Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:12

Leuk! Ik ben echt fan van de hit actief stallen! Als ik een eigen paard zou hebben zou die ook het liefste op zo'n stal staan!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:55

*zucht* net een hele update getypt, stopt m'n webbrowser er ineens mee. Alles weg. -O- Anyway, ik heb dus een update :D

Met Rowan gaat het supergoed, vanaf zaterdag staat 'ie echt in de hit. Hij had die ochtend al even gebruik gemaakt van de gelegenheid toen de hit leeg was om oorlogsterrein te verkennen. Direct doorlopen naar het krachtvoerstation natuurlijk, het blijft een haf :') Hij had alleen z'n chip niet om dus er kwamen geen brokjes uit.

Na het weiland alle paarden de hit in, zowel de nieuwe als de huidige kudde vond het spannend. Ze stonden allemaal op een veilige afstand van zo'n 100m mekaar te bekijken waarbij de huidige kudde elk half uur ongeveer 10m stiekem dichterbij kwam. :')

Uiteindelijk ging de integratie vrij soepel. De meeste paarden waren erg vriendelijk, weinig nieuwsgierig of opdringerig, slechts een paar een beetje lelijk.

Toen zijn de baasjes wederom gaan oefenen met de voerstations. Rowan hoef ik er alleen nog in te zetten en dan gaat ie op zichzelf gewoon lekker staan eten. Verder ben ik lekker met 'm de hele hit door gewandeld. Rowan vind vooral de andere paarden erg spannend en durft dan alleen als ie achter z'n baasje aan kan. :') Het krachtvoerstation is natuurlijk net een snoepwinkel dus daar hoefde we niet aan te wennen. :+

Nou nog even een fotootje van Rowan met z'n nieuwe mattie Kadir. Mnr. helemaal trots op z'n eigen gegraven kuil :')
Afbeelding

Sammyoo

Re: Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:58

Leuk joh, dat het zo goed gaat! En zijn kuil is prachtig.
Ook fijn dat hij een vriendje heeft. Is dat ook een nieuw paard?
Blijf ons vooral op de hoogte houden hoe het gaat!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:31

Ja z'n vriendje is ook nieuw. :) Ik zet ze steeds naast elkaar in de voerstations, want Kadir vind het nog wat spannend.

Zo zet iedereen de nieuwe paardjes af en toe in een station. Heel fijn, dat iedereen gewoon op elkaars paarden let.

Sammyoo, heb jij trouwens 1 krachtvoer en 1 hooistation of zijn dat beide hooistations?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:07

Wij hebben een combistation, dus voor zowel krachtvoer als ruwvoer. Speciaal voor particulieren die een paar paarden aan huis hebben. Eerlijk gezegd snap ik niet dat je die nog maar zo weinig ziet, ideaal voor paard en baas!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:45

tja, moet je wel doorzettingsvermogen hebben, als kleine klant lijkt het wel of je niet interessant genoeg bent...
Misschien moeten ze iets doen aan de "verkooppunten" Als het breder verkrijgbaar is (te bestellen via grotere landbouwbedrijven of via een goede webwinkel met overzichtelijke prijzen, meer vertegenwoordigers ipv 1 voor heel NL) dan zal het vast meer in trek komen...

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:36

dat ziet er goed uit! rowan zal het vast naar z'n zin hebben!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:05

Sammyoo, wat goed, kan een paard dan ook tegelijk hooi en krachtvoer eten of zit daar dan ook weer tijd tussen? Mag ik heel brutaal vragen wat bij jullie zo'n voerstation heeft gekost? Mag ook per pb :)

Joyce, ik denk dat er überhaupt gewoon te weinig animo voor is. Heel bokt zit altijd te miepen dat paarden meer buiten moeten komen maar als er dan een (mijn inziens) info-topic over hit actief is, is er weinig interesse. Dat kan natuurlijk ook door mijn manier van schrijven komen natuurlijk :+ , maar ik denk dat de paardenwereld nog te 'vast' zit in oude gewoontes. Al zie je wel wat verschuiving maar naar mijn idee nog niet genoeg :D

