Weiland delen met paard met ijzers achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:28

Somebitch schreef:
Mijn paard staat ook vierkant op ijzers en geeft soms echt wel een klap uit. Nooit problemen gehad. :n Ik zou ik mijn ijzers er niet af gaan halen omdat iemand dat wilt, dan gaan ze maar in een andere wei oid staan.

eh sorry, ik stond samen met een andere merrie, en zij komt als laatste erbij

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:30

Dan moet je alles zelf doen en niet op een pensionstal staan (allé ik veronderstel dat je op een pensionstal staat, aangezien je nog niet geantwoord hebt).
Als je zelf een wei hebt kan je doen en laten wat je wilt, als je op pensionstal staat zijn er eenmaal regels en kan je niet alles zelf bepalen.
Het zou een zottekeskot worden als elke eigenaar van elk paard zijn eisen stelt, die dan meestal nog elke keer verschillen. Er kan natuurlijk overlegt worden maar binnen het mogelijke.
Er moet ergens een lijn getrokken worden vind ik persoonlijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:31

Jibbel schreef:
Nikass schreef:
Mijn paard staat onder aan de rangorde en is meestal als eerste de pineut als er wat aan de hand is. Jullie positieve ervaringen stellen me wel wat gerust, maar ik kan me niet voorstellen dat een trap zonder ijzer net zo hard aankomt als mèt; is toch net of je een boksbeugel gebruikt.
Om te zeggen "dan moet je je paard maar alleen zetten" slaat werkelijk nergens op: juist omdat ik erken en accepteer dat er altijd wat kan gebeuren kaart ik dit onderwerp aan. Dit paard heeft geen ijzers nodig, dus waarom onnodig risico lopen?
En waarom zou ik de hoefsmid moeten betalen? Wat een onzin!

Dank je Mariposa11, jij begrijpt wat ik bedoel, en wat jij beschrijft is precies waar ik bang voor ben!

Leonie1988: er kan altijd wat gebeuren, dat is nou eenmaal zo met paarden onderling. Maar als je het risico kunt beperken vind ik dat je dat verplicht bent tegenover je stalgenoten.

Als jouw paard het laagste in rang is, zal ze zeer waarschijnlijk zelf wel zorgen dat ze weg is op het moment dat er 'gedoe' is onderling.
Het zijn meestal juist de 2 bovenste in rang die met elkaar de confrontatie aangaan, omdat zij hun positie in de kudde zullen bevechten. Ik zou het even aankijken hoe het gaat. Dan kun je altijd nog besluiten voor een korte periode je paard alleen te zetten, totdat de ijzers er onder uit zijn.

Ze gaat ook aan de kant. Ik heb alleen ook de ervaringen dat sommige dominante paarden haar dan blijven opjagen en ze nergens rust krijgt. En ik heb ook meegemaakt dat een paard haar in een hoek dreef en zich vervolgens vliegensvlug omdraaide om een aantal rake klappen uit te delen. Mijn paard ging elke confrontatie uit de weg, maar kon geen kant op.

Chanel1985: ik sta idd op een pensionstal en natuurlijk kun je dan niet alles zelf bepalen. Maar het is ook niet zo dat je dan niets meer over je paard te vertellen hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:33

Millanka schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ook ik denk, als je zo graag de ijzer eronder vandaan wilt zal je zelf de hoefsmid moeten betalen. Ik begrijp helemaal dat ze 'te beroerd is' om de hoefsmid pas over 3 weken te laten komen, JIJ bent degene die er een probleem in zit, zij niet. Dus waarom zou zij dan extra gaan betalen om de ijzers eronder vandaag te halen, in plaats van jij? als je je echt zo'n zorgen maakt is dat in mijn ogen de enige beste oplossing. Je kan niet van een ander verwachten dat die gaat dokken om iets waar jij zo'n probleem mee heb.

Overigens vind ik het ook niet prrettig als er een paard met ijzers het landje deeld met mijn paard, ik erken ook de risico's.

Ja ik heb er problemen mee, want ik loop het risico, zij niet

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:34

Dan is het aan de pensionhouder om ze bij andere paarden te zetten waar ze wel mee overeenkomt.
Dan is er toch geen probleem?
Als je mijn tekst goed had gelezen schreef ik dat ook, dat er wel overleg mogelijk moet zijn ;)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:36

Nikass schreef:
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat er altijd risico's zijn, maar je hoeft geen extra risico's te lopen. Ik vind dat degene van het paard met ijzers ook een verantwoordelijkheid heeft naar de andere twee paarden toe.

