt staan ga je geen stuk van 20x20 afgrenzen en op 2 plaatsen bijvoeren, dat is vragen om gedonder.
Je hebt voor grote groepen zowieso veel ruimte nodig zodat ze elkaar uit de weg kunnen en bij 10 paarden moet je minimaal 4 plaatsen bijvoeren die ruim uit elkaar liggen.
Daarnaast moet je ook kijken welk paard in welke groep past, als je 3 groepen hebt mag je je gelukkig prijzen en kijk je waar het karakter het beste past zodat je de minste kans op verwondingen hebt.

Ik heb altijd paarden in groepen van 5-8 gehad op ruime stukken grond (minimaal 1 ha) en in de winter voerde ik bij op 3-4 plaatsen.
Er zaten 2 merrie's bij met enorme karakters die elkaar ook echt niet mochten maar ik heb maar één keer verwonding gehad en dat was bij een drachtige merrie die gewoon niet snel genoeg meer was.
Dit over een tijdsbestek van zeker 15 jaar, paarden wisselden geregeld maar nooit gewonden omdat er altijd genoeg ruimte was.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:59

net als bij mensen heb je sociale dieren en rotzakken
in een grote groep met goede leiding en genoeg ruimte wordt zo'n dier of de leider/ster of kort en klein geslagen

beide is niet wenselijk want zo'n dier als leider hebben, betekent dat zijn gedrag nog dominanter wordt en voor ons nog moeilijker om mee te werken
en van klappen worden ze kreupel en dat willen we ook niet

rotzakken zijn dus lastig , net als zeer onderdanige paarden al kun je dat vaak makkelijker veranderen door die in een andere groep te zetten waar ze beter op hun plek zijn

ik heb 2 dominante merries
eentje is zo slim dat ze altijd gelijk maatjes is met de leider
leider nummer 1 stierf madam was gelijk maatjes met leider nr 2, zo krijgt ze bescherming en staat ze hoog in rang al is ze maar een onderdeur van 1.15
merrie nr 2 was gewend de baas te zijn en kreeg toen ze hier kwam wonen ,de dominante ruin op haar nek
het ging zelfs zo ver dat hij haar 2 x over een hek gejaagd heeft omdat ze niet toegaf(dat was wel de druppel en toen moesten ze verplicht 2 weken s'nachts naast elkaar op stal om elkaar te acepteren)
nu nog neemt ze gelijk de leiding over als de ruin van huis is maar is ze inmiddels zo wijs omdat gelijk af te geven als hij terug is

ik zie doordat ik ze aan huis heb natuurlijk heel veel wat betreft rangorde en gedrag van mijn paarden
heel leerzaam

ik zou mijn paarden nooit in een groep willen hebben van 65 paarden
dat is net zo onnatuurlijk als alleen op stal
of ze moeten echt hectare's grond ter beschikking hebben zodat de groep uitéén kan vallen in tig kleine groepjes van een stuk of 8/10 wat normaler is kwa maat

een paard op stal zetten betekent trouwens niet dat ze geen ruimte meer hebben, geen sociaal contact en warm staan
hier stallen van 4 x 4(de grootste 2 zijn 1.56, de kleinste 1.15) , contact met buurpaarden over de muren, volledig zicht op alles wat buiten gebeurd en dus ook dezelfde temperatuur als buiten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:52

Waarom moet een paard in een groepsstal? Paard is al eeuwen gedomesticeerd, die valt er niet van om om 's nachts een eigen stalletje te hebben. :P

Ik ben absoluut voor een zo natuurlijk MOGELIJKE manier van houden. Ik heb een jonge hengst die straks een druk showseizoen voor de boeg heeft, die houd ik graag heel en goed op gewicht. Bovendien is hij het gewend 's nachts op stal te staan.

Voor mij houdt zo natuurlijk mogelijk dus in dat hij overdag met zijn vriendjes op een ruim stuk buiten staat waar hij voldoende hooi tot zijn beschikking heeft. Alledrie de mannen zijn van dezelfde leeftijd (jaarlingen) en zijn toekomstige dekhengsten. Als ze elkaar niet meer kunnen verdragen gaan ze apart. Daarnaast gaan mijn paard 's nachts in een ruime box met wederom voldoende hooi tot zijn beschikking.
Volgend jaar gooi ik er een dek op want anders heb ik hem nooit op tijd weer uit zijn wintervacht voor de shows.

