waardeloze pensionstallingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:06

Rambogirl schreef:
Gentlegiant schreef:
Ik heb op verschillende stallen gestaan en ook die beruchte problemen mee gemaakt

Maar een stal zoals bij ons heb ik nog nooit gezien en dat is ook echt waar
Paarden krijgen zoveel krachtvoer als de eigenaar wilt worden op vaste tijden gevoert
2 keer perdag strooien we ruim op in overleg met de eigenaar meer of minder
2 keer perdag hooi hoeveel heid in overleg met eigenaar
Eigenaar mag eigenvoer kopen en klaar zetten word gevoert met de rest vd paarden

Geen brok van ons betekend bedrag van stal geld af zo ook als je geeb stroo wilt maar zelf bodembedekkinf inkoopt

Op vrijdag tussen 2 en 4 word gemest dmv de uitschuifbare wanden

Elk paar heeft zn eigen weide bespreek je met n andere eigenaar dat er paarden bij elkaar gaan dus 2 paarden 2 weides enz enz

Ontwormings plan en word gezorgt voor verschillede kuren
2 keer perjaar deken was service

Stal waar je werkelijk alles open en bloot kan laten liggen 4 maanden alles open gehad van ons zelf kasten enz niets weg ook pension klanten kunnen alles zo laten liggen 4 maanden later licht het er nog

De rij hal word gesleept en gesproeit na staat van bodem mooi optijd en kunt er altijd super in rijden

In de zomer worden de weides beregent na begoefte van t land savonds zo hebben we altijd fijn gras

In overleg is alles mogenlijk! Maar dan ook echt alles
Is je paard drachtig kun je op stal slapen hb je thuis moeilijk heden ze staan vor je klaar
Is je paard ziek en je hebt even geen mogenlijkheid on na n kliniek of iets te gaan geen probleem we brengen je gewoon zelfs snachts

Kortom n pensionstal van goud!
Ben op veel stallen geweest maar dit heb ik nog nooit gezien

Ook de pension klanten onderling geen geroddel geen geklier
Iedereen staat voor elkaar klaar als je aan 10 mensen vraagt kun je me paard los gooien in de hal
Word je paard er 10 keer uit gelaten
Zelfs dekena wisselen peesbeschermers en springschoenen worden om/af/verwisseld

Moet je hoefsmid komen maar er is iets tussen gekomen dan word e wek gezorgd dat er iemand van ons bij is

Nee de pensionklanten en paarden staan hier echt op nummer 1
Iedereen mag komen kijken want zn stal als hier vind je nergens
En dit kan alleen maar iedereen bevestigen

Sorry voor mn spelfouten typ dit op de iphone

En wat betaal je dan wel niet aan stalgeld?

dit heb ik ook, enkel staan wij maar met z'n 4en, en moet ik zelf mesten. Maar echt alles wordt geregeld Dit omdat we dat vooraf ook heel duidelijk afgesproken hebben!

Ik betaalde toen nog geen € 200,- in de maand (nu iets meer vanwege de stijgende hooiprijzen, waar we als we er om vragen de rekening nog wel van mogen zien) of evt zelf met alternatieven komen (andere leverancier, andere kwaliteit etc waar ook nog echt iets mee gedaan wordt!)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:14

_Dune_ schreef:
Ik begrijp van sommige hier niet waarom ze überhaupt naar bepaalde stallen zijn verhuisd. Veel dingen vraag je toch van tevoren of zie je als je gaat kijken bij een stal? Je vraag toch op zijn minst hoeveel de paarden buitenkomen, hoe groot de stallen zijn, hoeveel ruwvoer en krachtvoer er wordt gegeven, hoe de paarden worden buitengezet en hoe het met water is geregeld? En je ziet wel of er schone boxen zijn, voldoende buitenruimte is, warm water aanwezig is etc?

Heel soms wordt er van alles gezegd/belooft en kom je er na verloop van tijd achter dat dàt niet helemaal de waarheid was?
Daarnaast is mijn ervaring dat je begint aan paarden en je steeds meer ervaring krijgt...... :D Vooral over hoe je het niet wilt :D
En soms "klikt"het gewoon niet tussen stalhouder en pensionklant/paard.