Maar die eigenaresse neemt toch haar verantwoordelijkheid? Ze laat de ijzers er onderuit halen. Ik zou daar al heel blij mee zijn. Zij komt jou tegemoet door de hoefsmid te laten komen. Dat dit dan voor jou gevoel niet snel genoeg gaat, tsja. Dan moet je haar misschien ook tegemoet komen en de hoefsmid kosten betalen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:39

chanel1985 schreef:
Dan is het aan de pensionhouder om ze bij andere paarden te zetten waar ze wel mee overeenkomt.
Dan is er toch geen probleem?
Als je mijn tekst goed had gelezen schreef ik dat ook, dat er wel overleg mogelijk moet zijn ;)

Maar de pensionhouder vindt het geen issue en wil (terecht) niet dat er 1 paard alleen over blijft, dus heeft bepaald dat ie bij ons komt.

kyrajansenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:42

ik weet niet wat het probleem is, maar het is jou mening ! :o
maar als je er met die gene die beslist er over praat dat je het liever niet wil, kan die gene misschien regelen dat je bij een ander paard staat zonder hoefijzers .
een ''normaal'' paard trapt niet snel van zich af. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:42

Miriam91 schreef:
Nikass schreef:
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat er altijd risico's zijn, maar je hoeft geen extra risico's te lopen. Ik vind dat degene van het paard met ijzers ook een verantwoordelijkheid heeft naar de andere twee paarden toe.

Maar die eigenaresse neemt toch haar verantwoordelijkheid? Ze laat de ijzers er onderuit halen. Ik zou daar al heel blij mee zijn. Zij komt jou tegemoet door de hoefsmid te laten komen. Dat dit dan voor jou gevoel niet snel genoeg gaat, tsja. Dan moet je haar misschien ook tegemoet komen en de hoefsmid kosten betalen?

Ik snap het probleem ook niet goed.

ts: dan zou ik gewoon 3 weken wachten of als je persé wilt dat de hoefsmid vroeger komt, voorstellen om een tegemoetkoming te betalen. Zij heeft haar goede wil immers al laten zien.

Vala

Re: Weiland delen met paard met ijzers achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:50

Ik snap best dat je bezorgd bent hoor maar ook ik vind het al heel wat dat die andere eigenaar de ijzers er onder vandaan laat halen. En verder moet je dit bespreken met je pensionstalhouder en er niet onderling een issue van maken, daar wordt het meestal niet gezelliger op. Bij ons op stal wordt er niet naar gekeken hoor of een paard achter ijzers heeft of nooit. Er is gelukkig ook nooit iets noemenswaardigs gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:07

En daarom ga ik never nooit op een stal staan waar er voor mij wordt bepaald met wie mijn paard samen staat. Ik snap TS heel goed, snap niet dat iedereen er hier zo luchtig over doet..... ik zou de mijne ook niet samen willen met een paard dat met ijzers staat, een trap met een ijzer komt wel degelijk veel harder aan.
Het verhaal op pagina 1 zegt ook genoeg wat dat betreft.....
En dan zet ik haar op de paddock met een draadje ertussen, hoor.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:17

wij hebben vorig een paard moeten laten inslapen omdat een ander paard ( zonder ijzers ) had getrapt, en helaas had onze merrie daar een gebroken been aan overgehouden!
gebroken op 4 plaatsen dus meteen moeten laten inslapen.
er kan altijd wat gebeuren net hoe de klap aankomt of het nou met of zonder ijzers is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:31

Een rake klap is altijd een rake klap, met of zonder ijzer.

Stel dat je paard wat heeft TS, en de DA zegt "dat komt van een hoefijzer", kan jij dan zomaar aanwijzen of dat van een trap van een voorhoef of achterhoef komt? Want er staan toch ook paarden met ijzers voor? Moet maar dom toeval zijn dat je paard langskomt als er 2 aan het stoeien zijn of eentje rolt en het gaat even mis en ze raken elkaar. Tjah...

Of eentje zet zich eens even recht, trapt per ongeluk met een voorhoef tegen je paard en ja, nageltje los en open wonde. Ga je dan ook gelijk het paard met het achterijzer beschuldigen terwijl het een ander kon zijn?

ik begrijp wel waarom je bezorgt bent, maar jeetje, hier had je toch ook een dikke "njet" gehad als je je zo naar mij toe zou opstellen. Zij is de laatste nieuwe klant dus ze moet zich maar naar jouw regeltjes schikken? Amehoela zou ik denken in haar plek. Elke klant is gelijk en heeft er evenveel in te zeggen, voor iedereen is zijn paard evenveel waard en onbetaalbaar.

