opstartende pensionstal. Wensen/Eisen klanten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:25

Wat ik belangrijk vind wat nog NIET genoemd is:

-Deken kist voor dekens op te bergen
-Droogkamer voor dekens, dekjes
-Professionele wasmachine, die met muntjes werkt zodat je paarden spullen op stal kan wassen.
-Kasten die 70cm breed zijn zodat je zadel niet beschadigd met er in doen-uit halen.
-Stal eigenaar die niet roddelt over klanten tegen andere klanten.
-Dat hengsten ook gestald mogen worden, onder bepaalde voorwaarden. Oa, de eigenaar/ruiter heeft hem
onder controle.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:19

ubimone schreef:
@Ruitje bedankt voor je opmerking. Sorry dat ook ik nog
bij moet leren..... Jammer dat je direct zo over mij oordeelt.....

Jij vind het vreemd dat ik lichtelijk sarcastisch reageer als je een pensionstal wil beginnen terwijl je basiskennis mist? Dat je bij moet leren is logisch, maar dit kan je zelfs googelen...

Maargoed, als je ook niet tegen commentaar en een oordeel kan, ook dan veel succes met een pensionstal ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:27

ruitje schreef:
ubimone schreef:
@Ruitje bedankt voor je opmerking. Sorry dat ook ik nog
bij moet leren..... Jammer dat je direct zo over mij oordeelt.....

Jij vind het vreemd dat ik lichtelijk sarcastisch reageer als je een pensionstal wil beginnen terwijl je basiskennis mist? Dat je bij moet leren is logisch, maar dit kan je zelfs googelen...

Maargoed, als je ook niet tegen commentaar en een oordeel kan, ook dan veel succes met een pensionstal ;)

Ik vind kennis over HiT actief geen basiskennis. Dit vind je ook niet bij de doorsnee pensionstalling, dus ik vind jouw opmerking behoorlijk dom en grof.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:24

Dom en grof? Realistisch en eerlijk. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling op bokt.
Dat jij het feit dat de TS niet weet wat een hit actief stal is niet vind vallen onder de basiskennis van een pensionstalhouder ,wil niet zeggen dat jij mij grof en dom hoeft te noemen.

Verder zou je je eens kunnen verdiepen in meer zaken dan de 'doorsnee' pensionstal want er is enorm veel vraag naar hit actief stallen....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:08

ruitje schreef:
ubimone schreef:
@Cowgirl wat is een HiT-actief systeem??

Dit meen je serieus? Succes met je bedrijf dan! :D

Precies wat ik dacht. Als je nog zo in de prehistorie leeft... :Z
Blijkt maar weer hoe mensen vastgeroest zijn en zich niet verder orienteren binnen de paardenwereld.

Carolaa

Re: opstartende pensionstal. Wensen/Eisen klanten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:18

Ik denk dat de TS juist meer inzicht wilt in de verschillende soorten van pensionstallingen, en de 'eisen' van de klant anders had ze dit topic niet gestart toch? Ik vind dit juist heel slim om eerst te inventariseren waar vraag naar is. En er is toch niets mis mee om haar even uit te leggen wat het hit actief systeem is, of even een link in dit topic te plaatsen? Ik denk juist dat ze mede door dit topic haar kennis kan en wilt vergroten. Vind het een beetje raar dat er gelijk allemaal oordelen over mensen zijn, terwijl de meeste elkaar niet eens irl kennen. Dus zullen we het verder gezellig houden hier?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:18

Citaat:
Ik vind kennis over HiT actief geen basiskennis. Dit vind je ook niet bij de doorsnee pensionstalling, dus ik vind jouw opmerking behoorlijk dom en grof.

Ik vind het absolute basis kennis het is een ontwikkeling binnen de paardenhouderij. En het is eigenlijk gewoon triest dat ee doorsnee paardenstalling zijn paarden in de winter nog 24 uur in hok opsluiten. Heb je wel eens gehoord dat de wet voor paardenhouden gaat veranderen?
Daar staat onder andere in dat die ruime boxen nog ruimer moeten, paard moet min een aantal uur per dag naar buiten om zijn benen te strekken, hier versta ik onder: stappen, draven, galop, bokken, stijgeren en ravotten met zijn vriendjes. Dit zijn basis voorwaarden voor een gezond paard zowel geestelijk als lichamelijk het hele jaar door.