Chaos

Re: waardeloze pensionstallingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:17

Denk dat het in 90% van de gevallen een gevalletje van niet klikken met pensionhouder is. Maar omdat pensionklanten te trots zijn om dat te erkennen krijgen pensionstallen vaak een hoop negativiteit te verduren, terwijl ze het vaak super geregeld hebben.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:18

Oei als ik dit zo lees nou dan ben ik op sommige punten heel slecht voor de paarden hier :+

De paarden hier gaan los naar buiten, ze kennen allemaal de weg en ze gaan per "kudde" naar buiten. Tja en als ze wel eens de bolder in de kop hebben dan gaan ze wat harder dan normaal. Maar ze weten precies wat wel en niet kan en ik heb nog steeds geen ongelukken mee gemaakt. Wel wordt een nieuw paard eerst een paar keer aan de hand meegenomen om hem/haar de weg te laten zien.

Ze hebben hier gewoon de halsters om als ze buiten staan. Je weet maar nooit en ergens achter blijven hangen ben ik niet zo bang voor.

Te veel paarden op een te kleine ruimte ja want is weinig ruimte? S'winters staan ze hier op paddocks/zandstukken en ja dan is de ruimte kleiner.

Veel of te weinig voeren daar is iedere keer over te discuseren. De paarden hier krijgen nu alleen als ze s'avonds binnen komen nog een portie kuil dit omdat ze de rest van de dag op het weiland kunnen eten.
S'winters op de zandstukken krijgen ze s'ochtends en als ze binnen komen kuil en 1x buiten gevoerd. Het gaat niet om hoevaak maar om de hoeveelheid want ik kom vaak nog sóchtend plukken kuil tegen als ze nu naar buiten gaan.

Waterbakken staan er standaart bij ons in de wei of paddock alleen kan het wel eens voorkomen dat ze zonder staan maargoed een hele dag dat is dan weer niet zo. Maar als je zo'n strenge vorst hebt als afgelopen winter ja dan heeft het geen zin om water te geven op de paddocks als ze een paar uur buiten staan want dat bevriest zo weer.

Ik hanteer wel een centraal ontwormingplan maar wel in combinatie van mestonderzoek met een deel preventief.
Daarnaast heb ik in mijn stallingscontracten laten opnemen dat wij de Dierenarts morgen bellen bij ziekte juist om geen gezeur omtrend een rekening te willen voorkomen. Ik probeer altijd eerst nog de eigenaar te spreken zodat die er van af weet maargoed soms is het niet anders en moet je opdat moment handelen.

Weet je geen enkele stal is perfect maar zeker ook geen enkele klant. Ik heb de paarden aan huis staan en daarnaast een kleinschallige pensionstalling omdat ik het leuk vind en niet om het geld. Want als je het daarom doet dan kun je beter iets anders gaan doen want erop verdienen doe je pas vanaf 20 pensionpaarden.
Wij zijn hier en daar nog steeds aan het verbouwen/verbeteren omdat er gewoon eigelijk niks was toen we hier kwamen. Maar voor de paarden zijn de belangrijkste dingen gewoon aanwezig.

Ik heb vorig jaar een harde les geleerd met pensionklanten en hun wensen/eissen en ik weet wel aanpassen doe ik niet meer.
Dit is zoals het is en zind het je niet dan ga je lekker ergens anders staan. De klanten die ik nu heb staan zijn tevreden en hebben niks te klagen. Paarden doen het hier super op onze manier.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:18

Chaos schreef:
Denk dat het in 90% van de gevallen een gevalletje van niet klikken met pensionhouder is. Maar omdat pensionklanten te trots zijn om dat te erkennen krijgen pensionstallen vaak een hoop negativiteit te verduren, terwijl ze het vaak super geregeld hebben.

Idd.

Wat een pensionhouder allemaal wel niet over zich heen krijgt als ik steeds die berichten op bokt lees..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:21

OEI OEI OEI ik hoop dat ik er goed van af kom in dit topic!!!
Maar ik denk... ze kunnen alles over me zeggen, maar niet dat ik niet goed ben voor de dieren!
De pensionklanten... AAAI!!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:33

Aerdenhout: Veel ex-pensionklanten hier dan? :P :P :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:33

Ik heb dan niet zoveel stallen gehad maar ik zeg altijd, hier laat je wat, daar vind je wat.
En niet bellen voordat je wilt gaan kijken gewoon binnenrollen dan zie je vanzelf hoe het erbij staat.