Ofwel ga je akkoord dat ze de ijzers al wil weghalen, ofwel regel je gewoon met de pensionbaas dat je paard naar een andere groep gaat. Ze neemt haar verantwoordelijkheid, de ijzers gaan eraf. Moet ze zo maar even springen omdat JIJ met je vingers knipt en 2x de hoefsmid gaan betalen op amper 3 weken tijd?
Aardig stukje egoïsme zeg ik zo...

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:40

Maar TS, wil jij een mening horen of wil je dat we naar je mond praten?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:37

Nikass schreef:
Mariposa11 schreef:
Bij ons wordt er ook goed gekeken naar wie bij elkaar kunnen en wie niet.. Vind ik ook erg fijn dat het goed in de gaten wordt gehouden en bij niet klikken wordt gewisseld..

Maar daar moet je eerst achter komen, met wie het klikt, toch? Paarden hebben wel naast elkaar in aparte paddocks gestaan, maar nog nooit bij elkaar in een ruimte. En dan blijkt het niet te klikken, dan is het leed misschien al geschied. Zelfs als de verzekering betaalt, wat dus waarschijnlijk niet zo is, het gaat niet alleen om het finnaciele plaatje natuurlijk.
Ik ben een beetje verbaasd dat er zoveel reacties komen dat het helemaal geen probleem is. Op de stal waar ik vandaan kom werden paarden die achter ijzers hadden nooit met andere paarden samen gezet.

Bij ons worden ze bij elkaar gezet met een stuk ver gras. Dan hebben ze het druk met eten en niet meteen met elkaar. Dan leren ze elkaar vanzelf kennen. Er wordt bij ons goed opgelet of het goed gaat.. Maar ja, er gleed er 1 door de draad dus dat was pech. Ik wil die van mij ook niet bij paarden met ijzers achter.. En nee de verzekering vergoed echt niet.. Heb ook andere verzekeraars gebeld met die vragen, zonder dat ze wisten dat het gebeurd was en ook paardenverzekeringen gebeld. Die vergoeden wel als je uitgebreid verzekerd bent..

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:41

Bij ons op de manege staan er zo'n 10 paarden samen in de weide ( al jaren! ), en bijna al deze paarden hebben ook hoefijzers op hun achtervoeten. Dit geeft nu niet echt een probleem, het gevaarlijkste vind ikzelf eerlijkgezegd de tandjes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:15

Nikass schreef:
Somebitch schreef:
Mijn paard staat ook vierkant op ijzers en geeft soms echt wel een klap uit. Nooit problemen gehad. :n Ik zou ik mijn ijzers er niet af gaan halen omdat iemand dat wilt, dan gaan ze maar in een andere wei oid staan.

eh sorry, ik stond samen met een andere merrie, en zij komt als laatste erbij

Ja en? Mijne is de leider van de groep en daar is later nog een paard bij gekomen. Niks aan het handje hoor.

KatrienVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:47

maris76 schreef:
Maar TS, wil jij een mening horen of wil je dat we naar je mond praten?

Waar baseer je dit op? Ik lees juist een heleboel aanvallende reacties richting TS (waarbij haar woorden worden verdraaid), dus ik vind het al netjes dat ze nog reageert.

TS, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt in deze situatie. Natuurlijk is het nooit mogelijk om alle risico's te vermijden, maar dat wil niet zeggen dat je bewust risico's moet nemen. Omdat je op een pensionstal staat kun je nu eenmaal niet alles zelf bepalen, maar daarom is het goed om in overleg te gaan met de eigenaresse van het andere paard. Netjes van haar dat ze de ijzers weg wil laten halen, zij heeft waarschijnlijk ook niet om deze situatie gevraagd en probeert nu mee te denken. Ik denk niet dat je goodwill kweekt als je haar vraagt om de smit eerder te laten komen, maar je zou het voor kunnen stellen (en dan bijvoorbeeld zelf een deel meebetalen omdat zij dan hogere kosten heeft). Ik zou in ieder geval de paarden de eerste paar keer dat ze bij elkaar komen goed in de gaten houden, en zorgen dat ze een groot stuk land hebben.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:17

ik kan me eigenlijk er niet zoveel bij voorstellen. Bij ons staan 20 merries, waarvan een paar erg dominante, bij elkaar in een ploeg, waarbij meer dan de helft rondom op ijzers staan. Als je een beetje normaal wedstrijden wilt rijden moet dat nl. wel... Er worden bij ons echt wel eens klappen uitgedeelt, maar we hebben alleen nog maar gewonden gehad die niets met ijzers te maken hebben gehad. Als je risico's wilt vermijden, dan moet je je paardje in een gouden kooitje opsluiten.
Ik vind het redelijk egoistisch dat je het uberhaupt van iemand vraagt (behalve als het je eigen stal is, dan kan je vragen wat je wilt). Vervolgens wil iemand je tegemoet komen, maar omdat het niet helemaal is zoals je het wilt hebben, ben je nog niet tevreden, tja jammer...
Je zou bij mij en zo te lezen bij sommige anderen ook, echt aan het verkeerde adres zijn...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:38

Ik snap je angst heel goed TS,mijn paard die ijzerloos is staat ook met een pony die rondom ijzers heeft nu zo'n drie jaar,in het begin dat we ze bij elkaar zetten kwam hij dreigend op mijn paard af waarop die van mij fors uithaalde en meneer overbluft was,nu zijn ze onafscheidelijk.

