Weide ondehoud, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Weide ondehoud, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:24

Hier drinken ze ook veel minder nu ze weer op het gras staan, maar 2 gewone (10-15 liter) emmers zouden toch wel een eind leeg moeten zijn. Kunnen ze niet zelf ook nog uit de sloot drinken? Misschien hebben ze dat gedaan ipv uit de emmers.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:59

Vandaag weer contact gehad met de gemeente, aangezien de wei kleiner is dan 0,5 hectare mag er geen schuilstal geplaatst worden......
Wat is dat toch eigenlijk krom.........

Dus nu weet ik niet wat te doen.....

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 16:03

@Rambogirl, ik weet niet of dat per gemeente iets uitmaakt maar hier zou het 179,80 kosten.
En als het afgewezen word ben je je geld ook kwijt...

@Mysa, ja hier heeft het ook behoorlijk geregend dus kregen ze via het natte gras ook vocht binnen.

@Jibbel, ik had er twee gewone emmers staan en eentje ligt elke dag om en de andere bleef vol.
Maar ik heb er nu een grote cementkuip vol water bij gezet.
Ze kunnen in elk geval niet uit een sloot drinken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:09

Je zou een tentstal kunnen overwegen, zie bijv. De site van tackroom. Die is verplaatsbaar, alleen hier is hij omgewaaid, heb hem vastgezet, maar dat mag denk ik officieel niet.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 16:23

Ik ben ook bang dat die bij flinke wind de lucht in gaat....
Het land is een open stuk en waait er flink als het waait.

Ik zat aan zo'n halfronde haag te denken maar voordat die eens dichtgegroeid is....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:27

Een hoek van schuttingen mag wel zonder vergunning.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:59

Volgens mij (wat ik begrepen heb) mag je niks zonder vergunning plaatsen, een schutting moet je toch in de grond vastzetten.

Maar er begint me iets te dagen hoe ik een soort u vorm kan maken van hooi of strobalen (thanks Hc)
Alleen heb je dan nog geen dak......

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:35

Een schutting is geen bouwwerk, als erfafscheiding mag het ook zonder vergunning, soms tot 1.80 en soms tot 2.00m. Heb je geen dak nee, want dan zou het weer een bouwwerk zijn. Heb zelf trouwens nooit controle op de tentstal gehad.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:09

Het ging er mij eigenlijk om dat ze een dak zouden hebben zodat ze droog konden staan.
Maar als ze al beschut tegen de wind staan scheelt ook al veel natuurlijk.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:34

Hoe voeren jullie de mest af?
Ik kan er op internet helemaal niks over vinden, de gemeente hier weet het niet waar je dat kunt laten....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:44

Jammer dat de schuilstal niet mag, aangezien je net minder dan een half hectare hebt.
Ik sproei gif mcpp en mpca voor onkruid, kalk in najaar en kunstmerst in maart/ april
Weiland heb ik in 2en gedeeld en daar doe ik nog eens stukken vanaf zetten. Smorgens en savonds krijgen ze hooi bij, aangezien met 4en het erg snel kaal is en ze niet genoeg hebben aan het gras alleen.
Zandgrond is in de winter super, maar in de zomer erg snel droog en zul je moeten sproeien. heb je een waterput in de wei?
Voor het drinken kun je ook speciekuipen gebruiken, gooien ze niet zo snel om als ze leeg zijn.

mest kan ik op naastgelegen akkers gooien en soms belt iemand op die een moestuin heeft en haalt hij het op
3 a 4 keer per jaar moet ik de mesthoop leegmaken Ik heb op de bodem betonplaten en rondom damwandplaten

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:47

Wij hebben het bij de gemeente gevraagd hoe dat zit met mestopslag.
Wij mogen onze mest gewoon op een bult gooien mits er een laag stro van 15cm onder ligt. Het mag maximaal een half jaar op een plek liggen. Daarna moet het opgeruimd zijn en ergens anders liggen.
We hebben de hele winter een plek gehad waar we het ophoopten. Die is 3 weken geleden op de mestwagen gegaan en uitgereden op het land. Nu hebben we weer een nieuwe bult ergens anders.
Wanneer je bedrijfsmatig bezig gaat gelden er andere regels. Volgens mij moet je dan wel een mestplaat hebben.

Justdiesel: Als je niet al je land gebruikt zou je daar de mest op kunnen laten uitrijden door een loonwerker.
Je hebt ook bedrijven die het ophalen. Zodat je nooit mest heb, maar dat kost nog wel wat volgens mij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:36

justdiesel schreef:
Hoe voeren jullie de mest af?
Ik kan er op internet helemaal niks over vinden, de gemeente hier weet het niet waar je dat kunt laten....

Mijn mest word opgehaald door de boer die mijn kuil levert,dit kost me €90,- per leging.
Ik heb een grote container van 6 kuub in de grond zitten.
Ik had voorheen een mesthoop,maar dit mag niet meer.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 18:44

@Lynn_Nikita, Ja ik vind het eerlijk gezegd nergens over gaan....dus paarden die in een iets kleinere wei staan mogen wel creperen van de kou......
Ik heb nu de wei een stuk afgezet en ze krijgen zo eens in de zoveel tijd een stukje bij om kaal te grazen.
Als ze een keer heel de wei gehad hebben wil ik proberen om hem in de lengte in tweeen te delen.
Een speciekuip heb ik inderdaad staan met water, helaas heb ik geen waterput oid op de wei maar ik neem gewoon wat vaker een jerrycan van 20 liter mee.