Ik sta nu op een geweldige stal waar ik echt niet weg wil. Het is wel 25 min rijden voor me maarja mijn pown heeft het naar zijn zin.
Ik kijk dan wel eens om me heen en dan denk ik.. nee dit is niet wat ik zoek, ik wil geen dichte stal meer voor hem, hij heeft nu zo'n voersleuf, koppies staan er altijd uit, buitenluik, iedere dag naar buiten, alles in overleg..
Ik vind het wel jammer dat er geen bos in de buurt is maarja het is zo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:37

Chaos schreef:
Aerdenhout: Veel ex-pensionklanten hier dan? :P :P :P

Nee hoor, er staan er hier die al 20 jaar staan, dus dat valt best mee denk ik!
Maar meestal zijn het juist diegeen die kort staan die de meeste problemen geven natuurlijk.
Ik heb zo'n stal waar je je of helemaal thuis voelt, of je bent na een maand weer weg! :D
Dan pas je ook niet op mijn stal n.l En na 40 jaar zijn er natuurlijk ook heel veel die verhuizen, goedkoper willen, of een binnenbak enz. willen enz.
Gelukkig heb ik nog steeds met de meeste goed contact!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:50

Wel herkenbaar (dat heb ik sowieso met veel van jouw posts. :j ).

Wij hebben idd mensen die al 10+ jaren hier staan (we bestaan er nog geen 20. :'). Die zijn bij ons gekomen toen we 6 zelfbouw-stalletjes hadden en een hoop weide, inmiddels hebben we 30 prachtige boxen, binnenbaan, buitenbaan, etc. etc.

De meesten vinden het heerlijk bij ons en hebben zelden te klagen, echter hebben we zo af en toe een klant er tussen zitten ....................... :Y) Beter een lege box dan een box met gezeik zegt paps dan altijd. :D En we hebben nog nooit om pensionklanten verlegen gezeten dus het zal wel goed zitten. :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:53

Marleen74 schreef:
_Dune_ schreef:
Ik begrijp van sommige hier niet waarom ze überhaupt naar bepaalde stallen zijn verhuisd. Veel dingen vraag je toch van tevoren of zie je als je gaat kijken bij een stal? Je vraag toch op zijn minst hoeveel de paarden buitenkomen, hoe groot de stallen zijn, hoeveel ruwvoer en krachtvoer er wordt gegeven, hoe de paarden worden buitengezet en hoe het met water is geregeld? En je ziet wel of er schone boxen zijn, voldoende buitenruimte is, warm water aanwezig is etc?

Heel soms wordt er van alles gezegd/belooft en kom je er na verloop van tijd achter dat dàt niet helemaal de waarheid was?
Daarnaast is mijn ervaring dat je begint aan paarden en je steeds meer ervaring krijgt...... :D Vooral over hoe je het niet wilt :D

Klopt dat er niet altijd de waarheid gesproken wordt. Op mijn eerste stal kwamen de paarden in de winter een stuk minder buiten dan beloofd, maar verder zijn alle afspraken nagekomen. Maar veel dingen kun je toch zien? En vragen aan andere pensionklanten als je komt kijken? Ik heb bij bijna elke pensionstal die ik heb bezocht andere pensionklanten gesproken. Ik heb veel stallen bezocht, maar ondanks mooie praatjes, heb ik ook altijd mijn oren en ogen opgehouden en daardoor kon ik wel weten of het iets voor me was of niet.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:56

ik vind dat met de paarden binnen en buiten zetten en dan gewoon losgooien bij sommige manege's/stallen niet erg raar.
Bij mij op de manege hebben we ongeveer 200 paarden staan. Als je al die paarden 1 voor 1 buiten moet zetten ben je toch wel echt uuuuuren bezig. Vind het dus niet erg raar dat de stallen worden op gezet en dat er een stuk word afgezet richting het weiland.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:58

Chaos schreef:
Wel herkenbaar (dat heb ik sowieso met veel van jouw posts. :j ).

Wij hebben idd mensen die al 10+ jaren hier staan (we bestaan er nog geen 20. :'). Die zijn bij ons gekomen toen we 6 zelfbouw-stalletjes hadden en een hoop weide, inmiddels hebben we 30 prachtige boxen, binnenbaan, buitenbaan, etc. etc.