In totaal staan ze met vieren en is de rest achter ook ijzerloos,maar heb ook op twee grotere pensionstallen gestaan en bij de ene werd er niet gekeken en alles bij elkaar gegooit op eigen risico en bij de andere mocht degene met achter hoefijzers niet de wei op.

Zelf geef ik de voorkeur bij grote groepen,paarden met achter hoefijzers niet de wei in met de groep,heb genoeg verhalen gehoord hoe fout het kan gaan.

Maarja het is altijd aanpassen waar je ook komt te staan met je paard en op veel plaatsen kun je vastgeroestte gewoontes moeilijk veranderen schijnbaar!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:44

kaatjemuts schreef:
ik kan me eigenlijk er niet zoveel bij voorstellen. Bij ons staan 20 merries, waarvan een paar erg dominante, bij elkaar in een ploeg, waarbij meer dan de helft rondom op ijzers staan. Als je een beetje normaal wedstrijden wilt rijden moet dat nl. wel... Er worden bij ons echt wel eens klappen uitgedeelt, maar we hebben alleen nog maar gewonden gehad die niets met ijzers te maken hebben gehad. Als je risico's wilt vermijden, dan moet je je paardje in een gouden kooitje opsluiten.
Ik vind het redelijk egoistisch dat je het uberhaupt van iemand vraagt (behalve als het je eigen stal is, dan kan je vragen wat je wilt). Vervolgens wil iemand je tegemoet komen, maar omdat het niet helemaal is zoals je het wilt hebben, ben je nog niet tevreden, tja jammer...
Je zou bij mij en zo te lezen bij sommige anderen ook, echt aan het verkeerde adres zijn...

Is ook weer zo'n vastgeroest fabeltje!
Paarden die gezonde hoeven hebben en goed in balans zijn kun je op ieder terrein dressuurmatig rijden,vaak nog beter dan met ijzers en schroeven,rij zelf al jaren paarden zonder ijzers in de Z klasse en ja ook op het gras!

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:49

Mijn paard staat ook met andere paarden in de wei die ook achter ijzers hebben. Er is nog nooit iets gebeurd en ik maak me er niet druk om. Over het algemeen zijn de paarden in de ''kudde'' van mijn paard ook gewoon lief tegen elkaar.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:57

Hier staan ze met zijn alle op de wei :=
3 paarden rond op ijzers, 1 voor en 1 niks.
Nooit problemen gehad, en 2 die voor en achter op ijzers staan, staan bovenin de rangorde.
Vorig jaar stonden er nog 4 paarden rondom, maar een paard is overleden en is een jong paard voor in de plaats gekomen die geen ijzers nodig heeft, die trapte wel vaker als 5x per dag gericht ;)

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:59

TS, ik snap je zorgen heel goed.
Ik heb jaren terug helaas gezien wat voor vreselijke wonden ijzers kunnen veroorzaken. Het paard heeft het ook niet gehaald.
Paarden bij elkaar zetten gaat meestal 100.000x goed (met of zonder ijzers) maar dat hoeft dan niet te betekenen dat je geen voorzorgsmaatregelen neemt. Wat ik uit je verhaal haal, gaat dit gebeuren, dus probeer een beetje te relaxen ;) Ik vind het heel aardig van die andere eigenaar dat ze bereid is die achterijzers eraf te halen. Voor de paarden zelf zal het niet zoveel uitmaken, ze vinden elkaar aardig of niet.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:12

Paddenpad schreef:
[
Is ook weer zo'n vastgeroest fabeltje!
Paarden die gezonde hoeven hebben en goed in balans zijn kun je op ieder terrein dressuurmatig rijden,vaak nog beter dan met ijzers en schroeven,rij zelf al jaren paarden zonder ijzers in de Z klasse en ja ook op het gras!

Dat is jouw mening, je kunt t geen fabeltje noemen. Ik en waarschijnlijk velen met mij, zullen dat risico niet nemen, zeker niet in de huidige Z2 proeven...
maarja, dan gaan we erg off topic..

Edit: typefout