@Paard89, Het zal inderdaad wel op het land opgeslagen mogen worden maar dan wel met de nodige maatregelen....
Het ligt er nu zo los op maar dat mag dus niet....
Er zijn wel bedrijven die mest ophalen maar ik kan ze via google alleen maar ver weg vinden.

@Gohya, dat is wel handig dat een boer het ophaalt....
Ik zou niet weten hoe ik aan een boer moet komen die het ophaalt hahaha
Als ik er zou kunnen mailen zou ik het doen maar om nou alle boeren in de omgeving af te gaan en aan te bellen......

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:48

TS voorheen huurde ik een mestcontainer bij een bedrijf [via Google te vinden] en hun kwamen die dan leeg maken als die vol zat.De huur was niet zo heel erg duur,iets van € 30,- per mnd.en € 75,- voor het leeg halen.Het ligt er natuurlijk aan hoeveel paardjes je hebt staan,hoe meer paarden, hoe sneller je container vol is.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 18:52

Voor zo'n bedrijf was ik aan het kijken maar ik krijg alleen in Nijkerk ofzo....
Dat is zo ver weg, geloof niet dat dat realistisch is om zo iemand te laten komen.....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:45

Nee dat is hier in de buurt,das zo'n 125 km bij jou vandaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:51

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:28

Water slepen gaat je in de zomer nog vervelen, zeker als je ook nog moet/ wil sproeien
Put slaan is dan makkelijker, handpomp of benzinepomp erop en klaar

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:29

plaats eens wat advertenties bv in supermarkten voor de mest

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:05

Wij mesten dagelijks de wei / paddock / stal uit en gooien die mest op een aanhanger, en als die vol is dan scheppen we hem leeg op het land van de hooiboer. Als je bij hem hooi / stro koopt dan mag je ook je mest daar neergooien en hij verwerkt het dan weer door het land heen :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:11

Zo even bijgelezen...
Ook ik huur een stuk wei van 8000m2.

Ik haal dagelijks mijn mest eruit en stort dit op een aanhanger.
Ik kan dit kwijt bij een loonbedrijfje bij mij in de buurt, kost me 5 euro per aanhanger.
Met 4 pony's doe ik hier gemiddeld 3 weken mee.

Helaas mag ik ook geen schuilstal plaatsen, ik heb het geluk dat er 5 grote eikenbomen staan waar ze iets beschutting van hebben en heel veel schaduw in de zomer. Ik merk niet dat mijn pony's het missen, ik hou ze zo al 6,5 jaar. Ik kreeg van de gemeente te horen dat er ook geen verplaatsbare stallen mogen, ook dit is tegen de regels.

als ik veel onkruid heb spuit ik het, het onkruid gaat dood en het gras groeit gewoon door. Dit doe ik als het mooi weer is en er geen regen opgegeven wordt.

Ik heb mijn wei in 2 stukken gedeelt en deze stukken deel ik in de zomer in nog 2 stukken zodat ik 4 stukken heb. Zo kan ik ze vaak verweiden. In de winter krijgen ze bij mij een gedeelte wat ze ook echt stuklopen. Maar zo blijft de rest van mijn wei mooi en heb ik meer gras in de zomer. Het gras komt in het voorjaar weer snel op, het is nu alweer groen.

In het voorjaar laat ik het injecteren door het loonbedrijf waar ik ook mijn mest breng.
Eens in de paar jaar doe ik er kalk op.

Heb je nog meer vragen, stel ze gerust.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 00:15

Ik heb bij nijssen een mest container besteld.
Die huur ik van hun en legen zij voor mij.
Gebruik alleen in winter en container komt daarom pas in september.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 15:23

@Gohya, Bedankt voor de link!
Ik heb gemaild maar krijg helaas geen reactie terug....

@Lynn_Nikita, Sproeien begin ik niet aan.....
En daarbij is nederland tot op heden nog vochtig genoeg hahahha
Put slaan zal inderdaad makkelijker zijn, maar werkt dat ook in de winter?
Tot nu toe vind ik het helemaal niet erg om 2 keer in de week 30 liter water mee te nemen, al heeft het nu ook wel veel geregent zodat de bakken ook wat voller blijven.
Advertentie's heb ik inderdaad, ga er ook eentje in het plaatselijke blaadje laten zetten.
Boomkwekers heb ik ook gemaild maar ik krijg nergens een reactie terug.
Ik snap wel dat dat geen grote prioriteit heeft voor die mensen maar netjes vind ik het niet......

@Pmarena, een aanhanger ben ik naar op zoek.
Valt niet mee want die er zijn in mijn prijsklasse zijn ook weer heeeeel snel weg!

@Atent, bedankt voor je reactie!
Grote bomen heb ik gelukkig ook in de wei staan, die geven met regen en zon beschutting. Dat vind ik wel heel erg fijn!
Ik wil de wei ook zo gaan indelen dat ze ten alle tijde bij de bomen kunnen.
De wei zelf is ook gewoon een raar model dus heel veel kan je er niet mee....
Kunnen de paarden wel op de wei als je kalk hebt gestrooid?

@Kevje06, Nijsen zit toch in Nijkerk?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:38

Nee noord holland.