De meesten vinden het heerlijk bij ons en hebben zelden te klagen, echter hebben we zo af en toe een klant er tussen zitten ....................... :Y) Beter een lege box dan een box met gezeik zegt paps dan altijd. :D En we hebben nog nooit om pensionklanten verlegen gezeten dus het zal wel goed zitten. :D

_/-\o_ _/-\o_ Mens naar mijn hart jou vader!!! En inderdaad de pensionklanten moeten het ook onderling met elkaar kunnen vinden!
En het is nog steeds mijn grote liefhebberij dus ook ik zelf wil geen narigheid aan mijn kop, daar word ik depri van n.l!

Alivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:05

Wow, wat een nare situaties zie ik voor bij komen.

De eerste stal waar ik stond was een fokstal voor Haflingers, dus mijn merrie paste daar goed tussen.
Was de enige 'pension' klant, want de rest waren allemaal eigen paarden. Dus het was altijd heerlijk rustig.
Paarden stonden zo veel mogelijk buiten en werden ruim voldoende gevoerd (tweemaal daags).
Mijn merrie stond zelfs 24/7 buiten die had het prima naar haar zin. Verder weinig mogelijkheden (alleen een onverlichte rijbak) maar dat was voor mij geen probleem eigenlijk.
Merrie stond zonder halster buiten (eigenlijk allemaal) maar die waren ook goed te pakken.
Verder deed ik vrijwel alles zelf van voeren tot en met ontwormen, smid, VA etc.

Eind vorig jaar Haflinger verkocht en nu een KWPN-er, daarmee ook verhuisd van stal.
Op fietsafstand van huis en sta samen met meerdere pensionklanten waarvan ik er eigenlijk maar 3 of 4 ken terwijl het er meer zijn.
Zijn namelijk een aantal oude paarden met pensioen waarvan de eigenaren weinig komen.
Het is dus heerlijk rustig. Sommige staan met, sommige staan zonder halster, beetje afhankelijk of je ze goed kan pakken.
Paarden staan in principe zoveel mogelijk buiten: in de zomer dag en nacht als het kan en in de winter 's nachts op stal net voor het donker wordt. Buiten hebben ze altijd onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking.
In de zomer is het weiland en in de winter een mega paddock. Totale perceel is ongeveer 3 hectare voor zo'n 10-15 paarden.
Paarden lopen ook zelf naar buiten en ieder weet zijn plek, nieuwe paarden krijgen voldoende tijd om te wennen.
Binnen is een poets/was plaats en buitenbak is verlicht en kan worden gesproeid.

Stalhouder is een zeer lieve man waarmee je alles kunt bespreken en zeer veel mogelijk is.
Is er iets met je dier aan de hand, dan wordt je gebeld en als je wilt kan zelfs de VA gebeld worden als je geen tijd hebt om zelf te regelen. Medicijnen worden gegeven als je dit wilt...
Ontwormen/hoefsmid/enten gaat met allemaal tegelijk. Tenzij je zelf anders wilt.
Dit is volpension en het enige wat van me verwacht wordt is dat ik de boel netjes achter laat.
Maar ik ben iedere dag op stal te vinden, dus help veel mee wat ik geen probleem vind.
Ben heel erg tevreden en paardlief ook!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:19

Ik heb op een stal gestaan waar meer dan eens mijn paard haar voer niet had gekregen. Achteraf waren er meer dingen die boven water kwamen, maar daar kom je altijd pas later achter en je bent er ook niet de hele dag bij.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:21

Tja ik of wij zijn net verhuisd van een plek wat wij eerst dachten dat het de hemel was maar wat achteraf een hel bleek te zijn. de paarden van ph waren niet opgevoed en erg dominant. Wij hebben het 4 maanden geprobeerd en in die tijd is de da geweest i.v.m. slechte kwaliteit van kuil waardoor zij konstant diarree had en last kreeg van koliek.Ze is vermagerd. De ph heeft met een shovel zand op een stuk grond gegooid waar glas en bouw afval in zat.
Gelukkig is mijn merrie weg en staat ze nu op een doe het zelf stal waar we zelf verantwoordelijk zijn voor voer. En zelf kunnen beslissen wanneer ze naar buiten gaat en naar binnen. In de 3 weken dat ze daar nu staat is ze zo opgeknapt. Geen diarree meer en geen blubber meer.
Het was een goede harde les voor ons. Mijn onderbuik gevoel toen zei niet doen maar ze kon heel goed praten en er zouden duidelijk afspraken gemaakt worden. Achteraf bleek het niet zo te gaan als we hoopte.
Ik had mijn instinct moeten volgen.

Twinkelsstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:51

Op elke stal was er wel wat :) Gelukkig nooit een stal gehad waar mijn paarden niet goed verzorgd werden.
1. Mooie stallen, veel land, mensen met verstand van paarden. Nadeel ze waren zo zeker van zich zelf dat het werd opgedrongen. Er was zelfs een klant verboden nog op haar paard te stappen want die zou te wild zijn.
2. Geen klachten over, helaas wat minder land maar werd goed geregeld. Hier weggegaan vanwege tijdelijk stoppen met de sport vanwege kinderen.
3. Manege, veel land, goed voerschema helaas waren de bakken vaak te zwaar. Resultaat veel geblesseerde paarden.
4. Staan we nu net, mooie paddocks en weiland. Goed voerschema en fijne bakbodems.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:28

Marleen74 schreef:
_Dune_ schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:30

verana schreef:
Oei als ik dit zo lees nou dan ben ik op sommige punten heel slecht voor de paarden hier :+

De paarden hier gaan los naar buiten, ze kennen allemaal de weg en ze gaan per "kudde" naar buiten. Tja en als ze wel eens de bolder in de kop hebben dan gaan ze wat harder dan normaal. Maar ze weten precies wat wel en niet kan en ik heb nog steeds geen ongelukken mee gemaakt. Wel wordt een nieuw paard eerst een paar keer aan de hand meegenomen om hem/haar de weg te laten zien.

Ze hebben hier gewoon de halsters om als ze buiten staan. Je weet maar nooit en ergens achter blijven hangen ben ik niet zo bang voor.

Te veel paarden op een te kleine ruimte ja want is weinig ruimte? S'winters staan ze hier op paddocks/zandstukken en ja dan is de ruimte kleiner.

Veel of te weinig voeren daar is iedere keer over te discuseren. De paarden hier krijgen nu alleen als ze s'avonds binnen komen nog een portie kuil dit omdat ze de rest van de dag op het weiland kunnen eten.
S'winters op de zandstukken krijgen ze s'ochtends en als ze binnen komen kuil en 1x buiten gevoerd. Het gaat niet om hoevaak maar om de hoeveelheid want ik kom vaak nog sóchtend plukken kuil tegen als ze nu naar buiten gaan.

Waterbakken staan er standaart bij ons in de wei of paddock alleen kan het wel eens voorkomen dat ze zonder staan maargoed een hele dag dat is dan weer niet zo. Maar als je zo'n strenge vorst hebt als afgelopen winter ja dan heeft het geen zin om water te geven op de paddocks als ze een paar uur buiten staan want dat bevriest zo weer.

Ik hanteer wel een centraal ontwormingplan maar wel in combinatie van mestonderzoek met een deel preventief.
Daarnaast heb ik in mijn stallingscontracten laten opnemen dat wij de Dierenarts morgen bellen bij ziekte juist om geen gezeur omtrend een rekening te willen voorkomen. Ik probeer altijd eerst nog de eigenaar te spreken zodat die er van af weet maargoed soms is het niet anders en moet je opdat moment handelen.

Weet je geen enkele stal is perfect maar zeker ook geen enkele klant. Ik heb de paarden aan huis staan en daarnaast een kleinschallige pensionstalling omdat ik het leuk vind en niet om het geld. Want als je het daarom doet dan kun je beter iets anders gaan doen want erop verdienen doe je pas vanaf 20 pensionpaarden.
Wij zijn hier en daar nog steeds aan het verbouwen/verbeteren omdat er gewoon eigelijk niks was toen we hier kwamen. Maar voor de paarden zijn de belangrijkste dingen gewoon aanwezig.

Ik heb vorig jaar een harde les geleerd met pensionklanten en hun wensen/eissen en ik weet wel aanpassen doe ik niet meer.
Dit is zoals het is en zind het je niet dan ga je lekker ergens anders staan. De klanten die ik nu heb staan zijn tevreden en hebben niks te klagen. Paarden doen het hier super op onze manier.