De toekomst gaat veranderen en gelukkig zijn paarden eigenaren ook al aan het veranderen, gezien er veel vraag is naar winterpaddocks en voeren op deze paddocks.
Waarom niet inspringen op deze wensen en daar je stalling opbouwen.

Ik adviseer TS zeker nog verder te kijken en zich meer te gaan verdiepen in verschillende pensionstal mogenlijkheden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:20

Carolaa schreef:
Ik denk dat de TS juist meer inzicht wilt in de verschillende soorten van pensionstallingen, en de 'eisen' van de klant anders had ze dit topic niet gestart toch? Ik vind dit juist heel slim om eerst te inventariseren waar vraag naar is. En er is toch niets mis mee om haar even uit te leggen wat het hit actief systeem is, of even een link in dit topic te plaatsen? Ik denk juist dat ze mede door dit topic haar kennis kan en wilt vergroten. Vind het een beetje raar dat er gelijk allemaal oordelen over mensen zijn, terwijl de meeste elkaar niet eens irl kennen. Dus zullen we het verder gezellig houden hier?

Je kan het ook omdraaien: Wat zijn de wensen van een paard?

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 09:42

Vind het een beetje jammer hoe dit topic een nare wending krijgt. Blijkbaar is meer kennis vergaren op bokt ook al niet meer zonder risico s..... Maar goed er word weer heel snel geoordeelt over mensen zonder ze te kennen.
Ik zal absoluut uit het oogpunt van de paarden gaan kijken. Daarom heb ik ,naar mijn idee, ook een mooie plek gevonden om dit te kunnen realiseren. Na enig zoekwerk bleek ik dus wel te beschikken over de kennis wat een hit actief systeem was.... Alleen kende ik de benaming hier niet van.... Ben ik nu ook dom dan???

Mijn klanten zullen hun paarden ook 24/7 buiten kunnen zetten als daar vraag naar is. Maar goed ik heb weinig zin om hier een discussie van te maken... Was gewoon op zoek naar wat richtlijnen om te zien wat de paardenhouder van nu graag voor zijn paard wil....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:57

Bedenk goed dat je het nooit iedereen naar de zin kan maken.
Het is jouw bedrijf en dus jouw spelregels, maak deze kenbaar als mensen op gesprek komen en geef ze je stalregels op papier mee. Dit voorkomt veel gezeur en onduidelijkheid!
Kan heel goed snappen dat je wilt weten wat voor wensen mensen hebben voor hun paard(en) en eventueel voor zichzelf. Dan weet je wat er leeft en kan je kijken wat voor jou de mogelijkheden hier in zijn en wat haalbaar is voor welke prijs.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 09:59

dank voor je reactie Meggiemeg. Het is ook echt om erachter te komen wat er leeft.
Mensen die ik het niet naar de zin kan maken zullen toch wel weg blijven.
Duidelijke afspraken maken is ook belangrijk en overzichtelijk voor de klanten en mijzelf...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:11

Het lijkt mij ook het meest verstandig om gewoon on-topic te blijven en om andere opmerkingen achterwege te laten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:19

ruitje schreef:
ubimone schreef:
@Cowgirl wat is een HiT-actief systeem??

Dit meen je serieus? Succes met je bedrijf dan! :D

@ ruitje: wat de een een HiT-actief stal noemt heeft voor de ander weer een andere benaming. Dat wil dan niet meteen zeggen dat je dom bent of je nog niet ergens genoeg in verdiept hebt.
HiT-aktief is niet voor elk paard een geweldige oplossing, ken een paard die het enorm veel stress gaf en zelfs vast heeft gelegen in een voerbox...Maar dat is een ander verhaal, andere kijk daarop.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:26

Voor mij met stip op nummer 1:
Zorg dat je pensionstal VEILIG is voor de paarden.
Dus: goede omheining etc.
Dit lijkt misschien vanzelf sprekend, maar je kan ze te keur geven!
Veel pensionhouders zijn wel erg 'makkelijk'. :\

Verder heb ik één harde eis: weidegang, zowel in de zomer als de winter moeten de paarden echt een frisse neus kunnen halen. (al is het in de winter maar in buitenbak of ruime paddock)

Overige voorzieningen zijn wat mij betreft ondergeschikt.
Als is het gewenst dat er een goede buitenbak aanwezig is. :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:55