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:14

Hey Nelleke! Wat leuk dat Ro eindelijk in een hit-actief staat. Mocht je toch nog zelf iets opstarten..laat het ons weten 8-)
Hij ziet er goed uit (eh bedoel paard maar stal zeker)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:17

Hee Sasha! Ja dan zijn jullie welkom hoor, met de vossen! Al denk ik dat deze hit voor jullie net zo ver is als voor mij. ;) En er staan hier zoveel mafkezen tussen in de hit, en het komt altijd allemaal goed met alle paarden, dat zelfs Rooy er denk ik tussen zou kunnen. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:54

klopt wel dat qua pension men vaak de voorkeur geeft aan standaard.
Maar voor mensen met paarden aan huis zijn die voermachines wel ideaal als ze werken overdag.
Maar dan moeten ze wel betaalbaar en eenvoudig te krijgen zijn. En laat dat nou het probleem zijn...

Ik heb aangegeven bepaalde dingen te willen bestellen, maar krijg niet eens antwoord meer...
Wordt tijd dat er meer concurrentie komt zodat je wat makkelijker en goedkoper aan het materiaal kunt komen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:31

Nelleke, er zit wel wat tijd tussen de krachtvoergift en het hooi, maar het is soms wel tijdens dezelfde voerbeurt. Het hangt er vanaf hoe vaak het paard zich meld. De prijs in inderdaad behoorlijk, we hadden er ook wat buitenboxen voor kunnen laten plaatsen, maar onze paarden zijn hier blijer mee! Ik zal je een pb sturen.
Joyce, je hebt inderdaad gelijk over de service..........

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:36

_Nelleke_ schreef:
Sammyoo, wat goed, kan een paard dan ook tegelijk hooi en krachtvoer eten of zit daar dan ook weer tijd tussen? Mag ik heel brutaal vragen wat bij jullie zo'n voerstation heeft gekost? Mag ook per pb :)

Joyce, ik denk dat er überhaupt gewoon te weinig animo voor is. Heel bokt zit altijd te miepen dat paarden meer buiten moeten komen maar als er dan een (mijn inziens) info-topic over hit actief is, is er weinig interesse. Dat kan natuurlijk ook door mijn manier van schrijven komen natuurlijk :+ , maar ik denk dat de paardenwereld nog te 'vast' zit in oude gewoontes. Al zie je wel wat verschuiving maar naar mijn idee nog niet genoeg :D

buiten Hit zijn er natuurlijk nog bakken vol manieren om je paarden in de groep buiten te hebben staan :) ik zou voor een paar dieren echt geen station kopen maar gewoon goeie slowfeeders neerzetten, krachtvoer met de hand en klaar...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 19:26

Ik weet dat er legio mogelijkheden zijn om op andere manieren paarden in groepshuisvesting te houden, alleen vind ik veel systemen verre van handig. Slowfeeders vind ik erg arbeidsintensief om te vullen. Daarnaast vind ik krachtvoer met de hand ook erg arbeidsintensief, zeker als de paarden in een groep staan. Of je moet 1x per dag een grote hoeveelheid willen geven maar dat is mijn inziens ook niet ideaal.

Bovendien lijkt het me erg prettig als je paarden aan huis hebt dat je niet elke dag 's morgens vroeg je bed uit moet om de paarden op een gezet tijdstip te voeren. Dat minimaal 3x per dag. Dan is dit wel echt ideaal en denk ik dat het z'n geld wel terugverdient op ten duur.

Ik heb weer wat foto's :) Zal ze zo even uploaden en plaatsen voor de liefhebbers. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:17

als je paarden echt op dieet moeten, volstaat slowfeeding hier niet meer als je maar 1x per dag wilt bijvullen... En dat is wel wat voor mensen met een full-time baan het handigst is.