Met deze stal zou ik prima kunnen leven :D klinkt gewoon goed.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 23:43

-paarden kregen niet of te weinig te eten
bespreken met de staleigenaar dat je wil dat je paard meer krijgt (wellicht stalgeld ook omhoog)
Was niet mogelijk, ook niet tegen meer betaling. Ik wist nog niet hoeveel mijn paard nodig had toen ik bij deze stal ging kijken. Inmiddels weet ik dat wel en vraag ik ernaar.

-paarden kregen te veel te eten
?
Paard stond toen op een manege waar een pony standaard 2 kg kreeg, paard was insuline resistent en stond op rust wegens blessure en was niet te houden.

-onveilige situaties in het weiland van spullen in het weiland tot schrikdraad wat niet in orde was
Wat let je om melding te maken dat het schrikdraad niet in orde is, of loop het zelf na
spullen in het land, als zij er al stonden voor je je paard op die locatie neer zette waarom ben je daar dan heen gegaan?
Misschien met stal een opruimdag organiseren.
Probleem was dat ik dus steeds spullen weghaalde en er steeds nieuwe verschenen, onbegonnen werk, plus dat het niet serieus werd genomen als ik er wat van zei.

-te veel paarden op een te kleine ruimte
wat is te klein als de koppel gesetteld is heeft het mijn voorkeur zo min mogelijk op stal. In de winter kan ik het mij voorstellen dat er minder ruimte beschikbaar is.
Te klein is als je paard van pure stress niet meer eet en op de kliniek beland met koliek en je dierenarts je een andere stal aanraadt.

-paarden die in en uit de wei komen rennen (dus niet met touwtje en halster van en naar de wei)
dit zou ik opnemen met de stalhouder, dit kan inderdaad levensgevaarlijk zijn, vooral als de paarden zo ook naar de weg zouden kunnen
Paarden kunnen niet naar de weg maar trappen elkaar kapot wegens voernijd, er ligt voer klaar in de stallen en ze kunnen ook nog eens het voer van een ander opeten als ze de verkeerde stal inlopen.

-te weinig voerbeurten
Hoeveel is te weining, Indien er in de ochtend en avond flink ruwvoer gegeven wordt kan dit al voldoende zijn. Hoe zien de paarden er uit? Indien zij schraal zijn krijgen zij inderdaad te weinig indien dit niet zo is zal het wel mee vallen.
Paard met insuline resistentie werd s morgens om 8 uur een klein portie gevoerd omdat hij niet veel mag ivm de ir, volgende portie komt pas om 8 uur s avonds, paard staat hele dag in vlas stal en krijgt maagzweren dan zijn er te weinig voerbeurten.

-paarden die uren in de wei staan zonder drinkwater
Wat let je om watertonnen neer te zetten?
Het beleid van de stal is dat dit niet mag er valt met de pensionhouder niet over te praten het ging om gemiddeld 6 uur per dag, ik heb deze stal hierom overgeslagen.

-paarden die met halster aan in de wei staan
wat is hier mis mee?
het gevaar dat ze vast komen te zitten.

-geen centraal ontwormingsbeleid
Dit zou ik dan zelf regelen met alle paardeneigenaren
niet te doen met een groep van 50 paarden. Niet iedereen wilde meewerken wat resulteerde in een flinke bloedwormbesmetting bij diverse paarden.

-afspraken voor medicijnen die niet worden nagekomen
Ik neem aan dat je je eigen paard zelf medicijnen zult geven, indien dit niet mogelijk is kun je dit aan stalhouder of stalgenootje(s) vragen. Of een schema maken met degene die je willen helpen hierin.
Er was met de stalhouder afgesproken dat ze dit zouden doen, maar het flesje stond steeds hetzelfde als ik het 's avonds zelf gaf.

-dusdanige zware bak dat er peesblessures ontstaan
soms is er niets aan de kwaliteit van de bodem van een buitenbak te doen
lijkt me sterk dat er geen andere bodem in te leggen is???

-dierenarts/eigenaar die niet gebeld wordt bij ernstig ziek paard
Is er ook geen stalgenoot die dit constateer en alarm slaat?
Niet op een kleine stalling.