Er zijn diverse dingen wat je graag zou willen hebben op een pension stal.
Vele zijn er hier al genoemd.
Maar ik heb op een stal, weet even niet meer waar, een heel mooi systeem gezien van opslag/ zadelmaker.
Elke box heeft aan de achterzijde een eigen afgesloten ruimte. Net zo breed als je box. En zo'n 2 meter breed. Waarin je alleen via je box kan komen.
In deze ruimte heb je plaats genoeg voor je spullen. Extra voer oid. En is afsluitbaar. Dus niemand kan zo aan je spullen komen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:11

Wat ik het fijnst vind is 24/7 buiten, met een zandpaddock, betegeld stuk en een (grote!) schuilstal waar niet zoveel mogelijk paarden ingepropt worden. Een goede buitenbak, eventueel een binnenbak en wasplaats, maar het moet wel betaalbaar blijven. Hier in de omgeving zijn zulke stallen dus bijna niet te vinden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:23

Als nieuwe pensionhouder moet je het paardenvak met je hart doen en per paard kijken, hoe groter het bedrijf hoe moeilijker en zwaarder dat wordt.
Maar je moet niet alleen met paarden om kunnen gaan maar ook met de mensen erom heen.
iedereen heeft andere wensen of gedachten.
Een goede tip: beloof mensen geen gouden bergen en ben duidelijk wat je wel kan waarmaken en zeker ook wat je niet kan waarmaken.
Ga niet proberen het iedereen naar de zin te maken, want waar je het de een naar de zin maakt schop je de ander voor de schenen.
Je kunt wel dingen goed bespreken maar zeg eerlijk wat je wel of niet goed vind, dat geeft duidelijkheid.
Succes.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:52

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik vind het absolute basis kennis het is een ontwikkeling binnen de paardenhouderij. En het is eigenlijk gewoon triest dat ee doorsnee paardenstalling zijn paarden in de winter nog 24 uur in hok opsluiten. Heb je wel eens gehoord dat de wet voor paardenhouden gaat veranderen?
Daar staat onder andere in dat die ruime boxen nog ruimer moeten, paard moet min een aantal uur per dag naar buiten om zijn benen te strekken, hier versta ik onder: stappen, draven, galop, bokken, stijgeren en ravotten met zijn vriendjes. Dit zijn basis voorwaarden voor een gezond paard zowel geestelijk als lichamelijk het hele jaar door.

De toekomst gaat veranderen en gelukkig zijn paarden eigenaren ook al aan het veranderen, gezien er veel vraag is naar winterpaddocks en voeren op deze paddocks.
Waarom niet inspringen op deze wensen en daar je stalling opbouwen.

Ik adviseer TS zeker nog verder te kijken en zich meer te gaan verdiepen in verschillende pensionstal mogenlijkheden.

Ik vind HiT-actief ook echt niet slecht, maar dan mag jij eens een pensionstalling gaan zoeken in Twente, die HiT-actief stalling aanbiedt. Je kunt je een ongeluk zoeken, maar het is er gewoon niet! En als je er al één vindt is het onbetaalbaar en te ver rijden. Ik vind het bepaald geen doorsnee manier van een paard stallen, betekent niet dat ik het afkeur...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:10

@ Demo-love:

Je hebt mijn tekst niet goed gelezen.
Ik zeg nergens dat Hit-Actief een doorsnee manier is van paardenstallen. Het is een manier die in de toekomst veel vaker voor gaat komen omdat de eisen van het houden van een paard strenger gaan worden. En wie weet hoever we over 50 of 60 jaar zijn. Echter is het aanbod nog veels te laag. Als ik nu een HIT-actief stal ga beginnen heb ik al ruim 10 mensen mee van mijn huidige stal en dat is zo'n stal met ruime 3x3 boxen en alle luxe erop aan. Dus vraag is er zeker. Alleen ontbreekt het mij aan de :$ :$ :$ helaas.

Jammer dat Twente dan nog geen Hit-actief (of soortgelijk stallen ) heeft. Maar als ik jou dan moet geloven is er wel vraag naar.

Vroeger stonden alle koeien op stand....wel eens in een moderne veehouderij geweest?
Paarden bij mij op de manege stonden voor een groot deel op stand. Over een paar jaar is de stand verboden.
Ook andere veehouderijen beginnen langzaam in te zien dat er meer vraag komt naar scharrel dieren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:09

Demo Love: jij hebt het constant over de doorsnee pensionstal.