Ik voer hier thuis in de winter 4x per dag met slowfeeding fijne maas hooinetten, maar een 2kg net is in ruim een uur leeg.
Voor overdag spreid ik het daarom zoveel mogelijk, en afgelopen jaar heb ik er voor de nacht voederstro bij gevoerd in de netten, zodat ze als ze na een uurtje of 2 hun hooi ophadden, ze daarna nog wat te knabbelen hadden met het stro. Dat werkt al veel beter omdat het niet zo lekker is dat ze het in 1 keer oppeuzelen, er meer structuur in zit dan in mijn voordroog en minder voederwaarde.

Ik zou wel graag op termijn zo'n combi-station willen. Het zou het voor ons en de mensen die hier hun paard hebben staan en meehelpen, veel makkelijker maken, in elk geval in de winter, om met elkaar de verzorging te regelen. En voor ons dus dat we makkelijker, vaker en langer weg of op vakantie kunnen. Dan red je het namelijk ook wel met 2x per dag controle op de paarden, mesten en evt. een gezamenlijke voerbeurt of bijvullen stro en controleren water etc.
En ook 's zomers kun je dan makkelijker regelen dat 1 ze 's ochtends in de wei laat en de ander ze 's middags weer er uit haalt en dat de rest van de avond en nacht het voeren via het combistation gaat.

Maar goed, die aanschafprijs ligt zo erg hoog, en dat weet ik nog niet eens precies hoe hoog omdat er allemaal vage bijkomende kosten zijn waar ik maar geen goede uitleg over krijg, dat ik dat geld liever eerst nog maar even op de bank laat staan...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-05-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:29

Zo, de beloofde foto's:

Op weg naar de voerstations :+
Afbeelding

Samen met z'n vriendje (jut&jul wijken geen moment van elkaars zijde :+ ) wachten op een vrije plek in het station.
Afbeelding

Het luik kan natuurlijk niet snel genoeg opengaan, wellicht als je heel erg duwt dat ie sneller gaat? :D
Afbeelding

Lekker eten. :)
Afbeelding

En z'n lekkere haflingerbibs. (En linksonder een paard die z'n lippen erbij aflikt :') )
Afbeelding

Edit: typfoutje :)
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 13-05-12 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:32

Joyce, dat is wat ik ook merkte hoor, juist het apart individueel kunnen instellen van de voeropname is heel handig in zo'n hit. Zo werd Rowan tonnetje rond van onbeperkt hooi in een en ik merk nu ook dat ie niet stopt met eten totdat z'n luik dicht gaat. Andere paarden stoppen voortijdig en gaan later weer wat halen. Nu moet dat misschien nog wat groeien, maar toch weet ik uit ervaring dat Rowan niet graag z'n neus uit het eten haalt. :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:55

Sonja_vR schreef:
_Nelleke_ schreef:

buiten Hit zijn er natuurlijk nog bakken vol manieren om je paarden in de groep buiten te hebben staan :) ik zou voor een paar dieren echt geen station kopen maar gewoon goeie slowfeeders neerzetten, krachtvoer met de hand en klaar...

In de Hit kan je de ruwvoergift per paard instellen. Bij mij krijgt het ene paard bijvoorbeeld twee keer zoveel hooi als het andere paard.
In een Hit stimuleer je beweging. Als je een stel slowfeeders ophangt, staan de paarden waarschijnlijk veel rond de slowfeeders.
Voorts verdeeld het Hit systeem het krachtvoer over zo'n 20 kleine porties per dag, beter voor de spijsvertering van het paard.
Als laatste voordeel wil ik nog noemen dat je per paard de voeropname kan controleren. Als een paard slecht eet, heb je dat zo in de gaten.

Nelleke, leuke foto's. Het ziet er daar keurig uit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:15

_Nelleke_ schreef:
Ik weet dat er legio mogelijkheden zijn om op andere manieren paarden in groepshuisvesting te houden, alleen vind ik veel systemen verre van handig. Slowfeeders vind ik erg arbeidsintensief om te vullen. Daarnaast vind ik krachtvoer met de hand ook erg arbeidsintensief, zeker als de paarden in een groep staan. Of je moet 1x per dag een grote hoeveelheid willen geven maar dat is mijn inziens ook niet ideaal.