Mijn minpunten op pension waren dat ik vond dat mijn paarden te weinig buiten stonden, dat ik ook de reden dat ik mijn paarden nu op een eigen locatie heb staan. En ja dat is veel werk maar als ik vind dat het anders moet moet ik dat zelf oplossen.
Soms heb je daar de middelen niet voor omdat je bijvoorbeeld een baan hebt die dat niet toelaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 00:12

Een stal moet bij je passen en dat is persoonlijk.
Ik heb al heel wat stallen gehad met evenzoveel redenen om maar weer weg te gaan. Dat varieert van Problemen met stalgenoot, pensionhouder die achteraf een draak blijkt te zijn, een overleden pensionhouder, beschuldigd worden van diefstal, een anorexiastal, een PH die de paarden slaat, niet nagekomen beloftes van pensionhouder. Dat laatste is zo verneukeratief. Ik probeer mij goed te informeren voor ik besluit mijn intrek te nemen. Vraag je aan de op dat moment nog zeer aardige voorkomende PH of de paarden dagelijks op de weide komen...? :JA, de paarden komen echt elke dag buiten, daar zorg ik zelf voor. Wat bleek, de man bracht alle 45 pensionpaarden aan het halster naar hun weitje daar was hij wel even mee bezig, dus als het er regenachtig uit zag dan liet hij het maar. Ik was eens al de hele dag op stal, hoor ik hem tegen een stalgenoot zeggen dat de paarden net binnen waren. Nou echt niet dus hè.
Voor mij is een zeer kleine stal beter dan een grotere. Ik hoef niet zo vee,l ik wil alleen maar dat er goed voor mijn beest gezorgd wordt en dat afspraak afspraak is.
Ik sta nu bij een boer met twee 'collega's', Er is niets, alleen een buitenkraan met koud water, geen bak, geen buitenverlichting, geen automatische drinkbakken, geen wc, geen kantine of koffieapparaat. Wel is er een wei waar de paarden dag in dag uit van zonsopgang tot zonsondergang mogen spelen, er zijn prachtig uitrij mogelijkheden, goed voer en hooi van eigen oogst. Hulpvaardigheid, een 'je hoeft niets te lenen je gebruikt het gewoon en ruimt het naderhand weer op ' mentaliteit, betrouwbaarheid, een 'doe maar gewoon het is altijd goed' mentaliteit. Deze stal past bij mij.
De boer is 79, ik heb met hem afgesproken dat hij in goede gezondheid 125 gaat worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:18

Wat ik ook heel veel heb gemerkt de afgelopen jaren is dat stallen veranderen.
Ook zij krijgen andere inzichten en voeren die door, maar verliezen daarbij hun jaren trouwe klant uit het oog.
Ze gaan dus bijv. van recreatiestalletje een stal met stapmolen en de hele poespas maken.
Waar paarden eerst buiten stonden komen ze nu ineens in de winter in de molen.
Dat is natuurlijk 3x niks voor mijn pensioneerende paardje.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:31

MIjn vorige stal leek mij van te voren ideaal:
-kende veel van de mensen al
-paarden zagen er stuk voor stuk goed uit
-overdag lekker van 8 tot 5 buiten
-bak zag er redelijk goed uit toen ik kwam kijken
-stallen waren schoon
-als je krachtvoer klaar zetten werd het voor je gevoerd

Achteraf bleken dingen minder rooskleurig:
-de paarden bleken makkelijk 'dik' of niks te doen, eten kreeg mijn jonge en snel magere merrie NIET genoeg
-paarden stonden NIEt 8 uur buiten maar als de boer zin had, soms 7 uur soms 1 uur..
-voer werd vaak 'vergeten' wel alleen bij mijn merrie die hij zo druk vond (
Stond op energie arm voer...)
-stal werd gemest als hij dr zin in had, soms elke dag soms een week niet, mesten je zelf en strooide je op? Verstop je want je kreeg een preek..
-pony kreeg koliek van het slechte (koeien) kuil, extra betalen voor hooi wat ze niet kreeg
-pony heeft een nacht lang met koliek gestaan omdat hij niet durfde te bellen...
-lakse stalgenoten met paarden met losse nagels.. pony een wond van 3 cm diep en mooi niet helpen in de kosten of medicijn gebruik, nee MIjn pony was hengstig dus zal wel om de trap gevraagd hebben.