Ik denk dat er al genoeg ' doorsnee pensionstallen zijn' en dat je juist als je op dit moment een nieuw bedrijf wil beginnen je iets anders moet doen! En ik denk dat je juist als starter van een bedrijf( welk nieuw bedrijf dan ook trouwens...) vernieuwend moet kunnen denken, anders ben je binnen een jaar falliet.
Hoe ga jij het als starter winnen van de bedrijven die al jaren bestaan? Door het hetzelfde te doen?
Kijk maar in het andere topic hier, waarin iemand aangeeft een ander soort pensionstal wil starten in de randstad, ik geloof dat die al 50 mensen heeft die in ieder geval informatie willen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:29

Ik zou er óók voor kiezen juist de nadruk op iets anders te leggen, ipv te doen wat iedereen al doet.

(ik wist trouwens tot voor kort ook niet wat een hit-actief stal is, althans ik kende de term niet ... en loop toch al een tijdje mee in de paardenwereld. Om dan meteen te gaan gooien met termen als 'prehistorie', mwoh ... vin'k niet zo vriendelijk, maar goed, is ook maar een mening). Dan denk ik maar zo: moet je om een liedje goed te kunnen zingen altijd de naam van het nummer weten? Tsjah!

Wat ik zelf zou zoeken, áls ik al ooit van stalling zou veranderen (weinig kans , want ik sta op een heel fijne en goede stal) is een stal:
- waar ze je paard met respect en begrip benaderen en waar ze ook echt wat van paarden weten (ik zou niet snel bij een koeieboer gaan staan die de paardjes "er een beetje bij doet", teveel ellende van gezien)
- solarium, binnenbak en dat soort dingen interesseert mij dan weer minder. Vrijheid dan weer méér. Op veel stallen mag peerd niet losgegooid worden en zo, als je grondwerk of zoiets los wilt doen, kan dat dan dus niet. Dat vind ik jammer. Een ruimte waar dat wel kan (hoeft niet supergroot te zijn) zou erg fijn zijn.
- Qua rijbak zou ik erg tevreden zijn met een soort overdekte/overkoepelde buitenbak. Een echte binnenbak zou van mij niet hoeven omdat je daar meteen buitensporig veel geld voor betaald en dat zou ik niet snel doen.
- wat keuze in wat ze je paard voeren. Ik vind het nu bijvoorbeeld erg fijn dat ik zeker weet dat het hooi goed en JJK-vrij is. En als mijn paard een keer dunne poep heeft van het gras, dan krijgt ze gemixt stro ipv volledig hooi. Dat is prettig. Het buurpaard krijgt dan weer heel rijk hooi, omdat die snel terugvalt in gewicht.
- wat ik helemaal geweldig zou vinden is als je paard niet 's nachts in een stal hoeft maar dat je ook kunt kiezen voor een optie dat meerdere paarden bij elkaar in een grotere ruimte in een (goed bevriend) groepje staan. En dat je daar dan wat minder voor betaalt. Of dat je kunt kiezen voor weide met schuilstalling.
- overdekt poetsen vind ik fijn
- (kleine ) kantine vind ik fijn
- goed nadenken over ontwormen vind ik prettig. Ook gezamenlijk laten enten is praktisch.
- een stal die goed nadenkt over zaken als Rhino en andere ziektes vind ik ook fijn (doet mijn stal wel, vind ik heel wat waard!)
- ruimte voor zadel en hoofdstel. Dekenrek zou helemaal geweldig zijn, maar zie je vaak niet, vaak ruimtegebrek.
- Een goede sfeer op stal is natuurlijk heel wat waard, maar ja, op elke stal is er altijd wel wat te zeuren, dus heb niet de illusie dat jij de enige stal zult zijn waar dat NIET zo is. Je kunt er wel zelf heel wat aan doen!

E.e.a. hangt er ook erg vanaf wat voor publiek je wilt trekken. Wil je dressuurwedstrijdruiters trekken, naturals, of westernruiters? Als je westernruiters wilt, dan is een gebiedje met trail-oefeningen leuk. Eventingruiters zien graag een paar natuurlijke sprongetjes en een op-/afsprong, daar houd ook bijna geen enkele stal rekening mee (is ook lastig te realiseren natuurlijk). Mogelijk liggen er op die gebieden (dus niet de typische dressuurruiterstal) méér mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld de wensen van Westernruiters en Eventingruiters goed combineren met die van Naturals (speelgebied met trail en eventinghindernisjes zou erg leuk zijn!). Ik denk dat mensen die in die discipline vallen daar mogelijk best voor zouden gaan!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:27

Hoe staat het nu eigenlijk met je plannen voor de pensionstal?