Bovendien lijkt het me erg prettig als je paarden aan huis hebt dat je niet elke dag 's morgens vroeg je bed uit moet om de paarden op een gezet tijdstip te voeren. Dat minimaal 3x per dag. Dan is dit wel echt ideaal en denk ik dat het z'n geld wel terugverdient op ten duur.

Ik heb weer wat foto's :) Zal ze zo even uploaden en plaatsen voor de liefhebbers. :D

bij een flinkere groep paarden zie ik absoluut de voordelen :j dan is een flinke groep ook iets minder arbeidsintensief op een vrije manier te houden , maar bij een particulier met een 2 tot 6 paarden zie ik de voordelen gewoon niet zo :) dan zijn een paar slowfeeders (net open, mik hooi er in, of grote bakken met rooster) veel simpeler en betaalbaarder. krachtvoer is emmer om de kop en even later er weer af halen, ook net zo makkelijk gedaan .
bij een groep van 10+ word dat een hele klus, maar met 4 pony's in je achtertuin geen enkel probleem.
wij voeren de paarden ook maar 2 keer daags, bij voldoende hooi op goede wijze gevoerd is vaker voeren ook niet nodig
vroeg je bed uit is ook puur planning, als je voldoende ruwvoer in de avond voert, hoef je echt niet om 7 uur 's ochtend naast je paard te staan met de volgende lading hooi :)

maar ik volg je topic nog steeds met belangstelling :j want het concept spreekt me absoluut aan en het is leuk om te lezen hoe het hele omschakelen gaat
en dat het voersysteem voor Rowan zo goed lijkt te werken :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:21

mooi systeem!
Hier in het zuiden van Frankijk erg onbekend.
Maar wat ik mij afvraag.Hoe weet je dat je paard 'normaal' eet?(gebitsproblemen)En of hij alles opeet?
Wat voor poep hij heeft?Hoeveel hij drinkt?Of hij wel drinkt?
Dat vraag ik mij dan af.Of loopt er iemand alles in de gaten te houden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:08

dat is lastiger in zo'n grote groep...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:29

Joyce, waarom is dat lastiger in zo'n grote groep? Het lijkt mij juist lastig in een kleine groep om te zien welk paard meer of minder eet bij een gezamelijke ruif.

Geerke, je kunt dagelijks in de computer zien hoeveel minuten je paard heeft gegeten, dus er is erg goed bij te houden of hij goed eet. Hoe snel hij eet is natuurlijk te zien aan z'n postuur, eet hij veel minuten maar is de conditie minder is het natuurlijk duidelijk dat er iets mis is.
Hoe controleer je bij een weide/stalpaard hoeveel en of een paard drinkt? Ik vind dat vraagstuk sowieso lastig, ongeacht de manier van huisvesting. (Behalve als je met emmers water geeft)

Er staan 28 paarden in de Hit-aktief waarvan veel mensen dagelijks voor hun eigen paard komen. Tevens is er de hele dag toezicht. Een groot deel van de hit-stal ligt tegenover de binnenbak dus er lopen altijd mensen. Bovendien is de eigenaar erg oplettend en vult dagelijks de stations bij en mest de hit uit dus dat scheelt ook. Daarbij heb je natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid als eigenaar en controleer je voordat je erop gaat zitten natuurlijk hoe je paard eruit ziet. :D

Mijn inziens is er qua toezicht geen verschil met opboxen, doet je paard in een box lang over z'n hooi omdat ie iets aan z'n tanden heeft valt het de staleigenaar misschien ook niet direct dezelfde dag op. Hetzelfde geld voor de hit-actief.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:43

Wat ik bedoel is dat de ruimte door zoveel paarden gebruikt wordt dat zaken als slappe mest, of proppen maken van het ruwvoer, minder makkelijk aan een paard is te verbinden.
Drinken is altijd lastig als je zelfdrinkers hebt. Met emmers in een stal is dat beter te zien. Maar het ene paard drinkt op stal veel, het andere drinkt weinig, maar die drinkt misschien weer meer in de groepspaddock of groepsweide.