Dat was me de druppel toen de stal eigenaar haar daar groot gelijk in gaf en mijn pony gewoon weer met dezelfde paarden buiten gooide. op dag van vertrek heeft ze geen eten gekregen en stond op kaal beton, mijn eten was uit mijn voertonnen gejat en mijn pony niet buiten gezet. VOOr die dag heb ik dan ook niet betaald.

Ik belde een vriendin op of ze nog een goede stal wist, toen kon ik bij hun stal terrecht. Een verademing:
-pony krijgt gewoon het eten wat IK wil dat ze krijgt
-pony haar ribben zie je nu alleen als ze rent duidelijk, als ze staat alleen de sportlijn ipv dat IK mijn wedstrijden afzeg uit schaamte voor haar uiterlijk
-pony staat 24/7 in een loopstal en met echt slecht weer de nachten lekker binnen.
-is er wat met mijn pony word ik gebeld voor overleg, bij spoed word eerst de da gebeld, daarna ik..
-kan ik een dag niet doen ze met liefde mijn pony
-ik ben 3 maanden ziek geweest incl. OPeratie, mijn pony hoefde ik mij absoluut geen zorgen over te maken

IK kan nog heel lang doorgaan met pluspunten van mijn huidige stal :)

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:44

ik en mijn paardje hebben het super naar ons zin op onze pesionstalling nu!
ik heb eerst een maand op een ramp stalling gestaan daar moest je voor 250 euro alles zelf doen
en zelf je voer kopen paard zou de hele dag buiten staan , maar dat was dus de hele dag op stal.

de stal waar ik nu sta is echt geweldig , de paarden staan van smorgens half 7 tot half 10 savond s
buiten in grote kuddes op weides van 10 ha of meer ze krijgen kuil op de wei en op stal 2 pd en 2xpd brok

er is een (goede ) binnen en buiten bak en poetsplaatsen ook krijg je een grote zadelkast
de stallen worden elke dag gemest (netjes ) en op de wei staan grote bakken ( helder )
water ik ben er helemaal happy mee!

voor mij was het belangrijk dat mijn paard buiten kwam en met nadere paarden ik heb verder geen wensen meer !

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:50

mrie schreef:
Een stal moet bij je passen en dat is persoonlijk.
Ik heb al heel wat stallen gehad met evenzoveel redenen om maar weer weg te gaan. Dat varieert van Problemen met stalgenoot, pensionhouder die achteraf een draak blijkt te zijn, een overleden pensionhouder, beschuldigd worden van diefstal, een anorexiastal, een PH die de paarden slaat, niet nagekomen beloftes van pensionhouder. Dat laatste is zo verneukeratief. Ik probeer mij goed te informeren voor ik besluit mijn intrek te nemen. Vraag je aan de op dat moment nog zeer aardige voorkomende PH of de paarden dagelijks op de weide komen...? :JA, de paarden komen echt elke dag buiten, daar zorg ik zelf voor. Wat bleek, de man bracht alle 45 pensionpaarden aan het halster naar hun weitje daar was hij wel even mee bezig, dus als het er regenachtig uit zag dan liet hij het maar. Ik was eens al de hele dag op stal, hoor ik hem tegen een stalgenoot zeggen dat de paarden net binnen waren. Nou echt niet dus hè.
Voor mij is een zeer kleine stal beter dan een grotere. Ik hoef niet zo vee,l ik wil alleen maar dat er goed voor mijn beest gezorgd wordt en dat afspraak afspraak is.
Ik sta nu bij een boer met twee 'collega's', Er is niets, alleen een buitenkraan met koud water, geen bak, geen buitenverlichting, geen automatische drinkbakken, geen wc, geen kantine of koffieapparaat. Wel is er een wei waar de paarden dag in dag uit van zonsopgang tot zonsondergang mogen spelen, er zijn prachtig uitrij mogelijkheden, goed voer en hooi van eigen oogst. Hulpvaardigheid, een 'je hoeft niets te lenen je gebruikt het gewoon en ruimt het naderhand weer op ' mentaliteit, betrouwbaarheid, een 'doe maar gewoon het is altijd goed' mentaliteit. Deze stal past bij mij.
De boer is 79, ik heb met hem afgesproken dat hij in goede gezondheid 125 gaat worden.

hoi sta je soms bij Sjef? klinkt nam bekend