Dus waarom ik hem niet in een groepsstalling zou willen? Omdat ík een showpaard wil, omdat ík 's nachts rustig wil slapen, omdat ík wil dat hij 2x daags krachtvoer krijgt dat aan zijn behoeftes is aangepast, omdat ík geen zin heb in een paard dat onverhoopt in de kreukels komt, omdat ík het gewoon een fijner idee vind om hem voor de nacht in een eigen stalletje te hebben.
Ja, ikke ikke ikke. Mijn paard heeft een heel goed leven en hij is nu eenmaal een showpaard, zo simpel is het ook. Ik koop niet voor veel geld een paard met zijn potentie om hem te laten verworden tot een bolletje wol, dan had ik wel een ander paard gekozen met een ander doel. Begrijp me niet verkeerd, hij staat niet in een glazen kastje :+ Van de winter had hij zn voeten verkeerd neergezet en stond met een dikke kogel, ken beuren, daar is het ook een paard voor. Heb hem toen ook overdag lekker naar buiten gelaten, ga m niet ophokken. Er kan altijd iets gebeuren, maar mijn ervaring is ook dat er paarden zijn die het fijn vinden om 's nachts een eigen plekje te hebben. Vorige pony stond eerst met zn vriendje in een ruime buitenstal met uitloop (overdag ook samen buiten in een groep) maar hij mocht eigenlijk nooit fatsoenlijk bij het hooi en toen hij eenmaal een eigen stalletje kreeg is hij zowel fysiek als mentaal erg opgeknapt. :)

Ik ben absoluut geen voorstander van een paard maar 23 uur per dag opsluiten met een bal om zich te vermaken. Paard hoort lekker buiten te kunnen spelen met vriendjes en hoort zijn darmen 24/7 aan het werk te kunnen houden. Bovendien ben ik van mening dat je als eigenaar de absolute plicht hebt om naar de behoeften van je paard te kijken. Mijn vorige pony had ik ook als showpony aangekocht maar hij bleek een enorme werker te zijn. Oa om die reden heb ik ervoor gekozen een huisje te zoeken waar hij beter tot zijn recht komt. Op dezelfde manier dient men om te gaan met de huisvestingsbehoefte van het paard; sommige paarden worden gewoon écht niet blij van 's nachts op stal staan. Maar laten we even eerlijk wezen; er zijn ook zat paarden die maar al te graag hun stalletje in gaan aan het einde van de dag of die niet gelukkig worden van in een groep staan. Gewenning? In veel gevallen wel. Maar is dat dan zo erg? Ik ben gewend om overal met de auto naartoe te gaan, is ook best onnatuurlijk. Is het dan een ramp dat ik de fiets laat verroesten in de schuur? Moet iemand me nu gaan dwingen, gaan heropvoeden om voortaan te gaan fietsen omdat mijn voorouders vroeger met speren op mammoeten joegen? :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:25

Wanneer je je paard 's nachts op stal zet, dan betekent dat over het algemeen wel dat je paard ongeveer 13 uur op stal staat. (18.00 op stal en om 7.00 uur weer naar buiten) amyz dat is voor een loop dier toch wel vrij lang vind je niet?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:31

nou, die van mij gaan pas om 23.00 naar binnen, vaak zelfs pas tegen 24.00
als ik de laatste ronde doe met de honden en ze staan s'morgens gewoon weer op tijd buiten

verder moet ik zeggen dat ze als ze overdag buiten staan nu ook niet extreem veel bewegen
ze eten, gaan staan/liggen slapen, kuieren wat rond, eten weer, klooien wat met elkaar en eten weer
meeste tijd van de dag zit er meer beweging in de kaken als in hun benen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:33

Dat klopt wanneer je ze niet motiveert om te lopen zullen ze geen stap te veel doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:40

waarom zou ik ze moeten motiveren :?
dit is toch puur natuur, in Wales op de landerijen doen ze ook niks anders als vreten, alleen krijgen ze daar nog veulens en hier niet
diegene die gebruikt kunnen worden, worden hier gereden, dan krijgen ze beweging genoeg

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:43

spatter schreef:
ik zou mijn paarden nooit in een groep willen hebben van 65 paarden
dat is net zo onnatuurlijk als alleen op stal
of ze moeten echt hectare's grond ter beschikking hebben zodat de groep uitéén kan vallen in tig kleine groepjes van een stuk of 8/10 wat normaler is kwa maat

Dat gebeurt ook inderdaad, de groepjes zijn vaak iets kleiner: 5 a 6 paarden. Maar grotere kuddes met kleine groepjes erin is ook zeker wel een natuurlijk fenomeen hoor!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:46

Ik wil geen groepsstalling omdat mijn paard een plekje voor zichzelf nodig heeft waar ze zonder zorgen kan eten, liggen en rusten. Ik vind het daarom prettig dat mijn paard het hele jaar door 's nachts op stal staat.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:47

@ Chubby
Wauw, dat klinkt voor mij echt als de perfecte plaats. Ik heb niet echt de grootte voor ogen, dus misschien iets teveel paarden naar mijn idee?
Ik ben het wel helemaal met je eens dat waar jij staat de perfecte omgeving is voor paarden!

Ik heb mijn 3 heren nu ook 's nachts binnen, totdat het langer licht en warmer wordt, dan blijven ze 'szomers buiten. Dit binnen staan heeft ook te maken met de temperaturen en wilde dieren die hier 'snachts lopen. Ik ben wel een voorstander van 24/7 buiten met schuilmogelijkheden. Maar helaas is dat dus niet helemaal mogelijk.
Paarden horen buiten, ook sportpaarden. Ze smelten ook echt niet van een druppel regen zoals veel mensen denken. Constant dekens wisselen en binnen zetten werkt alleen maar in op hun immuunsysteem. Het bemoeien van de mens maakt paarden gewoon minder gezond.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:54

Ik heb een sportpaard en zou graag willen dat hij ook in groepsstalling kan staan.Helaas is dat bij ons niet de mogelijkheid maar in de zomer gaat hij lekker met een groep 24/7 de wei op terwijl ik gewoon wedstrijden rijd. Ik heb hem vorig jaar voor een wedstrijd hem op stal gezet omdat de weg werd afgesloten zodat ik niet kon rijden. 3x raden wat er gebeurt hij schrikt van een paard dat niet op de trailer wilde en was gelijk steenkreupel en dat terwijl hij alleen in een box staat. Ik denk dat het niet uitmaakt of ze wel of niet in groepsstalling staan ze kunnen altijd kreupel raken en juist alleen op stal krijgen ze vaker nog sneller blessures.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:00

spatter je hoeft ze niet te bewegen. In de natuur staan ze ook bij elkaar te dommelen het grootste gedeelte van de dag en nacht. (laatst nog een documentaire gezien van de wildpaarden in Duelmen). Echter wanneer ze eten willen moeten ze een paar stappen meer doen dan enkel hun hals naar beneden bij de hooiplaats. En voor het water moeten ze ook een paar km's lopen. De hengsten en veulens houden de andere beesten ook in beweging. In een stal is over het algemeen de voerbak en de drinkbak zo geplaatst, dat een paard voor zijn behoefte amper hoeft te bewegen. Is ook geen noodzaak voor.
Maar volgens mij hebben sommige mensen het idee, dat wanneer hun paard te veel buiten staat, hij te moe is om nog gereden te worden.

Persoonlijk vindt ik veel belangrijker dan de mogelijkheid om te bewegen, de mogelijkheid van sociale kontakten. Een paard alleen, op de wei of op stal vind ik veel ergen dan een paard 24 uur op stal in een stallencomplex.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:06

daar ben ik het helemaal mee eens
stilstaan omdat een paard niet anders kan of hoeft is nooit goed

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:10

ongeacht sportpaard of niet.
- Ik wil dat mijn paard eraan gewoon is om ook alleen in een stal staan zonder vriendjes
- Ik wil kunnen bijvoeren volgens mijn trainingen etc en ik heb een hele trage eter die nu vnl 's nachts eet, omdat ze voor de rest te gespannen is om bij de anderen weer butien te kunnen dus die dagelijks 2x een kwartier apart nemen zou absoluut niet werken
- meerdere paarden bij elkaar in een kleinere ruimte vragen is om ongelukken.
- er vaak 1 dominant paard is en als die inde schuilstal staat de anderen niet meer binnen gaan ongeacht ze dit zouden willen en dan kom je weer op het feit dat je als eigenaar en uitbater dit moet herkennen en een oplossing vinden.

Mijn paard gaat winter en zomer buiten in groep en nog nooit echte problemen gehad, maar ze hebben een weiland van 1ha ze kunnen makkelijk weg als er toch een meningsverschil is. In een paddock kunnen moeilijker uit elkaar, dus eenpaddock ter grootte van een rijbak, daar zet ik max 2 paarden bij elkaar of uitzonderlijk 3 als ze elkaar al kennen van op de weide. Onze paarden zijn bijna allemaal vierkant beslagen, dus ik zoek geen extra problemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:20

Een groepsstal zou ik persoonlijk ook niet snel doen, imo is de ruimte vrijwel altijd te klein om aan elkaar te kunnen ontsnappen mocht er wat gebeuren. Je ziet bij groepsstalling (opfok) vaak 8-10 paarden op een ruimte van 5x15, dat zou ik echt niet durven.
Dan moet er wel een stalling zijn van minimaal 12x20 voor een groep met max 8 paarden.
En dan moet je nog per paard kijken, ook de 'sukkeltjes' moeten de gelegenheid hebben te gaan liggen en eten zonder steeds aan de kant te moeten voor een ranghogere.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:21

petitparis schreef:
- Ik wil dat mijn paard eraan gewoon is om ook alleen in een stal staan zonder vriendjes

Ben benieuwd hoe je ze dat leert.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:38

anneliesdj schreef:
petitparis schreef:

Ben benieuwd hoe je ze dat leert.

door ze gewoon alleen in een stal te zetten, net zoals ze hier allemaal elk hun eigen stal hebben en af en toe eens een dag binnen blijven door omstandigheden. En eentje die het te bont maakt wordt tijdelijk uit de groep gehaald.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:39

En als ze wel onrustig zijn, hoe los je dat op?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:40

De ruimte valt wel mee hoor. Bij ons hadden ze 50 paarden op twee hectare. Geen probleem. Wel eens een wondje hier en daar maar nooit grote blessures gehad. De paarden mogen alleen geen ijzers achter hebben.

Zoals ik al eerder zei heb ik het idee dat een grote groep zich beter reguleert dan een kleine. De groep is zo groot dat je je als paard niet kunt misdragen, want als je de groep tegen je krijgt heb je een probleem.

Mijn paard heeft ook in een veel kleinere groep gestaan op veel meer land, maar daar was altijd gedonder. Eén paard misdroeg zich voortdurend en werd nooit echt op zijn nummer gezet. Dat was ook niet 'nodig', omdat er toch genoeg ruimte was, maar daardoor werden dat soort problemen dus ook nooit opgelost.

Ik heb dus het idee dat paarden door gebrek aan ruimte als het ware gedwongen worden de onderlinge verhoudingen beter te regelen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:47

anneliesdj schreef:
En als ze wel onrustig zijn, hoe los je dat op?

dat kan je niet, ze moeten uit zichzelf kalmeren. Soms worden ze wel in het donker gezet, maar da's echt uitzonderlijk.
Maar als je het nooit doet, dan leren ze het ook niet, is toch hetzelfde als een aanhankelijk paard alleen mee op wedstrijd nemen, die roept in het begin toch ook en kan ook paniekerig zijn. Door ze vaker mee te nemen leren ze dit toch ook.

dus onze paarden blijven het gewoon van elke nacht (of dag wanneer het overdag te warm is om naar huneigen stal te gaan) en doen ook niet moeilijk als ze eens een keer alleen binnen blijvenookal gaat de buur buiten.