Daarbij is het voor een staleigenaar wel veel informatie als hij door de groep loopt en moet zo´n paard maar net mesten in zijn buurt, of maar net moeilijk staan proppen uit te spugen in de voerautomaat als hij er in de buurt is.

Bij individuele stalling, of wanneer je gezamenlijk in 1 keer voert met de hand in een kleinere groep en dus alle paarden op dat moment ziet eten terwijl je bezig bent, dan valt het meer op. Net als slappe mest in een klein groepjes. Zeker als je van de anderen toevallig net ziet dat die stevige mest hebben.
Wij kunnen vaak aan de mest zien van welk paard het is. Grote hoop, kleine beetjes, harde keutels of juist losse keutels die snel uit elkaar vallen, zachte hopen tot koeienvlaaien bij te veel gras of verkeerd soort ruwvoer voor dat paard...
Maar dat zijn dan 4 paarden die op dit moment ook nog ´s nachts 2 aan 2 elk hun eigen deel van de paddock en inloopstal hebben.

Voeren kun je inderdaad dankzij die ruw-krachtvoerautomaten en computers beter individueel bekijken dan wanneer je ze in een groep hebt met gezamenlijk eten.

Bij individueel op stal-in paddock kun je dat natuurlijk ook heel goed zien, maar dan mist het paard een deel lichamelijk en sociaal contact...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 18:41

Ja ik begrijp wat je bedoelt, dat is wat minder goed te zien door een staleigenaar. Echter vind ik dat als je paard dagelijks in handen hebt dat je wel merkt als ie zich minder lekker voelt, slappe mest heeft etc. dus dat je ook een stukje eigen verantwoording hebt als paardeneigenaar. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:48

Sonja_vR schreef:
_Nelleke_ schreef:

bij een flinkere groep paarden zie ik absoluut de voordelen :j dan is een flinke groep ook iets minder arbeidsintensief op een vrije manier te houden , maar bij een particulier met een 2 tot 6 paarden zie ik de voordelen gewoon niet zo :) dan zijn een paar slowfeeders (net open, mik hooi er in, of grote bakken met rooster) veel simpeler en betaalbaarder. krachtvoer is emmer om de kop en even later er weer af halen, ook net zo makkelijk gedaan .
bij een groep van 10+ word dat een hele klus, maar met 4 pony's in je achtertuin geen enkel probleem.
wij voeren de paarden ook maar 2 keer daags, bij voldoende hooi op goede wijze gevoerd is vaker voeren ook niet nodig
vroeg je bed uit is ook puur planning, als je voldoende ruwvoer in de avond voert, hoef je echt niet om 7 uur 's ochtend naast je paard te staan met de volgende lading hooi :)

maar ik volg je topic nog steeds met belangstelling :j want het concept spreekt me absoluut aan en het is leuk om te lezen hoe het hele omschakelen gaat
en dat het voersysteem voor Rowan zo goed lijkt te werken :j

Heb je wel mijn post boven die van jou gelezen :? Dan weet je dat de voordelen vooral het welzijn van het paard betreffen. Dat is voor mij meer van belang dan het eventuele gemak wat ik er van zou hebben.
Het ligt toch voor de hand dat je een sportpaard van 1,75 meer ruwvoer te eten geeft dan een snel dik wordende haflinger? Al onze vier paarden hebben een andere ruwvoerbehoefte, dat krijg ik met slowfeeders niet voor elkaar. En voor de rest van de voordelen voor het paard moet je toch nog maar eens mijn eerdere post lezen.
Laatst bijgewerkt door Sammyoo op 14-05-12 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt