Probleem met manen trekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:07

Quellian schreef:
Ik trek nooit manen, vind het zó sadistisch en onnodig!

Ik knip de manen en werk het vervolgens af met uitdunschaar of mesje.

Dit moet je niet persoonlijk opvatten hoor, maar in je profiel zit je op een haflinger, en hang je aan de teugels, terwijl het paard een hackamore in heeft, dat vind ik een stuk sadistischer....

Snap niet dat mensen even uitzoeken voordat ze zoiets posten, lees mijn bovenstaande posts nog eens door zou ik zeggen.

Door al die opmerkingen van bovenstaande over mishandeling sadisme etc. Leer je toch eerst eens in voordat je zomaar dingen roept.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:10

_Zsazsa_ schreef:
Dit moet je niet persoonlijk opvatten hoor, maar in je profiel zit je op een haflinger, en hang je aan de teugels, terwijl het paard een hackamore in heeft, dat vind ik een stuk sadistischer....

Ik? :+
Zoek inderdaad eerst even iets uit voordat je iets post!

Maar buiten dat, als ik iets VIND (en godzijdank mag ik zelf bepalen of ik wel of niet trek bij MIJJN paarden) dan hoef je niet ineens als een ongesteld stuk chagrijn uit de bocht te vliegen hoor. Je lijkt wel een zwarte weduwe zo giftig! :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:12

Quellian schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Ik? :+
Zoek inderdaad eerst even iets uit voordat je iets post!

Jij hebt toch ook niet uitgezocht of dat manen trekken pijn doet? Je roept hier dat het sadistisch is?
Terwijl als je het het goed doet, het helemaal geen pijn doet.

Volgens jou is dus iedereen die manen trekt een sadist, vind ik een grote uitspraak.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:15

_Zsazsa_ schreef:
Jij hebt toch ook niet uitgezocht of dat manen trekken pijn doet? Je roept hier dat het sadistisch is?
Terwijl als je het het goed doet, het helemaal geen pijn doet.

Volgens jou is dus iedereen die manen trekt een sadist, vind ik een grote uitspraak.

God zeg... lezen is moeilijk hè? :D :D

Ik VIND VIND VIND het sadistisch, ik zeg niet dat het sadistisch IS. Ga jij eens terug naar school zeg, even je begrijpend lezen ophalen >;)
Al doe jij de manen van je paarden haar voor haar met je tanden; doe lekker je ding. Maar bij mijn (MIJN) paard knip ik en dun in het uit met schaar of mesje.

Chiaraa_

Re: Probleem met manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:17

Mijn merrie haar manen trek ik ook niet, ik doe het met een speciaal mesje met tandjes in.
Ziet er PRECIES hetzelfde uit als trekken en je bent klaar op 2 minuutjes.
Als je wilt laat ik een foto zien, hoe het er dan uitziet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:25

Doe maar rustig hoor, je hoeft niet zo op je teentjes getrapt te zijn. Bovendien kan ik uitstekend begrijpend lezen.

Je hebt hier een informatieve functie voor kinderen ook op bokt, vind niet dat je dan uitspraken als sadisme en manen trekken moet gaan vergelijken, aangezien ik met lesgeven en op ponykampen wel kinderen leer hoe dat het GOED moet gebeuren. En als ik continue uit moet gaan leggen dat ze op bokt niet altijd gelijk hebben met uitspraken als, Oh dat is super zielig, Oh dat doet super pijn.. Op bokt las is dat manen trekken hardstikke zielig is..

Word daar zo moe van, met name als ik met lesgeven veeeeel ergere dingen tegenkom dan simpel manen trekken.
Maar misschien maak ik me daar veel drukker om dan andere..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:29

Ik ben niet op mijn teentjes getrapt, maar vind het nogal een beschuldiging die je daar mijn kant op gooit ;)

En een voorbeeldfunctie heb ik niet op bokt hoor, die heb ik maar voor 1 persoon en dat is mijn eigen kind.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:59

Ik kan echt wel goed manentrekken hoor, ik doe er heel veel. En er zijn echt paarden die het niet leuk vinden, hoe klein je de plukjes ook maakt.

En dat een praam zo dieronvriendelijk is dat geloof ik ook niet. Ja, als je dat ding er uren om laat zitten en de lip eraf draait. Mijn paard is een tuttebel eerste klas en die kan ik zo de praam omdoen. Even voor de duidelijkheid: dat doe ik bijna nooit en ook niet voor manentrekken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:37

Tilmar, er is onderzoek naar geweest en dat wees uit dat de praam bijzonder pijnlijk is (hoge stress was aantoonbaar) en dat om die reden endomorfine wordt aangemaakt waardoor de meeste paarden dus rustig worden. Daarnaast bleek beschadiging van zenuwen bij praamgebruik eerder regel dan uitzondering. (bron: equitation science, mc greevy en mclean)
Ik heb het niet verzonnen. Het zijn gewoon feiten.
En op basis van die feiten vind ik praamgebruik niet humaan,. laat staan aanvaardbaar voor het trekken van manen, wat gemakkelijk met schaar of uitdunschaar kan worden vervangen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:42

_Zsazsa_ schreef:
Liljebo

Wat een onzin sorry, maar echt onzin.. Heftige pijn van een praam? Ik weet niet hoe strak die mensen hem aandraaiden. Maar hier kun je bij de paarden die gewoon rustig zijn een praam opzetten en dan is er niks aan de hand hoor. Er komt inderdaad dan endorfine vrij.
En ik heb er nog weinig paarden van in de stress zien raken. Misschien 1 in het jaar die het er met de praam niet mee eens is.
!

Zsazsa, ik heb het niet verzonnen., Er is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en dus simpelweg een feit. Endomorfine komt vrij door de pijn die de praam veroorzaakt en zorgt voor die rust, die dus puur een gevolg is van heftige pijn/stress.

Bovendien bleken bij dat onderzoek beschadiging van zenuwen veel meer voor te komen dan tot dusver gedacht.
Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik dat onderzoek nog kan opsnorren... het is een wetenschappelijk objectief onderzoek.
Ik vindt het gebruik van een praam voor kleine (en grote) problemen op basis van die gegevens niet humaan.
(en volkomen onnodig, want er is ook altijd een andere oplossing voor te vinden)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:54

Ik kom hier even op terug... Onderzoek naar praamgebruik is o.a. gedaan door Morris 1988 ( toename hartslag alvorens de rustslag naar lager niveau gaat oiv praam); webster 1994 onderzoek naar aanmaak beta-endorphins tgv pijn; Mclean ivm ontstaan van schade aan zenuwen in/rondom lippen bij fouten in gebruik (slippen vd praam) en langer gebruik dan 15 min. McLean, net als een aantal andere wetenschappers adviseren praamgebruik slechts in noodsituaties. In iedere andere situatie is een humanere oplossing te verkiezen. Dwz bij medisch ingrijpen een verdoving en bij 'gewone' verzorging zoals hoefverzorging/beslaan/vaccineren/verzorging e.d. training/desensiteren.

Datgene wat ik hierboven schrijf zijn simpelweg gegevens nav onderzoek. Die onderzoeken zijn objectief en simpelweg vaststaande feiten. Geen verzonnen onzin.
Wat iemand ermee doet, is ieders eigen zaak.

Ik heb vroeger ook vaak genoeg een praam gebruikt vanuit dezelfde overtuigingen als een aantal mensen hier. Momenteel, met de wetenschap die ik nu heb, zal ik daar absoluut niet voor kiezen. Daar kan ik heel helder in zijn. Net zo goed als dat ik moet terugkomen op veel zaken, die vroeger normaal werden gevonden.
We weten tegenwoordig nu eenmaal veel meer over de effecten van de dingen die we doen dan voorheen. Daar kun je je ogen voor sluiten onder het motto... we hebben het altijd zo gedaan en dus is het goed, of je kunt het accepteren en een andere optie kiezen.

Ik kies zelf dus bewust voor het laatste.

Over learned helplessness.... ja, een paard is een dier en learned helplessness werd het eerst ontdekt bij dieren. Een belangrijk onderzoek in die werd gedaan door Seligman en Maier en pas later doorgetrokken naar de mens.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:35

Hallo,

Ik zal als eerst even de manen uitkamen en mischien antiklit erin doen.
begin gewoon langzaam en zachtjes.
Ga niet met de sneltrein mee je heb de tijd.

Xx

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:47

NaomiJouke schreef:
Hallo,

Ik zal als eerst even de manen uitkamen en mischien antiklit erin doen.
begin gewoon langzaam en zachtjes.
Ga niet met de sneltrein mee je heb de tijd.

Xx

Dankje voor je reactie, geduld is indd een schone zaak. :)
Maar ook dat mag helaas niet baten bij dit geval. :+

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:55

mesje zou denk ik voor jou een uitkomst zijn.
of wat ik deed was met de vingers, dan pak je hele dunne plukjes, doe je er eeuwen over, maar als je het klaar hebt kun je het bij houden, dus is maar 1x kramp in je vingers en daarna bijhouden, effe met het poetsen wat mee trekken klaar. Maar die eerste keer, als t veel is, zou ik een mesje pakken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:29

Ik knip al jaren de manen bij mijn paarden. Heeft nog nooit iemand iets van gezien.
Eerst gewoon recht afknippen op de lengte die je voor ogen hebt. Dan paralel aan het haar (omhoog) nog wat inknippen om het wat minder recht te maken. Is bij mij echt 2 minuten werk (hooguit).
De manen blijven inderdaad wat dikker dan met trekken. Ik laat ze daarom iets langer, dan krijg ik alsnog nette knotten.