Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pinda_Dipje schreef:Laat ik het zo zeggen: Ik richt me op de gemiddelde wedstrijd- en recreatie ruiter/menner, niet op natuurgoeroes.
Pinda_Dipje schreef:Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner):
recreatief
Je maximale budget:
250
In welke regio ben je woonachtig:
Veluwe
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive?
half of volpension (zelf mesten)
Binnenbak wenselijk?
nee
Stapmolen wenselijk?
nee
Solarium gewenst?
nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?
Ja, dan zou ik er mijn paard sowieso niet neerzetten.
Wat is je idee over groepsstallen?
Goed idee, maar kan alleen als er weinig verloop is, anders heb je steeds weer gedoe.
Trailer stalling wenselijk?
Nee
Eventuele toevoegingen?
Ik sta nu op een kleinschalige stal waar geen kinderen/tieners met pony's/paarden mogen staan.
Ideaal, heel rustig is het daardoor. Een stal met 40 paarden vind ik niet kleinschalig maar een grote stal.
Met zoveel ruiters moet je wel meerdere rijbakken hebben.
Uitrijmogelijkheden zou ik ook belangrijk vinden.
...
GamblersCup schreef:Pinda_Dipje schreef:Laat ik het zo zeggen: Ik richt me op de gemiddelde wedstrijd- en recreatie ruiter/menner, niet op natuurgoeroes.
Ok, door deze zin haak ik DIRECT af en lees de rest van je reactie niet eens meer. Dit heeft NIETS met "natuurgoeroes" te maken, dit is een belangrijk aspect voor de gezondheid van een paard. En als je ziet hoeveel mensen bezwaar maken tegen het 365 dagen paddock ipv weidegang in de zomer, dan denk ik dat je dáár toch nog even je gedachten over moet laten gaan.
Veel succes met je plannen!
GamblersCup schreef:Pinda_Dipje schreef:Laat ik het zo zeggen: Ik richt me op de gemiddelde wedstrijd- en recreatie ruiter/menner, niet op natuurgoeroes.
Ok, door deze zin haak ik DIRECT af en lees de rest van je reactie niet eens meer. Dit heeft NIETS met "natuurgoeroes" te maken, dit is een belangrijk aspect voor de gezondheid van een paard. En als je ziet hoeveel mensen bezwaar maken tegen het 365 dagen paddock ipv weidegang in de zomer, dan denk ik dat je dáár toch nog even je gedachten over moet laten gaan.
Veel succes met je plannen!
GamblersCup schreef:Pinda_Dipje schreef:Lieve mensen willen jullie asjeblieft ook nog even vertellen waarom je precies bezwaar hebt als zomerweidegang op eigen terrein wordt vervangen door extra paddocks waardoor buitengang voor ALLE paarden en het GEHELE jaar door (winter + zomer) mogelijk word? Alle paddocks worden dus wel voorzien van hooiruiven. En is dat voor jullie een reden om per definitie al niet voor deze stal te kiezen of zouden jullie de zomermaanden gewoon elders overbruggen voor de weides?
Denk je in dat binnen de randstad het aantal stallen met wat extra luxe, en het gehele jaar buitengang op één hand te tellen zijn (helaas....) en het niet mee zal vallen om dusdanig veel vrije grond te vinden dat ook verweiden of alleen buiten zetten nog haalbaar is. Het zal dus al snel neerkomen op; Of van mei t/m oktober weidegang OF 12 maanden per jaar paddocks met hooiruiven en frisse buitenlucht.
Omdat een paard met z'n kop op de grond hoort, grazen. En kilometers maken.
Bij paddocks is de ervaring dat die A) te klein zijn B) hooiruiven zijn niet gezond, risico op verstoppingen, een paard hoort van de grond te eten en C) de ervaring leert dat er vaak GEEN onbeperkt ruwvoer wordt gevoerd, maar 2 keer per dag ofzo.
Gras eten, in een kudde staan en kilometers maken is natuurlijk, in een paddock staan met een vriendje, eten uit een hooiruif, is dat absoluut niet en niet zonder risico's ook. Ik denk dat veel mensen daarom geen paddocks willen als het niet nodig is.
Als je denkt dat er binnen de randstad maar een paar stalletjes zijn waar dit wel te krijgen is, dan moet je je onderzoek nog eens grondig overnieuw doen. Dat is echt een misverstand, er zijn ZAT stallen die het hele jaar door weidegang bieden, en ook wat langer dan maar 5 uurtjes per dag. Ervaring
DeMolenhoek schreef:Ook ik vind dit erover. Ik heb 3 paarden. 2 op een eigen wei waar we alles zelf doen en die 24 op 24 buiten lopen. En 1 op stalling die mijn wedstrijdpaard is. Ik vraag me af waarom mijn 2 paarden die buiten lopen beter zijn dan die op stal? Waarom zou zij niet mogen grazen en lopen etc. Maakt dit van mij een natuurgoeroe? Als je met zo een mentaliteit een manege start zal je niet veel klanten hebben.
EsterW schreef:@Zooist... Die voorbeelden rond Den Haag - Rotterdam ken ik iig. niet (en waarsch. bedoel je dat ook...), weidegang in zo'n watterrijk gebied onder NAP is echt lastig! Ken geen stallen (mét voorzieningen, dus geen boerderij), bij wie dan de weide niet binnen twee seizoenen in modder-paddocks zouden veranderen... Maar goed, wie ben ik!
Zooist schreef:Ik sta nu aan de overkant van het water bij jou PD.
En daar kan je zelf het gras niet eens op in de winter.....
Pinda_Dipje schreef:Kortom, aan jullie (mensen uit of nabij de randstad) het verzoek het volgende lijstje + eventuele toevoegingen eens in te vullen:
Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): recreatie
Je maximale budget: 250,-
In welke regio ben je woonachtig: Utrecht
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Ik zou de keuze halfpension met buiten/binnenzetten kiezen
Binnenbak wenselijk? nee
Stapmolen wenselijk? nee
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? ja, ik wens het hele jaar door weidegang.
Wat is je idee over groepsstallen? liever niet.
Trailer stalling wenselijk? ja
Eventuele toevoegingen?, kantine, toilet, wasplaats
Doe-het-zelf: Zelf uitmesten, voer klaar zetten (1 á 2 voederdiensten per dag verdelen onder stalgenoten), zelf binnen-buiten-zetten middels schema bijv.
Half-pension: Paarden worden gevoerd, zelf uitmesten, zelf binnen-buiten zetten middels schema of tegen betaling door ons (bijv. tijdens vakanties)
Vol-pension: Paarden worden gevoerd, worden uitgemest en worden binnen en buiten gezet
All-inclusive: Paarden worden gevoerd, uitgemest, binnen en buitengezet en verzorgd (algehele verzorging)
Graag jullie ideetjes....![]()
Houd er rekening mee dat dit pas de eerste opzet is. We willen vooral ontdekken waar de vraag momenteel ligt...
Zooist schreef:tita schreef:@ Zooist ja bij ons op stal.
Dat is heel duidelijk
Waar is dat?