Paard vernield staldeur, wie heeft een goede suggestie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ahumm

Re: Paard vernield staldeur, wie heeft een goede suggestie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:00

We hebben geen schuurprobleem, maar een vervorm probleem

@Nikass, de stijlen zijn veel steviger. De enkele keer dat hij schurkt zullen die niet vervormen. De opening in het weefrek dat hij nu heeft begint is veel lager dan normaal. Hij kan zonder enige moeite zijn hele hals/nek eruit steken zonder dat er iets klemt, drukt of schuurt en aangezien hij flexibel zat is kan hij links en rechts heel goed rondkijken. Verder is de stal groot genoeg, dus hij heeft echt alle vrijheid en mogelijkheid van bewegen.
@petitparis: jullie weefrek is duidelijk van een steviger constructie :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:02

een vliegendeken opgooien? kunnen de knutjes niet meer bij hem, en blijft hij waarschijnlijk rustig?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:04

Kan je hem op stal geen aflijding geven?
Extra hooi, eventueel voeren in een slowfeeder, een voerbal met daarin wat brokjes of stukjes wortel?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:04

Zonder de oorzaak vast te stellen heeft het geen zin om met oplossingen te komen.
TS, wat is volgens jou de oorzaak dat je paard de staldeur vernield? Verveling, jeuk, of iets anders?

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:17

hij schuurt WEL EENS langs het rek en dat rek kan daar niet tegen. Nogmaals we hebben absoluut geen schuur/huid/vervelingsprobleem of wat dan ook. De oorzaak ligt dus ook in een te slappe constructie en niet in het paard of omgevingsfactoren.
Ik zoek dus ook alleen creatievere deuroplossingen dan ik heb bedacht en maak verder geen problemen die er echt niet zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:33

Mij is het ook niet helemaal duidelijk: TS schrijft wel eczeemdeken te hebben liggen, maar ligt die nu wel of niet op het paard (ik krijg de indruk van niet), en paard wordt volgens schrijven ook WEL geirriteerd van de mugjes, wordt ook binnengehouden op "Knutten-uren", maar heeft volgens TS toch geen Zomereczeem.
Dat heb ik toch gelezen.

Volgens TS is er echter geen ZE en geen schuurprobleem: dan begrijp ik bovenstaande maatregelen niet.

Of het moet louter zijn "ter voorkoming" van het optreden van ZE...?

Als dit het geval is, verveelt het paard zich gewoon op stal, of is het een verwende boef.
Valt toch niets anders van te maken, als het dan niet door jeuk/schuren is?

Zoals ik al in een eerdere post meldde: ik heb ook zo'n type, die heeft absoluut geen ZE, maar heeft gewoon een p...hekel aan stallen/hekken/kleine paddocks, hetgeen je ook kunt lezen als een vorm van verveling. Dus dat wordt dan ook al gauw de Firma Van Sloophuizen. Zo'n speelbal, ophang-borstelset, zo'n speel liksteending, het kan allemaal helpen tegen de verveleing (die van mij sloopt dat echter OOK, ipv daarmee leuk bezig te gaan, net zo goed als vaste voerbakken en drinkbakjes...).Die is hopeloos wat dat betreft.

Het is gezien de nogal tegenstrijdige info moeilijk om in het geval van TS iets zinnigs aan te raden.
Geen ZE: dan zou ik zeggen gewoon meer buiten in het land/paddock zetten, dan nu, MET paardenvriendje(s).
Maar TS zegt nu juist, dat het paard op beperkte uren buiten staat ivm met de mugjes die ZE veroorzaken.
Indien bang voor ZE dan toch veel meer naar buiten, en zo min mogelijk op/in stal, maar dan met 0-grams regendeken (evtl. met halskap er aan) op
Blijven het paard en diens manen ook mooi schoon en droog van als je er wat mee wil doen.

EDIT: ik zie dat laatste post van TS en de mijne elkaar net gekruist hebben. Er is dus eigenlijk geen probleem, het ligt aan de te slappe/zwakke constructie van de stal. Goed dan.
I rest my case.